S1000rr problem vid kallstart

j_miller

Sporthojsnörd
Gick med
22 Mar 2012
Ort
lilla edet
Hoj
R1
Svårt att veta. Det jag tyckte var skumt var att det inte kom upp som en felkod utan visades i listan med andra 100 mätvärden, men det skulle ju kunna vara så att BMW helt enkelt valt att använda OBD-standarden på det sättet och ifall man använder deras riktiga verkstadsdiagnosutrustning istället för min app så visas detta mer tydligt och överskådligt som ett fel.

Jag tycker du skall se det som en möjlig ledtråd som behöver undersökas vidare. Vi har ju uteslutit att det är kamaxelgivaren och du har ännu inte kunnat utesluta något mekaniskt fel, så jag tycker du skall följa råden från @moddlaren här och kolla upp sakerna han föreslår. Han har bättre koll än mig. Vet du att kompressionen, kamaxelpositioner osv. är ok får du fortsätta med andra hypoteser.

Nästa steg efter det kanske är att gå vidare och kolla alla elkablar. Du har ju bevisligen haft möss som bott i hojen och det skulle nästan varit förvånande om de inte gnagt på något olämpligt.
Yes jag ska kolla allt han skriver i eftermiddag hoppas jag en vän kan hjälpa till med de ?
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Kanske har varit uppe tidigare.
Men hade inte bmw ett tag problem med kamaxlar som gick ner sig på 1000rr motorerna?
Kommer inte ihåg vilka årsmodeller det var.
Kanske kan vara en sak att kolla upp
 

Raderad medlem 51742

Guest
Yes jag ska kolla allt han skriver i eftermiddag hoppas jag en vän kan hjälpa till med de ?
Har mailat dig det jag hittade i verkstadsmanualen om hur man kontrollerar och justerar timingen för ventiler och tändning. Observera att det verkar krävas ett specialverktyg för justerskruven till kamkedjespännaren som skall dras till ett väldigt exakt moment (1,2 Nm).

Vet inte om det kan vara relaterat, men på de här motorerna är det tydligen vanligt att kamkedjan redan ganska tidigt sträcks mer än vad den automatiska kamkedjespänningen kan justera. Detta brukar höras som ett rassel vid kallstart. Detta hade jag på min efter ett par tusen mil. Vad verkstaden gjorde då var att sätta in en annan plugg till kamkedjespännaren så försvann problemet. Sedan skall jag tydligen byta tillbaka till ursprungspluggen om jag byter kamkedja någon gång i framtiden.
 

j_miller

Sporthojsnörd
Gick med
22 Mar 2012
Ort
lilla edet
Hoj
R1
En liten uppdatering, ventilerna på insug sidan va ingen vidare, ska va 0,14 - 0.20 och fick knappt in 0,05 på samtliga ventiler.
Nästa fråga är de en justering som gäller eller är dom kassa tro ? Svårt att veta kanske ?
 

Litenochklen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
En liten uppdatering, ventilerna på insug sidan va ingen vidare, ska va 0,14 - 0.20 och fick knappt in 0,05 på samtliga ventiler.
Nästa fråga är de en justering som gäller eller är dom kassa tro ? Svårt att veta kanske ?
Det är justering som gäller.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
En liten uppdatering, ventilerna på insug sidan va ingen vidare, ska va 0,14 - 0.20 och fick knappt in 0,05 på samtliga ventiler.
Nästa fråga är de en justering som gäller eller är dom kassa tro ? Svårt att veta kanske ?
Det var ju positivt. Justera. Ta kompprov, starta och ut och gasa! :)
 

j_miller

Sporthojsnörd
Gick med
22 Mar 2012
Ort
lilla edet
Hoj
R1
Ingen i gbg / trestad området som har kunskapen och verktyget för att göra en vintilinställning *självklart mot betalning*
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jaha tighta ventiler det är ju i detta fallet mycket trevligt att läsa. Det kan förklara både startsvårigheter o dålig komp.

Men!!! Det ger mej vibbar om att inte miltal eventuellt stämmer, låter helt sjukt att ventilerna gått ned sig så mycket på så lite mil..

Så nu gäller det att justera ventiler o med hojen naken skulle jag ringa bike i trollhättan dom har verktyg o chims att göra detta, när hojen är nedplockad är det inte stora kostnaden. Den stora kostnaden är att klä av en plasthoj.

Sedan ett komp test på rätt sätt är då detta bra bör hojen gå som den skall..
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Hoppas det löser sig med endast ventiljustering. Något förvånad över att spelen blir så små efter så få mil på en Yamaha men det är såklart möjligt.

Jag hade varit orolig för bränd ventil eller ventilsäte nu. Hojen har ju ändå körts en del med felet.
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
Hoppas det löser sig med endast ventiljustering. Något förvånad över att spelen blir så små efter så få mil på en Yamaha men det är såklart möjligt.

Jag hade varit orolig för bränd ventil eller ventilsäte nu. Hojen har ju ändå körts en del med felet.
o jag som trode en s1000rr var en bmw
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ingen aning, nu ska man bara hitta nån som vill ställa ventilerna ?‍♂️
Är tyvärr av geografiska skäl ingen kandidat men vill, med risk för att påpeka självklarheter, bara påminna om att ventilspelet vanligtvis justeras med shimsbrickor med varierande tjocklek som placeras under ”koppen” mellan ventil och kamlob. Det brukar bli en del räknande för att pussla ihop de nya spelen med de befintliga shimsen i kombination med några nya och som redan sagts är det rätt bra att lägga sig i övre delen av det angivna spannet för ventilspelen då de vanligtvis minskar med tiden.

Du bör därför se till att ha tillgång till rätt diameter och några olika tjocklekar av shimsbrickor för att kunna justera samtidigt som Ni mäter - det vinner Ni tid på. Dock kostar ett helt set en del pengar, jag brukar låna hem ett antal från min lokala butik, lämna tillbaka de som blir över och betala honom för de jag nyttjat. Vanligtvis blir det något mindre dimensioner jag monterar tillbaka och därmed lite tjockare som återlämnas till handlaren.

Nu hoppas vi på att justeringen löser Dina startbekymmer. Bra att Du kollar timing och komp innan Ni skruvar ihop hojen helt?
 
Last edited:

j_miller

Sporthojsnörd
Gick med
22 Mar 2012
Ort
lilla edet
Hoj
R1
Är tyvärr av geografiska skäl ingen kandidat men vill, med risk för att påpeka självklarheter, bara påminna om att ventilspelet vanligtvis justeras med shims brickor med varierande tjocklek som placeras under ”koppen” mellan ventil och kamlob. Det brukar bli en del räknande för att pussla ihop de nya spelen med de befintliga shimsen i kombination med några nya och som redan sagts är det rätt bra att lägga sig i övre delen av det angivna spannet för ventilspelen då de vanligtvis minskar med tiden.

Du bör därför se till att ha tillgång till rätt diameter och några olika tjocklekar av shimsbrickor för att kunna justera samtidigt som Ni mäter - det vinner Ni tid på. Dock kostar ett helt set en del pengar, jag brukar låna hem ett antal från min lokala butik, lämna tillbaka de som blir över och betala honom för de jag nyttjat. Vanligtvis blir det något mindre dimensioner jag monterar tillbaka och därmed lite tjockare som återlämnas till handlaren.

Nu hoppas vi på att justeringen löser Dina startbekymmer. Bra att Du kollar timing och komp innan Ni skruvar ihop hojen helt?
Jag kommer inte ställa ventilerna själv utan försöker hitta nån som har verktygen och kunskapen att fixa de för de har inte jag kan jag lova ?
Kommer nog sluta med att jag får lämna in den på verkstad om ingen vänlig själv här på sporthoj vill tjäna en extra slant ?
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top