j_miller
Sporthojsnörd
Hade vara två stift ute sen ett och ett plus ingen gas alls, nu är den för nerplockad för att göra om de så får bli när jag är klar med ventilernaVad gjorde du annorlunda?
Hade vara två stift ute sen ett och ett plus ingen gas alls, nu är den för nerplockad för att göra om de så får bli när jag är klar med ventilernaVad gjorde du annorlunda?
Alright. Hade varit skoj med en rättvis mätning innan du börjar gräva i ventilerna men fattar att det inte är helt prioriterat.Hade vara två stift ute sen ett och ett plus ingen gas alls, nu är den för nerplockad för att göra om de så får bli när jag är klar med ventilerna
Om det är kg/cm² du menar borde det vara ungefär samma i barJa jag har ingen aning vad de kan vara, med tanke på att den går bra när den är varm hade väl en 200 - 250kmh när jag körde hem den.
Mätte i kg så det är väl mindre i bar
Ja något är knas det är en sak som är säker, vad tyckte du härom dagen den va väl inte direkt orolig på tomgång osv ? När den väl hade fått värmeDet där låter extremt lågt, jämfört med referensvärdena (normalt skall det vara 11-13 bar) Vilken enhet visar instrumentet du läste av med? Om det inte var bar utan annan enhet kan du behöva omvandla. Men att det var sådan skillnad skvallrar ju ändå om att något är väldigt knas.
Japp de va deOm det är kg/cm² du menar borde det vara ungefär samma i bar
Nä har fått av allt nu så det är bara nån med kunskap och bladmått eller vad de är man använder som den står och väntar på nu.Alright. Hade varit skoj med en rättvis mätning innan du börjar gräva i ventilerna men fattar att det inte är helt prioriterat.
Svårt att avgöra då jag inte har så tränat motoröra. De där motorerna är ju inte direkt silkeslena i gången, men inte så att jag reagerade på att det lät konstigt när den väl var varm.Ja något är knas det är en sak som är säker, vad tyckte du härom dagen den va väl inte direkt orolig på tomgång osv ? När den väl hade fått värme
Nä det är nog en av dom hojarna med helsystem som jag har haft som gått minst oroligSvårt att avgöra då jag inte har så tränat motoröra. De där motorerna är ju inte direkt silkeslena i gången, men inte så att jag reagerade på att det lät konstigt när den väl var varm.
Det går lika bra att göra kompprovet efteråt, när ni justerat ventilerna. Det hade som sagt varit intressant att veta innan ventiljusteringen.Nä har fått av allt nu så det är bara nån med kunskap och bladmått eller vad de är man använder som den står och väntar på nu.
Yes jag gör ett test när ventilerna är kontrollerade och återkopplar ? hoppas bara att de är ett så enkelt fel ?Det går lika bra att göra kompprovet efteråt, när ni justerat ventilerna. Det hade som sagt varit intressant att veta innan ventiljusteringen.
Gör gärna det innan du startar. Vi är nyfikna och det ger ju bra info framåt
Ett annat husmorsknep, om du får dåliga värden, är att hälla i lite olja i cylindern före varje kompprov. Blir det bra eller bättre så läcker det mellan cylinder och kolvringar. Blir det ingen skillnad men fortfarande dåligt komp så läcker en eller flera ventiler.
Antingen bara lyfta av toppen eller både topp och cylinder. Om det nu är lös cylinder eller att de sitter i motorblocket
Fråga om du undrar något. Folk här vet. (Inte jag.)
Att alla ventilspel eller alla kolvringar har gått till gudarna, det ser jag som osannolikt.1-1-3-3kg typ
Nä jag visste om problemet men hoppades på att de skulle vara något lätt så får skylla mig själv där.Hittar inget i tråden om när detta uppstod.
Var den svårstartad redan när du köpte den?
Kom det smygande och blev värre?
Kom det efter vintern?
Har du missat växeln någon gång och övervarvat rejält?
Man kan kröka ventiler då eftersom de inte hinner stänga när kolvarna kommer upp. Otäta ventiler (krökta) gör motorn svårstartad.
Det borde dock vara samma kall som varm. Nu finns det ett spann mellan liiite krökt ventil och väldigt krökt ventil.
Är det bara dags (hög tid) för vanlig ventiljustering så kan det lösa sig. Men hojen har inte gått så långt? Under 3000 mil va?
Jag håller naturligtvis tummarna för att det är något enkelt.
Ja det var ju detta jag försökte förklara.@CFr Vad tror du om de där *camshaft emergency mode* kan de va något ändå ?
Svårt att veta. Det jag tyckte var skumt var att det inte kom upp som en felkod utan visades i listan med andra 100 mätvärden, men det skulle ju kunna vara så att BMW helt enkelt valt att använda OBD-standarden på det sättet och ifall man använder deras riktiga verkstadsdiagnosutrustning istället för min app så visas detta mer tydligt och överskådligt som ett fel.@CFr Vad tror du om de där *camshaft emergency mode* kan de va något ändå ?
Ja jag får helt enkelt vänta tills killen som kan lite mer om detta kommer för det börjar bli överkurs för mig.Ja det var ju detta jag försökte förklara.
Du får veta detta om du nollställer motorn i grundläge.
Då vet du kammarnas läge kontra vevaxel.
På tändkåpan borde det finnas en plugg att öppna, innanför pluggen bör det finnas en typ av markering.
När du vrider runt motorn med stiften ur så kommer det en motsvarande markering på statorn.
När dessa markeringar på vevaxeln står parallellt så tittar du på kamaxlarna markering så den stämmer, det kan skilja någon mm kamkedja sträcker sig så smått.
Men gör ett riktigt komp test först av allt.
Alla stift ur gasen fullt öppet o minst 10 varv på motorn. Läs av.
Står då vevaxel o kammar a rätt o ändå ingen komp det är då man får lyfta toppen o kolla ventiler och cylindrar.
Att leta ett elektroniskt fel för det känns enklare än att göra saken rätt väg är meningslöst.
Hade du haft komp o kört motorn varm med startmotorn då hade du vid detta laget eldat upp startmotorn för jag vet ingen start som tål 10-15 minuters gnagande utan att brinna upp
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |