S1000rr problem vid kallstart

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Hade vara två stift ute sen ett och ett plus ingen gas alls, nu är den för nerplockad för att göra om de så får bli när jag är klar med ventilerna
Alright. Hade varit skoj med en rättvis mätning innan du börjar gräva i ventilerna men fattar att det inte är helt prioriterat.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Ja jag har ingen aning vad de kan vara, med tanke på att den går bra när den är varm hade väl en 200 - 250kmh när jag körde hem den.

Mätte i kg så det är väl mindre i bar
Om det är kg/cm² du menar borde det vara ungefär samma i bar
 

j_miller

Sporthojsnörd
Gick med
22 Mar 2012
Ort
lilla edet
Hoj
R1
Det där låter extremt lågt, jämfört med referensvärdena (normalt skall det vara 11-13 bar) Vilken enhet visar instrumentet du läste av med? Om det inte var bar utan annan enhet kan du behöva omvandla. Men att det var sådan skillnad skvallrar ju ändå om att något är väldigt knas.
Ja något är knas det är en sak som är säker, vad tyckte du härom dagen den va väl inte direkt orolig på tomgång osv ? När den väl hade fått värme
 

Raderad medlem 51742

Guest
Ja något är knas det är en sak som är säker, vad tyckte du härom dagen den va väl inte direkt orolig på tomgång osv ? När den väl hade fått värme
Svårt att avgöra då jag inte har så tränat motoröra. De där motorerna är ju inte direkt silkeslena i gången, men inte så att jag reagerade på att det lät konstigt när den väl var varm.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Nä har fått av allt nu så det är bara nån med kunskap och bladmått eller vad de är man använder som den står och väntar på nu.
Det går lika bra att göra kompprovet efteråt, när ni justerat ventilerna. Det hade som sagt varit intressant att veta innan ventiljusteringen.

Gör gärna det innan du startar. Vi är nyfikna och det ger ju bra info framåt

Ett annat husmorsknep, om du får dåliga värden, är att hälla i lite olja i cylindern före varje kompprov. Blir det bra eller bättre så läcker det mellan cylinder och kolvringar. Blir det ingen skillnad men fortfarande dåligt komp så läcker en eller flera ventiler.

Antingen bara lyfta av toppen eller både topp och cylinder. Om det nu är lös cylinder eller att de sitter i motorblocket

Fråga om du undrar något. Folk här vet. (Inte jag.)
 

j_miller

Sporthojsnörd
Gick med
22 Mar 2012
Ort
lilla edet
Hoj
R1
Det går lika bra att göra kompprovet efteråt, när ni justerat ventilerna. Det hade som sagt varit intressant att veta innan ventiljusteringen.

Gör gärna det innan du startar. Vi är nyfikna och det ger ju bra info framåt

Ett annat husmorsknep, om du får dåliga värden, är att hälla i lite olja i cylindern före varje kompprov. Blir det bra eller bättre så läcker det mellan cylinder och kolvringar. Blir det ingen skillnad men fortfarande dåligt komp så läcker en eller flera ventiler.

Antingen bara lyfta av toppen eller både topp och cylinder. Om det nu är lös cylinder eller att de sitter i motorblocket

Fråga om du undrar något. Folk här vet. (Inte jag.)
Yes jag gör ett test när ventilerna är kontrollerade och återkopplar ? hoppas bara att de är ett så enkelt fel ?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Som sagt när ventilkåpan är av så passa på att kolla motorns noll inställning vevaxeln på rätt märkning o att kamaxlarna då står i rätt positioner.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Hittar inget i tråden om när detta uppstod.
Var den svårstartad redan när du köpte den?
Kom det smygande och blev värre?
Kom det efter vintern?

Har du missat växeln någon gång och övervarvat rejält?
Man kan kröka ventiler då eftersom de inte hinner stänga när kolvarna kommer upp. Otäta ventiler (krökta) gör motorn svårstartad.
Det borde dock vara samma kall som varm. Nu finns det ett spann mellan liiite krökt ventil och väldigt krökt ventil.
Är det bara dags (hög tid) för vanlig ventiljustering så kan det lösa sig. Men hojen har inte gått så långt? Under 3000 mil va?

Jag håller naturligtvis tummarna för att det är något enkelt.
 

j_miller

Sporthojsnörd
Gick med
22 Mar 2012
Ort
lilla edet
Hoj
R1
Hittar inget i tråden om när detta uppstod.
Var den svårstartad redan när du köpte den?
Kom det smygande och blev värre?
Kom det efter vintern?

Har du missat växeln någon gång och övervarvat rejält?
Man kan kröka ventiler då eftersom de inte hinner stänga när kolvarna kommer upp. Otäta ventiler (krökta) gör motorn svårstartad.
Det borde dock vara samma kall som varm. Nu finns det ett spann mellan liiite krökt ventil och väldigt krökt ventil.
Är det bara dags (hög tid) för vanlig ventiljustering så kan det lösa sig. Men hojen har inte gått så långt? Under 3000 mil va?

Jag håller naturligtvis tummarna för att det är något enkelt.
Nä jag visste om problemet men hoppades på att de skulle vara något lätt så får skylla mig själv där.

Om jag fatta de rätt så bara kom problemet 3e gången har körde hojen iår.
Jag har inte kört den mer än hem
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
@CFr Vad tror du om de där *camshaft emergency mode* kan de va något ändå ?
Ja det var ju detta jag försökte förklara.

Du får veta detta om du nollställer motorn i grundläge.

Då vet du kammarnas läge kontra vevaxel.

På tändkåpan borde det finnas en plugg att öppna, innanför pluggen bör det finnas en typ av markering.

När du vrider runt motorn med stiften ur så kommer det en motsvarande markering på statorn.

När dessa markeringar på vevaxeln står parallellt så tittar du på kamaxlarna markering så den stämmer, det kan skilja någon mm kamkedja sträcker sig så smått.

Men gör ett riktigt komp test först av allt.

Alla stift ur gasen fullt öppet o minst 10 varv på motorn. Läs av.

Står då vevaxel o kammar a rätt o ändå ingen komp det är då man får lyfta toppen o kolla ventiler och cylindrar.

Att leta ett elektroniskt fel för det känns enklare än att göra saken rätt väg är meningslöst.

Hade du haft komp o kört motorn varm med startmotorn då hade du vid detta laget eldat upp startmotorn för jag vet ingen start som tål 10-15 minuters gnagande utan att brinna upp
 

Raderad medlem 51742

Guest
@CFr Vad tror du om de där *camshaft emergency mode* kan de va något ändå ?
Svårt att veta. Det jag tyckte var skumt var att det inte kom upp som en felkod utan visades i listan med andra 100 mätvärden, men det skulle ju kunna vara så att BMW helt enkelt valt att använda OBD-standarden på det sättet och ifall man använder deras riktiga verkstadsdiagnosutrustning istället för min app så visas detta mer tydligt och överskådligt som ett fel.

Jag tycker du skall se det som en möjlig ledtråd som behöver undersökas vidare. Vi har ju uteslutit att det är kamaxelgivaren och du har ännu inte kunnat utesluta något mekaniskt fel, så jag tycker du skall följa råden från @moddlaren här och kolla upp sakerna han föreslår. Han har bättre koll än mig. Vet du att kompressionen, kamaxelpositioner osv. är ok får du fortsätta med andra hypoteser.

Nästa steg efter det kanske är att gå vidare och kolla alla elkablar. Du har ju bevisligen haft möss som bott i hojen och det skulle nästan varit förvånande om de inte gnagt på något olämpligt.
 

j_miller

Sporthojsnörd
Gick med
22 Mar 2012
Ort
lilla edet
Hoj
R1
Ja det var ju detta jag försökte förklara.

Du får veta detta om du nollställer motorn i grundläge.

Då vet du kammarnas läge kontra vevaxel.

På tändkåpan borde det finnas en plugg att öppna, innanför pluggen bör det finnas en typ av markering.

När du vrider runt motorn med stiften ur så kommer det en motsvarande markering på statorn.

När dessa markeringar på vevaxeln står parallellt så tittar du på kamaxlarna markering så den stämmer, det kan skilja någon mm kamkedja sträcker sig så smått.

Men gör ett riktigt komp test först av allt.

Alla stift ur gasen fullt öppet o minst 10 varv på motorn. Läs av.

Står då vevaxel o kammar a rätt o ändå ingen komp det är då man får lyfta toppen o kolla ventiler och cylindrar.

Att leta ett elektroniskt fel för det känns enklare än att göra saken rätt väg är meningslöst.

Hade du haft komp o kört motorn varm med startmotorn då hade du vid detta laget eldat upp startmotorn för jag vet ingen start som tål 10-15 minuters gnagande utan att brinna upp
Ja jag får helt enkelt vänta tills killen som kan lite mer om detta kommer för det börjar bli överkurs för mig.
Har inte stått och hållit inne start knappen i 10 min utan några sekunder i tagen väntat en stund osv men start motorn kan säkert ha tagit lite stryk med.
Om kammen skulle stå fel är det svårt att rätta till de ?
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top