Saab 9-3 Sport Sedan..bara skräp eller?

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Jakten på bil går vidare.
Igår sprang jag på en mycket fin Saab 9-3 Vector, väldigt bra skick för sina år & mil, man sitter grymt bra, mycket bra utrustning, snygg färg & fälgar.
Jag vet att 9-3 fått blandat kritik & att saker går sönder, men just nu är dom grymt billiga, detta ex går för 85.000:-

Skulle gärna vilja få lite input från er som äger/ har ägt en 9-3...
Snygga är dom iaf. :yoparty

Tack!

Last edited:

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
Ska du köpa SAAB en det 9-3 SS/SC som gäller.
Kanonbra väghållen, medstyrning i bakaxeln, lika bred invändigt som 9-5 (dock är längdmåtten kortare), hyfsat tyst osv.
Som vanligt är det bättre att välja en senare modell där "barnsjukdomarna" är åtgärdade.
Jag har en 9-3 SC Biopower -07 som är chippad och jag är grymt nöjd med den.
Jag hade tänkt ta en 9-5 först men efter att jämnfört med 9-3 insåg jag att 9-5:an är antik.

Biltmore

Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Min budget är inte hög, så jag tvingas kika på 2003:eek:r....antar att det är rena turen om man hittar ett pålitligt ex.....:rolleyes:
Ska iväg om en stund & titta på en 1.8t (egentligen 2.0) med spolierpaket, navigator etc...ska köra skiten ur den ordentligt & lyssna efter oljud.

Du har helt rätt, 9-5 känns otroligt gammal, tittade på några igår...vilka dinosaurier.....:D hur lång är en 9-5 kombi egentligen? 8 meter?

Last edited:

N/A

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Hoj
SP-1
Både 9-5 och 9-3 är bra bilar!
...om man jämför med det konkurrenterna hade fem år tidigare.

Jag köper aldrig en Saab igen så länge tyskarna bygger bilar.

Dexter

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2008
Hoj
2008, Honda CBR 600RR
Kan inte annat än att hålla med. Hade en -08 93 Biopower och det är bland det värsta jag har åkt i. Var ju som att sätta sig i en skottkärra, bullrigt, svajigt och allmänt tråkigt.

Hade den bilen i 6 månader och byte sen tillbaka BMW, visst dom kostar lite mer i inköp men du slipper bli hörselskadad och den tappar inte 60% i värde.

Biltmore

Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Tillbaka från provkörning & fattar inte vad ni snackar om...har kört många BMMMMMMMMMW & Audi...tyckte denna 9-3 med sportchassie var grymt fin att åka i....kvalitéen är inte tysk, men det är inte priset heller.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Hade en 9-5a en aero -02 för ett antal år sen... Hade säkert 10 fel på den och alla va " jo men så är det på den modellen" :huvet

MD

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
blandat
Dom tidiga 9-3:eek:rna brukar ha div elfel, servopump, tändlås, egr-ventil, dörrlås, fönsterhissar som strular.. Från 06 så kändes det som saab fick bukt med dom flesta barnsjukdomarna.
Jag skulle avråda från att köpa första årsmodellen, även fast man har träffat på (ytterst sällan) felfria 03:eek:r..

Biltmore

Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Mmm...kommer avstå...tyvärr, för den var både snygg som fan & skön att köra, dessutom aero paket, klima, elstolar, navigator..stora stereon, farthållare, motorvärmare etc....för 80.000:-

Bifogat

• Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    19 KB · Visningar: 1,575
Last edited:

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Jag hade aldrig köpt något annat än en Aero. Skillnaden i pris är så pass liten att jag tror du kommer ångra dig om du inte gör det.

MD

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
blandat
Mmm...kommer avstå...tyvärr, för den var både snygg som fan & skön att köra, dessutom aero paket, klima, elstolar, navigator..stora stereon, farthållare, motorvärmare etc....för 80.000:-

Fast det är inte aerovingen på...
Kolla runt lite på andra anläggningar, jag snackade med lite gamla polare (saabsäljare) och dom har så j*vla lungt just nu så man kan få ner priserna ganska rejält ..

Biltmore

Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Jag är själv helt grön på Saabs paket..trodde alla spoilers kom från Aeron, men dom är faktiskt grövre på denna bil, & snyggare, bilen SER ganska rå ut...men den går inte lika fort...det roliga är att ett BSR steg 1 trim ger 204 hk, från 150....

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Jag valde cadillac BLS framför saab 9-3 för att den kändes skönare och tystare när jag provkörde dom... Det är samma motorer och bottenplatta och flera detaljer är lika... Byggda på samma fabrik i trollhättan.

MD

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
blandat
Jag är själv helt grön på Saabs paket..trodde alla spoilers kom från Aeron, men dom är faktiskt grövre på denna bil, & snyggare, bilen SER ganska rå ut...men den går inte lika fort...det roliga är att ett BSR steg 1 trim ger 204 hk, från 150....

Oki, jag har jobbat på saab i mellan 99-08 så det är bara pm:a om du har nån fråga så ska jag försöka svara på den.. lite bör man komma ihåg från den tiden:rolleyes:

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Tuono V4
Har kört en 9-3 SS Aero i ett par år nu och är huuur nöjd som helst.
Varje gång jag åkt till bilfirmor och provkört nya bilar så har det slutat med att jag blir mer och mer nöjd med min saab.

Biltmore

Gick med
9 Aug 2004
Hoj
OJ!! någon säger ngt positivt..haha!
Stod & blängde länge på karossen idag & jag måste säga att det är nog den snyggaste sedanen jag sett....speciellt med spoilerpaketet & 17" fälgarna, slår både 3 serien & A4:an på fingarna....:yoparty
Tyvärr verkar som att en del exemplar har många problem...så det är väl lite lotteri.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln