SAAB och Svenska Bil har ingen GOODWILL!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Busgrabb skrev:
Jag säger bara Saab, kvalitén är ju ingen höjdare men men ska inte spä på eländet :rolleyes:

Borde ju gå att hitta en motor på en bildemontering för runt 20 lakan eller ska det vara då dyrt med Saab motor ?

Jag kollade lite på motorer till min S40 T4:a på bildemonteringar och en sådan kunde man få för 15-20 tusen.

Kolla www.bildelsbasen.se

Varför kollade du på motorer till din volvo då? går inte dom i evigheter?
Alla SAABar jag har haft har gått över 25.000 mil, och dom motorern har fungerat när jag har skrotat bilarna.

Saker händer med bilar (och motorcyklar) av alla märken vid olika miltal, en del har tur (jag) andra har otur....
 

juhap

Ny medlem
Gick med
3 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki gsxr 750
TooL skrev:
Jag har drabbats av följande:

Vevstakslagerras på 1 st SAAB 9 3 årsmodell 2000 med mätarställning 10400 mil.
Senaste Servicen utfördes på SAAB vid 7500 mil den 19 september 2003.
Därefter har 1 st oljebyte + filterbyte utförts vid 8500 mil.

Motorförsäkringen slutar gälla efter 10 000 mil så det finns inget som mitt försäkringsbolag kan hjälpa mig med. Jag beslutar mig helt enkelt för att kontakta Svenska bil och höra ifall de och SAAB har någon GOODWILL.

Den 26 september kontaktade jag VD:n på Svenskabil AB i Stockholm där jag hade köpt bilen. Jag fick ett svar dagen efter om att de skulle se över vad de kunde hjälpa mig med.
Den 28 september får jag ett e-post ifrån Servicechefen som vill att jag scannar in service boken och e-postar den till honom. Jag gör detta och väntar på svar.

Den 4 oktober blir jag fundersam och skickar e-post där jag frågar hur det går.
Jag får då svaret att han tyvärr har varit på tjänsteresa men att han ska titta på det omgående.
På fredagen den 8 oktober ringer jag upp Servicechefen och frågar hur det har gått han säger då att han lämnat ärendet vidare till Marknadschefen och ger mig hans telefon nr.

Jag ringer upp Marknadschefen och får ett trevligt bemötande där han förklarar att de
inom kort ska komma med ett erbjudande till mig.

Glad i hågen tar jag helg och åker hem med ett litet leende på läpparna för det verkar just då som att SAAB tar lite ansvar och tänker hjälpa mig. Eftersom ordet Erbjudande i denna sorgestund låter som ett positivt besked.

Torsdagen den 14 oktober får jag e-post från Driftchefen som vill att jag kontaktar honom.
Jag ringer upp honom direkt för att få det slutgiltiga Erbjudandet.
Han förklarar för mig att SAAB inte har någon GOODWILL.
Men att de kan erbjuda sig att köpa en begagnad motor som gått max 10.000 mil
och utföra bytet för den nätta summan av FEMTIO TRE TUSEN SVENSKA KRONOR 53.000 :- vilken enorm summa med pengar. Det är sanslöst att jag ska behöva betala 53.000:- för att kunna få min SAAB som jag för endast 3 år sedan betalade 185.000:- för i kördugligt skick.

Jag begärde skriftligt svar av Svenska bil och det damp ner med posten tisdagen den 19 Oktober.

P.g.a. SAABs (GM-Sverige) Goodwill endast sträcker sig 36 månader efter nybilsköp (Nybilsgaranti) så kan de inte ställa upp med någon hjälp. Då kan inte Svenska Bil ställa upp på något annat sätt heller. Budet i det skriftliga svaret var något bättre där ställer de gladeligen upp och byter motor i min SAAB för endast FEMTIO TUSEN KRONOR 50.000:-
Det måste vara ett riktigt klipp !


Under denna tid har jag forskat och pratat med många motorkunniga människor.
Jag har sprungit på 4 likadana fall som mitt med Varierande miltal från 10.400 mil
11.000 mil, 13.000 mil, och 14.000 mil. Jag har även sprungit på 1 st havererad koppling vid 5000 mil och 1 st havererad växellåda vid 6000 mil.

De sistnämnda hade tur och befann sig inom maskinförsäkringens gränser.

Nu förstår jag verkligen den gamla ramsan SAAB Sälj Aset Annars Byt !

:kulspruta SAAB
:kulspruta Svenska Bil

You have PM :näsblod
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
En 205hästars motor till salu på zatzy för 6000:-. Står att den har körts utan olja för länge men att det troligtvis räcker med att byta kamkedjan. Hur troligt det är låter jag vara osagt.
 

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Ort
I Skogen :D
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
Media kommer att kontaktas denna vecka !
Jag tänker ta kontakt med Robert Collin som är en riktig SAAB älskare :rofl

Även Sverker på PLUS ska få ett brev.

Självklart vet jag att alla garantier är slut o.s.v.
Men jag anser att det är något som inte står rätt till När
motorn rasar på detta vis.

Fixar jag motorn billigt och snabbt och sedan byter in den På SAAB så är jag nog rädd för att någon annan oskyldig drabbas. För MRF garantin på en begangnadbil är endast 3 månader.

Så detta ser jag inte som något alternativ.

Jag har nu lagt ut en efterlysning på www.fbt.se
så jag får koll på prisläget på motorerna.

Men de priser jag fått nu är runt 25-30` + moms och detta för motorer som gått från 1000 mil till ca 7000 mil.
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Men jag fattar inte riktigt, var det inte garanti till 10.000mil och du hade kört 10,400???
Företag suger, kör du 1 meter för mycket så skiter dom i dig sen, Volvo är likadana om inte värre.

Jag råkade ut för nåt liknande för ca 1 månad sen.
Min S80´s vevstakslager rasade, o en vestake gick av......Bilen har rullat 14.500mil. Troligt fel var kamremmen som kuggat över. Första bytet av kamremmen skall ske vid 16.000 mil eller 8 år på S80 så jag satt och funderade på att ev så kanske någon sorts garanti gäller ang detta. Sagt och gjort, drog iväg till Bilia, men där blev det tvärstopp.
Du har inte köpt bilen här sa dom, jaha sa jag, så eftersom jag köpt min bil nån annastans så får jag ingen hjälp av er. Nej var svaret, varför skall vi hjälpa dig?
Jag brydde mig inte så mycket egentligen eftersom jag vid 16000 skulle byta kamrem ändå och det skulle kosta mig 8500kr + service 2500= 11000kr Blev dock irriterad på den fruktansvärda nonchalans man får för att man köpt bilen nån annanstans. Skall dock ta upp detta med Volvo själva istället.
Ringde skroten i Jkpg som är den största skroten på Volvo.....dom hade en motor som hade gått 13400 mil för 20,000kr med frakt....hmmm saftigt, bad dom köra upp nåt fett i röven för deras priser är fan inte kloka. Hittade en annan skrot i Skåne Harrys Bildemontering. För 13.000kr fick jag frakten betald och en motor som gått 2200mil + att det satt en motorvärmare på den:)
Polarns polare fixade jobbet åt mig för ynka 800kr, tog iofs 3 veckor men det var det värt, vem byter motor för 800kr egentligen?

När han skulle ta ur den gamla motorn, ja då går motorfästet rätt av, alltså det fäste som man lyfter ut motorn med, jävla skitkvalité, blev fan vansinnig. Tur att motorn inte hängde över fronten i det ögonblicket:)

Har haft över 30 punkter fixade på den jävla bilen under första året, allt från gnissel i säten till kopplingsbyte. Måste påpeka över deras riktiga måndagsexemplar av hjulager som fanns på min bil. Första gick vid 2500mil och det andra hjullagret vid 4000mil:) sicken kvalitet:)

Saab suger Volvo suger minst lika mycket om inte mer.....
 

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Fido/Bulle
Dee_cati skrev:
Varför inte, då är det ju saabs fel? Även en begagnad bil säljer de med garantier, och det är inte mer svinigt att saab får betala dessa reparationer med tanke på att de inte vill hjälpa honom speciellt mycket. Eller så försöker man ta kontakt med media om man inte kan sova gott om natten när man försöker blåsa ett stort företag.

Om det inte rasar inom 6 månader kan det bli lite jobb för näste ägare att få reparationen betald. Vi menar nog samma sak.
 

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Ort
I Skogen :D
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
Har nu fått tag på en motor som gått 1400 mil komplett
med tillhörande turbo mm.

Har även hittat en mek som byter motor till rimligt pris

Slutnotan blir ca 30.000:- men då köper jag mig 9000 mil.
Svenska bil i sthlm erbjöd sig att göra jobbet till ett rabbaterat pris av
53.000:- då lovade de att jag skulle få en motor som gått max 10.000 mil.

Har upptäckt att problemet är en kombination av taskig vevhusventilation
och långa service intervaller.

Vevhusventilationen är fixat på 04:eek:rna.........

I helgen ska jag sammanställa allt för att dra iväg till pressen.
Det finns antagligen ett stort mörkertal som klarar sig genom maskinförsäkringen ska be om statestik på detta av några FB.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Min firmabil rasade kamremen på förra vintern. En 01ans Seat Inca med ca 6000mil på mätaren. Inte äns snack på verkstaden att det skulle kosta pengar. Allt gick på garanti och alla ventiler byttes och en lätt planing av toppen. Bilen blev som ny och det hela tog tre dagar och jag fick låna annan bil under tiden :tummenupp

Och folk klagar på wag service och garantier. Saab och volvo har ju var och varannan problem med, service och garantier verkar ju jämt vara ett återkommande problem för dess ägare.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Nya bilar är inte gjorda för att hålla. Gamla volvo 140 kommer fortfarande att vara i trafik när de bilar som rullar ut från bandet idag har skrotats.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
mb skrev:
Nya bilar är inte gjorda för att hålla. Gamla volvo 140 kommer fortfarande att vara i trafik när de bilar som rullar ut från bandet idag har skrotats.

Har du sett filmen "Tillsammans" av Lukas Moodyson?
 

Baby-ninja

youliveaslongasiletyou
Gick med
3 Aug 2003
Ort
På ön mitt i stan
Hoj
Baby ninja
Som Ravetrancer skrev, dom knullar dej om den gått en meter mer än garantin.
Men vad är egentligen felet med det?
Är det garanti till 10000 mil så är det de, hade det varit så att det var till 10000 mil och en meter så hade det stått det i garantin...
Trist, men sant... Bara greppa verktygen och börja skruva..

Trevlig helg i garaget :rolleyes:
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Markus skrev:
Har du sett filmen "Tillsammans" av Lukas Moodyson?
Japp, folkabussarna är seglivade de också om det var det du tänke på :D

...drar lite mkt soppa bara.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top