Jag har drabbats av följande:
Vevstakslagerras på 1 st SAAB 9 3 årsmodell 2000 med mätarställning 10400 mil.
Senaste Servicen utfördes på SAAB vid 7500 mil den 19 september 2003.
Därefter har 1 st oljebyte + filterbyte utförts vid 8500 mil.
Motorförsäkringen slutar gälla efter 10 000 mil så det finns inget som mitt försäkringsbolag kan hjälpa mig med. Jag beslutar mig helt enkelt för att kontakta Svenska bil och höra ifall de och SAAB har någon GOODWILL.
Den 26 september kontaktade jag VD:n på Svenskabil AB i Stockholm där jag hade köpt bilen. Jag fick ett svar dagen efter om att de skulle se över vad de kunde hjälpa mig med.
Den 28 september får jag ett e-post ifrån Servicechefen som vill att jag scannar in service boken och e-postar den till honom. Jag gör detta och väntar på svar.
Den 4 oktober blir jag fundersam och skickar e-post där jag frågar hur det går.
Jag får då svaret att han tyvärr har varit på tjänsteresa men att han ska titta på det omgående.
På fredagen den 8 oktober ringer jag upp Servicechefen och frågar hur det har gått han säger då att han lämnat ärendet vidare till Marknadschefen och ger mig hans telefon nr.
Jag ringer upp Marknadschefen och får ett trevligt bemötande där han förklarar att de
inom kort ska komma med ett erbjudande till mig.
Glad i hågen tar jag helg och åker hem med ett litet leende på läpparna för det verkar just då som att SAAB tar lite ansvar och tänker hjälpa mig. Eftersom ordet Erbjudande i denna sorgestund låter som ett positivt besked.
Torsdagen den 14 oktober får jag e-post från Driftchefen som vill att jag kontaktar honom.
Jag ringer upp honom direkt för att få det slutgiltiga Erbjudandet.
Han förklarar för mig att SAAB inte har någon GOODWILL.
Men att de kan erbjuda sig att köpa en begagnad motor som gått max 10.000 mil
och utföra bytet för den nätta summan av FEMTIO TRE TUSEN SVENSKA KRONOR 53.000 :- vilken enorm summa med pengar. Det är sanslöst att jag ska behöva betala 53.000:- för att kunna få min SAAB som jag för endast 3 år sedan betalade 185.000:- för i kördugligt skick.
Jag begärde skriftligt svar av Svenska bil och det damp ner med posten tisdagen den 19 Oktober.
P.g.a. SAABs (GM-Sverige) Goodwill endast sträcker sig 36 månader efter nybilsköp (Nybilsgaranti) så kan de inte ställa upp med någon hjälp. Då kan inte Svenska Bil ställa upp på något annat sätt heller. Budet i det skriftliga svaret var något bättre där ställer de gladeligen upp och byter motor i min SAAB för endast FEMTIO TUSEN KRONOR 50.000:-
Det måste vara ett riktigt klipp !
Under denna tid har jag forskat och pratat med många motorkunniga människor.
Jag har sprungit på 4 likadana fall som mitt med Varierande miltal från 10.400 mil
11.000 mil, 13.000 mil, och 14.000 mil. Jag har även sprungit på 1 st havererad koppling vid 5000 mil och 1 st havererad växellåda vid 6000 mil.
De sistnämnda hade tur och befann sig inom maskinförsäkringens gränser.
Nu förstår jag verkligen den gamla ramsan SAAB Sälj Aset Annars Byt !
SAAB
Svenska Bil