Saab V4-Race Luleå-Monaco i september!

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Therudeboy skrev:
Kan bara hålla med, hittade närmsta vägen till östersund med det och det angav massa bra saker.

Och varför i #€¤£$@* vill någon veta hur man tar sig till ösd???

Jag har också MS AutoRoute och kan intyga att det är ett bra kartprogram. Har testat ett par andra som inte har varit lika bra.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
doohan skrev:
Nu är jag och 2 kompisar anmälda. Oj Oj det här kommer att gå illa.

Nu är det bara tigga ihop lite sporthoj-klistermärken från Swedie så ser det ut som ni är sponsrade också :tungan

Sen vill vi se en ihopklippt film från resan i bästa gumball-anda.
 

Therudeboy

Guest
Esquire skrev:
Och varför i #€¤£$@* vill någon veta hur man tar sig till ösd???

Jag har också MS AutoRoute och kan intyga att det är ett bra kartprogram. Har testat ett par andra som inte har varit lika bra.



Om man är ett gäng smålänningar som vill åka på storsjöyran för att supa så vill man veta vägen. Iofs dom värsta 170mil jag åkt i hela mitt liv men kul var det.
 

HanneZ

Guest
route 66 e betydligt mer detaljerat! Både i Sverige och i Europa!
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
GSXR1100R skrev:
En V4a kan nog klara 130 blås utan att krokna, har man sen en 300 liters tank så slipper man stanna och tanka.
Saab köpte 1500-motorerna från Ford, exakt samma motorfamilj som Fords 1700 cc V4:a. Fordarna hade dessutom 2-port medan Saabarna hade 1-ports fuggar. Fordpuffran passar bolt-on, bara att hysta i och köra (kommer inte ihåg om man måste hempula lite med linkaget till 2-portaren).
En Saab V4:a med 1700 cc och 2-port toppar 120 med 2 stift igenslaggade! Been there, done that!
Över 150 blås med friska stift. Det finns dock ett problem. De tål inte att blåvarvas hela dagarna. 120 km/h går bra men 140 pendlande dagut och dag in ger fina motorskador när kolvar och stakar tackar för sej! :D

Som alla säkert vet så byggde Ford på V4:an med ytterligare två pipor till en V6:a som började sitt liv i mitten av 60-talet som 1800 cc och sen växte successivt till 2000, 2300, 2600, 2800 och slutligen 2900 cc. Dessa är bolt-on mot växellåda men man får förpassa kylaren till skuffen och anpassa avgas eftersom grenrören delvis ser annorlunda ut. V4:an har ju siamesportar = endast ett avgas per sida, 6:an har siames + soloportar = två rör per sida.
Det finns en ovanlig variant på 2800-sexan i Mustang II:eek:rna som har 3 soloportar på varje sida, dessa toppar borde flöda bättre och jag är rätt säker på att de passar. Har ett svagt minne av att 2900-topparna också har soloportar. Den motorn har dessutom större oljepump, något som är behövligt eftersom övriga V4 och V6 har samma pump, dimensionerad efter den ursprungliga V4:an på 1200 c i Ford 12M. 2900:an har ju dessutom hydrauliska lyftare = ställer högre krav på oljetryck och flöde.

Problemet med samtliga motoralternativ i Saab V4 är slutväxeln. Vilken motor man än väljer så kommer den med stor säkerhet att hoppa i bitar om man försöker hålla 160 ända till Monaco. Om man nu inte petar i smidda kolvar etc men det var ju det där med max 2000:-. :va

Kan också nämna att en Ford 17M-kupe med 5 fyllnyllen + chaufför och skuff fylld med öl hänger av de tidiga Golf GTI! Allt som behövdes var en 2800 med insug från 2600 och fugge från 3000 (den motorn passar ej i Saab). Samt tung gasfot. Men det var trist att göra av med 7 växellådor på 2-3 somrar! Köpte flera lådor i taget på den tiden! :tummenupp
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Robban_C skrev:
Kan också nämna att en Ford 17M-kupe med 5 fyllnyllen + chaufför och skuff fylld med öl hänger av de tidiga Golf GTI! Allt som behövdes var en 2800 med insug från 2600 och fugge från 3000 (den motorn passar ej i Saab). Samt tung gasfot. Men det var trist att göra av med 7 växellådor på 2-3 somrar! Köpte flera lådor i taget på den tiden! :tummenupp
Ahhh gamla goda raggarminnen :tummenupp vi åkte oxå 17M-Kupe, vilken raggarbil altså, alla :tuttar flockades runt pärlan.
Vi hade även en Fen-merca samt en Cadillac 62 :fyllisar .

V4 racet verkar lagomt galet för min smak, undrar om man skulle...
 

Bender

(¯`·.,¸¸,.·´¯`·
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Honda Spacy 125
Nu har även jag och min kära kollega minsann anmält ett team. :banana
Visste väl att min kära gamla v4:a (skabbflundran heter hon) skulle komma till nytta om jag bara sparade henne länge nog...
 

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
fjollträsk c/o Vidja
Hoj
KTM 950 SM
Monaco + risig V4a = stor risk att ni blir stoppade på vägen in (de 1:a ekipagen kanske slinker igenom). Det finns en anledning till att det ofatst står poliser på infartsvägarna till byn. Skraltiga turistbussar / folkabussar / ratbilar, osv stoppas ofta innan dom har kommit in i stadskärnan. Då får man parkera utanför och knata in. Men är ni bland de 1:a in i byn, så klarar ni er säkert, men efter en 4-5 V4:eek:r vid casinot så börjar det nog märkas hos polisen.

Lycka till ivf!
 

frillan

TSIO-550
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki RGV 250- 97, Moto Guzzi 1200 Sport -10.
Vi är sponsrade med däck redan. Kompisens bror som e med i laget åker för andra året på isle of man nu i år.
Däcksponsorn har inget val.

Men lite fina sporthoj märken skulle sitta fint.



Wiseguy skrev:
Nu är det bara tigga ihop lite sporthoj-klistermärken från Swedie så ser det ut som ni är sponsrade också :tungan

Sen vill vi se en ihopklippt film från resan i bästa gumball-anda.
 
Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Top