GSXR1100R skrev:
En V4a kan nog klara 130 blås utan att krokna, har man sen en 300 liters tank så slipper man stanna och tanka.
Saab köpte 1500-motorerna från Ford, exakt samma motorfamilj som Fords 1700 cc V4:a. Fordarna hade dessutom 2-port medan Saabarna hade 1-ports fuggar. Fordpuffran passar bolt-on, bara att hysta i och köra (kommer inte ihåg om man måste hempula lite med linkaget till 2-portaren).
En Saab V4:a med 1700 cc och 2-port toppar 120 med 2 stift igenslaggade! Been there, done that!
Över 150 blås med friska stift. Det finns dock ett problem. De tål inte att blåvarvas hela dagarna. 120 km/h går bra men 140 pendlande dagut och dag in ger fina motorskador när kolvar och stakar tackar för sej!
Som alla säkert vet så byggde Ford på V4:an med ytterligare två pipor till en V6:a som började sitt liv i mitten av 60-talet som 1800 cc och sen växte successivt till 2000, 2300, 2600, 2800 och slutligen 2900 cc. Dessa är bolt-on mot växellåda men man får förpassa kylaren till skuffen och anpassa avgas eftersom grenrören delvis ser annorlunda ut. V4:an har ju siamesportar = endast ett avgas per sida, 6:an har siames + soloportar = två rör per sida.
Det finns en ovanlig variant på 2800-sexan i Mustang II

rna som har 3 soloportar på varje sida, dessa toppar borde flöda bättre och jag är rätt säker på att de passar. Har ett svagt minne av att 2900-topparna också har soloportar. Den motorn har dessutom större oljepump, något som är behövligt eftersom övriga V4 och V6 har samma pump, dimensionerad efter den ursprungliga V4:an på 1200 c i Ford 12M. 2900:an har ju dessutom hydrauliska lyftare = ställer högre krav på oljetryck och flöde.
Problemet med samtliga motoralternativ i Saab V4 är slutväxeln. Vilken motor man än väljer så kommer den med stor säkerhet att hoppa i bitar om man försöker hålla 160 ända till Monaco. Om man nu inte petar i smidda kolvar etc men det var ju det där med max 2000:-.
Kan också nämna att en Ford 17M-kupe med 5 fyllnyllen + chaufför och skuff fylld med öl hänger av de tidiga Golf GTI! Allt som behövdes var en 2800 med insug från 2600 och fugge från 3000 (den motorn passar ej i Saab). Samt tung gasfot. Men det var trist att göra av med 7 växellådor på 2-3 somrar! Köpte flera lådor i taget på den tiden!
