Saltkristallerna och Tivoli

Ripster

Crash boom bang
Gick med
13 Aug 2009
Hoj
Japanese steeeeeel
jag följer det iallafall. jag är emot projektet men samtidigt vet kommunfullmäktige hur helsingborgarna känner angående saltkristallerna, samma sak när diskussionen om norra hamnen var på tapeten.

Har de redan bestämt sig finns det inte ett skit vi kan göra bortsett ifrån att kidnappa deras brevlådor å spränga deras hyacinter

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Sista ordet om det här projektet är nog inte sagt med tanke på att länsstyrelsen är emot det och att regeringsrätten tillslut kommer att få avgöra det.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Majoriteten av politikerna verkar driva frågan med stor övertygelse. Av insändare och HD:s undersökning att döma verkar de flesta helsingborgare vara emot projektet.
Att som politiker driva frågan med attityden att "ni vanliga människor förstår inte hur bra det här blir", är jag starkt emot.

Det är ett så pass stort och dyrt projekt för staden att man nästan borde överväga att ha folkomröstning i frågan. Synd att det inte gjordes i samband med valet i höstas.

Holy Rider

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha
Flytta Tivoli till Råå så att det smälter in i omgivningen...eller ännu bättre riv skitet :tummenupp

Är det någon som saknar silosarna i norra hamnen?
Samma diskussioner då..

Ripster

Crash boom bang
Gick med
13 Aug 2009
Hoj
Japanese steeeeeel
det var bättre förr..
Helsingborg%201969.jpg

Flytta Tivoli till Råå så att det smälter in i omgivningen...eller ännu bättre riv skitet :tummenupp

Är det någon som saknar silosarna i norra hamnen?
Samma diskussioner då..

för egen del var jag för det projektet men ett kongress center... varför? å framförallt tycker jag personligen att förslagen som har framförts är så oerhört fula

Last edited:

nick_hbg

Ny medlem
Gick med
11 May 2011
Hoj
Ducati MTS 620 Dark -07
Jag har läst igenom i stort det mesta om detta projektet och var en av dom som tryckte på knappen i Rådhuset. Det stora problemet är väl utseendet tror jag.. "smaken är som baken".. det var ju många som inte gillade Dunkers och som fortfarande inte gör det.
Det viktigaste för mig var att vi idag inte har en kongressanläggning. Visst man kan ha sådana på andra ställen, men det är inte samma sak.. Jag skulle kunna skriva en bok om hur det är med tanke på att jag åker runt på en massa mässor och konferenser. Läget är kanon. Hotell i samma byggnad är kanon.. den stora fördelen är att personalen som jobbar där kommer att vara proffs på att hålla mässor och konferenser och det är superviktigt med tanke på allt strul mm som brukar drabba utställare och arrangörer.

Jag hoppas att alla Helsingborgare med tiden kan tycka att det blev ok..

//Nick

Ripster

Crash boom bang
Gick med
13 Aug 2009
Hoj
Japanese steeeeeel
Jag har läst igenom i stort det mesta om detta projektet och var en av dom som tryckte på knappen i Rådhuset. Det stora problemet är väl utseendet tror jag.. "smaken är som baken".. det var ju många som inte gillade Dunkers och som fortfarande inte gör det.
Det viktigaste för mig var att vi idag inte har en kongressanläggning. Visst man kan ha sådana på andra ställen, men det är inte samma sak.. Jag skulle kunna skriva en bok om hur det är med tanke på att jag åker runt på en massa mässor och konferenser. Läget är kanon. Hotell i samma byggnad är kanon.. den stora fördelen är att personalen som jobbar där kommer att vara proffs på att hålla mässor och konferenser och det är superviktigt med tanke på allt strul mm som brukar drabba utställare och arrangörer.

Jag hoppas att alla Helsingborgare med tiden kan tycka att det blev ok..

//Nick

Känner inte direkt för att dra igång en debatt eller så men när det läggs apmycket pengar på en ny indrottsanläggning kan väl denna för fan användas som mäss hall å liknande när idrottsevenemang inte pågår.Det där med boende och personal i samma byggnad köper jag inte för fem öre, utställarna kan väl ta bussen dit ifrån valfritt hotell å personalen är väl inte en del av inredningen utan människor med möjlighet att förflytta sin kompetens från en plats till en annan ?

min poäng är att pengar läggs redan på en flådig idrottsanläggning och om man då inte har haft utställningar i åtanke när man la beställningen borde man fan inte få sitta kvar vid styret. Varför reagerar jag så här starkt på detta slöseri av skattepengar ? jo för det finns viktigare saker att lägga pengarna på kallas för utbildning och omsorg.

inget personligt men politiker tillhör inte mina favoriter... såvidare inte politikern ifråga kan svara ja eller nej på en enkel fråga utan ett 3 timmars tal.

Edit: vad skulle gemene hbg:are tjäna på att en kongressanläggning byggs ? är syftet att helsingborg ska kunna hålla EU-möten å liknande där vi får hela centrum förstört istället? Varför kan inte svenska mässan i malmö användas, så tar man tåget ner om en mässa skulle vara intressant?

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag tror också att det är utformningen som många är emot. De tycker helt enkelt inte att arkitekturen passar in. Jag kan väl inte påstå att jag är övertygad om att Saltkristallerna passar in i stadsmiljön och då är jag ändå en som gillar spännande modern arkitektur. Jag tycker helt enkelt att den är för stor i förhållande till övrig byggnader i närheten. Precis som jag tycker att Knutpunkten är tidernas miss trots att man försökt ge den intryck av att det är "separata" byggnader längst järnvägsgatan. Den är verkligen som en vägg mot havet. Dunkes är något helt annat och H99 likaså. Jag är rätt övertygad om att man hade kunnat göra något spännande av de gamla silobyggnaderna som revs för H99 och den gamla tullkammarbyggnaden likaså. Det som gör en stad spännande är kontrasterna där man ser hur staden utvecklats. Där man tagit hänsyn till gammalt och nytt. Tyvärr är vi i Sverige inte lika skickliga som Danskarna att kombinera gammalt och nytt.

Om man nu väljer att bygga på tomten och får klartecken av regeringen att uppföra saltkristallerna eller måste börja om från början med ett nytt förslag som länsstyrelsen kan acceptera. Då är min personliga uppfattning att man kan riva Tivoli eller flytta upp den till Fredriksdal som många andra gamla byggnader man valde att flytta en gång i tiden när staden skulle utvecklas och moderniseras. Utan perrongerna och spåren framför påminner byggnaden inte längre om någon gammal tågstation. Liknar mer eller mindre ett ruckel idag utan historisk förankring med vad byggnaden en gång var avsedd för. Utmed hamnbassängen där man tänkt placera in byggnaden om saltkristallerna förverkligas kommer den att förlora sin historiska betydelse. Sedan tycker jag man ska skilja på byggnaden Tivoli och verksamheten som nu finns där. Försvinner "Tivoli" så får det ju att ordna nya lokaler för verksamheten. När verksamheten en gång startade i Tivoli så var det på temporära grunder tills man visste vad som skulle ske med ångfärjestationen och tomten i övrigt.

Hur paradoxalt det än låter så tror jag att politikernas enda reträttväg att stoppa bygget är via avgörandet i regeringen när de överklagar länsrättens beslut att inte godkänna planen. Det vi nu ser är nog inget annat än ett spel för gallerierna. Politikerna med M & S i spetsen kan inte stoppa bygget i den här fasen utan att drabbas av dryga skadeståndskrav. Man har ju skrivit på en avsiktsförklaring med bolaget som tagit fram Saltkristallerna. Enda sättet att komma undan med hedern i behåll utom möjligtvis mot väljarna som är negativt inställda mot bygget är att inleda den fas som nu påbörjats via att köra vidare med projektet som om inget hänt.

Jag tycker det ska bli spännande att se vad som blir av H+ och hur Helsingborg ser ut om 30 år.

Spacequeen

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2008
Hoj
cbr 600 rr
Tycker jag

Ha, underbart att se en sånhär diskussion här! Jag ska upp till stadsbyggnadskontoret idag, har ni lämnat synpunkter där?! Förutom mig är det kanske inte så många samhällsplanerare som letar synpunkter på Sporthojsidan :)!

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Hoj
Stulen
Stationen är ju ett provisorium och tappar helt sin själ om dom skulle flytta den. Då kan dom lika gärna riva hela byggnaden. Sen vettifaen om saltkristallerna passar så bra där. Känns som dom kunde byggt det på H+ området istället.

Dessutom kan dom riva det gamla kommunhuset. Det ser ut som något hämtat från Tjernobyl :)

Ha, underbart att se en sånhär diskussion här! Jag ska upp till stadsbyggnadskontoret idag, har ni lämnat synpunkter där?! Förutom mig är det kanske inte så många samhällsplanerare som letar synpunkter på Sporthojsidan :)!

Ligger stadsbyggnadskontoret i knutan?

det var bättre förr..

Tycker du verkligen det? Hamnen såg ju ut som f-n. Frontline hängde i gamla magasinet, lokalerna såg ut som jag vet inte vad. Silosarna som stod och förfall, en fet parkering som var skittråkig. Dessutom så var det överhuvudtaget ingen aktivitet på hela piren ut mot parapeten. Tycker det är mycket bättre i dag i hamnen.

Last edited:

Ripster

Crash boom bang
Gick med
13 Aug 2009
Hoj
Japanese steeeeeel
Tycker du verkligen det? Hamnen såg ju ut som f-n. Frontline hängde i gamla magasinet, lokalerna såg ut som jag vet inte vad. Silosarna som stod och förfall, en fet parkering som var skittråkig. Dessutom så var det överhuvudtaget ingen aktivitet på hela piren ut mot parapeten. Tycker det är mycket bättre i dag i hamnen.

om du läste längre upp så hade sett att jag skrev att jag var för norra hamnen projektet, jag bara hittade bilden när jag sökte på gamla norra hamnen å la in den med ironisk avsikt när jag skrev det var bättre för :p

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati

Nej, jag har inte lämnat några synpunkter till dem. Tycker det är roligare att debattera. Du får gärna framföra mina synpunkter ovan eller hänvisa dem hit.

nick_hbg

Ny medlem
Gick med
11 May 2011
Hoj
Ducati MTS 620 Dark -07
Hahaha snacka om udda forum för denna diskussion. Lite kort till bara:
1. Det kostar inte Helsingborgs Stad pengar. Det är inte dom som finansierar detta utan det är en privat aktör som bygger och en annan som kommer att driva det. Detta är redan klart. Så inga skattepengar där inte.
2. Fördelen med det hela är att det kommer att generera skattepengar.
3. När det gäller placeringen så är det den som avgör var arrangörerna ska lägga eventet.. Vi snackar inte om Helsingborgsföretag utan det blir nog stora aktörer som har konferenser lite var stans i landet för kunder och anställda ex. Atea, Mekonomen, Mc Donalds mfl. När dom väljer plats så tittar dom på helheten. Jag har själv varit ute på ett 100-tal utställningar runt om i Sverige och kan bara säga att denna anläggning kommer att hålla samma klass som de bästa i Sverige. Vilket gör att de stora kommer hit med en sju helvetes massa folk. Vilket genererar stålar till kommunen.
4. Många säger att man borde bygga detta på H+ området men tänk på att det är en bit för besökarna att gå om dom kommer till Knutpunkten. Bagatell kan man tycka men det är de små sakerna som gör helheten.

Jag tror att det kommer att bli kanon för Helsingborg, men hur det kommer att se ut när det är på plats har jag lagt åt sidan.. Jag kan inte ens titta på en soffa på Ikea och föreställa mig hur den ser ut i mitt vardagsrum :).

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
1. Det kostar inte Helsingborgs Stad pengar. Det är inte dom som finansierar detta utan det är en privat aktör som bygger och en annan som kommer att driva det. Detta är redan klart. Så inga skattepengar där inte.
2. Fördelen med det hela är att det kommer att generera skattepengar.

Ärligt talat tycker jag det känns som det varit ett par mycket framgångsrika lobbyister i farten när man läser igenom dina punkter.

Ripster

Crash boom bang
Gick med
13 Aug 2009
Hoj
Japanese steeeeeel
Ärligt talat tycker jag det känns som det varit ett par mycket framgångsrika lobbyister i farten när man läser igenom dina punkter.

hahaha bazinga. Ponera tanken att jag var svinrik å kunde stå för alla kostnaderna själv, kan vi riva stadsparken då å bygga en crossbana där, riktigt attraktivt område så vi kan räkna med många besökare som generar skattepengar...Nära till knutpunkten så crossåkare ifrån hela öresundsregionen kan ta tåget till banan. :banana:banana

Jag har själv varit ute på ett 100-tal utställningar runt om i Sverige och kan bara säga att denna anläggning kommer att hålla samma klass som de bästa i Sverige.

100-tals utställningar med skattefinansierade resor, boende? Jag har nyligen avslutat 3½ års studie och inte varit på en enda mässa eller utställning och har ändå lärt mig massa, kunskap går att finna i ett nyhetsbrev eller litteratur också ;)

Last edited:

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Man kan inte ha kvar alla gamla byggnader. Nån gång måste man kliva in i framtiden, Allting utvecklas och likaså Helsingborg.
Detta kommer byggas.

Det hade inte varit fel att flytta Tivoli till Fredriksdalsparken.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA