Samåkning i Lund

Solid snake

Guest
majoon skrev:
2503715 hehe jupp....eller gjorde tills man åkt efter Tazadar som bara verkar veta om fullgas :Rockbanan

nädå...tack gubbs & girl för rundan idag...asballt som vanligt...
tycker att bilden på mackan borde vara uppe vid det här laget :D

känns som vi borde tagga ner lite...kunde gått riktigt illa idag både med swisharn o brorsan...skönt att det gick bra tillslut iallfall...

...och än är inte vintern här så det blir fler glada gazz :)
Jaså har Swish kört av idag också? Visste att hon hade plöjt på en åker innan men nu igen? Ta det lugnt för fan! Tur att det inte gick värre än det gjorde.
 

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
Don Danielsan skrev:
2503278 Jaha då lyckades man med o lägga hojen igen.... fick 2 st fetesläpp i staffanstorpsrondellen innan jag som tur var missade ett betongfundament o en stor håla.... har lite ont i armen men lär gå över på några dagar....

tack så jättemkt för hjälpen Jkay med att få upp hojen på släpet!

o tack till dig med släp som körde hem hojen till mig!

Gött att de inte blev värre men kanske inte helt illa o kolla armen ändå.
Vet nån hur gick de för swish? Lika gryma cross-skills som sist?

Hoppas de e bra med er båda o ni e uppe på hojen snart igen :)
 

Henke_N

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
Cbr600rr -06
Nån som är på att köra en liten vända framåt kvällen? om det inte regnar så förbannat alltså..
 

snafets

Det tar sig
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
R1-05, Multistrada-07
Hojboj skrev:
2504784 Nån som är på att köra en liten vända framåt kvällen? om det inte regnar så förbannat alltså..


Japp :tummenupp

Jag är gärna med på en runda om det blir lite torrare. 17 tiden?

/Snafets
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
majoon skrev:
2503715 hehe jupp....eller gjorde tills man åkt efter Tazadar som bara verkar veta om fullgas :Rockbanan

nädå...tack gubbs & girl för rundan idag...asballt som vanligt...
tycker att bilden på mackan borde vara uppe vid det här laget :D

känns som vi borde tagga ner lite...kunde gått riktigt illa idag både med swisharn o brorsan...skönt att det gick bra tillslut iallfall...

...och än är inte vintern här så det blir fler glada gazz :)
ja när jag börja köra med er så hängde jag ju på med motarden.. den toppa 145 innan det börja tokvobbla. hade inte haft en chans i det tempot vi håller nu... eller e det bar amin mätare som visar en bra bit över 140 mest hela tiden:va
 

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
chukabowa skrev:
2504942 ja när jag börja köra med er så hängde jag ju på med motarden.. den toppa 145 innan det börja tokvobbla. hade inte haft en chans i det tempot vi håller nu... eller e det bar amin mätare som visar en bra bit över 140 mest hela tiden:va

blir väll så under säsongen fast kanske bäst o börja taga ner lite smått med tanke på löv o skit..fast de vet ju ni som kör bättre...hmmm va ville jag nu med detta :va
 

Solid snake

Guest
chukabowa skrev:
2504942 ja när jag börja köra med er så hängde jag ju på med motarden.. den toppa 145 innan det börja tokvobbla. hade inte haft en chans i det tempot vi håller nu... eller e det bar amin mätare som visar en bra bit över 140 mest hela tiden:va
Kan tänka mig att vi kör fortare i kurvorna, men vafan du är inte van vid sporthoj än så jag tycker du ska ta det i din egen takt så du känner dig säker på hojen, var likadant för mig, trodde jag skulle trilla varje gång jag lutade på ducatin iom att jag inte var van.

Kändes som man skulle trilla hela tiden typ, känns det så på din med? :va :)
 

majoon

wee waa woo waa
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
honda cbr 600rr
tror faktiskt inte att vi har ökat speciellt mycket i kurvorna (tanken är ju fortfarande att man inte ska behöva bromsa när man kommer in i kurvan så att man får flyt i åkningen)...men på raksträckorna har vi nog ökat en del...
...sen så kan jag tänka mig att ett stort fel vi gör är att vi inte drar ner tillräckligt på tempot när vi kommer in i samhällen... känns som det går lite fortare för varje gång man kommer in i en by...detta måste vi helt klart ändra på för det e inte kul när folk hytter med nävarna efter oss...

e ju inte kul o köra i 70 på 50-väg ändå ju...
 
Last edited:

Eddi

Sporthojsnörd
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
BMW s1000rr 2012
hmm ni som säger ni hänger med på era mesiga 750 är ju pga att JAG ALDRIG KÖR FÖRST!

Hade jag kört först hade ni aldrig hängt på.. Ska visa nägsta gång så kommer alla vilja ha en R1 :D :D :D :D

Kör jag av så mobbas inte
 

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
Eddi skrev:
2505060 hmm ni som säger ni hänger med på era mesiga 750 är ju pga att JAG ALDRIG KÖR FÖRST!

Hade jag kört först hade ni aldrig hängt på.. Ska visa nägsta gång så kommer alla vilja ha en R1 :D :D :D :D

Kör jag av så mobbas inte

:D:pannkyss
 

snafets

Det tar sig
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
R1-05, Multistrada-07
snafets skrev:
2504819 Japp :tummenupp

Jag är gärna med på en runda om det blir lite torrare. 17 tiden?

/Snafets


Jag skiter nog i det idag. Jag är kvar på jobb och har att göra + vädret...

i morgon kanske?
/S
 

Magoozi

Lärare om fyra dyra år!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Malmoe!
Hoj
GSX-R 600
majoon skrev:
2505033 tror faktiskt inte att vi har ökat speciellt mycket i kurvorna (tanken är ju fortfarande att man inte ska behöva bromsa när man kommer in i kurvan så att man får flyt i åkningen)...men på raksträckorna har vi nog ökat en del...
...sen så kan jag tänka mig att ett stort fel vi gör är att vi inte drar ner tillräckligt på tempot när vi kommer in i samhällen... känns som det går lite fortare för varje gång man kommer in i en by...detta måste vi helt klart ändra på för det e inte kul när folk hytter med nävarna efter oss...

e ju inte kul o köra i 70 på 50-väg ändå ju...


Bra skrivet! Håller dock inte med på en punkt. Ta inte detta fel, gör verkligen inte det. MEN jag håller inte med om att man får mer flyt i åkningen om man inte bromsar innan kurvor. Tvärtom påstår jag att många, inklusive mig själv, kan tycka att paniken lätt kan infinna sig ganska så fort. Jag föredrar att bromsa innan kurvor, är inte det rättså självklar?. Jag tror man får ett bättre flyt om alla gör så, just bromsar innan kurvor. Jag känner inte vägarna neråt skåne så väl, och om det är någon oerfaren som ligger efter och ser hojen framför INTE bromsa innan en kurva kan lätt tanken "jaha! Han/Hon bromsar inte, då borde det vara en kurva som man kan glida igenom utan problem". Som vi alla vet är det ju inte vidare enkelt att bromsa i en kurva, mer eller mindre omöjligt. Så där håller jag inte med dig martin.

Så vitt jag vet är bromstekniken ett av de stora momenten som många RR killar tränar extremt mycket på.

Det finns i min mening inget goare än att komma in mot en kurva, slå på broms, Växla ner, med mellangas naturligtvis, glida in till ungefär apex av kurvan och sedan ge järnet ur.

Kör man utan att bromsa i kurvor blir det, för min egen del, att man inte slår på gas förrän man nästan är ute.

Återigen, se inte det här som påhopp, tvärt om, jag vill höra feedback, positiv som negativ.

Apropå att hålla 50 i samhällen så kan jag i ärlighetens namn säga att en av de mer förståndiga jag har kört bakom var just CHEWBACCA. (eller vad han heter:va ) Killen höll 50 på 50 sträckor exemplariskt. Han slog av när vi kom in i samhällen, framförallt där vi såg människor ute i trädgårdar osv. Han slog också av när djur fanns vid sidan av vägen. Det kan vara därför som jag, chewie och panda kom efter. Visst, jag kanske inte hänger med itempot, men jag ser heller ingen presitge att göra det. Jag håller mig hellre på hjulen och ser att mina kompisar gör likaså.
Det är ju inte jättemycket roligare att köra i 140 än i 120. Eller hur?

Jag vill inte framstå som någon gnällkärring, och om någon tycker jag är det så fine, säg till i såfall.

@Marit! PM:a över ditt konto nr, så jag kan betala dig för drivpaketet. Jag är skyldig dig en jättetjänst, kom i håg det.

@Daniel och Swicsh (stavning)?: Hoppas ni har klarat er bra. För att citera min pappa när jag vurpade förra sommaren, "se det som en väckarklocka!"

Hittade ett intressant inlägg, läs och begrunda!

"Alla har vi dem, oaktat hur länge vi kört eller hur duktiga vi är! Men när vi kör fortare än ca. 75% av vår max kapacitet (dvs. när vi ockuperar hjärnan mer än ca. 75%) börjar vi göra misstag. Ju närmare vi kommer 100% ju värre blir misstagen och ju tydligare syns/upptäcks våra SR.

Vad kan då starta våra SR?

Det räcker att jag haft en dålig dag och gör en missbedömning av min hastighet/förmåga och därför har, för dagen/stunden för hög hastighet för att känna mig trygg/säker. Vipps så startar jag en eller flera av mina SR.

Typiska SR är:
- Gasavslag
- Krampaktigt grepp i styrhalvorna.
- Stela armar (armbågar) / axlar = svårt att svänga
- Låser blicken, oftats på det som jag uppfattar som farligt = att jag styr dit.
- Bromsar för mycket/för litet

Det finns några fler!

Alla har vi råkat ut för dem, eller eller flera av dem samtidigt!

Finns bara ETT sätt att undvika att starta dem, sänka hastigheten så att vi inte ockuperar vår hjäna med mer än < 75% med vår körning!

Eftersom SR är en reflex styr vi inte över dem. Det vi däremot kan göra är att flytta gränsen för NÄR vi startar dem. Detta kan dock bara göras succesivt i små steg."


Förresten! När blir nästa långtur? Redan till helgen? Jag är på!
 
Last edited:

Solid snake

Guest
Om det är fint väder till helgen så är jag på!

Edit: vill inte köra så fasansfullt fort till helgen iom att det börjar bli kallt ute, kall asfalt + däck som inte får upp värmen riktigt är fan halt.
 

Benke

Hojåkare?!
Gick med
2 Nov 2003
Ort
Förslöv
Hoj
Får nöja mig med trampcykel
Magoozi skrev:
2505376 Bra skrivet!
blablablablabla osv
Förresten! När blir nästa långtur? Redan till helgen? Jag är på!

Härligt att höra Magoozi! Du slår verkligen huvet på spiken (säger man så)
Bra iaf! Önskar att jag vore med ute o körde i helgen som gick. Önskar också att jag inte hade varit billös så man måste gå till en däckkrängare för att kränga däck på lös fälg....:argpådato

Nästa år ska jag nog inte jobba så mycket under sommaren iaf! Å då jevvlar :yoparty
 

Eddi

Sporthojsnörd
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
BMW s1000rr 2012
Magoozi skriver massa om det här som vi alla pratar om ofta att man inte hänger med tempor vi har för man kör kasst eller hit och dit, och att det är väl lika skoj att köra i 120 som 140 mmm...

det ändå jag tycker och vill säga är att..... Jag personligen tycker det är mycket mycket mycket roligare att köra i 140 än 120.. jag älskar när det går fort i kurvorna och kunna se att idag tog jag den kurvan snabbare än jag tidigare gjort mmm.....

sen är det helt upp till var och en hur man vill köra. Tycker inte man ska försöka ändra personer med sånt som "är det inte lika skoj att köra i __som i__ ? (detta är inget på hopp på magoozi om det nu verkar så :) bara vad jag tycker)

Ja så tycker jag... MEN att vi kör 50 i byar tycker Jag att vi absolut måste göra .... måste vara ett skit för alla som bor där att höra oss köra som galningar förbi och vara rädd att ens unge eller hund eller ko ska dö eller ta dö på någon..

:yoparty
 

majoon

wee waa woo waa
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
honda cbr 600rr
mina reflektioner bli att om man kör så att man slipper bromsa inför kurvorna så kör man i lagom hastighet...man får en mindre ryckande körning och ligger bättre med i marginalerna...kräver ju att man bör köra fortare för att man ska behöva bromsa..eller hur..

sen så anser jag att man faktiskt kör säkrare när man kör på lite mer..för att man är mer fokuserad på vägen och allt som händer runtomkring...men samtidgt inte såpass fort att det blir farligt pga den höga hastigheten...

tycker att det är bra att det börjar reflekteras över hur vi kör, så att vi tillsammans kan bli säkrare och därmed ha roligare på vägarna...

självklart måste man försöka behärska sig, och det e inte alla gånger det e lätt att slå av på takten...många skulle väl säkert hänvisa en till bankörning...men jag njuter mycket mer av att köra gata då varje körning aldrig blir den andre lik...plus att jag själv tycker att det känns säkrare då man när man e på bana bara vill ge gärnet o då närmar sig sina egna begränsningar...

att köra i grupp gör dessutom att det blir mycket roligare...finns ju inget roligare än att snacka skit under pauserna..som bara blir fler o fler och längre och längre..

att leda en mindre grupp brukar inte vara några problem..men när gruppen börjar bli större så märks skillnaderna i körningen mellan åkare betydligt mer..det är otroligt svårt att hålla ett tempo som alla gillar och även om man försöker så kommer man inte ifrån att luckor bildas och därmed missar man mycket i säkerheten och även mycket av det roliga i körningarna...finns ju inget roligare än att kolla på 10 hojar som ligger i led framför en som en efter en går in i en kurva...

frågan är hur man skall undvika sånt här och om det överhuvudtaget går..

nä slutpladdrat om detta...

ska vi köra en långkörning på lördag dårå...om vädret bara vill sig!
någon som har några förslag/önskemål på färdmål?
 

snafets

Det tar sig
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
R1-05, Multistrada-07
majoon skrev:
2506845 mina reflektioner bli att om man kör så att man slipper bromsa inför kurvorna så kör man i lagom hastighet...man får en mindre ryckande körning och ligger bättre med i marginalerna...kräver ju att man bör köra fortare för att man ska behöva bromsa..eller hur..
bla, bla MYCKE TEXT bla bla
färdmål?

Majoon, det är mycket som jag håller med om och det vet vi juh...


nu gör jag nog världsrekord i långtråd men denna text är läsvärld om man orkar ;)

/S

saxat från Firesorm-sidan http://www.vtr.nu/viewtopic.php?t=1605

The Pace - by Nick Ienatsch

Racing involves speed, concentration and commitment; the results of a mistake are usually catastrophic because there's little room for error riding at 100 percent. Performance street riding is less intense and further from the absolute limit, but because circumstances are less controlled, mistakes and overagressiveness can be equally catastrophic. Plenty of roadracers have sworn off street riding. "Too dangerous, too many variables and too easy to get carried away with too much speed," track specialists claim. Adrenaline-addled racers find themselves treating the street like the track, and not surprisingly, they get burned by the police, the laws of physics and the cold, harsh realities of an environment not groomed for ten-tenths riding. But as many of us know, a swift ride down a favorite road may be the finest way to spend a few free hours with a bike we love. And these few hours are best enjoyed riding at The Pace.

A year after I joined the Motorcyclist staff in 1984, Mitch Boehm was hired. Six months later, The Pace came into being, and we perfected it during the next few months of road testing and weekend fun rides. Now The Pace is part of my life - and a part of the Sunday morning riding group I frequent. The Pace is a street technique that not only keeps street riders alive, but thoroughly entertained as well.
THE PACE

The Pace focuses on bike control and de-emphasizes outright speed. Full-throttle acceleration and last minute braking aren't part of the program, effectively eliminating the two most common single-bike accident scenarios in sport riding. Cornering momentum is the name of the game, stressing strong, forceful inputs at the handlebar to place the bike correctly at the entrance of the turn and get it flicked in with little wasted time and distance. Since the throttle wasn't slammed open at the exit of the last corner, the next corner doesn't require much, if any braking. It isn't uncommon to ride with our group and not see a brake light flash all morning.

If brakes are required, the front lever gets squeezed smoothly, quickly and with a good deal of force to set entrance speed with minimum time. Running in on the brakes is tantamount to running off the road, a confession that you're pushing too hard and not getting your entrance speed set early enough because you stayed on the gas too long. Running The Pace decreases your reliance on the throttle and brakes, the two easiest controls to abuse, and hones your ability to judge cornering speed, which is the most thrilling aspect of performance street riding.

YOUR LANE IS YOUR LIMIT

Crossing the centerline at any time except during a passing maneuver is intolerable, another sign that you're pushing too hard to keep up. Even when you have a clean line of sight through a left-hand kink, stay to the right of the centerline. Staying on the right side of the centerline is much more challenging than simply straightening every slight corner, and when the whole group is committed to this intelligent practice, the temptation to cheat is eliminated through peer pressure and logic. Though street riding shouldn't be described in racing terms, you can think of your lane as the racetrack. Leaving your lane is tantamount to a crash.

Exact bike control has you using every inch of your lane if the circumstances permit it. In corners with a clear line of sight and no oncoming traffic, enter at the far outside of the corner, turn the bike relatively late in the corner to get a late apex at the far outside of your lane and accelerate out, just brushing the far outside of your lane as the bike stands up. Steer your bike forcefully but smoothly to minimize the transition time; don't hammer it down because the chassis will bobble slightly as it settles, possibly carrying you off line. Since you haven't charged in on the brakes, you can get the throttle on early, before the apex, which balances and settles your bike for the drive out.

More often than not, circumstances do not permit the full use of your lane from yellow line to white line and back again. Blind corners, oncoming traffic and gravel on the road are a few criteria that dictate a more conservative approach, so leave yourself a three- or four-foot margin for error, especially at the left side of the lane where errant oncoming traffic could prove fatal. Simply narrow your entrance on a blind right-hander and move your apex into your lane three feet on blind left turns in order to stay free of unseen oncoming traffic hogging the centerline. Because you're running at The Pace and not flat out, your controlled entrances offer additional time to deal with unexpected gravel or other debris in your lane; the outside wheel track is usually cleanest through a dirty corner since a car weights its outside tires most, scrubbing more dirt off the pavement in the process, so aim for that line.

A GOOD LEADER, WILLING FOLLOWERS

The street is not a racing environment, and it takes humility, self assurance and self control to keep it that way. The leader sets the pace and monitors his mirrors for signs of raggedness in the ranks that follow, such as tucking in on straights, crossing over the yellow line and hanging off the motorcycle in corners. If the leader pulls away, he simply slows his straightaway speed slightly but continues to enjoy the corners, thus closing the ranks but missing none of the fun. The small group of three or four riders I ride with is so harmonious that the pace is identical no matter who's leading. The lead shifts occasionally with a quick hand sign, but there's never a pass for the lead with an ego on the sleeve. Make no mistake, the riding is spirited and quick -- in the corners. Anyone with a right arm can hammer down the straights; it's the proficiency in the corners that makes The Pace come alive. Following distances are relatively lengthy, with the straightaways -- taken at more moderate speeds -- the perfect opportunity to adjust the gaps. Keeping a good distance serves several purposes, besides being safer. Rock chips are minimized and the highway patrol won't suspect a race is in progress. The Pace's style of not hanging off in corners also reduces the appearance of pushing too hard and adds a degree of maturity and sensibility in the eyes of the public and the law. There's a definite challenge to cornering quickly while sitting sedately on your bike.

New rider indoctrination takes some time because The Pace develops very high cornering speeds and newcomers want to hammer the throttle on exits to make up for what they lose at the entrances. Our group slows drastically when a new rider joins the ranks because our technique of moderate straightaway speeds and no brakes can suck the unaware into a corner too fast, creating the most common single-bike accident. With a new rider learning the pace behind you, tap your brake lightly well before the turn to alert him, and make sure he understands there's no pressure to stay with the group.

There's plenty of ongoing communication during The Pace. A foot off the peg indicates debris on the road, and all slowing or turning intentions are signaled in advance with the left hand and arm. Turn signals are used for direction changes and passing, with a wave of the left hand to thank cars that move right and make it easy for the motorcyclists to get past. Since you don't have a death grip on the handlebar, your left hand is also free to wave to oncoming riders, a fading courtesy that we'd like to see return. If you're getting the idea that The Pace is a relaxing, noncompetitive way to ride with a group, you are right.

RELAX AND FLICK IT

I'd rather spend a Sunday in the mountains riding at The Pace than a Sunday at the racetrack, it is that enjoyable. Countersteering is the name of the game, a smooth forceful steering input at the handlebar relayed to the tires' contact patches through a rigid sport-bike frame. Riding at The Pace is certainly what the bike manufacturers had in mind when sport bikes evolved to the street.

But the machine isn't the most important aspect of running at The Pace because you can do it on anything capable of getting through a corner. Attitude is The Pace's most important aspect; realizing the friend ahead of you isn't a competitor, respecting his right to lead the group occasionally and giving him credit for his riding skills. You must have the maturity to limit your straightaway speeds to allow the group to stay in touch and the sense to realize that racetrack tactics such as late braking and full throttle runs to redline will alienate the public and police and possibly introduce you to the unforgiving laws of gravity. When the group arrives at the destination after running The Pace, no one feels outgunned or is left with the feeling he must prove himself on the return run. If you've got something to prove, get on a racetrack.

The racetrack measures your speed with a stopwatch and direct competition, welcoming your aggression and gritty resolve to be the best. Performance street riding's only yardstick is the amount of enjoyment gained, not lap times, finishing position or competitors beaten. The differences are huge, but not always remembered by riders who haven't discovered The Pace's cornering pureness and group involvement. Hammer on the racetrack. Pace yourself on the street.

© Copyright MOTORCYCLIST Magazine
November 1991 issue
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top