Samåkning Skövde

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Keyser Soze skrev:
Vart kan jag köpa motorolja till Hondan i Skövde?

Vilken olja är du ute efter då?
Castrol GPS, Castrol R4? Eller Motul 300V, Motul 3600 ?

Åk ut till kompaniet & kolla. Vet inte om de har Castrol men Motul har de iaf.
Är du inte kräsen så kan du åka till vilken mack som helst & hälla i det blaargh de erbjuder. :)

Castrol finns nog annars hos MC-Service i Tibro.
 

[KoRn]

www.mc-kompaniet.se
Gick med
6 Jan 2004
Ort
Skövde, tyvärr...
Hoj
Ingen & alla...
X-up skrev:
Åk ut till kompaniet & kolla. Vet inte om de har Castrol men Motul har de iaf.



Motul och Elf ....

Jag skulle välja någon Racing-Line från Motul.
De passar bäst vid hård påfrestning...

Annars räcker Motul 5100... Finns egentligen ingen anledning att köra på 300v om man inte kör extremt.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
[KoRn] skrev:
Motul och Elf ....

Jag skulle välja någon Racing-Line från Motul.
De passar bäst vid hård påfrestning...

Annars räcker Motul 5100... Finns egentligen ingen anledning att köra på 300v om man inte kör extremt.

Hmm...ok, menade nog Motul 5100.....tror jag :va :)
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Och nu till nagot helt annat...

Jag undrar om det ar nan av er Skovdebor som ska till Stockholm nu till helgen, och i sa fall har plats for tva vansinnigt trevliga personer (dvs. jag o min tjej) i bilen?

Trevligt sallskap och soppapengar ar de uppenbara fordelarna, och pa minussidan finns ju naturligtvis...eh....nej visst nej, det finns inga nackdelar :)

Ring mej me en gang! Lasse 0739-803188
 

LiCrO

.....
Gick med
31 Aug 2003
Ort
Skövde
Hoj
ER6n
southwick skrev:
Jag undrar om det ar nan av er Skovdebor som ska till Stockholm nu till helgen, och i sa fall har plats for tva vansinnigt trevliga personer (dvs. jag o min tjej) i bilen?
Tjejen kommer ner till mig denna helgen annars hade ni fått åka med mig.
 

Dreas

Det kan bli smärtsamt, eller göra ont.
Gick med
13 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
En goer SV
X-up skrev:
Vilken olja är du ute efter då?
Castrol GPS, Castrol R4? Eller Motul 300V, Motul 3600 ?

Åk ut till kompaniet & kolla. Vet inte om de har Castrol men Motul har de iaf.
Är du inte kräsen så kan du åka till vilken mack som helst & hälla i det blaargh de erbjuder. :)

Castrol finns nog annars hos MC-Service i Tibro.

Vad tycker du mojje?
Vad ska en sådan som jag igentligen ha för olja? Jag menar jag anser inte att jag är i speciellt stort behov (inget, för jag kör som en kärring) av någon olja som fixar stora belastningar. I instruktionsboken står det bara SAW 10/40 tror jag. Hojen är ju inte direkt vrålstark heller. Jag tror faktiskt att det just nu är vanlig helsyntetisk olja från Shell i min. Ingen speciell MC olja.
Ha det gott!
/Dreas
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Dreas skrev:
Vad tycker du mojje?
Vad ska en sådan som jag igentligen ha för olja? Jag menar jag anser inte att jag är i speciellt stort behov (inget, för jag kör som en kärring) av någon olja som fixar stora belastningar. I instruktionsboken står det bara SAW 10/40 tror jag. Hojen är ju inte direkt vrålstark heller. Jag tror faktiskt att det just nu är vanlig helsyntetisk olja från Shell i min. Ingen speciell MC olja.
Ha det gott!
/Dreas
Kör du med icke mc-olja så kan du få en slirande koppling. Har du otur räcker det inte att byta olja efter för att fixa till det heller då lamellerna kan bli fuckade.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
HanneZ skrev:
Kör du med icke mc-olja så kan du få en slirande koppling. Har du otur räcker det inte att byta olja efter för att fixa till det heller då lamellerna kan bli fuckade.


Sant. I ditt fall Dreas tror jag nog att Motul 5100 är ett bra val.(Halvsyntetisk olja)
Ser du bara till att du köper olja för MC & utav rekommenderad viskositet så kan du nog även köra på bensinmacks-olja.
 

Dreas

Det kan bli smärtsamt, eller göra ont.
Gick med
13 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
En goer SV
X-up skrev:
Sant. I ditt fall Dreas tror jag nog att Motul 5100 är ett bra val.(Halvsyntetisk olja)
Ser du bara till att du köper olja för MC & utav rekommenderad viskositet så kan du nog även köra på bensinmacks-olja.

Ja oljan jag kör på nu har ju den standard som instruktionboken anger. även om det är "bil olja"
 

Dr madNESS

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Skövde
Hoj
R1 -06 KR, Honda Excellent S GCV -10
Dreas skrev:
Ja oljan jag kör på nu har ju den standard som instruktionboken anger. även om det är "bil olja"

..tänk på att oljan i hojjen skall fungera som både motorolja och växellådsolja (till skillnad från bilen) och arbeta under högre varv.

Dreas riktig mc olja och ut och plåga sv:n :)
 

Dreas

Det kan bli smärtsamt, eller göra ont.
Gick med
13 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
En goer SV
Dr madNESS skrev:
..tänk på att oljan i hojjen skall fungera som både motorolja och växellådsolja (till skillnad från bilen) och arbeta under högre varv.

Dreas riktig mc olja och ut och plåga sv:n :)

HEHE! Högre varv? Min hoj varvar ju knappt mer än en M3'a ändå. Min till skillnad från en R6'a varvar inte så högt. En R6'a Har cirkus 8000 mer i maxvarv än min 2 cyl stonkare.
 

freddwo

BTG: 8min 14sek
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Tibro
Hoj
Aprilia RSV Factory -04 med extra godis. Förmodligen mer än 105 db.
Olja och varvtal

Dreas skrev:
HEHE! Högre varv? Min hoj varvar ju knappt mer än en M3'a ändå. Min till skillnad från en R6'a varvar inte så högt. En R6'a Har cirkus 8000 mer i maxvarv än min 2 cyl stonkare.

Intressant diskution. Ni ska ej prata enbart om varvtal. Det ar ofta kolvhastigheten som avgor. Inte varvtalet. En bil som varvar 8000 rpm kan ha samma kolvhastighet som en mc som varvar 20000 rpm. Det beror pa hur motorn ar konstruerad. 2 eller 4 takt. Kort eller lang slaglangd. En bra oljeregel ar att inte fuska med oljan for att man ar snal. Har du en motor med mycket effekt (sma toleranser) sa var aldrig dumsnal. Som tidigare sagts sa ska det i 9 av 10 fall vara en annan olja an vad som det ar i en vanlig bil. Detta pga att oljan aven smorjer vaxelladen och oftast aven lamellerna i kopplingen (ej Ducce). Folj rekomendationerna fran fabrik, trots att det kan bli dyrt. Du far vad du betalar for hellt enkelt.
Freddy
 
Last edited:

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Skrammel, glidare...nä nu :fatta!


KoRn: Om det skulle vara fallet att man återkallar, vad gäller generellt då :va ..kan du pm:a lite info eller skriva på tråden, jag tror ju som sagt inte att man behöver vara orolig då detta gäller dem sv:arna som är sålda i usa.
 
Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top