Samåkning Skövde

HumAnyt

fort ibland.
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Tidaholm
Hoj
GSXR-1000 K4 enbart :( (räknas monkybike -78 honda?:)
X-up skrev:
Nix, kommer inte på fråga. Har köpt Double Bubble kåpglas till både R1:an & R6:an med genomskinligt glas.

Enda "färgen" jag kan tänka mig annars är mörktonat.

Får låta dum nu, men har funderat ett tag på detta och frågat några andra med utan att dom vet. Men va fan är Double Bubble kåpglas igentligen? :) vad är fördelen och skillnaden? :) Förbannade jävla snö... fick ta en sväng med traktorn nu för det med snöslungan, den som jag hade kopplat ifrån för jag trodde det var slut på skiten nu.
 

Bifogat

  • DSC000422.JPG
    DSC000422.JPG
    46.5 KB · Visningar: 62

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
HumAnyt skrev:
Får låta dum nu, men har funderat ett tag på detta och frågat några andra med utan att dom vet. Men va fan är Double Bubble kåpglas igentligen? :) vad är fördelen och skillnaden? :) Förbannade jävla snö... fick ta en sväng med traktorn nu för det med snöslungan, den som jag hade kopplat ifrån för jag trodde det var slut på skiten nu.
Om jag fattat de rätt så är det ett förhöjt kåpglas typ, en "bubbla" i den vanliga rutan som gör att luften strömmar högre.
 

HumAnyt

fort ibland.
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Tidaholm
Hoj
GSXR-1000 K4 enbart :( (räknas monkybike -78 honda?:)
HanneZ skrev:
Om jag fattat de rätt så är det ett förhöjt kåpglas typ, en "bubbla" i den vanliga rutan som gör att luften strömmar högre.

haha, du är inte riktigt säker heller allså :) men då tror jag att jag är med på vad du menar faktiskt, har sett sådan glas... nån som har det, funkar det bättre då? Funderar på att köpa det om jag köper mej en Touring R1 och inte orkar kröka mej mer med :D
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
HumAnyt skrev:
haha, du är inte riktigt säker heller allså :) men då tror jag att jag är med på vad du menar faktiskt, har sett sådan glas... nån som har det, funkar det bättre då? Funderar på att köpa det om jag köper mej en Touring R1 och inte orkar kröka mej mer med :D
Första R1:an är nog den mesta extrema om man ser till lågt kåpglas. På dom senare modellerna höjde man det.
 

freddwo

BTG: 8min 14sek
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Tibro
Hoj
Aprilia RSV Factory -04 med extra godis. Förmodligen mer än 105 db.
HumAnyt skrev:
haha, du är inte riktigt säker heller allså :) men då tror jag att jag är med på vad du menar faktiskt, har sett sådan glas... nån som har det, funkar det bättre då? Funderar på att köpa det om jag köper mej en Touring R1 och inte orkar kröka mej mer med :D
Fungerar jättebra. Men stunta i att köpa färjat. Köp lätt mörkt glas. Jag fick mycket bättre luftflöde med förhöjt glas.
 
Last edited:

Hasse12

Hasse
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6
Kommer en vinter hälsning ifrån Jönköping. Undrar bara om ni skall åka
på Lelle träffen och om ni åker vilken dag? Hoppas allt är bra med er
annars. Längtar så efter våren..

///Hasse///
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
HumAnyt skrev:
Får låta dum nu, men har funderat ett tag på detta och frågat några andra med utan att dom vet. Men va fan är Double Bubble kåpglas igentligen? :) vad är fördelen och skillnaden? :) Förbannade jävla snö... fick ta en sväng med traktorn nu för det med snöslungan, den som jag hade kopplat ifrån för jag trodde det var slut på skiten nu.


Korrektamundo! En double bubble är alltså ett "rejs-kåpglas" med som Hannez säger en "bubbla" som bryter luft strömmen i en högre bana upp över hjälmen till skillnad från ett orginalkåpglas som oftast är betydligt lägre. Fördelarna är att turbulensen i hög fart minskar, alltså huvudet "fladdrar" inte lika mycket.

Kör man med orginalkåpglas får man oftast luftströmmen i höjd med hakan på hjälmen. Tanken med double bubble inom rejsing är att man dessutom ska få plats att krypa ner innanför bubblan & ändå kunna se ut genom glaset.

För gata är väl mest fördelen att det ser coolt & snyggt ut samt att man får som sagt lite mindre turbulens i högre farter.

Nackdelar? Ja...det skulle väl vara att det är ännu en dyr pryl att köpa! :)

Bild 1. R6 Double Bubble, Bild 2. R1 Double Bubble, Bild 3. R1 Orginal

Zero Gravity Bubblor: http://www.zerogravity-racing.com/sportbikes/photogall/photogallery.htm

Hasse12 skrev:
Kommer en vinter hälsning ifrån Jönköping. Undrar bara om ni skall åka
på Lelle träffen och om ni åker vilken dag? Hoppas allt är bra med er
annars. Längtar så efter våren..

///Hasse///

Tjenare!

Japp, har planerat att glida runt på Gotland Ring om allt går i lås.
Vilken dag vi åker är ej bestämt, men det kommer!

Våren är här, det är Mars nu......:)
 
Last edited:

HumAnyt

fort ibland.
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Tidaholm
Hoj
GSXR-1000 K4 enbart :( (räknas monkybike -78 honda?:)
Hasse12 skrev:
Kommer en vinter hälsning ifrån Jönköping. Undrar bara om ni skall åka
på Lelle träffen och om ni åker vilken dag? Hoppas allt är bra med er
annars. Längtar så efter våren..

///Hasse///

jupp, jag ska dit åtminstonde. Biljeter bokade och betalda. ska möta upp några i ljungby tror jag det blir. från onsdag-söndag blir det... fy fan, åka här ifrån vid fem tiden på morgonen. inte nåt vidare lockande, redan nu :) hur många mer är det som ska dit då? förutom morgon? snö snö snö...

X-up skrev:
Korrektamundo! En double bubble är alltså ett "rejs-kåpglas" med som Hannez säger en "bubbla" som bryter luft strömmen i en högre bana upp över hjälmen till skillnad från ett orginalkåpglas som oftast är betydligt lägre. Fördelarna är att turbulensen i hög fart minskar, alltså huvudet "fladdrar" inte lika mycket.

misstänkte det var ett precis sådant. Såg riktigt bra ut på R1:an ju. nästan orginal stuk. Men jag får klara mej utan ett sådant iår, känns lite onödigt att ha tre kåpglas till hojen :)
Vilka ska du åka med till lelleträffen förresten då? gött att du är optimist med våren jarfall :) har mycket svårt med att se slutet på snön just nu :) segast vintern på länge känns det som... och mer kommer det hela tiden!
 

Dreas

Det kan bli smärtsamt, eller göra ont.
Gick med
13 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
En goer SV
Halloj!


Hehe.....Det går ju faktiskt bra att sitta på X2000 och surfa på Sporthoj.com :tummenupp .
Lite roligt att ha något att göra när man ändå bara sitter på baken och inget gör.

En fråga till Morgan...Har du om möjligt en länk eller så till den serien som ni ska köra i nu i sommar? Så att man kan se när tävlingarna går och var.

/ Andreas
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Dreas skrev:
Halloj!


Hehe.....Det går ju faktiskt bra att sitta på X2000 och surfa på Sporthoj.com :tummenupp .
Lite roligt att ha något att göra när man ändå bara sitter på baken och inget gör.

En fråga till Morgan...Har du om möjligt en länk eller så till den serien som ni ska köra i nu i sommar? Så att man kan se när tävlingarna går och var.

/ Andreas

Ja det är lite coolt att kunna surfa på tåget!

Håll koll på http://www.erf.nu/index.asp?S=4
http://www.sporthoj.com/roadracing/erf/ &
www.cimf.se så hittar du all info!

13 Maj Anderstorp
18 Juni Falkenberg
22 Juli Karlskoga
12 Augusti TBA avvaktar att STCC’s kalender 2 st alternativ finns
2 September Mantorp
30 September Anderstorp
 
Last edited:

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Dreas skrev:
Halloj!


Hehe.....Det går ju faktiskt bra att sitta på X2000 och surfa på Sporthoj.com :tummenupp .
Lite roligt att ha något att göra när man ändå bara sitter på baken och inget gör.

En fråga till Morgan...Har du om möjligt en länk eller så till den serien som ni ska köra i nu i sommar? Så att man kan se när tävlingarna går och var.

/ Andreas

Jag har pendlat Sthlm - Lund ett par månader nu och det är skitofta det sitter nån med en lapptop, var det inte svindyrt o surfa där?

Typ 89 spänn i uppkoppling och 100 spänn i timmen ?

//D
 

Dreas

Det kan bli smärtsamt, eller göra ont.
Gick med
13 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
En goer SV
Slappa skrev:
Jag har pendlat Sthlm - Lund ett par månader nu och det är skitofta det sitter nån med en lapptop, var det inte svindyrt o surfa där?

Typ 89 spänn i uppkoppling och 100 spänn i timmen ?

//D

Hallå Slappis

Jo det är fan inte billigt om man ska surfa på X2000. Typ 1 kr per minut.
Men då gör man som jag. Du åker enbart 1 Klass på X2000. Då ingår internet, tidningar, kaffe,te och frukt. Sådant gillar jag! :D

2fast4hjo skrev:
Varför kunde de inte ha internetuppkoppling på tågen när jag pendlade till göteborg :mad:
Dreas..förseningar på tåget som vanligt :va

Ska vara med på en obduktion i morgon på jobbet. Bäst att gå o nanna så man är utvilad :3freak


Nja det brukar inte var så mycket förseningar eftersom GBG är ändstationen för de tåg jag åker med. Men ibland så undervägen hem så måste tågen stanna eller sakta ner för att inte trycka ner något pendlartåg i diket.

Bäst att du inte äter något innan jobbet heller om du är känslig.
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Dreas skrev:
Nja det brukar inte var så mycket förseningar eftersom GBG är ändstationen för de tåg jag åker med. Men ibland så undervägen hem så måste tågen stanna eller sakta ner för att inte trycka ner något pendlartåg i diket.
.

Ja det där pendeltågen till Alingsås prioriteras alltid högst, sedan godståg, därefter X2000 och sist skrammel. Konkurrenter (connex) ska bara vara glada att de får köra över huvudettaget.

Lite fakta ifrån Tågpendlarföreningen (ja det finns faktiskt några sådana)

2002: 87 380 timmars väntan på tåg. Målet var avgång i tid – det landade i rekordstora förseningar. Aldrig förr i mannaminne har tågen varit så sena. Förra året var svenska tåg försenade 87 380 timmar, fem procent mer än året innan, 2 000 timmar mer än under det förra rekordåret.

Alla som köpte biljett fick ersättning men inte vi som hade månadskort. :huvet
 
Last edited:
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top