Du kan absolut inte bli åtalad för ngn fildelning innan 1 April.
Och att man som "normalnedladdare" skulle bli det är heller inte tänkbart då det skulle krävas ofantliga resurser hos antipiratjägarna för att kunna driva igenom alla mål i tingsrätten. Insats kontra nytta blir inte lönsam för dem.
Om man däremot distribuerar mängder av torrents som man är förstagångs-seedare på eller hela filer/program så bör man se om sitt hus & skaffa en tjänst som undanröjer IP-adress och MAC-adress. Så som "Ivacy" eller "Ipredator".
Men 90% av folket kan ta det med ro med största sannolikhet. Det kommer att bli ett gäng prejudicerande fall initialt för att sätta skräck i alla som laddar ner/upp.
satt och läste igenom en skrivelse idag på jobbet ang. ipred och hur det kan påverka företag osv..
en sak som man bör klargöra att man inte kan bli anklagad för IPRED förteelse om man inte tillhandahåller en fildelnings sida.
ipred är lagen som gör det möjligt för vem som hellst att begära ut aktiva IP adresser på bestämda dagar och mellan bestämda tider.
Det har alltid varit olagligt att ladda ner upphovsrättat material, IPRED gör det bara lättare för myndigheter att hitta väldigt aktiva andvändare.
min högst personliga gissning är att dom vill komma åt dom som mer eller mindre dagligen för ut musik, filmer etc från sitt arbete eller som dagligen hackar serverar etc för att komma åt det senaste.
Gemene man får nog passa sig till en början då svenska myndigheter har en tendens att "statuera exempel" för att skrämma fabror svensson i svensken.
mitt tips och så som jag kommer göra är att ligga lågt ett tag tills första domen kommer eller första målet som tas upp i domstol och sen e de bara att köra igen.
tog väl 4 timmar innan 4-5 företag stämmde skiten ur nån stackare?
troligen blir det som i danmark när dom införde detta... folk öppnar sina nätverk och tar bort aktiva Routing-tabeller i sina hemmanätverk så det blir omöjligt att spåra VEM som igentligen tankade nått från en IP adress.
orkar inte skriva mer.. men det finns mkt mer att säga om detta..
det är en ganska omfattande lag som har införts och som numera godkänns som bevismaterial.