Samåkning Skövde

Muttley

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2006
Hoj
2012 Arctic Cat 550 LTD
Äh, de var ju medlemmar i ett stort fildelningsnätverk och har huserat filmer på en server. Med andra ord urtypen för de "storfiskar" som lagen kom till för.

Gemene man kan lugnt fortsätta tanka. Att hålla sig i från Svenskproducerade alster initialt är ett bra tips för övrigt.

Va e d som gäller då, alltså, lagen gäller fr.o.m 1 april så inget man gjort innan kan man bli åtalad för?

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Va e d som gäller då, alltså, lagen gäller fr.o.m 1 april så inget man gjort innan kan man bli åtalad för?

Du kan absolut inte bli åtalad för ngn fildelning innan 1 April.
Och att man som "normalnedladdare" skulle bli det är heller inte tänkbart då det skulle krävas ofantliga resurser hos antipiratjägarna för att kunna driva igenom alla mål i tingsrätten. Insats kontra nytta blir inte lönsam för dem.

Om man däremot distribuerar mängder av torrents som man är förstagångs-seedare på eller hela filer/program så bör man se om sitt hus & skaffa en tjänst som undanröjer IP-adress och MAC-adress. Så som "Ivacy" eller "Ipredator".

Men 90% av folket kan ta det med ro med största sannolikhet. Det kommer att bli ett gäng prejudicerande fall initialt för att sätta skräck i alla som laddar ner/upp.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
ok, kl11,00 på statoil-förort

väldigt va du va säker på din sak om ipred Morgan, jag hoppas du har rätt för jag
har inte hittat nått sätt att få tag i racen än.

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
härligt x-up!
dra me hojjsingen istället!

Freddaz klart du ska hänga på!

11 på rydet!

slänger upp lite bilder från kvällens bravader..
2 klunkar mellanöl sen va pappa i mekartagen...
kan ha att göra med att ja hämta mitt acra system idag me ;)

snygg bleré

Last edited:

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
Du kan absolut inte bli åtalad för ngn fildelning innan 1 April.
Och att man som "normalnedladdare" skulle bli det är heller inte tänkbart då det skulle krävas ofantliga resurser hos antipiratjägarna för att kunna driva igenom alla mål i tingsrätten. Insats kontra nytta blir inte lönsam för dem.

Om man däremot distribuerar mängder av torrents som man är förstagångs-seedare på eller hela filer/program så bör man se om sitt hus & skaffa en tjänst som undanröjer IP-adress och MAC-adress. Så som "Ivacy" eller "Ipredator".

Men 90% av folket kan ta det med ro med största sannolikhet. Det kommer att bli ett gäng prejudicerande fall initialt för att sätta skräck i alla som laddar ner/upp.

satt och läste igenom en skrivelse idag på jobbet ang. ipred och hur det kan påverka företag osv..
en sak som man bör klargöra att man inte kan bli anklagad för IPRED förteelse om man inte tillhandahåller en fildelnings sida.

ipred är lagen som gör det möjligt för vem som hellst att begära ut aktiva IP adresser på bestämda dagar och mellan bestämda tider.

Det har alltid varit olagligt att ladda ner upphovsrättat material, IPRED gör det bara lättare för myndigheter att hitta väldigt aktiva andvändare.

min högst personliga gissning är att dom vill komma åt dom som mer eller mindre dagligen för ut musik, filmer etc från sitt arbete eller som dagligen hackar serverar etc för att komma åt det senaste.
Gemene man får nog passa sig till en början då svenska myndigheter har en tendens att "statuera exempel" för att skrämma fabror svensson i svensken.

mitt tips och så som jag kommer göra är att ligga lågt ett tag tills första domen kommer eller första målet som tas upp i domstol och sen e de bara att köra igen.

tog väl 4 timmar innan 4-5 företag stämmde skiten ur nån stackare?

troligen blir det som i danmark när dom införde detta... folk öppnar sina nätverk och tar bort aktiva Routing-tabeller i sina hemmanätverk så det blir omöjligt att spåra VEM som igentligen tankade nått från en IP adress.

orkar inte skriva mer.. men det finns mkt mer att säga om detta..
det är en ganska omfattande lag som har införts och som numera godkänns som bevismaterial.

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Arga gubben informerar:

Vill nu upplysa samtliga hojburna flicker o pojkar i bygden om att TA DET LUGNT da ni passerar huset jag och Sanna bor i utmed vag 194 efter Korsbergaavfarten om man kommer fran Varsashallet.

Man ser en ganska bra bit at bada hallen nar man svanger ut pa vagen, men nar en hoj kommer i 160-170 knyck blir det riktigt farligt anda.

Sa snalla, slapp gasen en aning nasta gang du aker forbi :tummenupp

Med glada varhalsningar Lasse

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
Arga gubben får kolla denna youtubelänk!
[YOUTUBE-ID]eqQBubilSXU[/YOUTUBE-ID]

tyckte den va bra faktiskt.. keep it simple stupid!

Kommer du med imorn lasse?

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
härligt x-up!

11 på rydet!

snygg bleré

Men vad ända in i hästaröva skådar mina ögon???? Akrapovic pipor???!!!!:)
Myyycket vackert!

Och ett KTM depåstöd också!:tummenupp

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
ahhyeah..
å sicken smidig lösning dom hade på att ta ut DB_killers.. jisses så nice!
ktm stödet köpte ja förra året =)

Men vad ända in i hästaröva skådar mina ögon???? Akrapovic pipor???!!!!:)
Myyycket vackert!

Och ett KTM depåstöd också!:tummenupp

ja drar alltid lite extra på rullen!
och med nytt system lär ja inte släppa av direkt :hihi
va är morotshuset?:va

Fan va snyggt det blev, gör mig en tjänst o dra lite på rullen om du passerar "morots" huset i stan idag sitter med stor sannolikhet i ett hörn o gråter
/Per

PJannesson

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yz 450
ja drar alltid lite extra på rullen!
och med nytt system lär ja inte släppa av direkt :hihi
va är morotshuset?:va

Krysset Drottninggatan/kungsgatan ligger en reklamfirma i huset vid namn Morot o dom har en neonskylt högt upp på fasaden. Har hört namnet morotshuset så jag gissade att det var allmänt vedertaget. :rolleyes:
Jag är inte alls avis idag. :näsblod :D
/Per

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Jag är i garaget och fixar ihop det sista på hojen så om jag blir färdig dyker jag också upp.

Blir nog ingen runda efteråt dock. De första milen efter vintern halkar jag helst runt i min egen takt. :näsblod

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
härligt x-up!

11 på rydet!

snygg bleré
Vad du ska gråta blod när kolfibern skrapas mot asfalten :D

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
r6 -00
Vill nu upplysa samtliga hojburna flicker o pojkar i bygden om att TA DET LUGNT da ni passerar huset jag och Sanna bor i utmed vag 194 efter Korsbergaavfarten om man kommer fran Varsashallet.

Man ser en ganska bra bit at bada hallen nar man svanger ut pa vagen, men nar en hoj kommer i 160-170 knyck blir det riktigt farligt anda.

Sa snalla, slapp gasen en aning nasta gang du aker forbi

Med glada varhalsningar Lasse
du får nog rita en bild. för jag och vägnummer kommer inte överens :)

Muttley

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2006
Hoj
2012 Arctic Cat 550 LTD
Fy faa an vikken skön dag det har varit. Bra uppslutning på Statoil vid 11, medans "fint folk kommer sent" :D Skön sammåkning till Väring åxå! Men abstinensen tog ut sin fulla rätt å den lååååånga kön till maten så det blev en snabbvisit.

Hoppas på att det inte kommer för mkt regn som smhi visar att d ska göra inatt utan att d torkar upp så man kan ta en tur imon åxå!

Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Fy faa an vikken skön dag det har varit. Bra uppslutning på Statoil vid 11, medans "fint folk kommer sent" :D Skön sammåkning till Väring åxå! Men abstinensen tog ut sin fulla rätt å den lååååånga kön till maten så det blev en snabbvisit.

Hoppas på att det inte kommer för mkt regn som smhi visar att d ska göra inatt utan att d torkar upp så man kan ta en tur imon åxå!

Ja det var en kanondag att sätta premiärturen på! Vilken sommardag!
Det var mycket trevligt att träffa nya & gamla ansikten, även om det bara blev ett kort "Hejande".

Jag vill tacka för att ni alla väntade in mig vid Statoil och även be om ursäkt för min sena ankomst.:glömdet

Hade lite strul med att få ihop det med barnvakt.

Dagen avslutades med lite härlig grillning & hojsnack:tummenupp

Last edited:

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
Ja det var en kanondag att sätta premiärturen på! Vilken sommardag!
Det var mycket trevligt att träffa nya & gamla ansikten, även om det bara blev ett kort "Hejande".

Jag vill tacka för att ni alla väntade in mig vid Statoil och även be om ursäkt för min sena ankomst.:glömdet

Hade lite strul med att få ihop det med barnvakt.

Dagen avslutades med lite härlig grillning & hojsnack:tummenupp

Härlig dag.. fick riktiga sommarvibbar mest hela dagen.. många nya ansikten.. mkt trevligt.

grillningen på kvällen va ju helt optimal! :fyllisar

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...