Dalafalo skrev:2676090I år är det nog lite försent, men nästa år kanske Men då blir det nog till Assen igen.
Om du inte har tillstand fran markagaren ar det en riktigt dalig ide' att kora nagon annanstans an pa crossbana/endurospar pa gallande traningstider.ExXe skrev:2678727Ingen som är hajj på det här med schyssta ställen som är okej att åka cross/enduro på runt omkring skövde?
Gärna bara så man kan svänga förbi, utan att betala massa pengar och åka på speciella tider. Jag snackar inte närmaste grusväg nu dock
southwick skrev:2679531Om du inte har tillstand fran markagaren ar det en riktigt dalig ide' att kora nagon annanstans an pa crossbana/endurospar pa gallande traningstider.
Visst, det kanske ar skoj for stunden, men ni riskerar polisanmalan, och skapar genast en ny cross/endurohatare.
Jag vet ett enda stalle som ar undantaget ovanstaende, och det ar pa Kinnekulle, ovanfor Blomberg. Dar finns ett svinkul litet endurospar i de gamla slagghogarna, med lite sma hopp, skona vallar i kurvorna etc. Mkt kul och bra stalle. Aldrig nansin har det forekommit klagomal nar folk har kort dar, sa det far val raknas som ett av de ytterst fa sadana stallen som fortfarande finns kvar! (hela Kinnekulle ar lite som Norrland-alla skoter sitt och blandar inte in ordningsmakten i onodan)
Annars ar det tyvarr jakligt tunt med bra stallen att leka pa haromkring...
/Lasse
ExXe skrev:2678727Ingen som är hajj på det här med schyssta ställen som är okej att åka cross/enduro på runt omkring skövde?
Gärna bara så man kan svänga förbi, utan att betala massa pengar och åka på speciella tider. Jag snackar inte närmaste grusväg nu dock
FMCK Skövde skrev:För att få köra på Kråkeberget gäller detta:
* Medlemskap i FMCK Skövde betald. 250kr/år för vuxen
* Träningsavgift betald. 200kr?
* Träningsväst skall bäras vid all träning. Utlånas av FMCK Skövde då medlemsavgift och träningsavgift är betald. Kontakta Hannu Pälvimäki eller Kenneth Rundberg. Maila till vastvakt@fmckskovde.com
* Personlig skyddsutrustning ska bäras.
* Motorcykel som är registrerad, skattad, försäkrad och besiktigad.
* Förare som är 18 år eller äldre ska ha A-körkort.
* Körning med ej registrerad motorcykel är endast tillåten i samband med u-sektionens verksamhet av person som är under 18 år. All körning med oregistrerad motorcykel utöver detta är ej tillåten.
* Träningstider är måndag till lördag kl. 08.00 - 21.00. Alla söndagar och så kallade "röda dagar" är träning ej tillåten. U-sektionens ordinarie träningstid är lördagar mellan kl. 10.00 - 13.00 under sommarhalvåret. När u-sektionen tränar på lördagarna delas området in i ett antal områden vilka de olika grupperna använder. De äldre d.v.s de som ej ingår i u-sektionens verksamhet har då endast tillgång till en mindre del av området enligt ett schema och karta uppsatt på anslagstavlan i Kråkeberget.
* På lördagar mellan 10.00 och 13.00 har vi organiserad träning för 125 cc och uppåt . Samling vid Kyrketorpsbanan.
* Träningsområdets gränser framgår av uppsatt karta. Körning utanför detta är ej tillåten. (Karta kommer att publiceras inom kort.)
* Ev. militär verksamhet får ej störas.
* Körning i planteringar och grustag får ej förekomma.
* Ljudnivån får inte överstiga 94 dB. (Ljudmätare kommer att införskaffas så att kontrollmätningar kan göras.)
Områdesindelning
Områdeskarta kommer inom kort.
Det breda, snabba endurospåret
På berget finns en enduroslinga som är lite bredare, lite snabbare och har fler hopp än de övriga. Den oinvigde skulle kanske kalla den för crossbana, men det är det inte!
På kråkeberget finns alltså ingen crossbana utan bara ett stycke underlig enduroskog.
Natura 2000
En del av Kråkeberget är Natura 2000 område. Detta innebär att vi inte får köra MC där. Området är den triangelformade dungen i sydöstra hörnet som avgränsat i öster av bilvägen och i väster av ett stridsvagnsspår. Området kommer att skyltas och markeras på områdeskartan så snart den publicerats.
Miljö
För att skona miljön så ska miljömatta användas i depån.
Ljudet får inte överstiga 94 dB vid mätning. Vi kommer att införskaffa en mätare och möjliggöra mätningar. Mer info kommer.
Säkerhet
Säkerhetsföreskrifter kommer inom kort. Nedanstående text ska se som ett icke-komplett utkast.
Allmänt
Icke-organiserad träning
Träna aldrig ensam! Ha alltid en kamrat med dej då du tränar. Åker du trots allt ut ensam till Kråkeberget, så se till att du snackar med de andra som är där så att de kan hålla ett öga på dej - så att du slipper ligga med brutna ben ensam hela natten om olyckan är framme.
Då du kommer till Kråkeberget vid icke-organiserad träning (måndag-fredag) måste du söka kontakt med de förare som finns på plats och kontrollera vilket eller vilka spår som körs samt i vilken riktning. I första hand bör du ansluta dej till de andra och köra i samma spår. Om du av någon anledning inte vill/kan köra i samma spår MÅSTE du säkerställa att det nya spåret läggs på ett sådant sätt att säkerheten inte äventyras (absolut inga korsningar och ett ordentligt avstånd då spåren kommer i närheten). Det får inte finnas risk för kollisioner eller att någon av misstag byter spår
Om du stöter på folk i skogen som inte åker motorcykel, stanna och tala om att det pågår MC-träning i området. Visa på var spåret går så att olyckor kan undvikas. Kråkeberget är stort nog för att alla ska kunna ha skoj i den...
Eventuell militär verksamhet går före endurokörningen! Finns det militärer i området, tag kontakt med dem och se om det går att dela av området och hitta en gräns (en väg eller annat tydligt objekt i skogen) mellan deras verksamhet och vår. Om de behöver hela berget eller om enduroåkandet stör deras verksamhet så är det inte så mycket att göra... Tänk på att det mesta kan lösas om man är trevlig!
Amundtorp
Vi har även möjlighet att köra på Amundtorp. Lördagar, söndagar och helgdagar från klockan 12.00 övriga dagar från klockan 0800. Samma regler gäller här som på Kråkeberget.
Träningsvästar
För att få träna på Kråkeberget måste man ha en träningsväst samt betalat årsavgiften för denna.
Det finns ett antal västar ute som ännu inte är betalade. Det finns en lista över dem på Svarta Västlistan.
Det som styr västarna är försvarsmaktens skrivelse HKV 13 900:68960 2002-09-10 i vilken det står:
"Vid enskild träning skall FMCK-medlem bära av FMCK fastställd särskild väst utanpå klädseln utvisande att han/hon är FMCK-medlem samt med legimitation kunna styrka medlemskap."
Västarna handlar med andra ord förutom om träningsavgifter och försäkringar även om vår rätt att få köra på övningsområdet.
pini skrev:2685366fel dag Lena eller e la inte förrens imorn man ska önska sånt
Gott Nytt 20072fast4Hjo skrev:2685280GOTT NYTT ÅR!!
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |