Samarbeta med polisen?

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
valmers skrev:
Precis. En bana "får" man inte av "dom". En bana jobbar man stenhårt för, oftast utan att få en spänn för sitt slit. En del verkar inte ha fattat det.

Precis så är det så "vi" Stockholmare kan lägga ner det här på en gång. Vi kör på vägen istället.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
valmers skrev:
Precis. En bana "får" man inte av "dom". En bana jobbar man stenhårt för, oftast utan att få en spänn för sitt slit. En del verkar inte ha fattat det.
Och framförallt hostar man upp vad det kostar.

Fast nu gällde det inte det, utan man skall skriva upp sig på en lista för att visa att man är positivt inställd till en motorbana i Stockholmstrakten. Eller nåt, det var inte solklart vad det var man skulle skriva under på. Å andra sidan var det inte solklart heller vart listan skulle ta vägen eller vem den skulle presenteras för, så det kan ju kvitta.

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Bingo skrev:
Och framförallt hostar man upp vad det kostar.

Fast nu gällde det inte det, utan man skall skriva upp sig på en lista för att visa att man är positivt inställd till en motorbana i Stockholmstrakten. Eller nåt, det var inte solklart vad det var man skulle skriva under på. Å andra sidan var det inte solklart heller vart listan skulle ta vägen eller vem den skulle presenteras för, så det kan ju kvitta.

Läs mitt första inlägg. Jag har inte påbörjat någon lista och därför inte skrivit vart man skall lämna listan. Jag var bara nyfiken på hur många som var intresserade.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Bikerbitch skrev:
Läs mitt första inlägg. Jag har inte påbörjat någon lista och därför inte skrivit vart man skall lämna listan. Jag var bara nyfiken på hur många som var intresserade.
Bikerbitch skrev:
Han är väldigt positiv till förslaget att bygga en motorcykelbana här i Stockholm eftersom det är långt till Gelleråsen, Sviestad och andra ställen vilket bidrar till att folk kör fort på gata.

Hur många av er skulle vilja ha en motorcykelbana i Stockholm?
Jag frågade Bengt hur man skall gå till väga för att få de ”högre makterna” att lyssna. Namnlistor (ifrån klubbar, privatpersoner osv), opinioner etc.
Man kan alltid ta hjälp utav media för att nå fram med sitt budskap. Kanske med hjälp av kända ansiktet också?
------------------------------------------------------------------------------------------
Vad tycker ni? Bättre att samarbeta med polisen i ett försök att fixa en motorbana än att stå stilla och trampa på forumet och bara skrika ur sig fula ord om vad polisen är för ena...

// jannica
Inte? Så tolkade jag ovanstående iallafall. Bra initiativ, men jag tror många saknar insikt om vad som krävs för att ro iland ett motorbaneprojekt, ekonomiskt/politiskt/byråkratiskt/praktiskt.

sandstream

Guest
valmers skrev:
Bra initiativ, men jag tror många saknar insikt om vad som krävs för att ro iland ett motorbaneprojekt, ekonomiskt/politiskt/byråkratiskt/praktiskt.
Det är möjligt men tanken med den här tråden var väl att se vilka som var intresserade av att få bollen i rullning. Det gäller ju att få polisen och politikerna att förstå att vi finns och alltid kommer att finnas och vill de minska antalet döda hojåkare på vägarna måste vi utbildas och det görs bäst på en bana. Sen får politikerna ta tag i att bygga banan!

Angående Viking Race Way:
"2004-08-25: Nu är äntligen ansökan till länstyrelsen inlämnad.

Länstyrelsen har nu tagit emot vår ansökan om tillstånd att få bygga Vikingraceway Park. Utredningen som vi har fått hjälp med att göra skall nu granskas av länstyrelsen och ett svar är att vänta om preliminärt 6-7 månader."

Det är väl ingen avancerad gissning att ett gäng miljönissar eller närboende kommer att överklaga i oändlighet :död
Bara att hoppas på att politikerna i området tror att de kan tjäna pengar på anläggningen.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
sandstream skrev:
Det är möjligt men tanken med den här tråden var väl att se vilka som var intresserade av att få bollen i rullning. Det gäller ju att få polisen och politikerna att förstå att vi finns och alltid kommer att finnas och vill de minska antalet döda hojåkare på vägarna måste vi utbildas och det görs bäst på en bana. Sen får politikerna ta tag i att bygga banan!
Here we go again.....politikerna bygger ingen bana, som sagt. Den som kan fixa finansiärer samt ro iland allt byråkratiskt, däremot.

MulleMuck

Cepe med megafon
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Yamaha TZR -99
Jag kommer inte ha någon nytta av banan, vad jag vet, men ett namn är ett namn, och det kan göra lite skillnad iallafall :p

1. Anders Jansson - Stockholm
2. David Martin - Stockholm
3. Ronny Norberg - Uppsala
4. Per Sandström - Stockholm
5. Jonathan Lindegren - Stockholm
6. Stefan Vestman - Haninge
7. Niklas fjällström-PITEÅ
8. Mattias Westman - Stockholm
9. Viktor Sundelin - Kalix
10. Magnus Cederlund - Täby
11. Micke Sundgren - Skåne
12. Pedro Johansson - Västerås
13. Emil Öhr - Ljungby
14.

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Känns som diskussionen splittrats lite, är det inte två saker vi talar om? Att bana leder till färre olyckor är jag inte helt övertygad om, men man kan ju hoppas, sen att det borde finnas en bana i huvudstadsområdet tycker jag är en självklarhet. Frågan är, om vi hojåkare i Sthlm vill ha en bana, hur ska vi få tag på sponsorer, övertyga politiker etc? Finns det intresse att jobba med sånt (som garanterat är ett Sisyfos arbete) En sån lista med folk/organisationer som är intresserade av att aktivt arbeta på att få en bana skulle vara intressant. Ska man driva det från medlemshåll på SH, SMC, ja, hur ska man lyckas?
Sen tycker jag det är ett bra initiativ att tala med de som skriker på förbud, det finns massor av åtgärder som kan minska antalet olyckor (där bana kan vara en del). Ett sånt samarbete prisas nog av polis, VV/andra myndigheter, politker etc.
(När jag läser igenom ovanstående slår det mig, borde man inte starta en motorcykelorganisation som förenar motorcyklisterna, jo, ironi... Vet vi vad SMC gör? Är vi som skriker med i SMC? Är SMC en bra organisation för det vi önskar, eller?)

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
valmers skrev:
Here we go again.....politikerna bygger ingen bana, som sagt. Den som kan fixa finansiärer samt ro iland allt byråkratiskt, däremot.
Äh, vi behöver en LOKAAAAAAL! Sorry, motorbana.

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
#Olsson# skrev:
Problemet är ganska litet. Poliser vill gärna påvisa motsatsen men hojar är relativt ofarliga för omgivningen. Tidigare fanns en siffra på att en bil är 6 gånger farligare för omgivningen än en MC. Vi är m a o en grupp som är harmlösa för svenska folket. Det bottnar i den klassiska mc-bus-mentaliteten hos poliser/myndigheter. De tål inte se fria(lyckliga) mäniskor som har skoj. De vill ha Tysk ordning. Varför vet dom inte men de verkar må bättre av det.

Vi håller dessutom igång en industri. MC-branschen, banker, försäkringsbolag, sjukhus, reservdelar, däck, olja, bensin, utbildningar, körskolor etc etc. Vi betalar för det. Vi får hjulen att snurra i detta land. Sverige behöver sporthojar!!

De kommer aldrig förbjuda sporthojar. Inte en chans. Däremot kommer de säkert förbjuda poliser att ventilera högst personliga åsikter på en statlig web-plats, finansierad med skattmedel och dessutom avsedd för pressmeddelanden.

Äntligen ett vettigt inlägg i den här utopitråden.Fattar inte varför man ens försöker föra en dialog med en insnöad(antagligen blivande landshövdingkandidat nånstans där det inte bor ngt folk)uppmärksamhetstörstande fascistoid polis.Man bör varken försöka omvända eller provocera en sån idiot.Låt honom bara sitta & bli knäckt av att ingen bryr sig om vad han säger eller anmäl honom till ngn diskrimineringsnämnd lr ngn instans i eu där man är rädd för fascister & andra dårar i maktposition.

Annars inget fel att försöka få en bana i sthlm.Men här får man ju va lite pessi då det ältats sen ronny körde f1.Tror sthlm hinner växa ihop med linköping innan det händer & då kan man ju nästan säga att vi har en nationalarena för motorsport i hufvudstaden.

Förresten olsson.Tysk ordnung har vi ju betydligt mer av här än där det kom ifrån.Det är ju rena paradiset för fartdårar & sporthojare där.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...