Samboavatal och annat nyttigt?

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Många olika bud här:).

Givetvis går jag in i det här med inställningen med att det kommer gå hur jävla bra som helst. MEN om det skulle skita sig så vill jag inte stå med skulder upp över öronen och vara hemlös. Har kompisar som har råkat ut för detta och det vill jag inte gå igenom.

Izah: Jag skickar ett PM till dig nu på direkten!

maximums

nattkörning
Gick med
2 Aug 2007
Hoj
2008, Honda cbr1000rr
Håller med de flesta här, för säkerhets skull så gör ett avtal.

Varit med om liknande själv när jag gjorde slut med mitt ex men det slutade "lyckligt"...jag köpte ut det vi köpt tillsammans och gav henne pengarna för hennes del...sen tog vi våra egna saker som vi köpt själva till var och en.
Men har kompisar som inte hade ett lika lyckligt slut, slutat med killarna ruinerade för det mesta, säger inte att tjejerna i de fallen gjorde fel men när man är osams och bråkar och blivit sårad så vill man bara skada den andra oftast :/

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Lägg gärna upp avtalet här sedan så man kan kolla hur ett ser ut.

mvh,,

Oki ett förslag på samboavtal. Det finns inget formkrav för samboavtal som det finns för ett testamente. Se gärna till att få avtalet bevittnat, inget krav det är juridiskt bindande ändå, men ger lite mer kraft till avtalet om jag säger så.

Det viktiga att få med är att man vill åsidosätta sambolagens innehåll.

OBS! Mallen är bara ett exempel på hur avtalet kan skrivas.

SAMBOAVTAL

Härmed avtalar vi, Karin Isaksson, 550706-0000, och Magnus Lundström, 540427-0000, båda med adress Sulegatan 3, 620 58 Stockholm, att reglerna om bodelning i lagen om sambors gemensamma hem inte ska gälla vårt samboförhållande.

Det innebär att vid en eventuell delning så behåller var och en det den har betalt eller fått.

Stockholm den 18 maj 2008,

Sedan kan man man detaljstyra genom att räkna upp vad som är ditt och vad som är mitt.

Minns att även skriva ett inbördes testamente, eller helt enkelt ett testamente, som någon tidigare skrev, inte roligt när släktningarna knackar på.

Ett samboavtal reglerar ej arvsordningen utan bara vad som sker vid en bodelning mellan sambor i livet.

Frågor? Pma gärna!

Last edited:

Memmsan

Katten ^^
Gick med
12 May 2004
I studentgettot [Lkpg] med Majsan o Skinhead
Hoj
Thundercat -98
Skriv absolut ett samboavtal. Jag sitter fortfarande i "skiten" efter min sambos bortgång nu i våras. Krångel med försäkringar, fordon osv.. (men i mitt fall är det barn inblandade också...). Men det hade sparat väldigt mycket jobb för mig om vi hade fixat med nått avtal...

//Memmsan

motorras

Medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
bmw k1200rs 2002
jo skriv ett samboavtal,,min fars sambo gick bort och då började hennes ungar vilja ha hennes del så han fick sälja bil,hus,mm,,,,,,,

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Skriv absolut ett samboavtal. Jag sitter fortfarande i "skiten" efter min sambos bortgång nu i våras. Krångel med försäkringar, fordon osv.. (men i mitt fall är det barn inblandade också...). Men det hade sparat väldigt mycket jobb för mig om vi hade fixat med nått avtal...

//Memmsan

Verkligen trist att höra :( Men tack för info det är nyttigt att bli påmind om att det är viktigt med sånt här.

malajo

Spelgud
Gick med
8 May 2008
Hoj
FZ6-N -08
Hur funkar det om man inte skrivit något samboavtal då?

Delar man på allt eller delar man bara på det man köpt tillsammans?

Jag har haft tanken på att lämna några ggr men det har stannat vid tanken.
Grejen är att det i princip är jag som har bekostat det mesta i vårat hem eftersom tjejen inte tjänar några pengar och aldrig har gjort.
Det handlar i pricip om allt från möbler, elektronik, bil och mc.

Har hon nån laglig rätt till hälften även om jag betalat det? :confused:

Troll1

Hon med korta ben
Gick med
3 Oct 2008
Hoj
Ducati monster 900 ie dark -01
Är väldigt dålig på allt sånt här jag då =(
Men allt jag har med mig in i ett förhållande tillhör väl mig och allt hans tillhör väl han ??
Men kan han ha nå mer rätt till vissa saker för atthan har barn ??
Har hört att man har störst rätt till typ allt om man har barn stämmer det ??

Har aldrig tänkt på det där för när mitt förra förhållande tog slut tog jag bara mina kläder fast jag hade tydligen rätt till både bil halva huset mm mm men det visst ju inte jag =(
Avtal kan ju absolut vara en bra grej !

Memmsan

Katten ^^
Gick med
12 May 2004
I studentgettot [Lkpg] med Majsan o Skinhead
Hoj
Thundercat -98
Verkligen trist att höra :( Men tack för info det är nyttigt att bli påmind om att det är viktigt med sånt här.

Ja, mest problem är det med våra bilar som han stog som ägare på, dom blev automatiskt hans döttrars o det är jäkligt svårt för mig att bevisa att man är delägare. Det är iaf väldigt intressant att flytta när man inte har tillgång till sin egna bil...

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Hur funkar det om man inte skrivit något samboavtal då?

Delar man på allt eller delar man bara på det man köpt tillsammans?

Jag har haft tanken på att lämna några ggr men det har stannat vid tanken.
Grejen är att det i princip är jag som har bekostat det mesta i vårat hem eftersom tjejen inte tjänar några pengar och aldrig har gjort.
Det handlar i pricip om allt från möbler, elektronik, bil och mc.

Har hon nån laglig rätt till hälften även om jag betalat det? :confused:

Kortfattat kan man säga så här "Allt man kan ställa i vardagsrummet utan att det ser konstigt ut", ingår i bodelningen. Oavsett vem som har betalat.

Det man skaffar för det gemensamma hemmet skall alltså ingå, bilar , mc odyl kan aldrig ingå.

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
KTM 540 SMR -06
Det här fattar inte jag, är det så svårt att stava Markus med 'k'?
Jag skulle aldrig kalla någon som heter Anders för Enders eller någon som heter Ann för Inn.
Har även fått ett mejl som inleddes "Marcus, blabla" idag. Vet du vad jag gör med sådana mail? :mad: :4skrika

Lika jobbigt när folk skriver Rickard till mig istället för Richard - Så jag var tvungen :Fjortisfnitter

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Jag vill också trycka lite på hur viktigt det är att göra ett bodelningsavtal.

Min far och min mor bröt upp i skilsmässa för ganska länge sedan nu.
Även fast muntligt avtal gjorts mellan de två så slutade det hela ganska illa för min far då som är egen företagare.

Så, även fast det känns ganska konstigt att skriva ett avtal om hur det ska bli om det eventuellt går åt helsike med ert förhållande när man flyger omkring på rosa moln, så gör det!

När det kommer till pengar så är människor oerhört giriga och tar till nästintill vad som helst för att roffa åt sig allt dom kommer över har jag fått lärt mig.

Lycka till och hoppas aldrig avtalet kommer att komma till användning! :)

/J

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
Grabbar... sluta bråka om namn...
Gissa hur många gånger mitt namn stavas rätt då... //Anli
(har räknat till 14 olika sätt som det har stavats på under årens lopp... Haha... Enkelt namn ju...)

Back to topic...
haha sen när stavades det rätt på sh? pungt shlut:tummenupp

Bajen-Sam

Rospigg.
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
Suzuki M 1800 R2 / BMW R 1150 GS / Suzuki Intruder 1400
Är själv sambo och vi har gemensamma barn.

Jag har hört att om kvinnan i ett samboförhållande med barn dör, så är det inte självklart att mannen får vårdnaden för barnen.

Detta gäller dock inte om mannen skulle gå bort.

Det jag har hört är man bör skriva ett testamente där även vårdnaden av barn bör ingå.
Samt att sambon ärver alla dina tillgångar.

Annars kanske man får motpartens föräldrar, syskon som mot strider att du får vårdnaden samt att de kan kräva ut morsarvet till barnen.

Kan sluta med att du sitter utan sambo, barn och hem.

Kan detta stämma?

Vi har inte skrivit testamente, bör vi göra detta?

arnoldsson

Min Honda krånglar ALDRIG!
Gick med
30 Jan 2005
Hoj
Husqvarna mod 46 Svartmyra
Verkligen bra tråd! Ska också bli sambo nu efter nyår och jag har också funderat på dessa saker. Själv så står jag för allt. Hon flyttar in hos mig och det enda hon har med sig är kläder och en byrå. Det känns lite jobbigt att tänka på att man kanske ska bryta upp men det är precis som ni säger: när det kommer till pengar så kan folk vara riktiga skitstövlar INKL dom man älskar mest. Och, hoppas aldrig man behöver dra fram det där pappret med våra underskrifter på och stoppa framför näsan på varken mig eller henne.

Lycka till till alla små "turtur-duvor" där ute som går i tankarna om samboskap! Skulle det skita sig får vi väl starta en ny tråd: Tråden för samboförhållanden-som-sket-sig-och-nu-sitter-jag-i-klistret. /Henric

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Är själv sambo och vi har gemensamma barn.

Jag har hört att om kvinnan i ett samboförhållande med barn dör, så är det inte självklart att mannen får vårdnaden för barnen.

Detta gäller dock inte om mannen skulle gå bort.

Det jag har hört är man bör skriva ett testamente där även vårdnaden av barn bör ingå.
Samt att sambon ärver alla dina tillgångar.

Annars kanske man får motpartens föräldrar, syskon som mot strider att du får vårdnaden samt att de kan kräva ut morsarvet till barnen.

Kan sluta med att du sitter utan sambo, barn och hem.

Kan detta stämma?

Vi har inte skrivit testamente, bör vi göra detta?

Sambo med barn SKALL ALLTID skriva ett inbördes testamente, läs mina tidigare inlägg!!

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Sambo med barn SKALL ALLTID skriva ett inbördes testamente, läs mina tidigare inlägg!!

Du som har koll får en till fråga här.

Jag som är "fristående" (vaddå, det höjer ju värdet på villor) med barn, bör jag skriva något testamente, eller tillfaller allt mina barn per automatik?

Jag skäms att erkänna att jag har nollkoll på såna saker.

Våran separation gick lyckligtvis bra, trots avsaknad av avtal, så här i efterhand inser man att det kunde ha gått hur illa som helst om någon av oss hade varit tjurig, nu är det två år sedan så det är förhoppningsvis för sent för någon av oss att ställa till det.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC