Samernas gnäll

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Zee skrev:
Du måste skämta va? Du kan inte mena allvar väl? Flambait? Huh? Det stinker landmina lång väg iaf eller har du inte riktigt perspektiv på verkligheten.

:hihi

Vad tror du själv?

Ten-0

[Enter cool message here]
Gick med
12 Dec 2005
Hoj
Ny till våren
RF_Racing skrev:
Nej ffs.. utrota samerna... det enda bra med dem är... ne... inget bra.. precis som kaniner!

Aldrig funderat på vad det är för slags människor? Det är ju för fasen Sveriges urinvånare.

Fast, vad kan man förvänta sig. Det finns ju inte ett land där urinvånare inte är pushade åt sidan. Kolla bara Australien och USA.

stordrulen

Inte feg,aldrig klotat = Duktig ?
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
En svart och rytande Honda!
McB skrev:
Ni bygger ut den där jävla vattenkraften och drar ledningar och rör över hela Lappland. Allt för att ni ska få er förbannade elektricitet till Stockholm. Det förstör våra betesmarker och gör våra renar sjuka.

Och din dator drivs av renkött eller...

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
jag såg en gång en älg som vart ren :rolleyes:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag tycker att samerna ska få hävda sedvanerätt.

Dom ska på sedvanligt vis få åka skidor efter sina ca 20-40 renar per same så långt dom vill för att hitta vinterbete.

Ingen jävel ska komma och påstå att dom åkte skidor förbi Umeå till Hörnefors med sina renar förr i tiden.

Jag har pratat med mina gamla släktingar i norrlands inland, och på den tiden samerna själva åkte skidor efter sina renhjordar drevs renarna från fjällets topp och ner i NÄRMSTA dalgång.
Riktigt hemska vintrar med dåligt bete kunde renarna kanske drivas ända till granndalen.

Sen tycker jag att samer ska hålla reda på sin boskap på samma sätt som alla andra boskapskötare (bönder).

Om jag är bonde och har en ko som smiter och käkar upp grannens trägårdsland innan kossan går ut på vägen och blir påkörd av en bil, så är jag som djurägare skyldig att betala skadegörelsen hos min granne och den kvaddade bilen.

Att renarna är dumma, tja, dom försöker springa undan bilarna genom att springa på vägen där dom springer snabbast.
Huruvida samerna är dumma i huvet, det är en annan fråga.

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Ten-0 skrev:
Aldrig funderat på vad det är för slags människor? Det är ju för fasen Sveriges urinvånare.
Nej, samerna är inte Sveriges urinvånare. Att samerna var här före de "vanliga" svenskarna är sant, men eftersom landet Sverige inte existerade då är endast samerna var invånare i det som senare skulle bli Sverige, är det inte urinvånare i Sverige. De är däremot urinvånare i det här området, som senare skulle komma att bli Sverige. Faktum är, att när Sverige föddes räknades inte stora delar av norrland till Sverige, bla delarna som samerna ser som deras. Dom delarna blev svenskt långt senare. De är alltså inte samerna som är Sveriges urinvånare, utan de "vanliga" svenskarna.

Tji fick du. :tungan

Coola Ola

Guest
Ska vi inte samla ihop en hord och kräva det? Vore kul.

Ja, kan ni inte göra det? Förorterna mot innerstan? Eller Söder mot Djurgårn eller nåt? Jag hade också tyckt det varit kul.

@Markus: Du är så söt när du blir arg :kär

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Samerna... Urinevånare? Säger vem?

Dels är de misstänkt lik eskimåerna tycker jag... Å var hittar vi dem? Sen smälte inlandsisen, så vitt jag vet, söderifrån.. Låg de under isen med sina renar och ploppade upp som svampar då eller? För jag antar att renarna på den tiden åt något också?

De kom garanterat vandrande från norr när isen smält och då fanns det redan folk i söder.

Min farfar som bor i Härjedalen såg sin första lapp vid 12 års ålder. Nu har samerna sedvanerätt på marken i byn han bor i (ocj längre söderut). Man får inga bygglov. Lapparna har rätt att jaga småvilt och fiska hur mycket de vill i vattnen där om kring. Dehar en tilldelning på över 130 älgar på den marken. Detta trots att de har 1000-tals renar att äta av? Småviltjakten och älgjakten använder de väldigt ofta som inkomstkälla. de tar in jaktgäser från, främst tyskland. Så de jagar inte ens för att äta. Är det rätt? Nja.. Jag tycker ju inte riktigt det.

Sen var det någon som nämnde helikotrar, skotrar, motorcyklar osv. Ni kan ge er på att de inte betalar speciellt mycket för de grejerna. Det är det vi skattebetalare som gör.

Också det faktum att de hävdar att renarna är vilda djur. Trots/på grund av detta får de ersättning för varje rovdjursriven och trafikskadad ren. Ska det verkligen ha det om det är ett vilt djur? Men de kan ju inte hävda att det är tamboskap heller. Då får de ju inga bidrag. Om en bondes ko skulle rymma och springa ut på vägen får bonden glatt beltala för de skador som uppstår vid trafikolycka.

Samerna och renskötseln är nog ett av de djupaste (läs dyraste) "kultur-hålen" som vi stoppar pengarna i idag. För någon vinstdrivande rörelse är det ivf inte.

Summa summarum.

Detta är dock inte lapparnas fel utan regeringens och återigen sossarnas fel. (Mer bidrag till alla) De har tillåtit dem härja mer eller mindre fritt i norrland och mellan norrland. Och detta utnyttjar de nu till fullo. Nu verkar det dock faktiskt som om "vi" härjedalingar fått stopp på dem. De har fått avslag i tingsrätter och domstolar om sedvanmerätt längre söderut.

Tyvärr så kom de ända ner dit innan det blev stopp.

Jag tycker faktiskt att det finns ett kulturhistoriskt värde i att ha samekulturen bevarad. Men alla som vill, och har ett märke, kan inte ha renar. Det håller inte. det blir för många och det är dessutom inte lönsamt (utan bidrag).

Det absolut bästa vore om man kunde bygga en liten ö till dem i nått hav. Där kan de ha sin egen regering, egna betesmarker och leva på sina renar. det skulle vara intressant att de hur roligt de skulle tycka att det var.

Men nu bor de faktiskt i sveriga och får väl rätta sig after samma regler och förordningar som vi gör. de ska ha samma rättightere/skyldigheter som "vi" har. Annars har de fanimig ingen rätt att ta av "våra" skattepenger heller.

(det finns så mycket mer grejer att ta upp men jag ids fanimig inte)

punKt slut.

Neanderthalaren

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2004
Hoj
Honda VTR1000F -06
KalleNorton skrev:
Nej, samerna är inte Sveriges urinvånare. Att samerna var här före de "vanliga" svenskarna är sant, men eftersom landet Sverige inte existerade då är endast samerna var invånare i det som senare skulle bli Sverige, är det inte urinvånare i Sverige. De är däremot urinvånare i det här området, som senare skulle komma att bli Sverige. Faktum är, att när Sverige föddes räknades inte stora delar av norrland till Sverige, bla delarna som samerna ser som deras. Dom delarna blev svenskt långt senare. De är alltså inte samerna som är Sveriges urinvånare, utan de "vanliga" svenskarna.

Tji fick du. :tungan
Samerna ÄR Sveriges urinvånare. Det är fastslaget av både staten och EU.
Däremot var de inte först med att bosätta sig i det landområde som till slut blev Sverige, vilket av naturliga skäl var i södra Sverige. Att klassas som urinvånare har inte endast att göra med att vara först i ett land utan även andra aspekter vägs in.

Ten-0

[Enter cool message here]
Gick med
12 Dec 2005
Hoj
Ny till våren
Biturbo skrev:
De kom garanterat vandrande från norr när isen smält och då fanns det redan folk i söder.

Det är faktiskt inte garanterat. Det forskars i deras historia rätt mycket, och några forskare tror att dom är från Ungern från början då många ord visat sig vara samma på ungerska (eller vad nu deras språk är/heter).

Neanderthalaren

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2004
Hoj
Honda VTR1000F -06
Ten-0 skrev:
Det är faktiskt inte garanterat. Det forskars i deras historia rätt mycket, och några forskare tror att dom är från Ungern från början då många ord visat sig vara samma på ungerska (eller vad nu deras språk är/heter).
Ungerska, estninska, finska, samiska och några minoritetsspråk i Ryssland är finsk-ugriska språk.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0