Video Samlingskaos JJ(CBR)JJ

V1ktor

a bike is more then two wheels!
Gick med
27 Sep 2006
Ort
enköping
Hoj
yamaha xt660 sm
Det är klart man känner sig extra fri med första riktiga hojjen å körkort och då blir den omedelbara känslan att man är ghostrider junior, en fantastiskt rolig känsla! tills den dagen man missbedömer en kurva så hojen får lida och får stå resten av sommaren i garaget. De repartionskostnaderna då på 125an för en 17åring va drömm summor då men nu är lite lättare att hantera. Mitt tips är att ta de lite lugnare nu på yngre år, varva ner lite å njut av att du har ett riktigt transport medel. Antar att du vill bli äldre och få köpa större hojjar? Oroa dig inte, du kommer få leka av dig i minst 50 år till. Ha de!
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Brukar inte se dina filmer, men idag såg jag två stycken.

Trottoarkörning i Brunnsparken, omkörning till höger på motorvägspåfart, blåser förbi en buss som står stilla (kan du inte räkna ut att någon kan kliva fram helt oväntat bakom bussen??) Längtar du till Minneslunden, eller vad är det frågan om?

OK, jag fattar att det är sådana här kommentarer som du vill ha. Men skit samma. Det är gamlingarnas förb-e skyldighet att försöka tillrättavisa ungvalparna. Så går det till i djurvärlden också. Småkidsen jävlas och de vuxna biter dem i nacken för att de skall fatta.
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Förstår fan inte vad syftet med dina filmer är? Köra så dåligt som möjligt och vara så trafikomogen som det går? Det enda du visar upp i filmen är osunda dumheter och korkade beslut :7peta

"Se och lär", vad menar du med det, tycker du det på något sätt är häftigt med din körning? ...sällan blivit så irriterad på någon film som dina, i alla fall denna!

Satsa hellre på bättre kvalitet än dumheter!
 

600cc

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
FZR600

Jesper, för det är väl så du heter? Om jag har förstått saken rätt bor du i Hisings Backa? Jag har själv växt upp i Backa. Jag körde aldrig lätt MC men väl moped. De vägar som du bränner runt på i området har jag själv bränt runt på ett drygt decennium tidigare än dig. Jag tänkte berätta en historia som utspelar sig i en miljö som du antagligen känner till.
Vi var ett stort gäng som körde runt på våra trimmade hojar så gott som varje kväll, hängde vid Jour livs när vi inte orkade köra och hade det allmänt gött. På den tiden fanns det ett stort trädäck utanför Jourlivs med bänkar som man kunde hänga på. Det finns nog inte kvar idag. Hojen blev snabbt en stor del av ens identitet.
Ingen av oss hade någon som helst känsla för säker körning. Att bränna ner för Backatorpsbacken mot Blåstaden och i fullt blås köra igenom korsningen över Skälltorpsvägen var ingen ovanlighet :gnissla.
I vårat gäng hade vi en kille som stog ut från oss andra vad gäller vansinnig körning. Han hade sedan många år kört cross och var dessutom väldigt duktig på det. Detta visade sig i hans mopedkörning genom att han i princip inte hade något som helst riskmedvetande. Han trodde att han var odödlig. Det som slår mig är att hans körning är så oerhört lik din. Vansinniga omkörningar och farliga situationer var inget ovanligt när han var ute och körde. Av någon anledning klarade han sig väldigt länge alltid ur sådana här situationer, tills en kväll....
Han körde lika illa som vanligt och just denna kvällen tappade han kontrollen över hojen och landade i ett elskåp på Litteraturgatan. Där låg han medvetslös hela natten tills han blev upptäckt framåt morgontimmarna.
Det var länge ovisst om han skulle klara sig. Det gjorde han dock och efter någon månad var han uppe på sin hoj igen. Alla trodde att han skulle lära sig av denna incident men tyvärr körde han lika vårdslöst även efter olyckan. Idag kör han inte längre hoj...

Det du gör Jesper är på inget sätt nytt. Historien upprepar sig och varje år finns det någon som kör som en idiot utan att förstå att han utsätter både sig själv och andra för livsfara. Om du fortsätter som du gör så är sannolikheten mycket stor att du råkar ut för en olycka. Du får kanske en ny chans efter det, eller så sitter du som en invalid med ett liv på ditt samvete.
Som sagt, du är inte på något vis unik. Varje år upprepas historien, antingen så är det ett fucko på moped som kör som en idiot eller så är det en lätt MC. Jag har själv varit ett moppefucko och jag kom levande ur den tiden. Alla mina vänner gjorde inte det så lyssna på oss som försöker tala dig tillrätta. Många av oss har upplevt precis det du gör nu, fast flera år tidigare.
 

Mayer

Kunskap är mackt!
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Gbg
Hoj
Superduke
Kunde inte sagt det bättre själv. Är bara 23 men har lärt mig en hel del sen jag tog lätt kort för 7 år sedan och körde som man var odödlig. Det händer fortfarande att jag på kvällarna när man försöker somna ligger och tänker på hur lätt det hade kunnat ta slut under den perioden. Den gången man kom för fort in i en kurva och gled ut i mötande körfältet men slapp möta en bil just då. Eller alla gånger då man hade kunnat stöta på ett rattfyllo eller någon som körde lika galet som man gjorde själv.

Sedan min far fick jobb på Sahlgrenskas ryggavdelning har jag blivit mycket mer rädd för att köra hoj. Ofta får jag höra om folk som kört hoj och vurpat, ofta i låga hastigheter som typ 70km/h, men haft oturen att glida in i något hårt och brutit ryggen eller på annat sätt skadat nerver i ryggraden. Folk som är 20-30 och ofta kört hoj i många år, vissa har småbarn hemma och vissa har inte hunnit få än, som nu är förlamade från midjan och neråt. Kommer sitta i rullstol i resten av sitt liv. Kan inte ens känna när de måste gå på toa utan de måste gå fasta tider för att inte skita ner sig. Kommer aldrig kunna klättra med sina barn på lekplatsen, köra/åka mc, ta sig runt utan att en person följer med och hjälper över trösklar/trappor osv osv. Fy fan vilket liv. Hoppas du aldrig kommer behöva uppleva ett sånt liv, eller göra så att någon annan får det, tyvärr ser det ut på din körning som att du försöker så gott du kan.

Hör av dig om du vill ha några veckors praktik och hjälpa folk i din ålder tvätta sig, kissa osv efter en liten miss på hojen.

:hej
 

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Som sagt, en olycka är snabbt framme! Som jag skrivit förr så har jag själv kört som en vilde med både bil och mc. Och kör fortfarande som om en ekorre är på jakt efter mina nötter. (fort alltså) Riskbedömningen kanske inte är den bästa för ungdomar som är ute på våra vägar, men det gäller ju inte enbart dom! Men vore synd att läsa om dig inblandad i någon olycka då du verkar vara en skojig pryl! :)

Har själv prövat med att köra under kontrollerade former. Värstinghoj och racerställ. Körde väl i ca 4 timmar i sträck runt runt den där jäkla banan. Kände inte någon som helst hastighetstjusning att fara runt där, och fattade ärligt talat inte vitsen med det hela.
Men fick inte köra längre än så då folk började skrika att jag skulle kliva av karusellen och låta barnen åka också.. :hihi
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Var är föräldrarna? :konsekvenspedagogikbehov

Föräldrarna hjälper nog inte.
Hjärnan är inte helt utvecklad förän i 25 års åldern och just konsekvens och planering är de två delarna som utvecklas sist (enligt Jay Giedds forkning).

För vissa händer det tidigare och för andra, senare om alls.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top