Video Samlingstråd GoPro tips och filmer

Ace.Rider

Guest
Jag har ett problem när jag filmar med min GoPro och det är att linsskyddet immar igen :( Kör med den stängda baksidan, kanske borde prova att köra med öppna och trycka in en tvättsvamp? För det brusar nåt jävligt med stängda luckan också!

Eller om någon har nåt bra tips är det välkommet! :)

Mvh Per

Jag har samma problem, kan det bero på temp skillnad eller nått? Och att det är mycket fukt i luften nu?
Ingen aning men hoppas någon annan kan svara exakt på det!

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Jag har samma problem, kan det bero på temp skillnad eller nått? Och att det är mycket fukt i luften nu?
Ingen aning men hoppas någon annan kan svara exakt på det!
Även jag har samma problem :mad:

Åkte bla Kristiansund --> trollstigen --> väg 15 --> Sverige och filmade förra veckan... När jag kom hem fick jag se att det ligger ett "mjölk filter" på 50% av filmklippen :huvet:huvet:mad:

Jag körde också med den "stängda" bakluckan, vädret var 20-25+ grader och knappt ett moln på himlen... Ingen aning om varför det blir så :confused:

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Hoj
KTM 625 SMC -05
ok, dumm fråga kanske.. ska jag köra ntsc eller Pal?..:rolleyes:

Du skall köra PAL. NTSC är främst Nordamerika som kör.

800px-PAL-NTSC-SECAM.svg.png

Robban

Nu med daytona...
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Daytona 2006 bankittad!
tack.

Grundinställningen är nsc (ntsc)

kan vara bra att veta..

C Upp

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2010
Hoj
2001 Honda vt750dc Black Widow
Jag har ett problem när jag filmar med min GoPro och det är att linsskyddet immar igen :( Kör med den stängda baksidan, kanske borde prova att köra med öppna och trycka in en tvättsvamp? För det brusar nåt jävligt med stängda luckan också!

Eller om någon har nåt bra tips är det välkommet! :)

Det är värmen från kameran och solen som kondenserar fukten i luften som finns i skalet. Händer ofta när man stängt skalet inomhus där det är svalt och skönt. Antingen kör man med den öppna bakpanelen, eller så kan man testa att låta skalet stå i solen med öppet bakstycke några minuter innan och värmas upp i förväg, innan man stoppar i kameran och stänger bakstycket. Det fungerade för mig men är inte 100% säkert. Sen kan man ju testa immskyddsmedel också.

Jag har slutat använda det slutna bakstycket helt pga imman.

vill ha

Dysleksiker
Gick med
14 Aug 2007
Hoj
KTM 950SM No Pimp Edition

Lind

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
Yamaha MT-09 SR 2014
tack.

Grundinställningen är nsc (ntsc)

kan vara bra att veta..

Jag kör NTSC för det ger 60fps i 720p medan PAL ger 50fps. Vill hellre ha högre fps i grundfilmerna så man får bättre material till redigeringen.

Ponka

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2005
Hoj
Kawasaki KX250 -91
Även jag har samma problem :mad:

Åkte bla Kristiansund --> trollstigen --> väg 15 --> Sverige och filmade förra veckan... När jag kom hem fick jag se att det ligger ett "mjölk filter" på 50% av filmklippen :huvet:huvet:mad:

Jag körde också med den "stängda" bakluckan, vädret var 20-25+ grader och knappt ett moln på himlen... Ingen aning om varför det blir så :confused:

Man blir så jävla irriterad när man får se resultatet :( svårt att se vad man filmar ibland!
Gjorde min bankörning debut (med bil) i tisdags och fick se filmerna igår, väldigt tråkigt :(

Men ska ut och testa lite olika. Filma utan lcd-skärmen, med öppna baksidan, tvättsvamp m.m :) så får man leta efter bästa resultatet helt enkelt!

Kan ju även vara rätt fuktigt i luften nu också...

maccan#22

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2004
Hoj
r1 -04
Någon som använder sugproppen för montering på hjälm? Isfl har du nån bild på hur det ser ut så posta gärna...

Jag har klisterfästen, vill ogärna sätta en sån på hjälmen om ja kan undvika, men får inte till det någe bra me sugproppen, vill ha den sitta på sidan, så den kommer ner lite...

Att bara smacka på den högst upp är lätt dock...

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
@maccan#22 det är väl bara att testa sig fram :tummenupp

img0633r.jpg

http://imageshack.us/photo/my-images/811/img0633r.jpg
img0630da.jpg

http://imageshack.us/photo/my-images/98/img0630da.jpg
Orkade inte skruva av förlängningen :tungan :D

Personligen använder jag "klisterfästet", litar inte riktigt på sugproppsfästen...:gnissla Det känns som det sitter fast bra... och likså gör ju även sugproppsfästet till bil-gpsen... åhh ändå ramlar den ner 453gånger/mil...:huvet

img0636lk.jpg

http://imageshack.us/photo/my-images/688/img0636lk.jpg
"Klisterfästet" sitter fast ordentligt, och det känns knappt att man har en kamera på huvudet vid hastigheter under 200km/h!

@Ponka, ja det är riktigt tråkigt :( När jag kom hem efter Norge resan var kameran billig... :mad: Men det är bara att ta nya tag :tungan och testa sig fram :)

(Inbäddningen av bilderna verkar inte funka :S för stora bilder?)

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
ok, dumm fråga kanske.. ska jag köra ntsc eller Pal?..:rolleyes:
Jag kör ntsc för att få den högre frameraten. När man ändå gör dator/youtubeklipp för det mesta spelar det ju ingen roll

PAL=25 eller 50 fps
ntsc= 30 / 60 fps

bra med tips sådära, ska kanske åka slutet av augusti, ska ja tänka lite på sakerna du skrev, jäkligt smart att ha små checkpoints när man ska bromsa etc. :tummenupp
Referenspunkter kallas de och när du har specifik bromspunkt, svängpunkt och apex för varje kurva runt varvet så kan man börja analysera och labba lite :tummenupp

*överkurs :mattias* ;)

Last edited:

maccan#22

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2004
Hoj
r1 -04
@maccan#22 det är väl bara att testa sig fram :tummenupp

img0633r.jpg

http://imageshack.us/photo/my-images/811/img0633r.jpg
img0630da.jpg

http://imageshack.us/photo/my-images/98/img0630da.jpg
Orkade inte skruva av förlängningen :tungan :D

Personligen använder jag "klisterfästet", litar inte riktigt på sugproppsfästen...:gnissla Det känns som det sitter fast bra... och likså gör ju även sugproppsfästet till bil-gpsen... åhh ändå ramlar den ner 453gånger/mil...:huvet

img0636lk.jpg

http://imageshack.us/photo/my-images/688/img0636lk.jpg
"Klisterfästet" sitter fast ordentligt, och det känns knappt att man har en kamera på huvudet vid hastigheter under 200km/h!

@Ponka, ja det är riktigt tråkigt :( När jag kom hem efter Norge resan var kameran billig... :mad: Men det är bara att ta nya tag :tungan och testa sig fram :)

(Inbäddningen av bilderna verkar inte funka :S för stora bilder?)

vad är det för liten sladd/snöre som hänger vid kameran?

hmm, ja den lösningen du hade gjort med sugproppen ser ju snygg ut, hehe.... jag ska få till en bättre me proppen så skickar ja en bild sen ;)

Lee.friedlander

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2010
Hoj
ducati superbike 848 KTM 625smc
är det nån här som använder quicktime pro player???
vill ha lite hjälp med det i så fall.
1.kan ni lägga in musik,sen ut på tuben och musiken e kvar?? i mitt fall funkar inte det!
2.hur man kör för att spela upp en bit i film (som e färdig) att spelas upp i slowmo? hur gör man då för att ta med ett klipp i slowmo.?

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
vad är det för liten sladd/snöre som hänger vid kameran?

hmm, ja den lösningen du hade gjort med sugproppen ser ju snygg ut, hehe.... jag ska få till en bättre me proppen så skickar ja en bild sen ;)

Det är bara ett snöre, brukar fästa ett buntband där när jag sätter fast kameran på cykeln :) som backup ;)

Hahaha :D

Lee.friedlander skrev:
är det nån här som använder quicktime pro player???
vill ha lite hjälp med det i så fall.
1.kan ni lägga in musik,sen ut på tuben och musiken e kvar?? i mitt fall funkar inte det!
2.hur man kör för att spela upp en bit i film (som e färdig) att spelas upp i slowmo? hur gör man då för att ta med ett klipp i slowmo.?

1. Säker på att det inte är Youtubes "copyright skydd" som stänger av din musik? Men du borde få ett meddelande isf...
http://www.youtube.com/watch?v=_lVVZsJNfDE

2. Förstår inte riktigt hur du menar:va men denna kanske hjälper dig? (inte kollat igenom den) http://www.youtube.com/watch?v=pdGszeAAEOo

Annars tycker jag du borde byta videospelare till VLC eller media player classic... och sedan köra med sony vegas när du redigerar filmklipp

(Ctrl + dra i filmklippet med musen i Sony vegas för att speeda upp/ner ett videoklipp)

Fast du kanske är en sån där apple nisse? :7peta :D

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...