Video Samlingstråd GoPro tips och filmer

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Har den fungerat normalt förut eller är den ny? Har du senaste firmware:n?

Det är en gopro hd som snart är 1år gammal, använd kanske 40h max!! Senaste firmware´n...
Normalt och normalt, dom första timmarna fungerade iaf felfritt, men nu på senare tid så är det lite mer lotto...

Först hade jag problem med att det blev imma i kamerahuset när kameran användes på höghöjd = Nästan allt filmmaterial från en norge resa på 350 mil blev skrot :( ... Och i höstas så började detta med att en del videoklipp inte vill fungera... :mad:

Nu har jag iaf laddat om firmware´n och beställt ännu ett till minneskort som är specad till 90 MB/s skrivhastighet... Händer samma sak igen så får jag väl skicka in skiten för det måste väl vara minst 1års garanti?!

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Det är en gopro hd som snart är 1år gammal, använd kanske 40h max!! Senaste firmware´n...
Normalt och normalt, dom första timmarna fungerade iaf felfritt, men nu på senare tid så är det lite mer lotto...

Först hade jag problem med att det blev imma i kamerahuset när kameran användes på höghöjd = Nästan allt filmmaterial från en norge resa på 350 mil blev skrot :( ... Och i höstas så började detta med att en del videoklipp inte vill fungera... :mad:

Nu har jag iaf laddat om firmware´n och beställt ännu ett till minneskort som är specad till 90 MB/s skrivhastighet... Händer samma sak igen så får jag väl skicka in skiten för det måste väl vara minst 1års garanti?!

Knivigt, har korten fungerat fint förut alltså? Var korten som du provat likadana eller är något högre klassat än det andra? Har du provat lägsta upplösning/lägst FPS (R1 och R2 är det väl?).

GoPro rekommenderar Kingston Class 4-kort, vissa andra tillverkare fungerar också (jag kör Sandisk) och vissa fungerar inte alls, som Lexar t.ex.

Edit: Det är med imma i huset, man bör använda den öppna luckan för att temperaturskillnaden ska jämnas ut, om man nu inte måste ha det vattentätt. Det finns tydligen några "inserts" för att råda bot på det annars.

Last edited:

busaroffe

busaroffe
Gick med
11 May 2007
Hoj
Aprilia rsv factory 06+Hayabusa 09
Orkar inte plöja igenom allt här men undrar varför det inte går att spela upp allt för att en del av filmaterialet blivit till mp4. :gnissla

#88_Daniel

Häng gas!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
Yamaha MT-09 Street Rally-14, Yamaha R1-04 (Bansmiskare)
eller köpa ett svenskt kvitto:)

Säljer du ett billigt då:)
Har försökt med alla era tips, men det funkar inte. Lämnade in den till den lokala "fixar allt" firman åxå men han kunde inte lösa det heller. Nu har jag upptäckt ett problem till, när jag spelar upp klippet så är där inget ljud inspelat. Så det blir nog att reklamera den och skicka tillbaka den till USA. Tråkigt som fan, missar man troligen de flesta bandagar man hade velat föreviga.

joacimz

Medlem
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Yamaha R6
Ni med Mac, hur gör ni redigeringen? Jag använder GoPro cineform studio (det som finns på deras hemsida). Tankar upp filmen där, konverterar och exporterar tillbaka till datorn för att få .mov format. Efter det redigerar jag i Imovie. Det funkar helt ok, men det tar en jäkla tid.
TAnkar upp filmen 20 minuter, konverterar 20 minuter, exporterar till skrivbordet någon timme. Läser in i imovie 45 minuter. Tar en halv dag för att få någon film att redigera. När filmen väl är importerad i imovie går det smidigt att redigera.
Finns det något enklare sätt för att spara lite tid?

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
jag trycker in SD-korted i datorn, startar iMovie, säger "Importera filer" från kortet, och väntar en stund. (en bra stund). Sen börjar jag klippa, och kör till slut stabilisering.

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Ni med Mac, hur gör ni redigeringen? Jag använder GoPro cineform studio (det som finns på deras hemsida). Tankar upp filmen där, konverterar och exporterar tillbaka till datorn för att få .mov format. Efter det redigerar jag i Imovie. Det funkar helt ok, men det tar en jäkla tid.
TAnkar upp filmen 20 minuter, konverterar 20 minuter, exporterar till skrivbordet någon timme. Läser in i imovie 45 minuter. Tar en halv dag för att få någon film att redigera. När filmen väl är importerad i imovie går det smidigt att redigera.
Finns det något enklare sätt för att spara lite tid?

Det är ungefär så man får göra, h.264 som kommer ut ur GoPro är inte så redigeringsvänligt format.
Har du lite pengar att spendera (runt 2300 kr) så börjar Final Cut Pro X börja bli användbart igen till skillnad från när det släpptes förra året, nästan lika bra som föregående Final Cut Pro 7.
Där kan man dra in filerna direkt och fortsätta redigera så eller låta den konvertera (till t.ex. Apple ProRes LT 422 som lämpar sig bra för det) i bakgrunden medans man jobbar.

joacimz

Medlem
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Yamaha R6
Det är ungefär så man får göra, h.264 som kommer ut ur GoPro är inte så redigeringsvänligt format.
Har du lite pengar att spendera (runt 2300 kr) så börjar Final Cut Pro X börja bli användbart igen till skillnad från när det släpptes förra året, nästan lika bra som föregående Final Cut Pro 7.
Där kan man dra in filerna direkt och fortsätta redigera så eller låta den konvertera (till t.ex. Apple ProRes LT 422 som lämpar sig bra för det) i bakgrunden medans man jobbar.

Ok, tack för tipset. Får kolla upp det. Ni har inte något tips på bra/snabb extern hårddisk att arbeta mot. Fimerna tar ganska så stor plats.

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Knivigt, har korten fungerat fint förut alltså? Var korten som du provat likadana eller är något högre klassat än det andra?

Jag har nu på senare tid kört med Sandisk ultra 16gb 15m/s, Transcend SDHC 4gb class 4 och ett kingston 8gb class10.
Alla kort fungerar annars då jag använder dom dagligen i både en nikon d7000 och en canon powershot 230... Men till gopro kameran verkar det vara lite si och så... :(

Angånde fps så har jag bara provat r3 och r5 läget.

Men jag har som sagt köpt ett SanDisk Extreme Pro 16GB 95MB/S så jag hoppas verkligen att det kommer funka nu... Väldigt overkill kort om man ser till spec, men om det fortfarande inte fungerar så kan man ju va säker på att kortet inte är för dåligt :)

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Ni har kanske sett den här på andra ställen på SH men jag smyger in den här ändå :)
Tyckte den blev hyfsad trots bara en enda kamera och en kort eftermiddagstur. Man kommer inte så långt med 500'ans lilla tank :D

http://youtu.be/TMghoitSgCg

GoPro Hero1, läge r3, 1280x720@50 fps
exporterat med MPEG Streamclip till .avi med 80% kvalitet
Redigerat i Sony Vegas Pro 11.0

Last edited:

joacimz

Medlem
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Yamaha R6
jag trycker in SD-korted i datorn, startar iMovie, säger "Importera filer" från kortet, och väntar en stund. (en bra stund). Sen börjar jag klippa, och kör till slut stabilisering.

Importerar du alltså .MP4 filerna direkt ifrån kameran? När jag försöker att importera dessa filer är de ljusgråa ,d.v.s de går inte att importera utan jag måste konvertera till .mov innan jag kan importera dom. Har bara filmat i 720p60 det kanske blir andra format om man väljer 1080?

Kroon

Jourhavande älskare
Gick med
27 Mar 2007
Hoj
Kinespuff Vespa 125cc
Mitt minneskort verkar ha ballat ur... efter att jag har tömt kortet på alla filmer och stoppar tillbaka i kameran så visar det ändå att kortet är fullt. I datorn visar det 0 filer men bara 7 mb ledigt? Vad i hellskotta har hänt? Jag har precis börjat att använda mac, men det kan knappast vara orsaken??? Eller?

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Mitt minneskort verkar ha ballat ur... efter att jag har tömt kortet på alla filmer och stoppar tillbaka i kameran så visar det ändå att kortet är fullt. I datorn visar det 0 filer men bara 7 mb ledigt? Vad i hellskotta har hänt? Jag har precis börjat att använda mac, men det kan knappast vara orsaken??? Eller?

Du måste tömma papperskorgen i datorn också, annars ligger filerna "gömda" på minnet bara. :)

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024