Video Samlingstråd GoPro tips och filmer

Raderad medlem 61114

Guest
Hej på er i vintermörkret.

Köpte mig en GoPro i somras men har inte monterat den varken på hojen eller hjälmen.
Har lusläst 10 sidor tillbaka utan att hitta exakt svar.

Hur fäster ni era kameror på hjälmen och motorcykeln? Med tillhörande "klisterfästen" och sugpropp?
Vågar man lita på det utan att en kamera för 3500 går i backen? :gnissla

Någon säkerhetslina? hur?

Smarta tips tas tacksamt emot. :)

Jag köpte ett glasögonsnöre på biltema för 10 spänn som jag sedan fäste på lämpliga ställen på kameran resp hojen. (Krav på SMC med extra förankring om man vill ha på kamera).

Sen köpte jag dessutom ett sugproppsfäste på biltema för mobiltelefon för 59kr som jag moddade lite och satte ett fäste på den. Kan lyfta hojens fjädring utan att den släpper. När jag kraschade släppte kameran ifrån sitt fäste men klisterfästet satt kvar och likaså sugproppen! Dock gällde detta SONY men same shit!

:hej

Thunell

Medlem
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Gammal 750
Jag köpte ett glasögonsnöre på biltema för 10 spänn som jag sedan fäste på lämpliga ställen på kameran resp hojen. (Krav på SMC med extra förankring om man vill ha på kamera).

Sen köpte jag dessutom ett sugproppsfäste på biltema för mobiltelefon för 59kr som jag moddade lite och satte ett fäste på den. Kan lyfta hojens fjädring utan att den släpper. När jag kraschade släppte kameran ifrån sitt fäste men klisterfästet satt kvar och likaså sugproppen! Dock gällde detta SONY men same shit!

:hej

Tack för svar! Gött att få bekräftelse från en som har kunskap från egna erfarenheter :tummenupp
Då ska jag göra ett försök att sätta fast den med klisterfästet. :)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Sitter och bläddrar febrilt efter vilka fästen, helst original, ni använder på hojen? Jag vill inte ha den på hjälmen helst. Blir handledsfäste bra eller an*s?

rogbo

Smygbusar när ingen ser...
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
07' FZ1SA 11' Z1000SX, 06' ZX10R, 15' S1000RR, -16' Thruxton R, -22´ Tiger Rally Pro, -22* Scrambler 1200XE, -01´TT600R
Sugproppsfästen

Sitter och bläddrar febrilt efter vilka fästen, helst original, ni använder på hojen? Jag vill inte ha den på hjälmen helst. Blir handledsfäste bra eller an*s?

Jag dråsade omkull i en höger och hamnade i sandfållan med två kameror sittandes på tank respektive cuts. Båsa satt med original sugproppsfästen (GoPro och Contour) med vajerförankring. Båda två satt som berget även efter marksyningen (de var förstås inte i backen) så på rätt underlag sitter sugproppsfästen riktigt bra! Även på sidokåpan sitter fästet gött men då vill man ju helst inte trilla på den sidan iaf....

Last edited:

hezton

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2013
Hoj
zx6r -07
Bjuder på lite film från gelleråsen i lördags från kawasakis alla på banan dag.

Sen ett annat litet klipp som jag måste förklara scenariot på.

Ur min vy:
var sen ut på banan, detta är första varvet efter jag kommit ut, kalla däck, feg, mysåker på riktigt och funderar hur jag ska göra i den där jävla depåkurvan sen kör 2 om (Anders jagad av tror det är Jesper Hubner som var föråkare denna dag) och då slår det slint.

Tror det kallas horn :gnissla

Thunell

Medlem
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Gammal 750
Hur får jag kameran (3´an) att streama över det jag har filmat till datorn (Mac)??

Jag sätter in kameran med tillhörande usb/laddkabel, sedan överför jag bilderna eller videorna med hjälp av Iphoto..:tummenupp

Edit.. du kanske menade trådlöst med "streama"?…det vet jag inte hur man gör...

Last edited:

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Hoj
R1 1999 såklart!
Vilken kvalitet filmar ni i? Räcker 720 för att få bra film, tänker framför allt på bankörning där det går undan, läs 250+ :)

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Vilken kvalitet filmar ni i? Räcker 720 för att få bra film, tänker framför allt på bankörning där det går undan, läs 250+ :)

Det hänger inte på bildupplösningen, det hänger på bilduppdateringen. :mattias

720p duger gott om du skall lägga upp filmerna på YouTube eller visa din framfart på TV:n.
1080p ger såklart en bättre bild men ger större filer och är tyngre att jobba med, bra dock om du vill beskära till 720p eller om du verkligen vill visa vad du går för på YouTube eller DVD.

30fps funkar fint för de flesta.
60fps ger naturligtvis större filer men jag upplever att bilden blir mindre skakig och det blir mindre jello-effekt eftersom slutarhastigheten är kortare och det blir kortare tid att skaka om bilden.

Personligen kör jag 1080p/60fps/Wide som standardinställning till nästan allt. När det blir mörkt skiftar jag till 30fps.

Jacobsson

Sporthojsnörd
Gick med
22 Feb 2009
Hoj
...Rsv4
Gopros filmstudio eller imovie? Vilken tycker ni är bäst? Ingen som vet hur man streamar över filerna direkt ifrån kameran till datorn?

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Hoj
R1 1999 såklart!
Det hänger inte på bildupplösningen, det hänger på bilduppdateringen. :mattias

720p duger gott om du skall lägga upp filmerna på YouTube eller visa din framfart på TV:n.
1080p ger såklart en bättre bild men ger större filer och är tyngre att jobba med, bra dock om du vill beskära till 720p eller om du verkligen vill visa vad du går för på YouTube eller DVD.

30fps funkar fint för de flesta.
60fps ger naturligtvis större filer men jag upplever att bilden blir mindre skakig och det blir mindre jello-effekt eftersom slutarhastigheten är kortare och det blir kortare tid att skaka om bilden.

Personligen kör jag 1080p/60fps/Wide som standardinställning till nästan allt. När det blir mörkt skiftar jag till 30fps.

Tack Peter! Ska filma för första gången på söndag när jag kör på kinnekulle :) lägger upp resultat här sen :) hur länge uppskattar du att ett 64 gb minne räcker om man filmar 1080/60 och gärna 720/30. Vill ju gärna spela in 3 20 minuterspass åtminstone :) men kanske ska köra med 720/60 för att vara på den säkra sidan.

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Hur löser ni vindbrus problemet?

Jag har läst i denna tråd, andra forum och youtube, men inte hittat något som ger bra resultat ännu.
Har gopron på vänster sida av hjälmen och har testat med 1) öppna luckan 2) touchscreen luckan 3) vattentäta luckan och alla ger mycket vindbrus redan vid 50km/h. Den öppna luckan låter klart bäst (innan det börjar blåsa) har även provat med öppna luckan och en bit disksvamp imellan luckan och kameran men det blev bara värre då, ett dovt ljud vid låga farter och sen vindbrus som vanligt.

Jag vill gärna få med motorns fina sång på videorna, är separat mikrofon den enda lösning?

Hur gör ni? :Bugar

Jumpers

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Hoj
BMW S1000RR

Jag har läst i denna tråd, andra forum och youtube, men inte hittat något som ger bra resultat ännu.
Har gopron på vänster sida av hjälmen och har testat med 1) öppna luckan 2) touchscreen luckan 3) vattentäta luckan och alla ger mycket vindbrus redan vid 50km/h. Den öppna luckan låter klart bäst (innan det börjar blåsa) har även provat med öppna luckan och en bit disksvamp imellan luckan och kameran men det blev bara värre då, ett dovt ljud vid låga farter och sen vindbrus som vanligt.

Jag vill gärna få med motorns fina sång på videorna, är separat mikrofon den enda lösning?

Separat mikrofon eller kameran på tanken. Då skyddar ju rutan mycket av vinden! Får ett riktigt gott ljud i mina klipp med endast öppen baksida när jag kör med kameran på tanken :D

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Tack Peter! Ska filma för första gången på söndag när jag kör på kinnekulle :) lägger upp resultat här sen :) hur länge uppskattar du att ett 64 gb minne räcker om man filmar 1080/60 och gärna 720/30. Vill ju gärna spela in 3 20 minuterspass åtminstone :) men kanske ska köra med 720/60 för att vara på den säkra sidan.

Jag kör med 32Gb-kort, de ger runt 2 timmar och 15 minuter i 1080p/60fps. Du behöver inte oroa dig... ;)

Samma här. Kameran i lä för okej ljud. Separat ljudinspelare under cutsen för riktigt bra ljud.

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp

Prova med bomull mellan plastskalet och mic ingången . Funkat bra för mig . Finns filmer på youtube om du vill lyssna Micke 65 .

hezton

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2013
Hoj
zx6r -07
Jag har en tillklippt tvättsvamp ca 5 x 7 x 1 cm så jag sätter under luckan som har hål.
Klämmer åt hela kameran lite mer och tar bort lite av vindbruset, försöker montera så "skummet" täcker hela baksidan men håller sig innanför listen på locket, nu har jag ingen ny film som jag kör denna setup med men det fungerar för mig.
Ska du ha perfekt motorljud så är det nog extern mic med stor muff på nånstans där det inte blåser.

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Separat mikrofon eller kameran på tanken. Då skyddar ju rutan mycket av vinden! Får ett riktigt gott ljud i mina klipp med endast öppen baksida när jag kör med kameran på tanken :D

Har funderat på att skaffa en suction cup och prova på tanken men jag har tonad vindruta så det blir nog inte så snyggt då.

Prova med bomull mellan plastskalet och mic ingången . Funkat bra för mig . Finns filmer på youtube om du vill lyssna Micke 65 .

Intressant idé ska prova det.
Hittade några klipp, kör du med bomull och vattentäta luckan här? Tycker det låter rätt bra trots att det inte finns något som skyddar mot vinden, iof sitter kameran rätt lågt så det blir kanske mer vind när den sitter på hjälmen.
https://www.youtube.com/watch?v=CrRlZW_fTqc

Jag har en tillklippt tvättsvamp ca 5 x 7 x 1 cm så jag sätter under luckan som har hål.
Klämmer åt hela kameran lite mer och tar bort lite av vindbruset, försöker montera så "skummet" täcker hela baksidan men håller sig innanför listen på locket, nu har jag ingen ny film som jag kör denna setup med men det fungerar för mig.
Ska du ha perfekt motorljud så är det nog extern mic med stor muff på nånstans där det inte blåser.

Hmm jag fick inte denna metod att funka så bra, kanske måste prova med ett tjockare material, eller tillsammans med bomull.

Jumpers

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Hoj
BMW S1000RR
Har funderat på att skaffa en suction cup och prova på tanken men jag har tonad vindruta så det blir nog inte så snyggt då.

Intressant idé ska prova det.
Hittade några klipp, kör du med bomull och vattentäta luckan här? Tycker det låter rätt bra trots att det inte finns något som skyddar mot vinden, iof sitter kameran rätt lågt så det blir kanske mer vind när den sitter på hjälmen.
https://www.youtube.com/watch?v=CrRlZW_fTqc

Hmm jag fick inte denna metod att funka så bra, kanske måste prova med ett tjockare material, eller tillsammans med bomull.

Låg fps ger bättre bild i dåliga ljusförhållanden :)

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...