Samsung LCD TV - bra eller anus?

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Hoj
Ingen
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=254285
Läsare.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=248221
Brännare.

Den här tråden har nu ingenting med trådstartarens fråga att göra längre, ber om ursäkt att jag har hjälpt till med det. :gnissla

Okej då :tummenupp :gnissla

.....får något år sedan köpte alla mina kompisar lcd tv för de ville lira data på ....... för dålig respons tid vilken ger dålig bild när man spelar. och så säger de att de är mycket skönare att kolla på vanlig tv sändning på min plasam då den är mer förlåtande när kvaliten på bilden(sändningen) är dålig.

Japp, plasma är mer förlåtande för vanlig tv-sändning. LCD har ju svårare att anpassa sig efter en annan upplösning än den som den är gjord för :tummenupp Och problem med responstid är inte alls som för ett par år sedan, precis som plasma inte har de problem med inbränningar som de hade förut.

Linkan_85

Guest
Ska jag vara ärlig så fatta jag inte riktigt ditt svar.:va Det blir sämre bild om du måste skala upp lr ner!!!:pannkyss Man ska ha den upplösningen på tv som är samma som källan, o vad det är på dagens datorer har jag ingen anning om då jag har andra intressen:såjaponken.

Svar på den andra frågan som någon skrev så säljs det mest samsung och lg, men procentuellt sett så är dom ändå överrepresenterade.
Man ska även akta sig för vissa bluerayspelare då dom inte kan spela alla blueray filmer, är dock inte så duktig på det som säljarna men fråga i butik innan ni köper dom.

Ang lcd o plasma oxå så ser inte en vanlig svensson skillnad på dagens tv apparater om man inte vet vad man ska kolla efter. Mitt tips är att inte lära sig det för då slipper man bli så jävla förbannad o irriterad så fort man kollar på någons tv som är dålig.:huvet

En annan sak kan vara att man vill ha hög upplösning till allt annat man
gör på en dator, inte ens lönt att börja på en lista för den skulle bli 2 mil lång.

Hur somhelst så var ditt tips kasst, köper du en skärm som är i full hd
så kan du likväl köra den i lägre upplösning (varför du nu skulle vilja det)
men du kommer ändå inte att kunna spela upp 1080 filmer bättre.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Efter många suck när jag läser allt så måste jag fråga dig, från en skala 1 till 100%, hur många % kommer du att ha dumburken kopplad till den jämfört med TV/DVD/Blueray tittande.

Sen några tipps & fakta till dig.

Högre upplösning betyder inte bättre bild.

Det där att TV ska skala upp eller ner en TV sändning tex har ingen betydelse.

Det är elektroniken i TV, tex kretskort, processorer mm. som gör bilden bra.

Ska du nyttja 1920x1080 i upplösning på en 42" TV så måste du sitta mellan 1.60 till MAX 2.30 från TV, annars ser du ingen skillnad.

Problemet med Samsung apparater är att dom har ett sk. bild förbättrings program som heter DNIe som inte går att stänga av, eller det går att stänga av om du går in i service menyn,men då ryker garantin på TV. Detta program gör allt annat än att förbättra bilden tycker jag.

Jag ger dig så mkt info du bara vill (så långt min kunskap räcker) så fråga på bara. Det finns så mkt att skriva om.

Ska du bara ha dumburken inkopplad lite då & då, tex surfa en stund och spela nån timme, så rekomenderar jag en plasma till 100%. Men ska du spela för jämnan så är väl en LCD att rekomendera, men inte att rekomendera om man vill få en naturlig bild.

Om du är intresserad av en Plasma med full HD som klarar 24p som blueray skickar ut i sina filmer så kan jag rekomendera denna Panasonic TH-42PZ

Om du är intresserad så läs gärna detta inlägg lite fakta om TV

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Nu kan jag ingenting om sånthär, men jag äger iaf en Samsung 37-tums lcd-teve och är jättenöjd förutom att övre vänstra hörnet lyser igenom. :gnissla

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Ska jag vara ärlig så fatta jag inte riktigt ditt svar.:va Det blir sämre bild om du måste skala upp lr ner!!!:pannkyss Man ska ha den upplösningen på tv som är samma som källan, o vad det är på dagens datorer har jag ingen anning om då jag har andra intressen:såjaponken.

skala upp eller ner kvittar i stort sett.

Man ställer själv in upplösningen på skärmen, därför var ditt resonemang fel.
Det finns ingen "standardupplösning" som alla datorer har.

Tias

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FIREBLADE -12 & -03, HUSKY SMR511 -11, YZ250F -12
[OT]
Hm, jag som ivrigt beställde den enda 46" A656 som hbb hade i lager idag, nöjd som fan men så är det bara bajs :va
Av det jag sett i butik av den (dock 40") så ser den helt ok ut. Det lär väl visa sig under veckan. Antingen är man nöjd lr så skulle man valt sony w4000 istället :D

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Har en 40" samsung som är ca 2.5år använder den till ps3,dataskärm och film kalasnöjd bilden är fortfarande helt ok mot dagens och inget strul dock är det ingen garanti kvar så den ger sig väl imorgon.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
MÅste bara tillägga en sak som du vet själv, det är att.

Du gör en sämre affär om du köper en TV som du blir missnöjd med efter ett tag, för det är då man uptäcker hur "platt" & livlös bild är på LCD, och hur grått det svarta är, och hur det lyser igenom i mörka avsnitt. Även om du köper det värsta inom LCD så är det ändå inte i närheten av korrekt svärta.

Än att köpa en TV som du är nöjd med ett par år framåt.

JPG

Ny
Gick med
14 Jul 2007
Hoj
01, Honda CB 600F
Jag köpte en "testvinnare", relativt dyr (26000:) samsung 40" LCD tv för 2.5 år sedan.
Fungerade skitbra i lite mer än 2 år, lagom tills garantin tog slut började den stänga av sig själv och vara allmänt dryg. Lämnade in den på inköpsstället och åberopade min 3års reklamationsrätt. Var inte tal om reparation utan jag hämtade ut en ny Samsung 40" LCD, serie 5 igår(tyvärr inte serie6). Inte riktigt i samma prisklass som min tv var när den köptes men jag har ju å andra sidan fått en helt ny tv med mycket bättre specifikationer gratis fast garantitiden gått ut.
Tveksamt om jag skulle valt samsung om jag skulle pröjsa för en ny tv idag. Finns riktigt många prisvärda alternativ.

Dark_Messenger

Guest
Nu kan jag ingenting om sånthär, men jag äger iaf en Samsung 37-tums lcd-teve och är jättenöjd förutom att övre vänstra hörnet lyser igenom. :gnissla

Samma här fast på min lyser det i alla fyra hörnen. Men vad gör det när tvn är så jävla snygg så man får gåshud. :)

V4N

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2008
Hoj
1997 HONDA CBR1100XX
;)

Nu vill jag gärna att du länkar till ett test för att backa upp det där.

Jag har sålt dessa maskiner i hmmm 7år...och gör fortfarande. Varit i direktkontakt med oberoende servicetekniker + samsungs egna tekniker. Behöver inget underlag för det jag säger. Men vill du gärna, så kolla in färghanteringen som flera oberoende tester bla M3 har gjort..där färgkurvan sluttar snett åt lilahållet i spectrat ;)

AKA blödning...

samsung = tjejtv :p

Det vet jag, men det tar väldigt, väldigt många timmar innan det ens halverats. Då har man redan bytt till nånting nyare. Har Pioneer övergett plasma, vad fan snackar du om?

Oddjob: Jag vet. Inbränningar hör dock till det förflutna. Man har testat en modern plasma-tv med en stillbild i 48h, försvann efter användning.

För det otränade ögat :D

Last edited:

tuppel

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2005
Hoj
Inte ens en cykel
:s hur svårt var d o koppla den meningen ?

Med d otränade ögat ser man inte att en plasma tappar färgdjup ;):tummenupp
Nu var det jag som var ute och cyklade, trodde du citerade ett av mina inlägg två gånger. Sen tänker jag inte tjafsa med dig om saken i fråga.

Zormin

Aldrig under 10.000 rpm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-10R
Problemet med Samsung apparater är att dom har ett sk. bild förbättrings program som heter DNIe som inte går att stänga av, eller det går att stänga av om du går in i service menyn,men då ryker garantin på TV. Detta program gör allt annat än att förbättra bilden tycker jag.
Jag köpte en Samsung LCD 40" för 2 år sedan. Det dröjde väl kanske 3 dagar innan jag var tvungen att ta en vända i servicemenyn för att fixa & trixa lite (outlaw :yoparty). Kommer inte ihåg om det var DNIe jag stänge av, men det var någon sorts ljusförbättring som jag blev galen på. Efter det och lite färginställningar blev jag blev jättenöjd och har varit så sedan dess.

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
Jag har sålt dessa maskiner i hmmm 7år...och gör fortfarande. Varit i direktkontakt med oberoende servicetekniker + samsungs egna tekniker. Behöver inget underlag för det jag säger. Men vill du gärna, så kolla in färghanteringen som flera oberoende tester bla M3 har gjort..där färgkurvan sluttar snett åt lilahållet i spectrat ;)

AKA blödning...

samsung = tjejtv :p

Ok, nu har jag kollat på M3 och letat tester på Samsung.
I ett test står det så här:
"Samsungs nya M8-serie levererar grymt bra bild och samtidigt är den snygg nog att platsa i riktigt stilrena vardagsrum. M3 gillar den skarpt, bokstavligt talat."

I ett annat, "Samsung tar LEDningen" "Svärtan är helt klart i klass med en riktigt bra plasma samtidigt som vi får väldigt bra ljustryck i bilden, med fina färger. "

"Mest tv för pengarna" Samsung PS-42Q96HD
Brutal skärpa och bra svärta
Väl justerad blir dock bilden riktigt fin. Detaljrikedomen från bluray-filmer är brutalt bra,

Samsung PS-50P96FD
"Färgerna är starka och övertygande och ytterst lite pillande krävs i bildmenyerna för att få till perfekta hudtoner och helt naturtrogna nyanser i svåra scener."

Det var det jag hittade på M3. Nu lusläste jag inte alla testerna men jag såg då inget om taskig färghantering allmänt hos Samsung, så jag vill fortfarande att du ger mig en länk till ett specifikt test. Det kan väl inte vara så svårt för dig att hitta, du verkar ju ha koll på det här....

V4N

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2008
Hoj
1997 HONDA CBR1100XX
Ok, nu har jag kollat på M3 och letat tester på Samsung.
I ett test står det så här:
"Samsungs nya M8-serie levererar grymt bra bild och samtidigt är den snygg nog att platsa i riktigt stilrena vardagsrum. M3 gillar den skarpt, bokstavligt talat."

I ett annat, "Samsung tar LEDningen" "Svärtan är helt klart i klass med en riktigt bra plasma samtidigt som vi får väldigt bra ljustryck i bilden, med fina färger. "

"Mest tv för pengarna" Samsung PS-42Q96HD
Brutal skärpa och bra svärta
Väl justerad blir dock bilden riktigt fin. Detaljrikedomen från bluray-filmer är brutalt bra,

Samsung PS-50P96FD
"Färgerna är starka och övertygande och ytterst lite pillande krävs i bildmenyerna för att få till perfekta hudtoner och helt naturtrogna nyanser i svåra scener."

Det var det jag hittade på M3. Nu lusläste jag inte alla testerna men jag såg då inget om taskig färghantering allmänt hos Samsung, så jag vill fortfarande att du ger mig en länk till ett specifikt test. Det kan väl inte vara så svårt för dig att hitta, du verkar ju ha koll på det här....

att läsa text är en sak..att läsa av färgrymden en annan ;)
eller ska jag förklara det mer för dig ?
Visste du att M3 INTE kalibrera sina maskiner innan test ?
hepp....

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...