SAS mosade bagage

Joe Schmoe

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Jag flög till London i måndags och först verkade det som om SAS hade slarvat bort mitt bagage men efter ett tag så hittade de min väska.
Den var riktigt skitig och helt genomblöt och det visade sig att den hade ramlat av deras bagagevagn på väg ifrån planet till bagagebandet.

Det visade sig även att väskan hade blivit överkörd av en annan vagn så numera ser mitt glasögonetui ut som bilden visar, själva glasögonen ligger där inne någonstans...:va

Efter lite snack med SAS så får jag reda på att de bara ersätter kläder, allt annat ska man ha i handbagaget säger de.:huvet
De har ju för fan tjatat i åratal om att man ska checka in allt bagage och inte ha något handbagage.:mad:

Så nu får jag glatt punga ut med 5000 kr för ett par nya glasögon och ett nytt etui om jag inte kan ta ut det på någon försäkring. Känns riktigt bra, särskilt med tanke på att de bara var ca ett år gamla.

Så i fortsättningen vet ni (och jag), ALLT ska ner i handbagaget!!!

Bifogat

• Glasögon.jpg
    Glasögon.jpg
    27.6 KB · Visningar: 180
Surt som fan men glasögon skulle jag nog aldrig ha i bagaget med tanke på hur de behandlar väskorna.

Joe Schmoe skrev:
2662170
Efter lite snack med SAS så får jag reda på att de bara ersätter kläder, allt annat ska man ha i handbagaget säger de.:huvet
De har ju för fan tjatat i åratal om att man ska checka in allt bagage och inte ha något handbagage.:mad:

Så i fortsättningen vet ni (och jag), ALLT ska ner i handbagaget!!!

Ho ho:), är dom full på SAS :va man får ju knappt ha något handbagage efter 9/11

riktigt dåligt att du inte får ersättning

Last edited:
Bara mjuka grejer i incheckat bagage och checka endast in bagage om det absolut är nödvändigt. Inrikes checkar jag aldrig in bagage! Tar bara tid ffs.

Varför skulle man inte ha handbagage med sig?

Flygbolag

vad du har fått är ett första bud. Det är nu du skriver ilskna (men sakliga brev) och slutar inte förrän du fått rätt ersättning.

Har nyss haft en dust med KLM. Tog totalt 3 A4 text i fem brev innan jag fick min ersättning.

Linsvätska skall man INTE ha i handbagaget, för då störtar planet, men glasögonen måste ligga där eftersom SAS räknar med att köra över alla väskor de transporterar.

Klurigt att flyga reguljärt... Dax att skaffa PJ!

Flög du via Heathrow? Om du gjorde det så kan du ställa dig i jag hatar SASflyg via Heathrow kön. Flög via Hellrow 3 ggr från Dublin..3 ggr förlorade de mitt bagage som tog 2 dagar att få tillbaka:mad:

Last edited by a moderator:
Marktransporterna tar ju inte SAS hand om, det är Luftfartsverket (om jag inte missminner mig). Samma sak gäller i London, varje flygbolag har liksom inte sina egna små vagnar på flygplatser runt om i världen, det sköter flygplatsen om.

SAS borde kunna klämma LFV på pengar för att dom sabbat deras passagerares väskor tycker man. Ligg på lite, skicka ett klagobrev till någon marknadschef eller så. Dom är ofta mer måna om kundkontakter än alla andra i företagen ;)

Klagobrev till SAS hjälper inte, trust me. :mad:
Jag skulle nog faktiskt överväga att salta min klädnota om de sade så där till mig. Jaja, det är bedrägeri och blabla men vad fan är då inte att köra över oskyldiga synskadades hjälpmedel?

fy fan

Nursey skrev:
2662298 Flög du via Heathrow? Om du gjorde det så kan du ställa dig i jag hatar SASflyg via Heathrow kön. Flög via Hellrow 3 ggr från Dublin..3 ggr förlorade de mitt bagage som tog 2 dagar att få tillbaka:mad:

Sätt upp mig på listan också.
På Heathrow tillbringade jag ett dygn i alkoholrusig dvala i väntan på vidare transport som strulade.

Annars är min absoluta hat-flyplats Shithool.
Där fasnade jag en gång, efter att ha flugit från USA, jag var trött, förbannad och med rejäl hemlängtan sov jag mitt på marmorgolvet med handbagaget som kudde när k-pist beväpnade vakter väckte mig genom att peta på mig med pipan.

Jag högg blixtsnabbt tag i pipan i ren reflex och väste "skjut mig då din jävel, så kanske jag får sova i fred" på svenska.

Antingen förstod han svenska, eller så gick meddelandet hem på enbart tonfallet, hursomhelst så lämmnades jag ifred efter det.

Min mor som satt en bit bort och tittade på var fullständigt övertygad om att jag skulle sluta mina dagar som en pöl på golvet i en transithall.

Ett gratistips till alla, undvik att flyga med samma plan som mig, än har inget störtat, men det är nog fan bara det som saknas på min meritlista.

Vid två eller tre tillfällen har jag drabbats av flygplatsstrejk, incheckat bagage åker aldrig samma väg som mig, utan kommer så småningom med taxi dit jag har åkt, omdirigeringa pga av väder är regel, förseningar lika så.

Jag har varit med om att dörren på ett flygplan inte gick att stänga, så att en Grekisk mekaniker med den obligatoriska trasselsudden i bakfickan har fått hammra igen dörren med slägghammare, jag har suttit och väntat så länge i planet en gång att luftkonditioneringen blev full med kondensvatten, när planet sedan lättade rann vattnet ut i en skarv, gissa vem som satt under skarven?
Jag har varit med om att ett direktflyg hem till sverige har varit tvungen att landa i danmark och tanka pga motvind.

Rekordet är nog IOFS på väg hem från spanien charter, då min då sexåriga dotter tappade bort boardingkortet, och hur jag än försökte med alla instanser inte kunde få ett nytt. (dessutom var vi sena, tack vare en busschaufför som inte kunde köra buss)
Personalen sa bara "då får ni stanna tills problemet är löst, vi släpper inte ombord henne utan"
Det slutade med att jag smugglade ombord henne bakom ryggen, när dom kollade mitt medvetet ihopskrynklade boardingkort som jag "råkade tappa" bakom disken där dom stod och kollade.
Hon sprang genast till sin mamma som stod innanför kontrollen och gömde sig bakom henne.
Än i dag är det ett traumatiskt minne för min dotter, hon trodde allvarligt att hon skulle bli kvar i spanien.

ething skrev:
2662218
Har nyss haft en dust med KLM. Tog totalt 3 A4 text i fem brev innan jag fick min ersättning.

Vad gjorde dem? Jag ska flyga med KLM på måndag :gnissla

Edit: Btw, Hur fan ska jag göra nu? Nu kan jag inte längre ta hem våran egenproducerade olivolja för att man inte får ha vätskor i handbagaget. Jag kan ju inte checka in sådant. Om ngt skulle hända blir det obra :mad:

Last edited:
Santo skrev:
2662464 Edit: Btw, Hur fan ska jag göra nu? Nu kan jag inte längre ta hem våran egenproducerade olivolja för att man inte får ha vätskor i handbagaget. Jag kan ju inte checka in sådant. Om ngt skulle hända blir det obra :mad:
Skicka oljan med posten? :brynad

Flög med *insert random airline here* till Italien i våras, dom lyckades dra upp en stor (ca 5cm) fin reva i det "yttre" facket på min resväska som för övrigt var helt ny.

Jag -Ni har sabbat min nya väska.
Hon -Men det där var väl inte så farligt!
Jag -Den var ny, nu är den ny fast defekt, gifv money!
Hon -Nej det där påverkar inte väskans funktion.
Jag -Jo för nu kan jag inte ha ngt i yttre facket.
Hon -Men där kan ju saker bli krossade så det vill du väl ändå inte?!

Undrar om hon känner likadant när jag drar en 5cm repa i lacken på hennes nya bil och hävdar att -Det påverkar ju inte bilens funktion, carry on!

:D

Jaa du...mkt tråkigt o höra. Jag jobbar själv som flygtekniker på Köpenhamns flygplats och ser ofta hur dom där "Handling-gubbarna" riktigt våldtar bagage, och bagage som ditt som trillar av vagnarna som dom kör runt med.
Det verkar ibland vara någon tävling, att den som kastar bagagt längst och brutalast vinner :va .
Innan nu i oktober så flög jag alltid med bara handbagage för man vet aldrig vad som händer med sitt incheckade bagage - vart det hamnar och hur det behandlas. Men nu så får man ju inte ha med sig "vätskor" i handbagagen längre och där inkluderas även tandkräm, deo och parfym, gruff gruff så nu gå det ju tyvärr inte att fliga smidigt längre. Men iaf e mitt tips på att endast ha mjuka saker i väskan! Allt ömtåligt - ha det i handbagagen!!

Nursey skrev:
2662298 Flög du via Heathrow? Om du gjorde det så kan du ställa dig i jag hatar SASflyg via Heathrow kön. Flög via Hellrow 3 ggr från Dublin..3 ggr förlorade de mitt bagage som tog 2 dagar att få tillbaka:mad:

Jepp, via Heathrow. Har faktiskt aldrig haft problem där förut.

GuW skrev:
2662405 Annars är min absoluta hat-flyplats Shithool.

Håller med. Den och Charles-de-Gaulle där de på vanligt franskt manér är otrevliga och vägrar hjälpa till om man inte pratar flytande franska.

KristianAE86 skrev:
2662436 Glasögon för 5000 ?

Är det ett par Zeiss kikare eller ?

Ju sämre syn man har desto dyrare är glasen. Glasen står för ca 3200 kr av kostnaden, 1800 för bågarna. (-5,25 på båda ögonen).

Joe Schmoe skrev:
.... står för ca 3200 kr av kostnaden, 1800 för bågarna. (-5,25 på båda ögonen).

Vad säger de andra mullvadarna om att du är ute och flyger? :tomten

On topic: Jävligt tråkigt att man inte kan lämna sina ägodelar till proffs(?) för att de ska se till så man kan få med det hem/bort från/på en resa.

Eller som sverker skulle sagt: Ska de vara så!?

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick