Satan vad dyrt!!

koss

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Crf250-04, Honda cb 600f Hornet
Du kör nog nästan lika snabbt på en beggad hoj med en massa delar för 50k. Bara 120k insparat där

Therudeboy

Guest
Mike the bike skrev:
SKRIK INTE!

Bilen behöver jag avdriftsäkerhetsskäl, framförallt för min familjs skull.

Detsamma gäller husvagnen.

/M

Amerikansk husbil kanske är av intresse om du har C-kort?

Mike the bike

#95 R 1000 / Team Gröön
Gick med
14 Feb 2004
Hoj
Ducati Monster S4R
Hälften är ju omöjligt men försök gärna.

Som sagt så behöver jag fräscha grejer att åka och bo i då jag har en lugnsjuk knappt 1 år gammal dotter med mig överallt.

Viktigt är alltså en bra bil för att snabbt kunna färdas GARANTERAT utan avbrott bla ev till sjukan.

Dessutom krävs en rymlig och fräsch vagn för hennes lungor och rent utrymmesmässigt för att inte få panik (eller rättare sagt för att inte Lena skall få det).

Tänk på att jag har med mig min sambo min dotter och mina 2 hundar överallt hela säsongen och det skall tvingas bo i husvagn ungefär 2-3 dagar i veckan.

Ändå letar jag grejer i tyskland för att komma undan lite billigare.

/M

McB skrev:
Tja, förutom trimdelar såsom avgassystem och PC3 så tycker jag inte att 170.000 kr på buss och husvagn och 10.000 kr på verktyg är så värst nödvändigt. Du får en fin hylsnyckelsats för 2000 kr, och då klarar du det mesta. En fin buss hittar du för 50.000. Du kan lätt banta bort hälften av pengarna om du tänker till lite.

Mike the bike

#95 R 1000 / Team Gröön
Gick med
14 Feb 2004
Hoj
Ducati Monster S4R
sandstream skrev:
Snälla Mike, kan du inte göra som alla andra och lägga citaten först i dina svar?
Det blir så mycket lättare att läsa då :tummenupp

Förstår inte riktigt varför du lägger upp en sån här lista om du inte vill ha input från andra om hur du kan minska kostnaderna :va
Man skulle kunna tro att du vill visa hur bra ställt du har det men jag hoppas jag har fel :)

Skärp dig!!

Det är bara det att man blir så jävla shockad och vet att jag delar detta med många.

Men visst jag skall däremot göra som du säger, flåt.

/M

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
overkill på inköpen helt klart, jag har inte ens bränt en fjärdedel av de pengarna i superbike på 4år..
och hade jag de pengarna skulle jag satsa på en annan serie..
skippa helsystem och PC

Mike the bike

#95 R 1000 / Team Gröön
Gick med
14 Feb 2004
Hoj
Ducati Monster S4R
brinckis skrev:
hojen kan du få för under 100' bl.a. Avgassystam + pc3 kan du få för ca 9' inkl frakt från staterna. Det finns lite pengar att tjäna.

men har man pengarna, som du tydligen har, så skall man handla det man vill ha.

Lycka till och försvara kawa färgerna :tummenupp

Visst är det så, vet du nåt bra ställe??

Jag skall givetvis försöka trimma ner kostnadern så mycket jag kan.

Listan var bara en uppslattning med Svenska priser.

/M

Mike the bike

#95 R 1000 / Team Gröön
Gick med
14 Feb 2004
Hoj
Ducati Monster S4R
Victor skrev:
Tja... Hoj, husvagn och buss kanske har ett värde i oktober när säsongen är slut.
Och inte för att pengarnafrågan ska komma upp igen (även om det är det tråden handlar om) så borde du visa feta resultat i år.
För ett par träningsläger, en massa bandagar och framförallt ett par tävlingar i ryggen borde göra även den mest hopplöse snabb.
Ska bli intressant att följa.

Edit: Du gör såklart som du vill man varför husvagn? Hitta en hyfsad buss så tror jag att man åker mera komfortabelt, allt som innebär att dra ett släp brukar vara en mental plåga.

Har kollat på just det här med buss, men kan fan inte hitta nåt ställe att förvara den.

Hoppas på snabbare varvtider i år.

Jag skall i alla fall inte lämna nåt åt slumpen och försöka allt vad jag kan.

/M

Mike the bike

#95 R 1000 / Team Gröön
Gick med
14 Feb 2004
Hoj
Ducati Monster S4R
Kiosken skrev:
Du kör nog nästan lika snabbt på en beggad hoj med en massa delar för 50k. Bara 120k insparat där

Visst, säkert men nu gillar jag Kawasaki mest av allt och har dessuto en ZX10a.

Hojen skall jag alltså inte köpa in, jag bara tog med den i beräkningen då jag räknar med att den "skrivs av" på ett par år på banan.

/M

Mike the bike

#95 R 1000 / Team Gröön
Gick med
14 Feb 2004
Hoj
Ducati Monster S4R
Observera att mycket är engångskostnader.

Som tidigare sagt så måste jag dessutom ta hänsyn till min familj.

Men helsystem ser jag som prioritet nr.2 efter fjädringskomponenter.

Håller du inte med?

/M

R2 skrev:
overkill på inköpen helt klart, jag har inte ens bränt en fjärdedel av de pengarna i superbike på 4år..
och hade jag de pengarna skulle jag satsa på en annan serie..
skippa helsystem och PC

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
Ungefär hälften på listan är ju engångsavgifter som du slipper köpa på nytt på flera år. Resten är ju rullande kostnader, med andra ord så blir nog 2005 billigare för dig. :)

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Det är synd om vissa..

Men även om du inte kommer vinna på banan (i år heller är jag rädd) så kommer du lätt vinna klassen "brännamestpengarpåenvärdelösrookiesäsong"

För det var väl därför du beklagade dig?

/B

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Hoj
Kawasaki
flatout skulle tydligen vara bra/billiga enligt en sh medlem. de är också villiga att märka sändningen så man slipper svensk moms (25%). Det skall tydligen finnas en till namn Slava där som är bra.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Mike the bike skrev:
Men helsystem ser jag som prioritet nr.2 efter fjädringskomponenter.

Håller du inte med?
/M
prioriteringen är typ, vettig hoj, bromsslangar, extra fälgar, kåpor och styren etc, fixa fjädringen till rimlig nivå. det räcker vad gäller maskin.
sen lägger man pengar på däck och timmar bakom styret, träna och tävla mycket.
trim ger inte ett skit om man inte redan kör hyffsat nära orginal maskinens gräns.
Ok, buss och husvagn är dyrt för familjens skull, men får då ses som inköp till just denna och inte räknas in i racebudgetten.

Mike the bike

#95 R 1000 / Team Gröön
Gick med
14 Feb 2004
Hoj
Ducati Monster S4R
Bj.O.rn skrev:
Det är synd om vissa..

Men även om du inte kommer vinna på banan (i år heller är jag rädd) så kommer du lätt vinna klassen "brännamestpengarpåenvärdelösrookiesäsong"

/B

Varför skulle den vara värdelös???

Jag bara undrar.

Dino Velvet

Gick med
24 Aug 2003
Hoj
Ingen
Bj.O.rn skrev:
Det är synd om vissa..

/B

Ouch Mike, that must have hurt.

Mike the bike

#95 R 1000 / Team Gröön
Gick med
14 Feb 2004
Hoj
Ducati Monster S4R
R2 skrev:
prioriteringen är typ, vettig hoj, bromsslangar, extra fälgar, kåpor och styren etc, fixa fjädringen till rimlig nivå. det räcker vad gäller maskin.
sen lägger man pengar på däck och timmar bakom styret, träna och tävla mycket.
trim ger inte ett skit om man inte redan kör hyffsat nära orginal maskinens gräns.
Ok, buss och husvagn är dyrt för familjens skull, men får då ses som inköp till just denna och inte räknas in i racebudgetten.

Fn hade glömt det där med bromsslangar.

Jovisst vagnen och bilen är engångskotnader men det blir ändå så jävla mycket pengar, jag fattar inte hur folk har råd.

Man får ju nästan sätta resten av livet på paus om man skall rejsa.

MC Doktorn

Guest
Mike the bike skrev:
Satt och gjorde något dumt alldeles nyss.

Jag räknade ihop vad säsongen 2005 kommer att kosta mig.

Det är nästan så man tappar sugen när man ser notan.

Hoj 133,000:-

Kåpor 6,000:- Kåpset 4,200:-
Akrapovic Race helsystem 12,000:-
Fälgar 10,000:-
Wilers dämpare 10,000:-
Däck 2,500/uppsättning X10 25,000:-
Powercommander 3 5,000:-
QuickShift 3,000:-

Buss 100,000:-
Husvagn 70,000:-

Skinnställ 10,000:-
Verktyg 10,000:-

Totalt 211,000:-

Totalt ink hoj 344,000:-

Cartagena 10,000:-
Brno 10,000:-
30 bandagar a700:- 21,000:-
California Superbikeschool x4 25,000:-
8 tävlingar a ca 1000:- 8,000:-
licens & diverse klubbavgifter 4,000:-

Totalt 462,000:-

/M
De e bare å åk /// just do it: annars finns de ju sponsorer :gnissla

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Mike the bike skrev:
Man får ju nästan sätta resten av livet på paus om man skall rejsa.

Nästan?

Jag har ingen budget alls.. tror jag har lagt 15.000-20.000 per säsong ungefär å det är nog slut med det här nu, trycka på "play" igen..

/B

Mike the bike

#95 R 1000 / Team Gröön
Gick med
14 Feb 2004
Hoj
Ducati Monster S4R
Det konstigaste är att man inte kan diskutera saker som kostar pengar utan att folk till slut bara diskuterar pengarna och hur mycket eller lite man har.

Det är nästan alltid samma personer också.

Verkar ju vara normala människor, men vad vet jag det kanske är extremt fattiga och bara avundsjuka.

Jag har dock aldrig vad jag vill minnas talat om hur mycket jag tjänar eller har vad jag kan minnas då det dessutom inte ligger i min natur att göra så.

Sen spekuleras det ju en jävla massa istället, vilket jag finner konstigt.

Jag trodde inte pengar var ett så laddat ämne, särskilt inte inom den här sporten, förutom det allmäna klagandet på hur dyrt det är men det hör väl till ungefär som jag gjorde idag då jag fann det nästan outhärdligt dyrt.

Men varför skall pengar vara ett så laddat ämne, jag fattar inte det.

Vad är det som säger att jag inte är dummast i världen och bara lånar alla pengar till det här för att om några år gå i konken.

Jag trodde inte att man var en bättre, sämre eller ens annorlunda människa om man hade dem eller ej.

Bara funderar högt lite, vilket man tydligen inte helst skall göra här.

Där är en fördel med gatåkarforumen, där hjälper man varandra och ställer upp på varandra och stöttar varandra och är glada.

Härinne är man ju tydligen inte värd ett skit om man inte alltid är på pallen.

/Mikael

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
Det är inte alls konstigt att folk bedömmer folk efter vad de gör på banan än efter tjockleken på deras plånböcker, det är ett roadracingforum.

De här rookie klasserna ska väl vara instegsklasser som inte ska kräva allt för mycket pengar för att vara med i.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln