Satan vad dyrt!!

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
den sjuka trimmning du snackar om du ville ha... (hörde av Mad Moose) vet jag inte vad du ska ha använd till på svenska banor.

Jag ska testa köra original tills dess att jag blir fett omblåst pga motorstyrka (troligen inte ändå).
 

Mike the bike

#95 R 1000 / Team Gröön
Gick med
14 Feb 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ducati Monster S4R
Swedie skrev:
den sjuka trimmning du snackar om du ville ha... (hörde av Mad Moose) vet jag inte vad du ska ha använd till på svenska banor.

Jag ska testa köra original tills dess att jag blir fett omblåst pga motorstyrka (troligen inte ändå).


Har kanske tanken på att möjligheten till omkörningar ökar och att dessa även blir både snabbare och säkrare.

Du har väl föresten bra kontakter på att få hem grejer från USA???

/Mikael
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Jag antar att jag skulle göra samma sak som Mikael, om jag hade råd.
Sitter hela dagarna och drömmer om vilka bussar man skulle köpa, vilka husvagnar man skulle köpa, hur hojen skulle se ut osv. om jag hade massor med pengar att slänga ut på min racing.

Själv tycker jag att min racing blir i dyraste laget, och jag har räknat med en budget på ca 60.000:- för en säsong (ex. cykeln som jag hoppas jag får tillbaka lite pengar på när jag säljer den).
Jag får låna en skruttig buss av en av mina sponsorer, fått gratis olja, bor i skåpet på bussen under helgen... osv.
Jag tycker att ZX10'an har tillräckligt med effekt och prestanda för att begränsningen inte ska sitta i hojen när jag är ute på banan, och har därför valt bort helsystem och dyra fjädringskomponenter.

Tycker man att det är för dyrt så finns det ju alltid massor med sätt att hålla kostnaderna nere. Använda däcken längre, inte trimma hojen så mycket, köpa billigare buss (eller ingen alls), köpa billigare husvagn (eller ingen alls), inte ha dom flashigaste verktygen (handla på Biltema?), låna kompressor och däckkrängare av någon vänlig själ i depån, vara flera och dela på kostnader för transport/boende med osv. Det finns pengar att spara överallt...

...men vill man kosta på sig, och har råd. Så tycker jag att man ska göra det. Det skulle jag göra iaf...
 

cbrman

Smärta är en högre grad av njutning
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Laholm
Hoj
cbr 600RR -03
Mike the bike skrev:
Men helsystem ser jag som prioritet nr.2 efter fjädringskomponenter.

Per G:sson körde 1:38:... på A-torp på en HELT standard zx10:a.
Skit i trimmet...
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
cbrman skrev:
Per G:sson körde 1:38:... på A-torp på en HELT standard zx10:a.
Skit i trimmet...
Jepp det är sant, oturligt nog så klotade han på racet
 

Mad Moose

Livet efter RR
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Stockholm City Bikes
Många åsikter här. Men är det inte så att vi alla bränner det vi har på rr. Alltså i procent räknat gör vi precis som Mike. Jag gör det iaf. Just nu har jag NOLL pengar men räknar ändå med att köra, egentligen är det ju helt sjukt.
Alltså ALLA slantar jag får in kommer gå till racingen. Har jag tur räcker det till lite nudlar också. :gnissla

För min del får Mike gärna trimma hojen tills den sprängs. :tummenupp Jag ska ju få nöjet att köra ERF med den och är väldigt sugen på att prova den, trots att jag antagligen behöver göra rent stället efteråt. :hihi
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Mad Moose skrev:
För min del får Mike gärna trimma hojen tills den sprängs. :tummenupp Jag ska ju få nöjet att köra ERF med den och är väldigt sugen på att prova den, trots att jag antagligen behöver göra rent stället efteråt. :hihi
Låter kul att köra ERF med en sådan best :tummenupp
 

Mike the bike

#95 R 1000 / Team Gröön
Gick med
14 Feb 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ducati Monster S4R
Mad Moose skrev:
Många åsikter här. Men är det inte så att vi alla bränner det vi har på rr. Alltså i procent räknat gör vi precis som Mike. Jag gör det iaf. Just nu har jag NOLL pengar men räknar ändå med att köra, egentligen är det ju helt sjukt.
Alltså ALLA slantar jag får in kommer gå till racingen. Har jag tur räcker det till lite nudlar också. :gnissla

För min del får Mike gärna trimma hojen tills den sprängs. :tummenupp Jag ska ju få nöjet att köra ERF med den och är väldigt sugen på att prova den, trots att jag antagligen behöver göra rent stället efteråt. :hihi


Vadå göra rent, vi kom ju överens om att du inte skulle klota.

Annars får du inte köra sa jag ju :hihi


Ja snart är jag totalt utblottad, men vi får väl sitta i vår nya husvagn och koka nudlar tillsammans.

/M
 

Mad Moose

Livet efter RR
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Stockholm City Bikes
Mike the bike skrev:
Vadå göra rent, vi kom ju överens om att du inte skulle klota.

Annars får du inte köra sa jag ju :hihi


Ja snart är jag totalt utblottad, men vi får väl sitta i vår nya husvagn och koka nudlar tillsammans.

/M

Klota, nä de blire inge av. Jag tänkte nog mer på invändig rengörning av stället. :tungan


Koka nudlar, mums. Jag bidrar med vattnet. :yoparty
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Ninjaboy skrev:
Var det inte en 10:a som vann ERF-serien 2004 tyckte jag mig läsa i gratisnumret av Bike jag fick i går? :yoparty
Stämmer bra det, Per Gustavsson aka Gsson sopade rent i ERF serien, men Gsson är en gud på hoj :Bugar
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Mike the bike skrev:
Däck 2,500/uppsättning X10 25,000:-

...

Cartagena 10,000:-
Brno 10,000:-
30 bandagar a700:- 21,000:-
California Superbikeschool x4 25,000:-
8 tävlingar a ca 1000:- 8,000:-/M
Ska du verkligen köra allt det där på tio uppsättningar däck :confused:
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Eftersom alla sagt vad de tycker och tror, så gör jag det med!


Ingen ser något negativt i att bränna pengar på prylar till hojen, och alla skulle gjort det om de kunde. När jag läser Mikes första inlägg så är ju första känslan att man vill förklara att det inte behöver bli så dyrt, och man behöver inte få den där klumpen i magen. Målet måste ju vara att bli snabbare, och det som skiljer de agnarna från vetet är kurvhastigheten. Även om man kör någon tiondel fortare tack vare Acra och PC så har man ju som förare inte blivit snabbare eftersom det inte har hänt något med kurvhastigheten! Jag tror inte att Mike skulle köra ens 1 sekund fortare på svenska banor med en fullkittad 10a jämfört med en standard, och då känns ju pengarna lite som om man kastade dem i sjön, vilket i sin tur är tråkigt för Mike och ingen annan. Det är detta folk vill att du Mike ska inse... Du har gott om pengar, men inte tillräckligt gott om dem för att det inte ska påverka dig, och då tycker jag inte att du ska bränna så mycket på något som inte kommer påverka dina resultat samma utsräckning som plånboken! Köp istället en sinnessjuk hög med slicks! Jag tror stenhårt på att bra däck är en VÄLDIGT stor fördel jämfört med effekt, öhlins o allt sånt! :tummenupp

...och träning såklart med snabba förare på banan!
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
oscar skrev:
Köp istället en sinnessjuk hög med slicks! Jag tror stenhårt på att bra däck är en VÄLDIGT stor fördel jämfört med effekt, öhlins o allt sånt! :tummenupp

...och träning såklart med snabba förare på banan!
Håller med dig för en gångs skull, bra däck ger bra självförtroende, ta rygg på någon snabb och försök att hänga på ett par kurvor iaf :tummenupp
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Bara en fundering, räknar ingen med att vurpa? Vurpor kostar väl en del pengar i den här sporten också?

Jag får som för mig att kör man en säsong för 400k så borde man köra så nära gränsen att man går omkull NÅN gång per säsong... Nu är jag iofs nybörjare och kör en "annan" sport, men jag hinner då med mååånga vurpor på en säsong :)
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Den där budgeten är ju helt felräknad. Bil och husvagn räcker längre än en säsong, slå alltså ut kostnaden för det på antalet år du tänker använda den men dra först ifrån beräknat restvärde. Vidare kan du man inte belasta racingen för hela bil och husvagnskostnaden eftersom fru och barn uppenbarligen skulle färdas i dem. Belasta alltså fru och barn med den procentsats av inköpspriset de ska ta del av prylarna :D

Övriga prylar som räcker längre än en säsong ska också fördelas på antalet år man tänker använda dem. Hojen t.ex kör du förmodligen fler än en säsong på. :7peta

Sådärja, nu blev racingen billig :rolleyes:
 

Mike the bike

#95 R 1000 / Team Gröön
Gick med
14 Feb 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ducati Monster S4R
Blip skrev:
Den där budgeten är ju helt felräknad. Bil och husvagn räcker längre än en säsong, slå alltså ut kostnaden för det på antalet år du tänker använda den men dra först ifrån beräknat restvärde. Vidare kan du man inte belasta racingen för hela bil och husvagnskostnaden eftersom fru och barn uppenbarligen skulle färdas i dem. Belasta alltså fru och barn med den procentsats av inköpspriset de ska ta del av prylarna :D

Övriga prylar som räcker längre än en säsong ska också fördelas på antalet år man tänker använda dem. Hojen t.ex kör du förmodligen fler än en säsong på. :7peta

Sådärja, nu blev racingen billig :rolleyes:


Kanske inte billig men visst äre det som du säger.

Det blev så konstigt bara, förra säsongen kom jag undan snorbilligt men nu blev det dyrt så in i helvete.

Kollade med sambon angående din tanke där som jag faktiskt tyckte var mycket bra, men det tyckte inte hon och min dotters barnbidrag räcker ju inte så långt tyvärr.

/M
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top