Satans Försäkringsbolag!!!

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Fråga

Hur fungerar de om man har en hoj som är strypt till 25kw men som är försäkrad på fulleffekt och man kraschar o har hojen ostrypt ?
//D

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Hoj
Kawasaki kz440
Slappa skrev:
Hur fungerar de om man har en hoj som är strypt till 25kw men som är försäkrad på fulleffekt och man kraschar o har hojen ostrypt ?
//D

borde inte vara något problem om du har tungt kort!!! annars blir det olovlig körning och du får inte ett skit serru :arsele

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
DanTheMan71 skrev:
Det var en javla massa moral snack i den har traden.
Varenda hoj som saldes i landet i borjan av -90 talet hade typ 50 hastar pa pappret men hade full effekt i motorn,,,hur manga av oss mc-akare typade om hojen for full effekt,,,jo NOLL stycken.Tror att dom flesta (inklusive jag sjalv)kort sa utan att meddela f-bolagen.

Kör hur ni vill, men varför gråta när sen försäkringen inte gäller, du tycker den skulle gälla i vilket fall?
Tråden handlar inte om hur du skenförsäkrar, utan killen gnäller för att han blev upptäckt.

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Ankan skrev:
Om Du saknar skälig misstanke om att premien blivit felaktig är Du i god tro.

God tro existerar inte längre enligt lagens mening. Det togs bort under 2002 eller 2003 (minns ej exakt).

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Freppa skrev:
God tro existerar inte längre enligt lagens mening. Det togs bort under 2002 eller 2003 (minns ej exakt).
Exakt och i försäkringspapperna så står det en massa om hur man går med på vilkoren osv, detta gör ju att man inte kan säga att man inte visste.

Chansen att man ska kunna hävda att man trodde sin 150hk hoj hade 34hk käns liten, om det nu inte är nåt annat okänt misstag, men eftersom personen som skrev tråden inte längre svarar så antar jag att det inte var det.

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
matte_r6 skrev:
Så du hade ingen aning om att den var stryp?? Det kan jag lova att man märker. Min hoj var stryp till 25 kW förut men har nu orginaleffekt och det är en stor skillnad kan jag lova.

Frågan är vad en rättsinstans gör för bedömning om man driver det vidare! Var hojen strypt när den köpes eller var den redan då ostrypt?

Hur lång erfarenhet har föraren av hojar? Med tanke på hur 25 Kw känns kontra ??? (vet inte vad maxeffekt är på en "Blade").

Om man leker lite med tanken att det är förarens första hoj och han har aldrig tidigare kört en "Blade" så kan det ju rent teoretiskt vara så att han faktiskt inte HAR kännt någon skillnad.

Jag säger inte att så är fallet och jag försöker inte idiotförklara ägaren. MEN i en domstol gäller det att utesluta alla tänkbara rimliga alternativ för att kunna fälla någon för brott!

Så rent teoretiskt finns faktiskt möjligheten att föraren helt enkelt inte har vetat om att hojen har varit ostrypt. Är det trots det rätt av försäkringsbolaget att göra en säkning med 100%???

Jag gillar inte de som håller på med försäkringsbedrägeri men rätt skall vara rätt!

Bättre är då att köpa sig en hoj som man har råd att försäkra på ett för än själv korrekt sätt!

// Niklas

Davvan

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2004
Hoj
Fireblade Streetfighter
Om nu min hoj var ostryp, så köpte jag den exakt så. Har då inte pillat bort någon strypning själv.
Vist är det helt klart att färsäkringsbolaget ska sänka ersättningen för hojen. Men 0kr i ersättning är väll ändå att ta i för att den var felförsäkrad.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Freppa skrev:

Mja, godtrosförvärv försvann. Inte begreppet, det kan man använda i andra sammanhang.

oXydex

Rookie
Gick med
15 Jan 2004
Hoj
DR 650 RSE
Davvan skrev:
Om nu min hoj var ostryp, så köpte jag den exakt så. Har då inte pillat bort någon strypning själv.
Vist är det helt klart att färsäkringsbolaget ska sänka ersättningen för hojen. Men 0kr i ersättning är väll ändå att ta i för att den var felförsäkrad.

Rör det sig om en 25kW reggad hoj så är du ju bra svag på gasen om du inte känner att du når de 130(?) hästar som hojen vid fulleffekt egentligen har och då är du skapligt inkometent om du spelar dum och tror att du ska få ut 100% av försäkringen (eller som i detta fall 0%) när du har gjort dig skyldig till bedrägeri

/oXydex

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
God tro i avtalslagen? (Ledsen att spamma, men detta är intressant)
Att man i avtal talar om avsikten i avtalet snarare än det faktiska avtalet det visste jag, men god tro? Den måste du visa för mig (seriöst!)

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Freppa skrev:
God tro i avtalslagen? (Ledsen att spamma, men detta är intressant)
Att man i avtal talar om avsikten i avtalet snarare än det faktiska avtalet det visste jag, men god tro? Den måste du visa för mig (seriöst!)

Självklart;

4§ 2st "mottagaren måste inse".

6§ 2st "mottagaren måste inse".

Exempelvis. Även i mellanmansrätten (fullmakter) finns det rätt mycket god och ond tro. Adlercreutz (en skitgammal juridikprofessor) har iofs en liten diskussion med sig själv om "måste inse" är god tro på samma sätt som "bort inse", men det kan vi nog lämna till honom.

redbird

knäskrap, vad är det?
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
röd blackbird xxx
undrar vad han säger om försäkringsbolaget

Pojke svårt skadad i mc-olycka i Strängnäs

En pojke i 16-årsåldern skadades svårt när han kraschade in i en trafikstolpe i Strängnäs med sin motorcykel tidigt på midsommardagens morgon.

Pojken körde utan hjälm och polisen misstänker att rattfylleri kan ligga bakom olyckan, skriver Eskilstuna kurirens nätupplaga.

Han fördes till Mälarsjukhuset där han opererades direkt. Varför pojken förlorade kontrollen över motorcykeln är inte känt.

Pojken körde en lätt motorcykel. Åldersgränsen för att få köra en sådan är 16 år, den skadade pojken saknar dock körkort.
/DagensNyheter

En som inte borde ha varit ute på vägen/gatan alls?

Fast det är tragiskt iallafall att dom inte kan låta fordonet stå om man är på verkad av någon drog.(man blir så självsäker?)

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
redbird skrev:
En som inte borde ha varit ute på vägen/gatan alls?

Fast det är tragiskt iallafall att dom inte kan låta fordonet stå om man är på verkad av någon drog.(man blir så självsäker?)

Grabben har målsmän... undrar vart dom var ?

Galne Dansken hade lite statistik förut, som någon hade sammanställt på ett bra sätt. Jag tror att 1/3 eller om det var hälften av alla som omkommer på hoj saknar körkort &/eller är påverkade. Mao - kör med kort och ej påverkade så är chansen mycket mindre att kola-vippen.

mamartin

Mamartin
Gick med
28 Mar 2004
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -02
Det skall val inte gora nagon storre skillnad att den ar strypt pa pappret da premien inte blir lagre, talar bara om mitt forsakringsbolag vet inte om dom har likadana forsakringar pa andra bolag. Strypningen ar val igentligen bra att ha for en sak, da man ar under 20 och vill kora lite storre maskiner.

Kolla om du betalar mindre premie an en ostrypt, om sa fall kanske du inte kan klaga pa sa mycket men om det ar samma premie har du full ratt att fa ut pa forsakringen... J...a sits du har satt dig i :)

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha