Satans Försäkringsbolag!!!

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
Slappa skrev:
Hur fungerar de om man har en hoj som är strypt till 25kw men som är försäkrad på fulleffekt och man kraschar o har hojen ostrypt ?
//D

Hade min reggad som 25kw men försäkrad som fulleffekt, det var inte det lättaste att få klara besked vad som gäller då. Men till slut efter flertalet kontakter med både f-bolag samt trafikpolisen så fick jag fram att f-bolag KAN neka ersättning (föga troligt att så görs) om de får veta att den var fulleffekt, dvs felreggad. En felreggad hoj är olaglig enligt trafipaxerna, en olaglig hoj behöver f-bolagen inte ersätta enligt skadereglerare på If. Trafikdelen gäller.

Feg som man är körde iaf inte jag en meter innan den var regbesiktad med rätt effekt!

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
HanneZ skrev:
Det går att försäkra på 25 kw om man har mellankort!

Jag försökte försäkra min fd GS 500e :yoparty förra våren hos IF (hade mellankort då).
Den hade då 25 kw både i pappret och i motorn, men dom sa iaf att dom alltid går på orginaleffekten spelar ingen roll vad du har för kort eller hur många hk den e reggad på.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Pejo skrev:
... Mao - kör med kort och ej påverkade så är chansen mycket mindre att kola-vippen.
Och med hjälm! Och helst också pajaskostymen. (dvs skinnpaltorna)

Hörde att snubben hade 1,7 promille i blodet dessutom men detta är andrahansuppgifter så lita inte blint på det.

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Suomalainen skrev:
Hade min reggad som 25kw men försäkrad som fulleffekt, det var inte det lättaste att få klara besked vad som gäller då. Men till slut efter flertalet kontakter med både f-bolag samt trafikpolisen så fick jag fram att f-bolag KAN neka ersättning (föga troligt att så görs) om de får veta att den var fulleffekt, dvs felreggad. En felreggad hoj är olaglig enligt trafipaxerna, en olaglig hoj behöver f-bolagen inte ersätta enligt skadereglerare på If. Trafikdelen gäller.

Feg som man är körde iaf inte jag en meter innan den var regbesiktad med rätt effekt!

Då verkar det ganska lungt om man åker som du gjorde fast med en halvförsäkrad hoj eller hur? Det viktiga är ju trafikdelen tycker jag.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha