Satans helvetes djävla skit, så djävla less!!

Glooie

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Hoj
BMW R1200 GS -08
Körde du upp med en CBR 600? Vad väger en sån? Enligt reglerna får: "Förhållandet effekt/tjänstevikt får inte överstiga 0,16 kW/kg" (citat från vv). Kan det vart det dom gnällde över tro?

lappmögel

Elin racing
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
ZX9R svarten
Mr Helmut skrev:
2171947 Ökar slionet antalet hk så kan dom ju kugga dig.( och de gör det ju ) jag blev till och med kuggad på regbesiktning pga slipon skit :huvet

Jag ringde dagarna innan och pratade med en uppkörning gubbe om det skulle vara okey att komma med miniblinkers slipon osv, då fick jag till svar att har besiktningen godkänt den så är det okey( de hade dom inte ) men det var inget gnäll utan han tyckte det var bra gjort att köra upp på den cykeln man ska köra på :hihi

Finns svin och det finns skysta uppkörnings nissar!

Det har du helt rätt i, det finns varianter på allt och som jag skrivit tidigare så var det inte de som var det största problemet, nu vet jag ju inte vilken kategori de hörde till då jag ej körde något.

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Letar ratbike
Jag körde nyss upp på min CBR 600 också.
Gick kannon.
Det är 6st som har uppkörning tillsammans och 1 får göra hela säkerthetskontrollen. En 35årig gubbe från körskola.

Han var mycket schysst och frågade om jag nyss köpt den snackade lite osv..
Tycker inte alls att det var svårare att köra upp som privat.

Iofs har jag tagit både A1 och B på körskolan och uppkörnings snubben kännde igen. Men när jag körde upp för lätt(A1) körde en annan kille upp för mellan, han hade glömt reg beviset, och sedan när han skulle köra startade den inte.
Men han är schysst, han hjälpte att rulla osv så till slut gick det!

Möjligt att han som jobbar här är extremt schysst eller dom andra allmänt oproffisonella.

Får hoppas det går bättre nästa gång istället, så lycka till! :tummenupp

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
:(

Låter ju inget kul alls att dom kan kugga en för sådant smått, undrar hur det blir för mig då ? Min startmotor har slitna kol, så ibland startar den, ibland inte, och då måste den springas. Undrar om dom tillåter mig att springa igång den vid tex säkerhetskontrollen etc ? (Självklart kommer elstarten inte fungera vid uppkörningen, det kommer Murhpy se till.)

Glooie skrev:
2172277 Körde du upp med en CBR 600? Vad väger en sån? Enligt reglerna får: "Förhållandet effekt/tjänstevikt får inte överstiga 0,16 kW/kg" (citat från vv). Kan det vart det dom gnällde över tro?

Nej, en CBR 600 oavsett årsmodell väger mer än 156 kg torrt, alltså är 25kw helt ok.

Gick med
10 Nov 2005
Hoj
Yamaha FZR 600 91 V&H
Ljungqvist skrev:
2170465 Tråkigt när man inte ens får chansen.

Själv tog jag fel på dag när jag skulle ha uppkörning för mellan :hihi

gjorde en liknande tabbe, tog fel på kontoret. dvs att jag åkte till sollentuna istället för solna och fick svaret. "du ska vara där om 5 minunter" :huvet

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Yamaha_Tobbe skrev:
2172386 gjorde en liknande tabbe, tog fel på kontoret. dvs att jag åkte till sollentuna istället för solna och fick svaret. "du ska vara där om 5 minunter" :huvet

sånt där måste vara tungt :hihi

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Har jag uppfattat fel här?
Jag trodde att man fick köra fordon man saknade behörighet för under övningskörning.

Visst tusan får man övningsköra för mellankort på en ostrypt hoj som egentligen kräver obegränsat kort?
Jag har sett folk köra tung/ostrypt hoj på körskola när dom har övningskört för begränsad behörighet.

Det enda dom har kunnat anmärka på i såna fall är om du hade kört upp och klarat kortet, och sedan kört hem utan grönskylt och utan övningskörningsledare. (då hade du kört en tung MC på mellan behörighet)
Däremot hade du kunnat övningsköra hem en tung ostrypt hoj även om du klarade din mellanbehörighet.

Även om jag skulle ha fel i mitt antagande ovan, så kan dom omöjligt gå på annat än regbeviset, står det 25kw så är det en godkänd mellanhoj.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
lappmögel skrev:
2172278 Det har du helt rätt i, det finns varianter på allt och som jag skrivit tidigare så var det inte de som var det största problemet, nu vet jag ju inte vilken kategori de hörde till då jag ej körde något.

skulle aldrig accepterat det utlåtande du fått, du skulle stått på dig mer och undrat va fan du inte fick köra :mad:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
GuW skrev:
2172492 Har jag uppfattat fel här?
Jag trodde att man fick köra fordon man saknade behörighet för under övningskörning.

Visst tusan får man övningsköra för mellankort på en ostrypt hoj som egentligen kräver obegränsat kort?
Jag har sett folk köra tung/ostrypt hoj på körskola när dom har övningskört för begränsad behörighet.

Även om jag skulle ha fel i mitt antagande ovan, så kan dom omöjligt gå på annat än regbeviset, står det 25kw så är det en godkänd mellanhoj.

Tror inte så är fallet faktiskt, men kan ej svära på det. Jag vet däremot att man får INTE köra upp på en mindre hoj om du ska ha tungt kort. Du måste minst ha 700cc då.
Jag fick köra upp på en rutten 500:a när jag tog mellankort men åkte därifrån på min ducce 900:a som iofs var strypt på papper men det visste knappast uppkörningsmannen. Han var mest avundsjuk på mitt ljud jämfört med hans africa twin :D

Zenit

Gick med
12 Oct 2004
Hoj
hojlös
GuW skrev:
2172492 Har jag uppfattat fel här?

Det enda dom har kunnat anmärka på i såna fall är om du hade kört upp och klarat kortet, och sedan kört hem utan grönskylt och utan övningskörningsledare. (då hade du kört en tung MC på mellan behörighet)
Däremot hade du kunnat övningsköra hem en tung ostrypt hoj även om du klarade din mellanbehörighet.

Är det på körskola får du övningsköra fulleffekt även om du ska ta mellan men privat får du bara köra mellan om du övningskör för mellan så va de iaf 2005, men detta har ju inget att göra med detta fallet då hans papper visade 25kW som han får ha och de kan omöjligt avgöra att den har mer utan att bänka den eller provköra kanske men de borde man ju kunna nejka dem, fast då blir de väll sura :näsblod :hihi

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
FallenAngel skrev:
2171922 Naturligtvis har de ingen rätt att kugga dig innan du ens fått visa vad du kan. Däremot tycker jag att din attityd från första inlägget är lite tråkig.

"varpå jag frågar ska jag åka utanför området då eller? Ja gör det sägar han. Åker ut och snurrar lite på parkeringen och gasar lite extra så att mitt slipon åtmonstone skulle djävlas lite då det bara var symaskiner där, är lite irriterad på hans arroganta sätt."

Vem var den arrogante i det här fallet? :va
Måste hålla med om detta faktiskt.

Det var iallafall det första jag reagerade på när jag läste trådskaparens inlägg.

VV-inspektörerna ska bl.a. bedöma om du är tillräckligt mogen att släppas ut i trafiken.
Visst kan man tycka att dom betett sig oriktigt och rentav taskigt, men jag måste ju säga att jag tycker att trådskaparen verkligen bad om det.

Testa en mer mogen attityd nästa gång, så kanske du blir mer seriöst behandlad.

Mago

I am Sofa King
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kavasaki ZX-7R -97 *såld*
Jag fick min hoj strypt med slip-on:et på. Med andra ord hade jag strax under 25kw med slip-on. Så kunde ju fallet varit för dig också.

Skulle blivit rusigt förbannad om jag var i din sits. Förutom om du nu provocerade VV-snubben, men det skrev du väl att du inte gjorde.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Rullade förbi en stoppskylt när jag körde upp privat för bil, men det gick bra ändå.

Då var kontrollanten en pingla strax under 30 och jag körde upp i mustangen, så rollerna var redan satta... :hihi

"Aaaawwwwwhhhh, dåbbelooohsävän..... You know you should have stopped back there, right?"

" -Of course, my dear... more champagne?"

:tuttar

SPooKY

To slow
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
Ktm 660-04 , Honda crf250-04 samt en gul bögpulka
Bara jag som tänker på att många slipon har en gravering där det står att de endast är tillåtna på racing banor. eller har jag fel?

Willow

vinterhatare
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Kawa - äntligen hemma igen
War-psycho skrev:
2172953 Måste hålla med om detta faktiskt.

Det var iallafall det första jag reagerade på när jag läste trådskaparens inlägg.

VV-inspektörerna ska bl.a. bedöma om du är tillräckligt mogen att släppas ut i trafiken.
Visst kan man tycka att dom betett sig oriktigt och rentav taskigt, men jag måste ju säga att jag tycker att trådskaparen verkligen bad om det.

Tyvärr verkar det inte vara lönt att ta upp den här viktiga aspekten av det hela. Huruvida någon är mogen att släppas ut i trafiken eller ej är ju en stor del av uppkörningsmomentet. Om man visar redan innan att man är "överkaxig" så kanske man blir dömd på förhand, vad vet jag. Men att brumma lite extra och sådana tilltag är nog det klantigaste man kan göra på en uppkörning.

lappmögel

Elin racing
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
ZX9R svarten
War-psycho skrev:
2172953 Måste hålla med om detta faktiskt.

Som sagt VAR de var inte där när jag snurrade KRYPKÖRDE på parkeringen, omoget Ok, men knappast olagligt eller?

Master_

Kung
Gick med
2 Aug 2005
Hoj
Kawasaki zx9r ninja
lappmögel skrev:
2171720 Ja om du nu anser slipon (mer ljud) som trim då har du nog rätt, jag anser dock inte det vara att trimma, då den i övrigt är original!! Självklart fungerar alla lysen och så vidare, jag är inte helt borta i huvudet skulle inte åka dit överhuvudtaget om inte grejerna var ok. Förövrigt har jag redan skrivit att det är inte direkt VV gubbarna jag reagerade på, utan dels körskoleläraren där samt att det var allmänt vrångt, hade antagligen kunnat fixa en annan cykel men det fanns det inte tid till, tydligen!
jo trim eller ej i den pipan men antar att det stack i ögonen på vv... Däremot så håller jag med om att körskolegubben va lite trög.. När jag körde upp fick jag tillgång till manöverbanan lite innan, jag körde som privatist helt ensam.. sen efter någon halvtimme kom det en körskola dit och snackade och kom med lite tipps :tummenupp
Menade inte att DU åkte dit med vetskap om att något på hojen var fel... men många gör det och jag tror att vv är lite trötta på sånt därför verkar de ganska hårda på reglerna..

Willow

vinterhatare
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Kawa - äntligen hemma igen
lappmögel skrev:
2173298 Som sagt VAR de var inte där när jag snurrade KRYPKÖRDE på parkeringen, omoget Ok, men knappast olagligt eller?

Ja, omoget, precis som du själv erkänner. Visste inte du att man måste visa att man är mogen att köra på egen hand i trafiken? :huvet
Sen att du krypkörde framgick inte från början i den här tråden...det var mer att du skulle minsann visa var skåpet skulle stå och bräcka av "symaskinerna". Inte konstigt att du fick ett sådant bemötande.

RebelZero

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
CBR 1000 RR
AndersJohansson skrev:
2172329 Jag körde nyss upp på min CBR 600 också.

Vilket enligt reglerna inte skall vara ok. Jag fick inte köra upp på min då vikt/kw ration överstiger 0,16 eller vad det nu var, + att det skall vara minst 750cc för att köra upp för tungt.

Reb0

MestHemlig

När kommer våren?
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
ingen
orkar inte läsa alla sidor men är inte slipon till ENDAST FÖR BRUK PÅ BANA? dvs inte i trafik? rätta mig om jag har fel.

för övrigt tycker jag synd om dig. men... du har ju hela helgen på dig

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...