Satans helvetes djävla skit, så djävla less!!

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
MestHemlig skrev:
2173413 orkar inte läsa alla sidor men är inte slipon till ENDAST FÖR BRUK PÅ BANA? dvs inte i trafik? rätta mig om jag har fel.

för övrigt tycker jag synd om dig. men... du har ju hela helgen på dig
Nej, dom är till för att hojen ska låta bättre. Dom ger ingen direkt effekt och på bana måste man nästan uteslutande hålla sig under 95 dB så där hör dom verkligen inte hemma.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
RebelZero skrev:
2173365 Vilket enligt reglerna inte skall vara ok. Jag fick inte köra upp på min då vikt/kw ration överstiger 0,16 eller vad det nu var, + att det skall vara minst 750cc för att köra upp för tungt.

Reb0

700 för tung (annars hade jag inte fått köra upp på skolans cb750)

lappmögel

Elin racing
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
ZX9R svarten
MestHemlig skrev:
2173413 orkar inte läsa alla sidor men är inte slipon till ENDAST FÖR BRUK PÅ BANA? dvs inte i trafik? rätta mig om jag har fel.

för övrigt tycker jag synd om dig. men... du har ju hela helgen på dig

Jepp för mig är det ett avslutat kapitel, har redan en ny tid för uppkörning, tyvärr verkar vissa här inte förstå vad jag menar, antagligen jag som är oklar men VV gjorde antagligen inget direkt fel och de såg inte mig förräns jag åkte till dem, de kunde således inte bedömt mig som omogen eftersom de inte var där. Over and out i denna fråga för min del!!

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Letar ratbike
RebelZero skrev:
2173365 Vilket enligt reglerna inte skall vara ok. Jag fick inte köra upp på min då vikt/kw ration överstiger 0,16 eller vad det nu var, + att det skall vara minst 750cc för att köra upp för tungt.

Reb0

25kw, torrvikt på 185 och tjänstevikt runt 205 ger inget vikt/kw förhållande över 0,16kw/kg..

RebelZero

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
CBR 1000 RR
AndersJohansson skrev:
2174023 25kw, torrvikt på 185 och tjänstevikt runt 205 ger inget vikt/kw förhållande över 0,16kw/kg..

Visst är det så, men det framgick inte i ditt inlägg att det rörde en strypt cbr 600.

Reb0

demo1

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Yamaha WR250 supermoto
Framgår inte vilken behörighet du skulle kör upp för men om det inte är för begränsat A kort (max 25kw) och du har en strypt hoj så kan du inte köra upp på din båge....

Tung=A utan begränsning måste hojen vara 700cc+ och över ett visst hk/vikt förhållande. För A begränsat ska hojen vara strypt till en lägre effekt och om reggad med den nya effekten. VV kontrolanter tittar alltid på dit registreringsbevis för att kontrollera detta.

Jag jobbar med MC och kan däremot sägga att man i stort sätt omöjligt kan avgöra om en hoj har strypt eller fulleffekt utan att dra ur den ordäntligt samt ha kört en likande hoj tidigare. Tror inte en kontrollant provkör din MC, defenitivt inte tillräckligt hårt för att kunna avgöra skillnad iafall. Så i fallet du kör för tung begränsad och han sägger att den inte är stryp i enlighet med regghandlingen finns det inget sätt han kan avgöra detta.

Vad gäller slippon så har jag alldrig hört om någon som nekats köra upp p.g.a ett slippon. Men å andra sidan så ska den MC man kör upp på vara påställd, försäkrad och besiktigad=godkänd att framföras i trafik. Eftersom det är mycket få slippon iafall på rad fyror som är besiktningsbara kanske dom kan neka en p.g.a ej besiktningsbar mc?

:va

Aja.... lycka till.... Obs. hoppas du inte menar att du kört dit olovligt? Jag påstår inte att man kör bättre/sämre med lappen i fickan men en uppkörning är iafall en kvittens på att man kan hantera en MC=extremt farligt fordon i trafiken. Har man inte lyckats klara en enkel uppkörning (man tycker inte det när man kör upp men 3-4år senare skulle man lätt klara den) har man inte i trafiken att göra, har inte alltid ressonerat så men nu när man kört i några år inser man hur o-erfaret och dåligt man kör dom första sessongerna man kör mc, specielt om man börjar på en stor sporthoj som är bland det svåraste för en nybörjare att köra.........

Ägde följande MC i denna ordning:

Nybörjare=rätt kass på att köra:
Tzr 250, zx750r ninja

Mellanbra:
Tl1000r

Bra snabb och säker:
F650 funduro, Xrv750 Afrika twin

Erfaren snabb säker Först nu anser jag att jag verkligen kan köra:
BMW R1100RT

I efterhand inser man såklart att jag borde börjat med offroad hojarna och gått på snabba sporthojar längre fram i mc erfarenheten. Tyvär gör nästan alla detta misstag. Börja på en lättare MC både roligare och säkrare. Spelar ingen roll om man kommer fram först till rosenhill om man alldrig kommer hem igen!

Moraltant JAVISST!

lappmögel

Elin racing
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
ZX9R svarten
demo1 skrev:
2179676 Framgår inte vilken behörighet du skulle kör upp för men om det inte är för begränsat A kort (max 25kw) och du har en strypt hoj så kan du inte köra upp på din båge....

Tung=A utan begränsning måste hojen vara 700cc+ och över ett visst hk/vikt förhållande. För A begränsat ska hojen vara strypt till en lägre effekt och om reggad med den nya effekten. VV kontrolanter tittar alltid på dit registreringsbevis för att kontrollera detta.

Jag jobbar med MC och kan däremot sägga att man i stort sätt omöjligt kan avgöra om en hoj har strypt eller fulleffekt utan att dra ur den ordäntligt samt ha kört en likande hoj tidigare. Tror inte en kontrollant provkör din MC, defenitivt inte tillräckligt hårt för att kunna avgöra skillnad iafall. Så i fallet du kör för tung begränsad och han sägger att den inte är stryp i enlighet med regghandlingen finns det inget sätt han kan avgöra detta.

Vad gäller slippon så har jag alldrig hört om någon som nekats köra upp p.g.a ett slippon. Men å andra sidan så ska den MC man kör upp på vara påställd, försäkrad och besiktigad=godkänd att framföras i trafik. Eftersom det är mycket få slippon iafall på rad fyror som är besiktningsbara kanske dom kan neka en p.g.a ej besiktningsbar mc?

:va

Aja.... lycka till.... Obs. hoppas du inte menar att du kört dit olovligt? Jag påstår inte att man kör bättre/sämre med lappen i fickan men en uppkörning är iafall en kvittens på att man kan hantera en MC=extremt farligt fordon i trafiken. Har man inte lyckats klara en enkel uppkörning (man tycker inte det när man kör upp men 3-4år senare skulle man lätt klara den) har man inte i trafiken att göra, har inte alltid ressonerat så men nu när man kört i några år inser man hur o-erfaret och dåligt man kör dom första sessongerna man kör mc, specielt om man börjar på en stor sporthoj som är bland det svåraste för en nybörjare att köra.........

Ägde följande MC i denna ordning:

Nybörjare=rätt kass på att köra:
Tzr 250, zx750r ninja

Mellanbra:
Tl1000r

Bra snabb och säker:
F650 funduro, Xrv750 Afrika twin

Erfaren snabb säker Först nu anser jag att jag verkligen kan köra:
BMW R1100RT

I efterhand inser man såklart att jag borde börjat med offroad hojarna och gått på snabba sporthojar längre fram i mc erfarenheten. Tyvär gör nästan alla detta misstag. Börja på en lättare MC både roligare och säkrare. Spelar ingen roll om man kommer fram först till rosenhill om man alldrig kommer hem igen!

Moraltant JAVISST!

Nope min handledare satt med bakpå både dit och hem, till och med hela vägen. Det var begränsat jag skulle köra upp på. Håller för övrigt med dig man ska inte köra större än man klarar av. men framföallt vad man klarar av mentalt, en leksak i skogen att träna på är aldrig fel.

demo1

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Yamaha WR250 supermoto
lappmögel skrev:
2179835 Nope min handledare satt med bakpå både dit och hem, till och med hela vägen. Det var begränsat jag skulle köra upp på. Håller för övrigt med dig man ska inte köra större än man klarar av. men framföallt vad man klarar av mentalt, en leksak i skogen att träna på är aldrig fel.

Glädjande svar! Då får jag önska dig lycka till! Men du, varför inte bara hyra en båge av en trafikskola? Nästan alla hyr ut utan att du behöver a lekitoner hoss dom..... Så gjorde jag. Bl.a. Tullinge trafikskola gör det....

lappmögel

Elin racing
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
ZX9R svarten
demo1 skrev:
2180902 Glädjande svar! Då får jag önska dig lycka till! Men du, varför inte bara hyra en båge av en trafikskola? Nästan alla hyr ut utan att du behöver a lekitoner hoss dom..... Så gjorde jag. Bl.a. Tullinge trafikskola gör det....

Försökt men de vill att man tar lektioner där, för att få låna.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras