2179676 Framgår inte vilken behörighet du skulle kör upp för men om det inte är för begränsat A kort (max 25kw) och du har en strypt hoj så kan du inte köra upp på din båge....
Tung=A utan begränsning måste hojen vara 700cc+ och över ett visst hk/vikt förhållande. För A begränsat ska hojen vara strypt till en lägre effekt och om reggad med den nya effekten. VV kontrolanter tittar alltid på dit registreringsbevis för att kontrollera detta.
Jag jobbar med MC och kan däremot sägga att man i stort sätt omöjligt kan avgöra om en hoj har strypt eller fulleffekt utan att dra ur den ordäntligt samt ha kört en likande hoj tidigare. Tror inte en kontrollant provkör din MC, defenitivt inte tillräckligt hårt för att kunna avgöra skillnad iafall. Så i fallet du kör för tung begränsad och han sägger att den inte är stryp i enlighet med regghandlingen finns det inget sätt han kan avgöra detta.
Vad gäller slippon så har jag alldrig hört om någon som nekats köra upp p.g.a ett slippon. Men å andra sidan så ska den MC man kör upp på vara påställd, försäkrad och besiktigad=godkänd att framföras i trafik. Eftersom det är mycket få slippon iafall på rad fyror som är besiktningsbara kanske dom kan neka en p.g.a ej besiktningsbar mc?
Aja.... lycka till.... Obs. hoppas du inte menar att du kört dit olovligt? Jag påstår inte att man kör bättre/sämre med lappen i fickan men en uppkörning är iafall en kvittens på att man kan hantera en MC=extremt farligt fordon i trafiken. Har man inte lyckats klara en enkel uppkörning (man tycker inte det när man kör upp men 3-4år senare skulle man lätt klara den) har man inte i trafiken att göra, har inte alltid ressonerat så men nu när man kört i några år inser man hur o-erfaret och dåligt man kör dom första sessongerna man kör mc, specielt om man börjar på en stor sporthoj som är bland det svåraste för en nybörjare att köra.........
Ägde följande MC i denna ordning:
Nybörjare=rätt kass på att köra:
Tzr 250, zx750r ninja
Mellanbra:
Tl1000r
Bra snabb och säker:
F650 funduro, Xrv750 Afrika twin
Erfaren snabb säker Först nu anser jag att jag verkligen kan köra:
BMW R1100RT
I efterhand inser man såklart att jag borde börjat med offroad hojarna och gått på snabba sporthojar längre fram i mc erfarenheten. Tyvär gör nästan alla detta misstag. Börja på en lättare MC både roligare och säkrare. Spelar ingen roll om man kommer fram först till rosenhill om man alldrig kommer hem igen!
Moraltant JAVISST!