Satans skit, min älskling är borta

:tessan:

Återfallsmedlem
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
Suzuki -07
Finns det inga liknande hojjar så går det kanske lösa.

nä jag tror inte man får ut mellanskillnaden, de betalar handlaren det hojjen kostade. ( detta är jag dock inte 100% säker på du får kolla med ditt bolag )

det är ju inte bolagets problem att du inte vill köra mer, deras jobb är och se till att du får ut en ny hoj.

Men min hoj är ju värd si eller så mycket oavsett vad/om jag väljer att köra i fortsättningen..?

Deras jobb är väl ändå att se till att jag inte förlorar på att något jag har stöldförsäkrat hos dem har blivit stulet?
Vid inbrott i huset eller vid bilstöld får man ju ut pengar för det som försvann, inte nåt presentkort.. :va

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Men min hoj är ju värd si eller så mycket oavsett vad/om jag väljer att köra i fortsättningen..?
visst är det så men det är inte deras problem ifall du vill sluta köra hoj.

Deras jobb är väl ändå att se till att jag inte förlorar på att något jag har stöldförsäkrat hos dem har blivit stulet?
ja det är det och du förlorar ju inget om de betalar en likadan hoj som du hade innan.

Vid inbrott i huset eller vid bilstöld får man ju ut pengar för det som försvann, inte nåt presentkort.. :va
Nja det stämmer inte riktigt, vid stöld av bilstereo t ex betalas det inte ut pengar utan det funkar precis som med mc. Stöld av bil vet jag inte eftersom jag aldrig har blivit av med någon bil.

Känns mest som ett I-landsproblem. Själv är jag bara glad att man får ersättning för hojjen om den blir stulen.

Återfallsmedlem
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
Suzuki -07
Känns mest som ett I-landsproblem. Själv är jag bara glad att man får ersättning för hojjen om den blir stulen.

Men det får man ju bara om man köper en lika dyr. Helt sjukt system. Tur att mitt försäkringsbolag inte gör så, jag hade blivit galen om nån av mina hade blivit stulna och jag hade haft dem försökrade i ett sånt bolag. :huvet

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
11:15= 3 timmar och 15 min samma dag hojen försvann och du undrar redan om du skall köpa ny för den kommer nog inte dyka upp:va:va mestadelen av alla hojar hittar till polisen inom rimlig tid i varierande skick. FB har 30 dagar innan man tar i ärendet pga detta hur surt det än må vara.

Men det får man ju bara om man köper en lika dyr. Helt sjukt system. Tur att mitt försäkringsbolag inte gör så, jag hade blivit galen om nån av mina hade blivit stulna och jag hade haft dem försökrade i ett sånt bolag. :huvet

Men du har väl ändå försäkrat en specifik hoj och det är den du betalar premien för, förklara gärna varför ett FB skulle ge ersättning för ett "jag har inte råd behöver en billigare hoj och får inte min såld" ärende.

Last edited:

Återfallsmedlem
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
Suzuki -07
Men du har väl ändå försäkrat en specifik hoj och det är den du betalar premien för, förklara gärna varför ett FB skulle ge ersättning för ett "jag har inte råd behöver en billigare hoj och får inte min såld" ärende.

Det handlar inte om att jag inte har råd eller inte får den såld.

Vi säger att jag vill köpa en hoj till, och därför lägger ut annons på den ena för att sen köpa två för pengarna jag får för den. Hojen blir stulen under tiden jag har annons ute.
Då måste jag köpa en ny hoj för samma värde som den gamla, bara för att sälja den igen. Annars kan jag ju alltid köpa en av de två jag tänkte köpa för pengarna jag skulle få vid försäljningen, och förlora resten av pengarna. Det låter ju inte vettigt nånstans. :dummer

Ja, jag har försäkrat en specifik hoj. Ja har också försäkrat en sak till ett visst värde.

dexxent

R.I.P #58 1987-2011
Gick med
2 Dec 2006
Hoj
Yamaha FJR1300-06
Tro mig när jag säger att det inte är den första hojen som hittas där. Blir nåt stulet i sthlm's området så bör man åka dit o titta.

Ring Telgebostäders områdeskillar i Ronna, de ser direkt och vet vilka det är men är för fega för att tala om det för polisen.

Själv bor jag nedanför ett annat "wannabee-ghetto" till Ronna och det är Fornhöjden och jag är så glad varenda morgon som jag kan konstatera att hojjen, bilen + övriga prylar finns kvar.
Jag har sökt och bett av Telgebostäder om att få en möjlighet till förvaring inomhus, men dom alternativ som erbjudits har av olika skäl inte fungerat för mig eller hojjen.

Hoppas att situationen löser sig till det bästa!

überkill

Guest
Oavsett vad som hänt/händer så ska ni veta att FB läser här. De visste vem jag var här innan jag själv sa det och hade följt mina inlägg.. Min hoj stals förra månaden.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n

Vi säger att jag vill köpa en hoj till, och därför lägger ut annons på den ena för att sen köpa två för pengarna jag får för den. Hojen blir stulen under tiden jag har annons ute.
Då måste jag köpa en ny hoj för samma värde som den gamla, bara för att sälja den igen. Annars kan jag ju alltid köpa en av de två jag tänkte köpa för pengarna jag skulle få vid försäljningen, och förlora resten av pengarna. Det låter ju inte vettigt nånstans. :dummer

Ja, jag har försäkrat en specifik hoj. Ja har också försäkrat en sak till ett visst värde.

Det du svarar på var inte riktat till dig utan till tessan.

Blade4life

Med liten lem
Gick med
6 Oct 2005
Hoj
Blejd igen...

TH sa till mig när min hoj blev snodd att det inte fick diffa prismässigt mer än 20% mellan den snodda och den nya hojen man köper

Anonymous

Ny medlem
Gick med
21 May 2009
Hoj
08 Honda cbr 1000rr
11:15= 3 timmar och 15 min samma dag hojen försvann och du undrar redan om du skall köpa ny för den kommer nog inte dyka upp:va:va mestadelen av alla hojar hittar till polisen inom rimlig tid i varierande skick. FB har 30 dagar innan man tar i ärendet pga detta hur surt det än må vara.

Javisst gjorde jag det, det var min första tanke. Chansen att jag ska få tillbaka den i körbart skick (även om den kommer tillbaka körbar så kommer det att dra ut på tiden under semestern hos polisen och verkstad). Jag vill ju köra NU, tänker inte heller missa min plats på Gelleråsen ;)

Din åsikt om att de flesta hojar hittar till polisen delas inte av polisen, försäkringsbolaget eller någon annan jag talat med som alla rått mig att köpa en ny hoj på en gång om jag vill kunna köra i sommar. Däremot så stämmer det att 90% av alla hojjar som kommer tillbaka gör det inom 10 dagar efter att de stulits.

Tack för all support och alla spioner som letar efter "The Black Pearl" :)

Jag har iaf bestämt mig för att köpa en ny i början av nästa vecka. Det blir en identisk med den stulna. Bättre åkning får man leta efter :D

Folksam betalar mig cash istället för en presentcheck på hoj om jag skickar in kvitton på den nya hojen. Jag antar att det blir en del avdrag för att jag får en ny istället för en begagnad men de skulle även ta hänsyn till att jag inte kunde hitta en likadan begagnad. Finansieringen fixade sig oxå då Swedbank förstår att försäkringspengarna för den stulna kommer hyffsat snart.

Det hela resulterade i att jag fick vara utan hoj en riktigt nice helg och att jag losar en del pengar... men sen kommer jag ju får köra en sprillans hoj :tummenupp

Slutet gott allting gott (hoppas jag)

Last edited:

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06

känns inte som att det är bolagets problem att du har din hoj till salu. Du ägde hojjen när den stals och de ser till att du får ut en för motsvarande värde. Om du sedan egentligen vill ha en billigare hoj så är det upp till dig att sälja den du får ut och köpa en billigare.

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Oavsett vad som hänt/händer så ska ni veta att FB läser här. De visste vem jag var här innan jag själv sa det och hade följt mina inlägg.. Min hoj stals förra månaden.

Klart dom gör, har haft flera utredare som ringt mig efter ha läst i forumet av olika anledningar

TH sa till mig när min hoj blev snodd att det inte fick diffa prismässigt mer än 20% mellan den snodda och den nya hojen man köper

så om min hoj, värd ca 70 tusen blir stulen, så får jag inte gå & köpa en helt ny för 154.900:- när försäkringspengarna kommer ? hmm.. konstigt

Last edited:

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R

Nänä...deras jobb är att se till så BOLAGET du har försäkrat i inte förlorar en hel bunke stålar. Självklart gör dom allt för att komma undan så billigt som möjligt. Sen kvittar det om det är en hoj, bil, lösöre i en bostad eller något annat. Deras jobb är att få förlusten så liten som möjligt för försäkringsbolaget. Inte att du får ut hela summan för din hoj. Vad tror du självrisk är till för? Du betalar en del av din redan stulna hoj! (om det nu är så vill säja) Det egentliga värdet på din hoj skiter FB högaktningsfullt i.

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
VN800 & GPZ900R
Mina hojar har hittills fått vara ifred, två bilar har dom dock snott av mig, båda hittades sönderlekta...
Jag provade varianten att dom skulle gå och handla en likadan bil i motsvarande skick som dom var innan stöldskadorna (jag hade bra dokumentation över skick) men dom skulle prompt stoppa in pengar p kontot. Om jag köpte ny bil sket dom högaktningsfullt i.
Trygg Hansa var det.

Hoppas du får vettig ersättning så du inte går för mkt back.
/Danne

Madbulle

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2004
Hoj
SV1000

Ja det verkar som många tror att dom på försäkringsbolagen är kostym nissar som inte gör nått förutom att dj... med mc åkare, men dom skadetekniker jag haft kontakt med är själva hoj åkare och följer bara deras arbetsgivares regler och lagar hur dumma dessa regler ändå kan tyckas vara i bland.
Med tanke på att det finns många bedrägeriförsök så är det dessa invdivider som det kanske ska skällas på då bolagen gör sitt för att försöka komma på sätt att minska bedrägeri försöken och inte bara höja premierna och strunta i bedrägerierna.

Dom är inte korkade heller utan kan läsa och vet vilka internet sidor som gäller för olika hojar :)

Last edited:

SunriseRider

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2009
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 k8
Usch vad surt, verkligen knäckande att få en så fin hoj stulen! Jag har själv en k8 av Suzuki GSX-R 1000 och skulle den bli stulen skulle jag gråta blod.

Jag tror tyvärr att du får försöka glömma bort hojen, det är lika så bra att inte fästa sig emotionellt vid den mer nu och istället fokusera på nästa älskling, tyvärr kommer den sannolikt inte tillbaks, har man lyckats stjäla hojen på en så öppen plats vet man också hur man smugglar ut den ur landet. För att man på allvar ska komma över en sådan här grej krävs det att man byter upp sig till något bättre. Du hade redan en kanonhoj, på det sättet suger det lite extra. Hoppas att du finner en lösning och att du lyckas omvänja dig! Tack och lov stannar inte utveckling, det kommer hela tiden nya intressanta modeller. :yoparty

Jag läste att du lyckats finna en lösning, en sprillans är aldrig fel. :Bugar

Last edited:

Berka_

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Hoj
R1 moppe
Tråkigt.. Själv har jag byggt ett lås i 12mm syrafast rostfritt stål som låser fast cykeln i motorvärmarstolpen.. Har hört att många tjuvar har med sig gasutrustning för att kunna skära av ev. lås, men syrafast stål går inte att skära med gas, heller går det inte att klippa så mitt tips till dom som har möjlighet är att man konstruerar en egen låsanordning i 2343 syrafast stål utöver godkända skivbromslås och annat för att få minimera stöldrisken..

Hoppas det löser sig för dig så snabbt som möjligt=)

Återfallsmedlem
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
Suzuki -07
Nänä...deras jobb är att se till så BOLAGET du har försäkrat i inte förlorar en hel bunke stålar. Självklart gör dom allt för att komma undan så billigt som möjligt. Sen kvittar det om det är en hoj, bil, lösöre i en bostad eller något annat. Deras jobb är att få förlusten så liten som möjligt för försäkringsbolaget. Inte att du får ut hela summan för din hoj. Vad tror du självrisk är till för? Du betalar en del av din redan stulna hoj! (om det nu är så vill säja) Det egentliga värdet på din hoj skiter FB högaktningsfullt i.

Självrisk?? Jag tog för givet att alla förstod att det handlade om pengarna man får ut, dvs efter att självrisken är dragen.
Och du vet nog att de inte skiter högaktningsfullt i värdet på hojarna de har försäkrat, är värdet oväsentligt skulle de ju givetvis inte betala ut en krona.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati