Scandinavian open 2013 sprint challenge.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Skit nu i det, det är någon som FÖRSÖKER GÖRA NÅGOT, betydligt mer än de flesta !:tummenupp
Visst kan det vara kul med förändringar men som du ser på det två inläggen ovanför det här verkar det minst sagt rörigt/konstigt.

Håller med Henrik, klart alla ska köra i Rookie-klasserna om det finns plats på banan. Utkvalning kan de hålla på med i elitklasserna.

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Innebär det här att alla SM bara är en söndagstävling eller gäller det bara söndag när dom kör med SO?

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Jag förstår faktiskt inte heller varför inte alla som kvalar in ska få köra båda racen... :va

Låt säga att det är 20st som ställer upp i en klass. Alla kvalar in och tillåts starta i första racet, och sen får dom 15 första starta i race 2. Varför? Vad är syftet? För publikens skull? Är 15 hojar på banan mer underhållande för publiken än 20 eller 32?

Om man nu är sugen på att testa sprint race, varför inte bara köra två korta race per klass då istället, så får alla som är med och kvalar in och som betalar vara med och köra....?

Verkar ju inte bli nåt problem i SBK ändå, eftersom typ alla verkar lägga av om det inte blir nåt med STCC. Så alla 7 som stäler upp får ju köra båda racen ändå... :)

Och vill man bara köra SM så får man pröjsa 2500:- för ett kval och ett race? Det är ju ett skämt!

Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag förstår faktiskt inte heller varför inte alla som kvalar in ska få köra båda racen... :va

Låt säga att det är 20st som ställer upp i en klass. Alla kvalar in och tillåts starta i första racet, och sen får dom 15 första starta i race 2. Varför? Vad är syftet? För publikens skull? Är 15 hojar på banan mer underhållande för publiken än 20 eller 32?

Att ha det på det sättet kommer SÅKLART innebära att
1. Färre tar steget från bandagar till Rookie: man riskerar att få lite kvalitetskörning (läs racetid)
2. Färre tar steget från Rookie till Elit: man riskerar att få lite kvalitetskörning (läs racetid)

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
att ha det på det sättet kommer såklart innebära att
1. Färre tar steget från bandagar till rookie: Man riskerar att få lite kvalitetskörning (läs racetid)
2. Färre tar steget från rookie till elit: Man riskerar att få lite kvalitetskörning (läs racetid)

exakt!!!!!!!!

Carry ARC

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2010
Hoj
Nada 01
SM som körs på Anderstorp och Knutstorp körs med det vanliga upplägget, med kval och race lördag och söndag. Träning på fredagen. Om jag inte hittar på något helt annat som jag tycker är bra. :)

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
P€RRA;5681655 skrev:
SO kanske skulle ta hjälp av någon när de skriver sina dokument. Jag var trött redan efter ett par stycken... :3freak
Jo, och syftningsfelen lös med sin närvaro :näsblod På fredagarna var det ju träning efter middagen, på kvällen då alltså?

Men förutom det så verkar det som ett underligt upplägg. Att man ska betala allt redan på våren innebär ju att man måste vara säker på att man kan köra alla tävlingar, att hoj och kropp håller, att man har ekonomin osv, vilket ju inte är säkert för alla. Redan där drar sig nog många rookisar för att ställa upp. Sen verkar ju upplägget rätt rörigt, med allmänhetens åkning, 8-varvsrace för halva startfältet osv. Att man blandar ihop en hel packe olika serier/tävlingar i samma gör ju inte saken bättre. Jag tror inte det blir fler startande nästa år :huvet Men bevisa gärna att jag har fel! ;) Det enda positiva är väl att man har strukit warm up.

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF250, GSXR750
Jo, och syftningsfelen lös med sin närvaro :näsblod På fredagarna var det ju träning efter middagen, på kvällen då alltså?

Men förutom det så verkar det som ett underligt upplägg. Att man ska betala allt redan på våren innebär ju att man måste vara säker på att man kan köra alla tävlingar, att hoj och kropp håller, att man har ekonomin osv, vilket ju inte är säkert för alla. Redan där drar sig nog många rookisar för att ställa upp. Sen verkar ju upplägget rätt rörigt, med allmänhetens åkning, 8-varvsrace för halva startfältet osv. Att man blandar ihop en hel packe olika serier/tävlingar i samma gör ju inte saken bättre. Jag tror inte det blir fler startande nästa år :huvet Men bevisa gärna att jag har fel! ;) Det enda positiva är väl att man har strukit warm up.

Det var ju bara halva anmälningsavgiften som skulle betalas tidigt och anledningen var ju att de skulle göra ett riktigt program med alla förare. Detta med program tycker i alla fall jag är en bra grej som hjälper publiken lite med vilka det är som är ute på banan. Dessutom går det ju bra att avanmäla sig som tidigare och få tillbaka det mesta förutom en viss administrativ avgift.

Så allt med det nya upplägget är inte dåligt, även om utkvalningen till heat 2 på dagen inte är en så bra idé.

Sedan tycker jag personligen att det blir lite krångligt med massa olika mästerskap på olika banor. SM, SO, NM, Norska... Jag hade helst sett ett och samma upplägg på alla tävlingar och att alla tävlingar ingick i SM och att man istället samkört med SO eller NM på vissa tävlingar som det var för något år sedan.

Kul att Knutstorp är tillbaka. Tack för det ARC :)

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj

Om man någon gång lämnar Tjockhult, och upptäcker att Sverige INTE är lika med huvudstaden, så kommer man att upptäcka MÅNGA saker. Bland annat att middag betyder mitt på dagen. I vissa landsändar äter man därför middag mitt på dagen. http://sv.wikipedia.org/wiki/Middag_(tid)
Alltså, ni har fel och Mike rätt!:D

Jazen

med licens to kill
Gick med
8 Aug 2009
Hoj
CBR 1000 - 08
Jag är totalt färsk när det gäller tävlingsammanhang eller dyligt. Men det här upplägget får mig att kliva åt sidan,fattar noll. Hur kan man försvåra nått så simpelt ?
Bandagar och licensträningar på sin höjd nå år till då =)

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
P€RRA;5682533 skrev:
Stockholm:
- frukost
- lunch
- middag

Sveriges baksida:
- fisk
- fisk
- fisk

:hej

Och så blir vi snygga OCH snabba också! Och ger inte upp RR-karriären så där för ingenting!:hej

Magnus "Glenn" Mozz

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Jag är totalt färsk när det gäller tävlingsammanhang eller dyligt. Men det här upplägget får mig att kliva åt sidan,fattar noll. Hur kan man försvåra nått så simpelt ?
Bandagar och licensträningar på sin höjd nå år till då =)

Hallå! Man kan inte ge upp RR-karriären för att man inte fattar vad en nysvensk skriver! DÅLIG ursäkt! Hoppsan, nu såg jag att du var nästanstockholmare, det förklarar saken!(Se inlägg #57)
Vad är det du undrar över?

Magnus "Glenn" Mozz

Jazen

med licens to kill
Gick med
8 Aug 2009
Hoj
CBR 1000 - 08
upplägget verkar ju vara lite galet, allt ska i princip betalas innan 1 April? kan man köra enstaka R1000 tävlingar? Troligen blir det bara 1 race också om man är typ sista också =)

Hallå! Man kan inte ge upp RR-karriären för att man inte fattar vad en nysvensk skriver! DÅLIG ursäkt! Hoppsan, nu såg jag att du var nästanstockholmare, det förklarar saken!(Se inlägg #57)
Vad är det du undrar över?

Magnus "Glenn" Mozz

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF250, GSXR750
upplägget verkar ju vara lite galet, allt ska i princip betalas innan 1 April? kan man köra enstaka R1000 tävlingar? Troligen blir det bara 1 race också om man är typ sista också =)

Som jag skrev tidigare är det bara halva avgiften som skall betalas tidigt och det gäller bara för SO dvs Falkenberg och Karlskoga x2.

Vill du köra vanliga SM med ett enklare upplägg (kval på förmiddag och race på eftermiddag) så kan du ju köra Anderstorp, Linköping eller Knutstorp.

Prova du kommer inte att ångra dig :tummenupp

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...