Scandinavian open 2013 sprint challenge.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
http://www.highsider.se/2013-02-04c.aspx

Första Scandinavian Open körs som planerat den 31 maj - 2 juni. Friträning på fredag eftermiddag, kval på lördag förmiddag och 2 race på eftermiddagen. Samma schema som på lördagen körs på söndagen.

Tävlingarna i Falkenberg 28-30 juni samt 26-28 juli kommer ha följande upplägg: Friträning fredag eftermiddag. Kval för SM och Scandinavian Open (SO) på lördag förmiddag, och på eftermiddagen två sprintrace. Det första racet räknas både i SM och SO, och det andra racet räknas bara i SO. Under söndagen är det kval på förmiddagen och på eftermiddagen körs ett längre mer konventionellt SM race. Alla som kvalat in får köra båda tävlingarna på lördagen!

Behovet av att förändra utan att någon egentligen verkar har efterfrågat det gör de här till en salig röra :3freak

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
"Scandinavian Open serien består av 8 race, varav 4st körs över 8 varv och 4st körs över 6 varv"

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
P€RRA;5725941 skrev:
Behovet av att förändra utan att någon egentligen verkar har efterfrågat det gör de här till en salig röra :3freak

Mike försöker få mer publik, mer intresse från andra än förare. Att köra korta heat är ett test. "Man måste prova något nytt för att få publik" menar Mike. Så, Mike efterfrågar publik, och förändrar därför.

always honda

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2008
Hoj
600rr, sp1
Lite tankar o funderingar med detta upplägg! Mer publik... räknas anhöriga in där? "Häftiga" foton som ska spridas på nätet, gynnar detta sporten/ blir fler sugna att prova på att tävla? Vad blir försäkringskostnader/licenskostnad framöver?(mig veterligen är det personskadorna som kostar) Samt även innan detta upplägg måste man vara realist och inse att roadracing är en högrisksport med många skador.(jag en av dessa tyvärr) MEN jag hoppas det går väl även om jag är mot denna typ av tokkörningstävlingsform.
Är det av intresse för förare som ska ut och tävla internationellt med sprintrace eller gynnar det arrangör?
Många funderingar.... tyck/tänk till själva.

/M

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Mike försöker få mer publik, mer intresse från andra än förare. Att köra korta heat är ett test. "Man måste prova något nytt för att få publik" menar Mike. Så, Mike efterfrågar publik, och förändrar därför.
Om vi börjar med förarna så undrar jag hur många som tillfrågats och som sagt att sprintrace är lösningen på sportens dalande popularitet?

Hur många i publiken tilltalas av flera och kortare race när väldigt få andra serier runt om i världen har det som koncept?

Jag har inte pratat med så många förare men inte en enda har varit positiv till det nya upplägget, tyvärr :(

Vi får väl se efter säsongen hur många fler förare det blev i SO och hur mycket publik som kom.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
P€RRA;5726745 skrev:
Om vi börjar med förarna så undrar jag hur många som tillfrågats och som sagt att sprintrace är lösningen på sportens dalande popularitet?

Hur många i publiken tilltalas av flera och kortare race när väldigt få andra serier runt om i världen har det som koncept?

Jag har inte pratat med så många förare men inte en enda har varit positiv till det nya upplägget, tyvärr :(

Vi får väl se efter säsongen hur många fler förare det blev i SO och hur mycket publik som kom.

Jag säger inte att han har rätt, bara vad Mike menar. Och eftersom han är arrangör så gör han ju som han vill. Men jag har heller inte hört någon positiv till förslaget. SAMTIDIGT är det ju så att människan är 10 gånger villigare att klaga än att ge beröm, så det KAN mycket väl vara så att det sitter ett gäng förare ute i stugorna och tänker som jag:
- Detta kan väl vara kul att prova, det är det sex första varven som är roligast juh!

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
SAMTIDIGT är det ju så att människan är 10 gånger villigare att klaga än att ge beröm, så det KAN mycket väl vara så att det sitter ett gäng förare ute i stugorna och tänker som jag:
- Detta kan väl vara kul att prova, det är det sex första varven som är roligast juh!
Visst är det så.
Men vi får väl som sagt vänta några månader och se om det var en bra ändring eller inte.

moberg

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2006
Hoj
kawasaki ZX10r
Nu när dom som sitter och krånglar till det, styr och ställer i sitt envålds herra välde och vill ha mera publik.
Fixa för jösse namn en tävling på Weels & Wings FBG Mororbana http://www.wheelsnwings.se/ så har vi publik så det räcker och blir över... Och så vitt jag förstår så kostar det en rejäl slant att arrangera en tävling med SM-status. Varför??? :huvet:huvet
Hakonamatata...

*Svensken*

www.potatoesmc.com
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory Aprc 2011 + Aprilia sportcity 125
Det bästa med detta upplägg är att man sparar +100k på försäsongsträningen som inte behövs....:banana

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati