Schumacher snabb på Ducatis MotoGP hoj

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Pastrana kör f.ö. rally som inte är en motorcykelsport. Eller syftade du på Spies nu?

Travis Pastrana var den första att sätta en dubbel backflip i tävlingssammanhang och var som 14:åring världsmästare i Freestyle MX... så i mångas ögon är han nog mer en mc-förare än bilkille... fast han verkar ju kunna kör bil med!
http://en.wikipedia.org/wiki/Travis_Pastrana

Stilo

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2005
Hoj
-
Travis Pastrana var den första att sätta en dubbel backflip i tävlingssammanhang och var som 14:åring världsmästare i Freestyle MX... så i mångas ögon är han nog mer en mc-förare än bilkille... fast han verkar ju kunna kör bil med!

Pastrana skulle nog oxå göra helrätta tider på en MotoGp hoj...
Jag såg ett inslag från X-games där pastrana slog Colin McRae (Rip) i "stadium"-rally.
Har även sett inslag med Pastrana i topp på Rachau (stavfel?!?) hillclimb på en sleten gammal suzuki 125 och han hotade "experterna" ett bra tag...
Och då är ju hans specialitet Frestyle MX

Det är nog så att den absoluta eliten inom all form av motorsport har rätt enkelt att anpassa sig till olika sorters fordon, det är väl fingertoppskänslan kanske...

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Pastrana skulle nog oxå göra helrätta tider på en MotoGp hoj...
Jag såg ett inslag från X-games där pastrana slog Colin McRae (Rip) i "stadium"-rally.
Har även sett inslag med Pastrana i topp på Rachau (stavfel?!?) hillclimb på en sleten gammal suzuki 125 och han hotade "experterna" ett bra tag...
Och då är ju hans specialitet Frestyle MX

Det är nog så att den absoluta eliten inom all form av motorsport har rätt enkelt att anpassa sig till olika sorters fordon, det är väl fingertoppskänslan kanske...

Fast iofs så slog han colin med nån tiondels sekund efter att colin voltat bilen och komme upp på hjulen igen för att köra i mål...

Flubber

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Honda VFR750F -92, KTM 125 EXC Motard -04

Jo, jag vet vem han är och vad han har gjort för bedrifter. :rolleyes:
Men det jag tänkte var att rätta dig när du skrev hojkille på hoj fast jag förstår nu i efterhand att du menade Spies (tror jag).

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
hittade de här tideran från testet på valencia, och trodde först att Abundant Andrea va hon trial tjejen som fick testa en repsol RCV..
men hon heter tydligen Laia Sanz..

så vem fan e detta?

Casey Stoner (Ducati) - 1' 32"393
Nicky Hayden (Honda) - 1' 33"176
Chris Vermeulen (Suzuki) - 1' 33"634
Loris Capirossi (Suzuki) - 1' 33"669
Tones Elias (Ducati) - 1' 33"911
Shinya Nakano (Honda) - 1' 34"561
Randy De Puniet (Honda) - 1' 34"804
Dani Pedrosa (Honda) - 1' 34"926
John Hopkins (Kawasaki) - 1' 35"128
Mark Melandri (Ducati) - 1' 35"267
Sylvain Guintoli (Ducati) - 1' 35"695
Olivier Jacque (Kawasaki) - 1' 36"034
Nobuatsu Aoki (Suzuki) - 1' 36"826
Alex De Angelis (Honda) - 1' 36"934
Jorge Lorenzo (Yamaha) - 1' 37"115
Abundant Andrea (Honda) - 1' 37"255

Prova med att översätta "Dovizioso" i Babelfish från Italienska till Engelska så ser du vad som hänt här! :tungan

Jag undrar även vem Tones och Mark är på den listan du hittade? ;)

998

FD raceförare, nu med duccar på loftet.
Gick med
26 Dec 2005
Hoj
Ducati
Ja, imponerande om det stämmer, men på den filmen går det inga fem sekunder långsammare än toppförarna... :)

Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jo, jag vet vem han är och vad han har gjort för bedrifter. :rolleyes:
Men det jag tänkte var att rätta dig när du skrev hojkille på hoj fast jag förstår nu i efterhand att du menade Spies (tror jag).

Vad jag menade var att det är överraskande att en bilkille kör riktigt fort på hoj för det är svårare än att köra riktigt fort med bil.

Till exempel tror jag att hela startfältet i PRO Superbike skulle ligga inom fem sekunder från STCC-boysenas tider efter ca. en timmas träning. LÄTT!
Däremot skulle ytterst få av STCC boysena ligga fem sek från Superbiketiderna efter en timma i sadeln.

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
Vad jag menade var att det är överraskande att en bilkille kör riktigt fort på hoj för det är svårare än att köra riktigt fort med bil.

Till exempel tror jag att hela startfältet i PRO Superbike skulle ligga inom fem sekunder från STCC-boysenas tider efter ca. en timmas träning. LÄTT!
Däremot skulle ytterst få av STCC boysena ligga fem sek från Superbiketiderna efter en timma i sadeln.

Japp, det är lite som gitarr vs piano, det är alltid lika svårt att vara bäst eller riktigt bra, men de allra flesta kan efter några minuter spela blinka, lilla stjärna på piano men på gitarr tar det betydligt längre tid att lära sig.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Om det nu stämmer så är jag sjukt imponerad. Har han dessutom gjort det utan draghjälp/hare, så är jag än mer imponerad. :tummenupp
Tiderna stämmer säkert. Han var dock ute med Randy Mamola som gav tips och visade spår. Imponerande non the less.

Flubber

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Honda VFR750F -92, KTM 125 EXC Motard -04

Du har så rätt. Men man får tänka på att motorcyklister i t.ex. pro superbike som har kört i säg 10 år säkert har kört bil i minst lika många, privat. Däremot tror jag inte att alla som kört STCC i 10 år kör hoj varje dag.

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Förstår inte varför folk är så förvånade. Vissa har det andra inte, ser man linjer känsla för fordon osv så är det inte svårt.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Du har så rätt. Men man får tänka på att motorcyklister i t.ex. pro superbike som har kört i säg 10 år säkert har kört bil i minst lika många, privat. Däremot tror jag inte att alla som kört STCC i 10 år kör hoj varje dag.

Det finns ett enkelt svar varför det är svårare att köra motorcykel och det är helt enkelt att i princip alla naturliga reaktioner man har kommer kasta av en och då är det inte nå plåt som tar första smällen utan en själv.

Man vågar helt enkelt mer i en bil, man känner sig mer skyddad.

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
KTM ?
Colin Edwards har nu gått ut med en förklaring till varför Schumacer bara
var fem sekunder efter varvrekordet....Kanske måste motogp gudarna
komma med diverse bortförklaringar bara för att behålla deras status som
oersättliga..."Dovi" sa att MotoGP hojen är den mest lättkörda hoj han
kört...Du får hjälp med allting enligt honom...

Colin Edwards has explained how he believes it was possible for former seven-times F1world champion Michael Schumacherto ride a MotoGPbike just five seconds off the Valencia lap record.

Schumacher set his stunning time during the press and guest day immediately after the season-ending grand prix - and despite only limited sportbike experience. The test was also the German legend's first on an 800cc and just his second ever MotoGP ride.

The former Ferrariace first sampled MotoGP power during a private test at Mugello in 2005, when he had lapped a much more sedate 15 seconds off the pace on a 990cc Desmosedici, so has the move to 800cc engines and increased reliance on electronics made the new-breed of machines too easy to ride?

Andrea Dovizioso certainly fuelled that debate after his own MotoGP debut at Valencia, by stating that his 250 was much much harder to control, but Edwards warned that it suddenly gets much harder as you approach the limit.

"These bikes are so advanced now - all you need to do is crank the electronics up to where you can't crash and you can go five seconds off the pace pretty easily. You just get in and nail it.

"But to find that last, four tenths say, you have to back the electronics off and really start to work it. It's like a gamble; play safe with the electronics and you'll be too slow. If everybody had the electronics turned up all the time then we would all be doing the same lap time.

"You have to tailor-make the electronics to suit your style," Colin revealed. "What Valentino [Rossi] uses, I don't use and what I use maybe James [Toseland] doesn't use. Every rider has his own tailor-made electronics for what he likes; how he wants it to spin, how he wants it to move. That's where the last few tenths are."

Låter mer och mer som att det snart sitter programmerare på hojarna...
som ändrar och gör nya script....kollar buggar och så vidare...:)

sandstream

Guest
Låter mer och mer som att det snart sitter programmerare på hojarna... som ändrar och gör nya script....kollar buggar och så vidare...:)
Läser du dina egna inlägg innan du postar eller förstod du inte vad Edwards sa i uttalandet?

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Låter mer och mer som att det snart sitter programmerare på hojarna...
som ändrar och gör nya script....kollar buggar och så vidare...:)

Som ett dataspel.

Kunde dom inte bara tagit bort TC och allt vad det heter under en tävlingshelg, hade varit kul att se vad som händer.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!