Schumacher snabb på Ducatis MotoGP hoj

custe

#25 Nordic BoTT
Gick med
20 Sep 2003
Ort
Oskarshamn
Hoj
:)
Colin Edwards har nu gått ut med en förklaring till varför Schumacer bara
var fem sekunder efter varvrekordet....

Tycker det lät som en bra förklaring och säkert sant.
Har du TC fullt uppskruvad så kan du kanske vrida på fullt ut ur en kurva men det är säkert inte det snabbaste sättet att komma ur kurvan med högsta hastighet.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Gammal tråd, men:
Enligt AlltOmMC så har Schumacher kört en hel del Supermotard. Förra testet var han 15 sekunder efter de snabbaste. Som jämförelse var Roland Brown 16 sekunder långsammare per varv i provkörningen på Valencia i senaste numret (AoMC). Något att tänka på för er som tror att TC kan göra er till Stoners ;)
 
Last edited:

Smurfer

Filosofie kandidat
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Short Valley
Hoj
KTM
Gammal tråd, men:
Enligt AlltOmMC så har Schumacher kört en hel del Supermotard. Förra testet var han 15 sekunder efter de snabbaste. Som jämförelse var Roland Brown 16 sekunder långsammare per varv i provkörningen på Valencia i senaste numret (AoMC).

Om du menar att Schumi skulle vara snabbare den här gången pga. att han övat supermoto så har du fel!
Enligt dom "fetaste" rr spammarna här på forumet så har supermoto väligt få likheter med roadracing.
Så är det...:hihi


Ang Schumis tid så ligger han inom 110% gränsen och hade kunnat ställa upp som wildcard.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Om du menar att Schumi skulle vara snabbare den här gången pga. att han övat supermoto så har du fel!
Enligt dom "fetaste" rr spammarna här på forumet så har supermoto väligt få likheter med roadracing.
Så är det...:hihi


Ang Schumis tid så ligger han inom 110% gränsen och hade kunnat ställa upp som wildcard.

Eller så kan ju någon läsa det som skrivs, att det är skillnad på att sladda med en grus eller SM-hoj kontra en rr-hoj.
Att man får hojkontroll av att köra massa olika sorters hoj är det inget snack om.

För övrigt är det 107% som gäller i VM :tungan
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Om du menar att Schumi skulle vara snabbare den här gången pga. att han övat supermoto så har du fel!
Enligt dom "fetaste" rr spammarna här på forumet så har supermoto väligt få likheter med roadracing.
Så är det...:hihi


Ang Schumis tid så ligger han inom 110% gränsen och hade kunnat ställa upp som wildcard.
Nej, jag menade endast att han kört hoj, snabbt, tidigare. Det har hävdats i tråden att han inte kört hoj alls, att han bara kört Harley Davidsson glidare etc. Killen är 110% tävlingsmänniska, kan racing och har kört snabba hojar förr.

Det enda jag vill lyfta fram var att det går inte att se hans prestation på GP7:an som bevis för att "vem som" kan köra MotoGP! Han är helt enkelt inte "vem som".
 
Last edited:

Hysciter

#27 STK600
Gick med
3 Aug 2006
Ort
Limhamn
Hoj
R6 2008
Hejsan

Har inte læst hele tråden..men tyske tidskrifter fortæller at Schumacher jævnligt træner på sydfranske motorbaner, til tider sammen med Sebastian Loeb. Han har flere Triumph cykler, bla. en Daytona 675 og hans tider på disse baner skulle efter sigende være lige under de allerhurtigste supersport kørere. Så han er ikke helt uerfaren på sportsmotorcykler..
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Fniss :rolleyes: ;)

Kanske skulle fylla i med en edit här;

Karln är mångfaldig världsmästare i världens kanske svåraste motorsport, har iofs tränat på supermoto-hojjar nu och då men, hoppar på en motogphoj för en dag, sätter en tid fem sek sekigare än vad proffsen i sporten kör och fortfarande vägrar folk inse att roadracing inte är en magisk sport utan dess like.

Ge honom två år på en motogp-hoj så ska ni se att han är uppe i toppen. Sporten är inte magisk, däremot är karln det. :tummenupp
 
Last edited:

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
Fniss :rolleyes: ;)

Kanske skulle fylla i med en edit här;

Karln är mångfaldig världsmästare i världens kanske svåraste motorsport, har iofs tränat på supermoto-hojjar nu och då men, hoppar på en motogphoj för en dag, sätter en tid fem sek sekigare än vad proffsen i sporten kör och fortfarande vägrar folk inse att roadracing inte är en magisk sport utan dess like.

Ge honom två år på en motogp-hoj så ska ni se att han är uppe i toppen. Sporten är inte magisk, däremot är karln det. :tummenupp


och ändå fick han stryck i race of the champions:tummenupp
av en svensk tillåmed:D
 

Smurfer

Filosofie kandidat
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Short Valley
Hoj
KTM
Eller så kan ju någon läsa det som skrivs, att det är skillnad på att sladda med en grus eller SM-hoj kontra en rr-hoj.
Att man får hojkontroll av att köra massa olika sorters hoj är det inget snack om.

Den tråden består mer eller mindre bara av rena spekulationer pga. att det inte finns någon på såpass hög nivå (inom rr) som kan ge ett klart svar ang. uppställ på asfalt.
Resten står jag fast vid.

För övrigt är det 107% som gäller i VM :tungan
:rodnar



Ge honom ett år på en SM-hoj så ska du se att han är uppe i toppen.

:rofl
Släpp Big Macen och kom in i matchen tjockis...
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Den tråden består mer eller mindre bara av rena spekulationer pga. att det inte finns någon på såpass hög nivå (inom rr) som kan ge ett klart svar ang. uppställ på asfalt.
Resten står jag fast vid.

Jag har iofs haft nöjet och spana på en del som faktiskt kör med en del sladd här hemma, som kört i VM och i toppen av EM. Det syns nämligen väldigt mycket bättre när man ligger bakom någon än när man sitter på läktaren.
Rätt feta hjulspinn ut ur böjarna är det faktiskt rätt många här hemma som åker med. Men som sagt, inte ställ. Man kan också snacka med några som kör eller har kört i VM med en del framgångar, som Harms, Stiggy, Watz, Jimmy, Cralle, och pratar man med dem, så är det inte så många som åker med ställ, visst sladdar det lite för dem, både fram och bak, men som sagt, det är inte många som förutom i en eller annan böj ställer ut cyklarna, det är typ McCoy och sen kan ju nästan hela ligan i motoGP ställa ut cykeln på sladd när de vill numer, men då är det oftast mest för showens skull...

Den stora skillnaden när man kommer till VM är inte att de sladdar så mycket mer, utan att det går så väldigt mycket fortare bara..
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Hur kan man ha hjulspinn ut ur en kurva utan att det sladdar?

Det verkar som att du inte tycker det sladdar förrän man åker lika brett som McCoy?

Man har ju nästan alltid ett visst mått av hjulspinn ut ur böj, men det är frågan var i böjen man pratar om. Så nej, det behöver inte gå lika brett som för McCoy, men för att räknas som "ställ" bör det vara så brett att man styr mot sladden enligt mig iaf.
Sen har vi de som "ställer hojen" innan sväng, Hayden brukar/brukade ju kasa in bakänden i rätt många svänger, det folk ibland kallar "backa in i böjen", så är det ju väldigt få som kör även i GP även om en del gör det i en del böjar, ibland.

Men jag kan ju säga att jag sett både Watz och A. Mårtensson köra med kontrollerad tvåhjulssladd genom ett par böjar på nära håll. Själv har det bara hänt mig en gång, totalt okontrollerat i depåsvängen på KGA, bra bajsnödigt innan det greppade igen.
Så jo, det finns folk här hemma som kan ligga på gränsen och lite över den både fram och bak på hojen. Men det är fortfarande inte frågan om några speedway-ställ, motardställ eller cross-sladdar ut ur böjarna. RR-hojar biter oftast tillbaka lite för hårt när man åker så brett och det greppar igen..
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Man har ju nästan alltid ett visst mått av hjulspinn ut ur böj, men det är frågan var i böjen man pratar om. Så nej, det behöver inte gå lika brett som för McCoy, men för att räknas som "ställ" bör det vara så brett att man styr mot sladden enligt mig iaf.
Sen har vi de som "ställer hojen" innan sväng, Hayden brukar/brukade ju kasa in bakänden i rätt många svänger, det folk ibland kallar "backa in i böjen", så är det ju väldigt få som kör även i GP även om en del gör det i en del böjar, ibland.

Men jag kan ju säga att jag sett både Watz och A. Mårtensson köra med kontrollerad tvåhjulssladd genom ett par böjar på nära håll. Själv har det bara hänt mig en gång, totalt okontrollerat i depåsvängen på KGA, bra bajsnödigt innan det greppade igen.
Så jo, det finns folk här hemma som kan ligga på gränsen och lite över den både fram och bak på hojen. Men det är fortfarande inte frågan om några speedway-ställ, motardställ eller cross-sladdar ut ur böjarna. RR-hojar biter oftast tillbaka lite för hårt när man åker så brett och det greppar igen..

Nu tycker jag att vi börjar vara på samma spår igen :)

Motstyr gör man aldrig på en motorcykel, den korrigerar sig själv! Om du vill räta upp hojjen så styr du med sladden (motstyrning), därför går det rädda en sladd som står mot styrstoppen så länge som man har nerlägg. När cykeln ställer sig upp rakt och man fortfarande sladdar mot styrstoppen så finns det bara två vägar ut, att man slår runt eller att man åker iväg på en highsider (andra alternativet är vanligast på asfalt). När cykeln väl tar i styrstoppen så slutar den motstyra av sig själv och då blir det som i en bil när man når styrstoppen och inte kan motstyra längre, hojjen börjar snurra runt.

Det är det som gör det svårt på en RR-hoj, styrstoppen kommer mycke tidigare än på en mx hoj eller en speedwaycykel (som i praktiken inte ens har styrstopp). Sladdar man en cykel nog brett så börjar man sakta ner även om man har påslag, det är så de åker i speedway.

Med brantare vinklar och mindre offset (som vi börjar ha i supermoto nu, mitt offset är på 14mm och nästa säsong är det på 11mm) så får vi kortare väg till styrstoppen. Eftersom vi kör med likadana däck (eller RR-däck optimerade för supermoto) så har vi lika mycke grepp fast mycke kortare tid och sträcka att sladda på. Jag tycker att det uppväger avståndet till styrstoppen. (därför tycker jag att det är lika svårt i SM som RR)

Med högre fart blir det lättare att styra en sladd (eftersom jag skriver inlägget så är det alltså så JAG tycker), det borde alla som kört RR och fått släpp i en seg kurva och en snabb kurva veta. Själva svårigheten sitter i spärren i huvudet som tycker det är mycke läskigare när det händer i hög fart. När vi sladdar i supermoto mitt i kurvan för att kunna öppna upp mer i utgången så är det inga fläskställ utan avståndet till styrstoppen på en RR-hoj räcker gott och väl till.

Nu var ju inte ens det här i rätt tråd men...

Och förresten, jag håller med om att det är flera i sverige som klarar av att sladda en RR-hoj. För sladda är att ett hjul snurrar fortare eller saktare än det andra i kurvan.
 
Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top