Schyssta in-earhörlurar passande under hjälmen?

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
Hojlös
Tänkte kika om någon har ett bra tips på schyssta in-earlurar som passar bra under hjälmen. Kraven jag har är;

¤ Så liten utskjutande del som möjligt, dvs det som hamnar utanför örat.
¤ Främst bra basåtergivning, men självklart så välljudande som möjligt...
¤ Ljudisolerande, dvs. tar bort vindbruset.

Har provat flertalet men de flesta har fallit på någon av punkterna. Provat Koss Sparkplug, alldeles för stor utskjutande del - följer med hjälmen ner vid påtagning. Klassiska sonyericsson-in-earlurar funkar relativt bra, men ljudet är ju inget att hurra över..

Sneglat lite på olika modeller av Creative som ser lovande, hur är ljudkvalitén? Är knappast en audiofil, så något par borde väl funka för ett pris upp till, ptja, 300:-?

Förlitar mig på SH:s expertis, tack! :tummenupp

Link_696

Metal music
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Honda cbr 900rr -97
mkt bra fråga, jag skulle oxå vilja ha reda på ett par bra in ear pluggar, få kolla runt lite.

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Hifiklubben har enligt mig de mest prisvärda och välljudande in ear lurarna.. Vad du än gör så håll dig borta från koss the plug. De fungerar endast om man enbart vill höra bas...

Dannelito

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
Ducati 748bp
http://www.koss.com/koss/kossweb.nsf/p?openform&pc^eb^Pathfinder
dessa skulle nog passa bra! sticker inte ut mycket har kanonljud och kostar inte mer än runt 150 spänn. Farsan använder dessa på jobbet dvs dom stänger ute ljud runt omkring bra också :) kanske för bra :p. Passar dom inte riktigt så går det använda vanliga öronproppar som man gör ett hål i istället för original.

Edit: vet inget om det som Simp skrivit (Hifi nörd :p) finns ju även eq till de flesta apparater nu för tiden

Last edited:

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Jag kör med Sennheiser lurar när jag väl minns ta med mig dom.
Kolla på CX serien, finns lite olika utseende och ljudkvalitet.
Har ett par Koss lurar med, ingen större skillnad på dom och Sennheiser.

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl...nk_listing.html&katname=Ljud&title=Ljud&id=14

249,90:- på teknikmagasinet. Stänger ute ljud bra. Tillräckligt schysst ljud för mc åkning. Väldigt lite om ens något som sticker ut..dom följer alltså inte med hjälmen när man drar av sig den.

Basen kanske inte är super men jag anser snarare att vill man höra något så är det ökad diskant som gäller under hjälmen. Låter skit annars.

Bifogat

• 110360.jpg
    110360.jpg
    4.9 KB · Visningar: 1,581

BORREN

GODS ÄGARE
Gick med
4 Oct 2007
Hoj
Bandit 1200 Fighter
dessa skulle nog passa bra! sticker inte ut mycket har kanonljud och kostar inte mer än runt 150 spänn. Farsan använder dessa på jobbet dvs dom stänger ute ljud runt omkring bra också :) kanske för bra :p. Passar dom inte riktigt så går det använda vanliga öronproppar som man gör ett hål i istället för original.

Edit: vet inget om det som Simp skrivit (Hifi nörd :p) finns ju även eq till de flesta apparater nu för tiden

Jag har kört med dessa i ca 1 år funkar klockrent
Rekomenderar varmt !!!!

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Vill man ha lite bättre ljud än Creative eller Koss så kan jag tipsa om svenska Jays. Jag har deras modell d-Jays, som har fantastiskt ljud (det var som att höra vissa låtar på nytt), bra ljuddämpning och ett kompakt format. Har sovit med dem i utan att störas, och de får självklart plats under hjälmen också utan problem.

Enda "nackdelen" med dem är att de dämpar ljudet såpass bra att jag i princip inte hör något annat med dem i, oavsett om musiken spelar eller ej.

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
Hojlös
Vill man ha lite bättre ljud än Creative eller Koss så kan jag tipsa om svenska Jays. Jag har deras modell d-Jays, som har fantastiskt ljud (det var som att höra vissa låtar på nytt), bra ljuddämpning och ett kompakt format. Har sovit med dem i utan att störas, och de får självklart plats under hjälmen också utan problem.

Enda "nackdelen" med dem är att de dämpar ljudet såpass bra att jag i princip inte hör något annat med dem i, oavsett om musiken spelar eller ej.

Jag är både lomhörd och som tidigare nämnt ingen audiofil - så 1500 kr, för ett par som jag antagligen inte hör någon skillnad på gentemot några ur budgetsortimentet, motiveras tyvärr inte. Kvalitén är säkert bättre, men jag får ju 5 för samma pris o slipper "överförsiktigheten" som uppstår, åtminstone för mig, när prylarna är för dyra i förhållande till användningsområdet.

Men de var klart estetiskt tilltalande. :)

Last edited:

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
Hojlös

Ser ingen större skillnad på de där och Koss Sparkplug, storleken ser ut och vara densamma - dvs. alldeles för stor..

Bara jag som får fram en Gaming-mus på den länken?

Nej, vi är minst två.

Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag är både lomhörd och som tidigare nämnt ingen audiofil - så 1500 kr, för ett par som jag antagligen inte hör någon skillnad på gentemot några ur budgetsortimentet, motiveras tyvärr inte. Kvalitén är säkert bättre, men jag får ju 5 för samma pris o slipper "överförsiktigheten" som uppstår, åtminstone för mig, när prylarna är för dyra i förhållande till användningsområdet.

Men de var klart estetiskt tilltalande. :)

Jag köpte mina för ca 900 inkl frakt från engelska amazon, men visst är det fortfarande en hel del pengar. Överförsiktigheten gick dock över på några veckor för mig :D

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...