scooter köp?

J.mika

Medlem
Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Vespa 300 HPE Super 2019.
Ok...kanon, har blivit lovad en testkörning av en kymco movie150cc, idag på em scooters i majorna...

Får åka dit och se vad det ger. Såg en på blocket som hade gått 100mil, 18 ville han ha...helt ok! Den ska tydligen gå "lite" bättre än yamahas 125:a (gammla modellen) X- 07:an har ju fått insprutning mm..Men det svåra är att få en provkörning av yamahan!!! Dom vägrar ju på YC Göteborg...

Vill ju hellre ha en sån med tanke på kvaliten och sprutet...men men, får väl fortsätta mitt letande!!

Moppe som luktar jordgubbe!! HAHAHAHHAHA....Cool grej det där..

J.mika

Medlem
Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Vespa 300 HPE Super 2019.
Nu har jag provkört en kymco 150cc...Vet inte vad jag ska tycka? Vet inte vad det var för tryck i grejerna jag hade förväntat mig men nåt hysteriskt var det iallafall inte, hahaha...

Men men, den gick hyffsat med tanke på sina vilda 11 hästar (varav 5 verkade döda)...Körde en sväng runt majorna och den hängde med otroligt fint!! Hur kul som helst ju, scooter är nog fan grejen i stan det.

Så nu ska jag till grekland (imorgon), på semester och grunna lite över valet...
Yama vs. Kymco...:confused:

En sak till, jävlar vad man kan lägga ner...kommer ta er på insidan i rondellen i höst!!

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
såld
Nu har jag provkört en kymco 150cc...Vet inte vad jag ska tycka? Vet inte vad det var för tryck i grejerna jag hade förväntat mig men nåt hysteriskt var det iallafall inte, hahaha...

Men men, den gick hyffsat med tanke på sina vilda 11 hästar (varav 5 verkade döda)...Körde en sväng runt majorna och den hängde med otroligt fint!! Hur kul som helst ju, scooter är nog fan grejen i stan det.

Så nu ska jag till grekland (imorgon), på semester och grunna lite över valet...
Yama vs. Kymco...:confused:

En sak till, jävlar vad man kan lägga ner...kommer ta er på insidan i rondellen i höst!!

Så vad blev det ?

Funderar själv på om man ska tjacka in sig på en scooter medans småttingarna är på dagisnivå och hornets 1000cc skall börja komma ut på begagnat marknaden.

:gnissla

Getingen

Dont Panic
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
2016 Yamaha MT-07
grym tråd det här, letar själv scooter men är helt nollad på vad man skall köpa. Mer tips och exempel, tack! :)

Küngen1

8 Superbike
Gick med
7 Apr 2004
Hoj
BMW S1000RR
Jag har en gilera runner vxr 200, en fyrtakts scooter som gör ca 130 och är smidig som en moped. :tummenupp

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Hade en Aprilia SR125 förut, funkade kanon. Inget effektmonster, men perfekt för stadstrafik och bra med plats under sadeln PLUS praktisk "påskrok" vid fötterna för matkassen.

Anderberg

Aldrig nöjd
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
KTM EXC 450 -09, KTM EXC 300 -09
farsan kör en VESPA GTS 250 i.e går hur bra som helst och drar inte mkt alls!
Ett plus är ju att den är 1000 gånger snyggre än japan/kina scootrarna

Alex76

Tutankhamun Fästing
Gick med
2 Oct 2007
Hoj
Aprilia Dorsoduro 750 -10
Pendlar med en Vespa PX 200. Lite vinglig och lynnig växellåda, men i övrigt guld värd i Stockholmstrafiken. :)

Bifogat

• PX200.JPG
    PX200.JPG
    35.7 KB · Visningar: 187

tigrro

O rly?
Gick med
8 Oct 2005
Hoj
Supermotarrrrd
Jag har en Longbo Desire 150cc. 4takt med kardandrift.:)
270 mil på mätaren typ.. Är helnöjd med den förutom lite dum lösning med hur batteriet sitter. Men har åtgärdat det nu.:tummenupp
Svart hoj som ser lite sportig ut. Den är ga kul att köra faktiskt.:)

Tjöpa?

niad

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Hoj
2007, Ducati, SportClassic 1000 Biposto
Köp min Aprilia SR 125:a "Rossi Replica" för 10 000kr. Bromsoket fram glasar beläggen så nåt måste fixas där annars har den gått runt 450 mil och står undanställd nu. Den var perfekt som pendlare då jag bara hade dryga milen till jobbet, nu är det 4 mil enkel och den räcker inte till längre riktigt, den var superkul att åka på.

Getingen

Dont Panic
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
2016 Yamaha MT-07
Vad har ni använt för försäkrings bolag?
bor i innestan GBG och får offerter på runt 3-4000 på de stora bolagen. då har jag kollat Derbi Boulevard och Gilera Runner.
trodde det va sjukt billigt att försäkra scooter :va

Küngen1

8 Superbike
Gick med
7 Apr 2004
Hoj
BMW S1000RR
Vad har ni använt för försäkrings bolag?
bor i innestan GBG och får offerter på runt 3-4000 på de stora bolagen. då har jag kollat Derbi Boulevard och Gilera Runner.
trodde det va sjukt billigt att försäkra scooter :va

bilsport & mc har en speciell scooterförsäkring som är billig :tummenupp

Last edited:

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Ett annat tips kan vara Hondas scootrar.
Har en Innova som kostar typ 2.000 att försäkra via IF/honda försäkring.
O extra glatt blir det om man har fler än en försäkrad där för då får man halva priset på de billigaste:tummenupp
Vilket då ger en prenie på 1030 hel/helår.

// JN

jomo

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
MT-09 - 24
Jälv köpte jag en Piaggio Carnaby 200 i torsdags. Svart och farlig.:rolleyes: Samma snurra som tidigare omtalade Gilera VXR 200, men lite billigare och mer praktisk.

200cc, fyrtakt och 21 hästar gör ingen raket, men funkar gott att pendla på.

Provade lite skotrar innan jag slog till:

Aprilila Sportcity 250 - Likadan som min, men insprutad 250 istället. För dyr.
Yamaha X-max - Snabbast, men skramlig och vansinnigt ful.
Honda PES150 - Riktigt bra, men räckte inte riktigt till på 90-vägar.

Därav mitt val, återstår att se om jag gjort rätt!

Bifogat

• piaggiocarnaby200-8734-021-f.jpg
    piaggiocarnaby200-8734-021-f.jpg
    32.3 KB · Visningar: 172

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
En svart Qvarna 701
En liten trådknuff är ju aldrig fel :näsblod

Är själv vansinnigt trött på tåg/busshelvetet man måste stå ut med 2ggr per dag, så börjar fundera på om man kan hitta något billigt pendlarfordon till nästa år.

8 mil enkel resa, Kristianstad-Lund så det ingår en del motorvägsmil.
Helst inte större än 125cc så att även A1-innehavare kan låna hojen.
Kraven är att den ska vara billig i drift, billig att serva och ha en sjuhelsikes kvalitet. :va

Att man inte får någon raket som toppar 150km/h är förståeligt, men det gör inget om toppfarten ligger närmare 100 åtminstone.

Tacksam för alla förslag :tummenupp

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Rent allmänt är iaf mitt råd att en beggad japan är att föredra framför en ny kines. Har en Fuxianda(?) 125cc som är nästan ny, toppar lite över hundra men gör mig livrädd vid varje kurva, inbromsning och toppfartskörning.

Hade nyligen en Yamaha Neos 100cc och den kändes inte som att den skulle falla i bitar iaf.

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
En liten trådknuff är ju aldrig fel :näsblod

Är själv vansinnigt trött på tåg/busshelvetet man måste stå ut med 2ggr per dag, så börjar fundera på om man kan hitta något billigt pendlarfordon till nästa år.

8 mil enkel resa, Kristianstad-Lund så det ingår en del motorvägsmil.
Helst inte större än 125cc så att även A1-innehavare kan låna hojen.
Kraven är att den ska vara billig i drift, billig att serva och ha en sjuhelsikes kvalitet. :va

Att man inte får någon raket som toppar 150km/h är förståeligt, men det gör inget om toppfarten ligger närmare 100 åtminstone.

Tacksam för alla förslag :tummenupp

Köp ingen 125cc, du kommer bli omkörd hela tiden på E22an. Köp 250, de går bättre och har oftast lite bättre vindskydd då de är lite större.

Var på hoj semester i Grekland i sommras och hyrde en Kymco Xiting 250. Den var trevlig och hängde utan problem med trafiken trots två personer och packning. Det blev 100 mil på en vecka.

Förra året hyrde jag en Honda Phanteon 150 men den var lite för svag och man blev omkörd hela tiden på motorvägen, jobbigt!

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
En svart Qvarna 701
Aprilian verkar trevlig, men på tok för dyr. Verkar inte finnas några 125 i Sverige heller (åtminstone inte på Blocket).

Kineshoj är ej intressant, litar inte på driftsäkerheten där.

125 är tyvärr ett 'krav', eftersom fler kan använda den då.
Att man blir omkörd får man ta, får försöka haka tag i nån långtradare när den drar om mig :näsblod

Men fortsätt med förslagen, uppskattas :tummenupp

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
En BMW C1 såklart!

• Krockskydd
  • Stereo
  • Sollucka
  • Vindrutetorkare
  • 4-punktsbälte
  • Väderskydd
  • ABS

Finns beggade från 25000. Har en själv och den har varit värd vartenda öre!

z14-c1-family-web.jpg

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...