Scootermoppar

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
För sex sju år sen så räckte det ju med att dra ut pluggen och byta variatorrullar för att den skulle gör ~80 mätarfart och ~75 bilmätarfart :)
Med trimsystem så gick den upp några kilometer. Med ny cylle så borde det minst sagt hända grejjor :tungan

Lycka till med speedo'n :hihi

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Rigge skrev:
Padde: Dom ska ta ur strypningarna nästa vecka eller nåt sånt, får den på fredag. Ett rör måste jag väl ha antar jag sen ska jag lära mig vad man ska ha för vikter m.m.

Okey, Vill du inte lägga ut för mycket pengar på trim så finns det trim rör från ca 900:-.

Alså desto lättare vikter du har i din variator på moppen desto bättre acceleration får den, men toppfarten sjuker lite. Och med tyngre så får du ju då högre topp fart men accelerationen ligger på cykel nivå. Original brukar där sitta runt 7-9 grams vikter. När du köper så ska du inte köpa för lätta heller för då varvar den för högt. Jag körde ett tag med 3 3grams och 3 4grams. Gå inte ner så långt. Jag hade bara i dom i några dagar. Det varvar helt för mycket. Köp hem några stycken packet och prova. Rullarna går på ca 100 spänn för 6 stycken. Börja med 7 grams eller nått sånt om den har 8-9 grams original och prova dig neråt. Sen finns det ju massvis med mer trim men som sagt vill du inte lägga ut så mycket pengar så är ju detta ett bra alternativ.

EDIT:
Hittade en svensk sida där dom inte var så dyra tyckte jag!
http://www.scootech.nu/

kajlyl skrev:
p.s. går att wheela med strypt :tummenupp

Ja. om du rycker går det ju men hur bra är det i längden?

Last edited:

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Padde skrev:
Ja. om du rycker går det ju men hur bra är det i längden?
Nja.. har bara lånat den 2-3gånger, testade o sätta mig långt bak o rycka under gaspådrag ...gick kanske bara 3-4meter, men har som sagt knappast tränat :p

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Padde: Vart finns det rör för 900 kr? Scootech har jag vart in å lusläst redan :tummenupp Högst på önskelistan ligger ett trimpipa och sen nudebars (lärt mig nytt ord idag)

Anthrax

Medlem
Gick med
29 Jun 2003
Hoj
To be continued...
Rigge skrev:
Så!! Peugeot Speedfight 206 WRC -04 beställd!! Vad vet ni om dom? Billigt trim osv...

Brorsan hämtade ut en likadan från Mc-huset för knappt 2 månader sen. Han valde också den just för att den var som dom gamla 30-mopparna. Andrahandsvärdet är inte så dumt heller.

En kul leksak, men jag håller med Rudeboy om att den kan kännas lite liten. Mina 173 cm känns lite trångt bakom styret.

Om du ska testa o trimma, så hör av dig. Brorsan är också ute efter sånt nu. Most bang for the buck är det som gäller...

RRickard

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Rigge skrev:
Padde: Vart finns det rör för 900 kr? Scootech har jag vart in å lusläst redan :tummenupp Högst på önskelistan ligger ett trimpipa och sen nudebars (lärt mig nytt ord idag)

hahah, du e rolig :tummenupp

lycka till!!

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Rigge skrev:

Tecnigas NEXT kostar ca 900-1000:-. Men tänk på att det brukar oftast löna sig att köpa ett lite dyrare rör för dom går så mycket bättre. Det röret finns på www.mohlins.com och på www.danmobility.se. Tror där ska finnas till speedfighter. Ska du köra med nudebar så måste du köpa ny styrstam också.

EDIT: Såg att danmobility också hade vikiter till många scootrar, Tror nog dom har till speedfighter också.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Anthrax skrev:
Brorsan hämtade ut en likadan från Mc-huset för knappt 2 månader sen. Han valde också den just för att den var som dom gamla 30-mopparna. Andrahandsvärdet är inte så dumt heller.

En kul leksak, men jag håller med Rudeboy om att den kan kännas lite liten. Mina 173 cm känns lite trångt bakom styret.

Om du ska testa o trimma, så hör av dig. Brorsan är också ute efter sånt nu. Most bang for the buck är det som gäller...

Jag är betydligt längre, men byta till ett crosstyre med högre styrstam så blir det nog finemang. Fan 70cc och förgasare blir inte sååå blodigt :tungan

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Hmm... Jag utbildar blivande EU-mopedister :rodnar och på trafikskolan där jag jobbar så har vi en Suzuki Katana 50 (vätskekylda modellen). Det jag skulle vilja veta är hur man skulle kunna förbättra accelerationen utan att öka toppfarten på den? Andra vikter i variatorn? Avstrypa den helt och ha en elektronisk varvtalsbegränsare? Eller vad föreslår ni som vet?

Therudeboy

Guest
Esquire skrev:
Hmm... Jag utbildar blivande EU-mopedister :rodnar och på trafikskolan där jag jobbar så har vi en Suzuki Katana 50 (vätskekylda modellen). Det jag skulle vilja veta är hur man skulle kunna förbättra accelerationen utan att öka toppfarten på den? Andra vikter i variatorn? Avstrypa den helt och ha en elektronisk varvtalsbegränsare? Eller vad föreslår ni som vet?

Min bror hade Stiggys ex katana iofs den gamla modellen och den gick som f*n. Där var iofs alla pluggar dragna och ett trimsystem på. Men på din där skulle det till 100% räcka med att byta vikterna för att få bra axx. Det funkar ju som på minimoto bara att på minimoto kan man själv skruva in om du vill ha axx eller toppfart.

Anthrax

Medlem
Gick med
29 Jun 2003
Hoj
To be continued...
Cross-styre och högre styrstam? Vågar man fråga hur det ser ut? Den är ju en kåpa över styret, så hur går det till?

70cc är väl LITE för mycket om man inte vill dra åt sig farbror blå helt i onödan.. Ett helsystem och variator-vikter respektive fjädrar (?) låter mera lagom.

Jag försöker lugna ner honom, så att han inte blir av med lämpet tills att han ska ta körkort.

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Esquire skrev:

Tänk på att bara du byter vikterna så räknas det som trim!

Och att strypa med Black box "Varvtalsbegränasare" är inget bra alternativ. Mopeden hackar när du kör långa sträckor. Dom flesta är till för att tillfälligt kopplas på när tex.polisen ska prov köra den. Men vill du har bättre acceleration utan bättre toppfart så kan du ju sätta i lättare vikter men då sjuker toppfarten lite.

---------------------------

Anthrax skrev:
Cross-styre och högre styrstam? Vågar man fråga hur det ser ut? Den är ju en kåpa över styret, så hur går det till?

Kolla på den bilden. Så ser det ut.

http://www.tunescoot.de/gallerie/wallpaper_ts.jpg

Last edited:

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
Anthrax skrev:

70cc är väl LITE för mycket om man inte vill dra åt sig farbror blå helt i onödan.. Ett helsystem och variator-vikter respektive fjädrar (?) låter mera lagom.

Jag försöker lugna ner honom, så att han inte blir av med lämpet tills att han ska ta körkort.

Dom har ju bara lånat de så han har ju inget att förlora heller...

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Anthrax skrev:
Cross-styre och högre styrstam? Vågar man fråga hur det ser ut? Den är ju en kåpa över styret, så hur går det till? Jag försöker lugna ner honom, så att han inte blir av med lämpet tills att han ska ta körkort.

Ser hur tufft ut som helst! Körkort har jag haft sen 97. Jag är 25 år gammal :brinnerup

93269_ggl_s.jpg

Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det verkar alltså vara nya vikter som gäller... :)

Padde skrev:
Tänk på att bara du byter vikterna så räknas det som trim!
Mmm... Men den kommer ju till 99.99% att köras på inhägnat område... :tungan

Fast egentligen så kanske man skulle trimma den allt vad det går. Så kidsen får prova på att köra en het moppe redan innan de kastar sig ut i riktig trafik med en moppe som dom har trimmat livet ur. :tungan

Therudeboy

Guest
Så här nice blir förövrig en speedfight ner man trimmat och satt den i en bil :D

Mingves

Guest
Köp en Italjet, asgrymma med navstyrning och ram i fackverk...men de verkar inte gå att få tag på...

annars en sådan här:)

Bifogat

• quasar50.jpg
    quasar50.jpg
    19.3 KB · Visningar: 112
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...