Jag har också funderat på det där kring budget angående Scotts kläder.
Hade inget särskilt att göra just nu ändå, så för skojs skull så fotade jag fyra närbilder på min jacka (länk finns ovan).
Den ska ju enligt länken ha legat på originalpris omkring en tusing lägre än den där "track leather". Varför det? Jag vet inte.
Jag tänkte att bilderna kan ge en uppfattning om två saker: hur sömmarna ser ut samt slitaget efter dagligt användade av den i 1,5 år.
Närbild av ärmen, tyg i mitten och skinn runt omkring. Den gråaktiga flärpen längst till höger reflekterar ljus:
Insidan av jackan. Dragkedjan till innerfickan har ett rött band med en svart knopp längst ut. Knoppen for av för några veckor sen. Det enda som har gått sönder på jackan hittills:
Den perforerade framsidan:
Axelskyddet, uppskattar tjockleken till 2-3cm. Känns som materialet har en stötuppfångande egenskap, alltså något elastiskt:
Mellan tummen och pekfingret uppskattar jag skinnets tjocklek till omkring 1,5mm. Verkligen inte mätt på något exakt vis.
Alltså, jackan är välbehållen efter 3000 mil samt dagligt användande även till vardags. Den har även fått sina duster med regn. Jag har inte varit särskilt rädd om den, om man säger så.
Här en länk till wikipedias artikel om företaget:
http://en.wikipedia.org/wiki/SCOTT_Sports
Eftersom det står "made in china" på min jacka så förstår man ju att Scott fått ner åtminstone lönekostnaden. Sen kan jag inte uttala mig om kvaliteten på skinnet eller sömmarna. Hur bra är den att kana på asfalten med? Vet ej.
Vad är en budgetprodukt? Det finns väl flera möjligheter där. 2:a och 3:e sorteringen på materialet kan ju vara en. Enklare utformning men bibehållen kvalitet en annan. Låglöneländer en tredje. Frånvaro av kvalitetskontroll och fokus på rationaliserad masstillverkning en fjärde. Vilket som gäller Scott kan ju någon annan ge sig på att bedöma.
Scott verkar ju ha gått in en fot på den svenska marknaden med sina hojkläder, men om jag minns rätt så syns de inte riktigt till i tex England och Tyskland? Rätta mig gärna någon.
Fö hittade jag just en ny liten lapp på min. Det står: P/O: ST-098; MFD BY: 100; PROD: 2010 03; INSPECTOR: (tomt). Siffrorna är ditsatta med en stämpel. Jag vet inte om det säger något.
Nåt expert här på att bedöma sånt här?