Scottoiler.

Chopper

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
Ducati 900ss final edition 1998
Är det någon som vet vad man skall använda för olja i en Scottoiler? En sån automatisk kedjesmörjare.

Pilsner

Lägger mig gärna ner...
Gick med
11 Jun 2003
Hoj
Fazer 1000, R1 bana, Sachs MadAss
Scottoiler=Skvättoiler

Använd paraply.

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Frankenviffer
Om man är kunnig nog att ställa in hur mycket den ger ifrån sig och att placera munstycket, så är skvättandet inget stort problem. Det största problemet är väl att hjulbultarna rostar fast för man behöver ju aldrig spänna kedjan!

Jag använder olja för motorssågskedjor, kletar lite bättre. Funkar OK, minst lika bra som Scottoilers egen dyra olja.

oXydex

Rookie
Gick med
15 Jan 2004
Hoj
DR 650 RSE
U-joppe skrev:
Om man är kunnig nog att ställa in hur mycket den ger ifrån sig och att placera munstycket, så är skvättandet inget stort problem. Det största problemet är väl att hjulbultarna rostar fast för man behöver ju aldrig spänna kedjan!

Jag använder olja för motorssågskedjor, kletar lite bättre. Funkar OK, minst lika bra som Scottoilers egen dyra olja.

Jasså det säger du. Kanske man ska testa den då. Nån speciell eller vilken som?

Har en scottoiler på min TRX men den har stått utan olja nu halva sommaren och jag har fått smörja för handkraft för att jag har varit för slö för att beställa

/oXydex

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Frankenviffer
Jag har en 5 litersdunk med gammal Q8 sågolja som inte vill ta slut. Borde inte spela så stor roll vilken sort, alla sådana är ju kletiga och man kan ju ställa flödet om dom rinner olika fort. Håll koll på flödet när utomhustempen ändras mycket, då ändras ju åxå viskositeten lite på dessa oljor (Scottoilet säljer både vinter och sommar olja men min Q8 olja går bra att använda hela säsongen, dvs ner till ca +5 för under det kör jag sällan)

oXydex

Rookie
Gick med
15 Jan 2004
Hoj
DR 650 RSE
U-joppe skrev:
Jag har en 5 litersdunk med gammal Q8 sågolja som inte vill ta slut. Borde inte spela så stor roll vilken sort, alla sådana är ju kletiga och man kan ju ställa flödet om dom rinner olika fort. Håll koll på flödet när utomhustempen ändras mycket, då ändras ju åxå viskositeten lite på dessa oljor (Scottoilet säljer både vinter och sommar olja men min Q8 olja går bra att använda hela säsongen, dvs ner till ca +5 för under det kör jag sällan)

Tack. Får testa mig fram lite då men jag har läst att det ska droppa 2-3 droppar/minut. Låter det troligt?

/oXydex

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Vart hittar man scottoiler? Är lite sugen på en sån, det är ju det ultimata touring tillbehöret som man kan ha.

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Frankenviffer
oXydex: Det beror på hur munstycket sitter, dvs hur bra oljan kommer åt att smörja kedjan. Jag brukar kolla hur kedjan mår snarare än att räkna droppar, men 2-3/minut är nog bra att starta med.

Qwerty: Kolla e-bay UK, många i "den eviga höstens land" verkar köra med "Scotty". Scottoliers hemsida har en lista på återförsäljare för varje land, om jag inte minns fel.

oXydex

Rookie
Gick med
15 Jan 2004
Hoj
DR 650 RSE
U-joppe skrev:
oXydex: Det beror på hur munstycket sitter, dvs hur bra oljan kommer åt att smörja kedjan. Jag brukar kolla hur kedjan mår snarare än att räkna droppar, men 2-3/minut är nog bra att starta med.

Sitter såhär på bakhjulet och smetade ut fint innan. Får väl hitta en bra kompromiss.

/oXydex

Bifogat

• 040316_05.sized.jpg
    040316_05.sized.jpg
    74.9 KB · Visningar: 520

Chopper

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
Ducati 900ss final edition 1998
Det satt en på min hoj när jag köpte den och kedjan har klarat sej bra. Men visst kletar det lite mer på fälgen. Å andra sidan passar det bra tillsammans med de rostbruna fläckarna som blir efter gjutjärnsskivorna fram :D
Sågkedjeolja har jag oxå hemma. Det kanske går att blanda med lite motorolja för att få den lite mer lättflytande?

Michael H

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2004
Hoj
Cagiva E900 Elefant "Lucky Explorer""
Chopper skrev:
Är det någon som vet vad man skall använda för olja i en Scottoiler? En sån automatisk kedjesmörjare.

Dom säljer en olja specielt för scottoiler. Gul flaska med svart text. finns nog att köpa där systemet säljs.

Måste dock säga att jag inte tyckte systemet funkade någe nämnvärt bra. :rolleyes:

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Frankenviffer
Nja, något "bullet proof" system är det ju inte. Jag vet att många Engländare har problem och många andra inte förstår hur det nånsin kan bli problem... Scottoilern verkar dela upp oss åkare i älskare och hatare.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Den däringa loobman verkar vettig.... kanske man ska skaffa sig, är det inte mer pill att smörja kedjan än att trycka på en flarra så lär den garanterat bli ännu bättre smörjd än om man skvätter omkring med spray.
Men ni som kör sågkedjeolja, skvätter det inte mer än "riktig" kedjespray verkligen?
Körde med sågkedjeolja på enduron, men då var man ju inte så bekymrad om skvätterierna...
//Tobbe

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Arctic#1 skrev:
Funkar sakert bra det der, men fy fan va fult alla monteringar va gjorda...
Men det åtgärdar man ju ganska lätt genom att montera det typ snyggt bah :tungan
Men lite märkligt att företaget vill försöka skryta med monteringar som ser ut som om dom är gjorda av Kalle 5år :va
//Tobbe

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...