SD unplugged

Status
Ej öppen för fler svar.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Svara på min fråga istället

Varför skulle jag? Det är du som gör ett påstående, eller iaf en antydan om att Greklands problem beror på invandring, alltså bör bevisbörda och klargörandena ligga på din sida till att börja med.

...eller ville du bara ha sagt att invandring är ytterligare en i raden kostnader som man kan minska på så visst, en stadsbudget består av tusentals poster och kostnader till följd av invandring, flyktingmottagning och humanitär hjälp är några av dem. Givetvis kan man sänka dessa. Drastiskt om man vill. Bara låta kustförsvaret öva prickskytte.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
...eller ville du bara ha sagt att invandring är ytterligare en i raden kostnader som man kan minska på så visst, en stadsbudget består av tusentals poster och kostnader till följd av invandring, flyktingmottagning och humanitär hjälp är några av dem. Givetvis kan man sänka dessa. Drastiskt om man vill. Bara låta kustförsvaret öva prickskytte.

Och där var du igen.

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Svara på min fråga istället

Du skulle få ett mer klarsynt svar av Freud om du hade haft möjlighet att fråga.

Skämt åsido. Glömde svara på ditt tidigare inlägg korvis. Ja det är fel av mig att jag tidigare kallat dig för mångkulturalist, eftersom jag inte vet din ståndpunkt. Så ja, det var fel uttryckt av mig.

Sen anser jag inte det är något fel av mig att uttrycka mig i termer som det politiska eller mediala eliten- då vi har en extremt tydlig grupp av proffstyckare till journalister tillsammans med några kommunister, t.ex. Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborg som vill begränsa yttrandefriheten för oliktyckande.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Och där var du igen.

Säg vad du vill ha sagt istället, hävdar du att invandringen är ett av de främsta skälen till att Greklands ekonomi är som den är?

T.o.m grannens katt inser att man skulle kunna spara ett par euro på att stänga gränserna helt och kasta ut alla invandrare, alla är således överens om att invandring alltid påverkar ett lands ekonomi.

Min fråga får än en gång bli:
Hävdar du att greklands problem beror på invandring eller att invandringen är ett av de främsta skälen till att deras ekonomi är som den är eller ville du bara förtydliga att invandring till ett land är ännu en i raden av saker som påverkar ett lands ekonomi?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Säg vad du vill ha sagt istället, hävdar du att invandringen är ett av de främsta skälen till att Greklands ekonomi är som den är?

T.o.m grannens katt inser att man skulle kunna spara ett par euro på att stänga gränserna helt och kasta ut alla invandrare, alla är således överens om att invandring alltid påverkar ett lands ekonomi.

Min fråga får än en gång bli:
Hävdar du att greklands problem beror på invandring eller att invandringen är ett av de främsta skälen till att deras ekonomi är som den är eller ville du bara förtydliga att invandring till ett land är ännu en i raden av saker som påverkar ett lands ekonomi?

Du vågar fortfarande inte svara vart du står, finns bara fri invandring eller dummisnazism?
Eller finns det kanske en bred nyanskillnad däremellan som kanske borde vara värd en debatt?

Den debatten behöver inte heller handla om ja eller nej (som du vill ha det till).
Kanske bör det finnas en EU-skatt på flyktingströmmen?
Det är trots allt få länder i EU som tar emot. Och dom som tar emot borde få betald av dom "osolidariska".

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Det är trots allt få länder i EU som tar emot. Och dom som tar emot borde få betald av dom "osolidariska".

Ja, där är vi eniga. Med tanke på att vi fördelar runt EU-pengar för allt annat och håller olivbönder å vinodlare under armarna är det inte mer än naturligt att EU tar ett gemensamt ansvar så att den ekonomiska bördan fördelas mer jämt.

Titta, nu var vi ju riktigt konstruktiva.

Beror Greklands problem på invandring eller består det av flera problem där invandringen är ett av de största eller är det "bara" en i raden av budgetposter som man kan se över när man ändå är där och rotar...

Med tanke på att det var du som trots allt äntrade tråden med ett inlägg som antydde att du ansåg något av de första två alternativen anser jag trots allt att bevisbördan ligger på dig. Om du kommer med förklaringsmodeller som sällan nämns av etablerade ekonomer får du gärna visa varifrån du fått dina uppgifter och med det din åsikt i frågan..

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Beror Greklands problem på invandring eller består det av flera problem där invandringen är ett av de största eller är det "bara" en i raden av budgetposter som man kan se över när man ändå är där och rotar...

Med tanke på att det var du som trots allt äntrade tråden med ett inlägg som antydde att du ansåg något av de första två alternativen anser jag trots allt att bevisbördan ligger på dig. Om du kommer med förklaringsmodeller som sällan nämns av etablerade ekonomer får du gärna visa varifrån du fått dina uppgifter och med det din åsikt i frågan..

Hittar inte länk till artikeln jag läste på SVD, men här är en annan (dock säger dom 1.000.000 illigala invandrare i Grekland, inte Athen som artikeln jag refererade till)
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/den-grekiska-krisens-offer_7706610.svd

Ta 1.000.000 gånger gratis sjukvård så har du några kronor iallafall, sen tar du 1.000.000 gånger 0kr i skatt så får du inkomsten till statskassan.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Ta 1.000.000 gånger gratis sjukvård så har du några kronor iallafall, sen tar du 1.000.000 gånger 0kr i skatt så får du inkomsten till statskassan.

Menar du att Grekland har ännu givmildare flyktingpolitik än Sverige? I Sverige kan iofs papperslösa/illegala få akutvård (vård som inte kan anstå)... Jag trodde inte att Grekland trumfade det genom att ge helt gratis vård till de illegala som vistades där.
Gratis sjukvård till alla som vistas i landet låter ju rätt fjärran den bild som brukar målas upp av Grekland.

Om Amnesty visste att Grekland var så hyggliga mot illegala flyktingar att de t.o.m fick gratis sjukvård kanske de skulle sluta gnälla.

"Refugees, asylum-seekers and migrants

Inhuman and degrading detention conditions in immigration detention facilities, particularly in the Evros region, persisted. Asylum-seekers and irregular migrants, including unaccompanied minors, continued to be detained for prolonged periods.

In March, the European Committee for the Prevention of Torture took the exceptional step of publicly condemning Greece's continued failure over many years to take measures to improve very poor detention conditions."

http://www.unhcr.org/refworld/docid/4fbe393927.html

“Asylum-seekers and irregular migrants are not criminals. Yet, the Greek authorities treat them as such disregarding their rights under international law. Currently, migrants are detained as a matter of course, without regard whether such measure is necessary. Detention of asylum-seekers and migrants on the grounds of their irregular status should always be a measure of last resort,” said Nicola Duckworth, Europe and Central Asia Programme Director.
http://www.amnesty.org/en/news-and-...t-stop-treating-migrants-criminals-2010-07-27

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Gratis sjukvård till alla som vistas i landet låter ju rätt fjärran den bild som brukar målas upp av Grekland.

Om Amnesty visste att Grekland var så hyggliga mot illegala flyktingar att de t.o.m fick gratis sjukvård kanske de skulle sluta gnälla.

Vilken bild brukar målas upp angående Greklands sjukvård?

Enligt Amnesty är Sverige en polisstat.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Hittar inte länk till artikeln jag läste på SVD, men här är en annan (dock säger dom 1.000.000 illigala invandrare i Grekland, inte Athen som artikeln jag refererade till)
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/den-grekiska-krisens-offer_7706610.svd

Nu är det väll många greker själva som inte betalt någon som helst skatt samtidigt som man utnyttjat samhällets resurser?

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Är du seriös? Är det verkligen din definition av Svensk kultur. Kan du inte komma på något värt att bevara till din son och efterkommande än lättsam och fördummande amerikansk (hollywood) skräpunderhållning. Du verkar tro att kultur är något som endast uppstår i möte med andra kulturer. Kultur speglar människors liv. Därför har alla människor sin kultur som växt fram genom deras sätt att leva. Den hollywoodkulturen du pratar om är inte genuin Svensk kultur. Det kallas trend.

Men du är inte ensam. Sverige är det enda landet i världen där människor i hög grad uppvisar sådant självförakt för dess egna folk och kultur. En rotlös befolkning utan någonting som binder dem samman är en befolkning utan en framtid. Men förhoppningsvis är det nog bara en trend.
Du kan överväga om du har förstått inlägget eller inte...

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...