SD unplugged

Status
Ej öppen för fler svar.

Proximus

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2010
Hoj
ZX10R - 04 KTM 250 EXC-F - 07
Referens???

Här finns en blänkare men den är nog inte så nyttig för din del, plus att den ju bara handlar om invandring och arbetslöshet men det har väl en viss betydelse för ekonomin i ett land kan jag tänka mig...

http://www.peoplesworld.org/little-relationship-between-immigration-and-unemployment-studies-show/

Den där källan känns faktiskt lika objektiv som avpixlat.
"The People's World (PW) is a news web site associated with the Communist Party USA."

Från artikeln "The studies are very limited both conceptually and methodologically".

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Den där källan känns faktiskt lika objektiv som avpixlat.
"The People's World (PW) is a news web site associated with the Communist Party USA."

Från artikeln "The studies are very limited both conceptually and methodologically".
Du kan läsa artiklarna i sin helhet, referenserna finns! Men att de rapporteras på en sida som har intresse för den här typen av resultat är knappast konstigt men påverkar inte studiernas resultat. De är t.o.m. tillräckligt ärliga för att inte förtiga begränsningarna i studierna. Kan det vara mer föredömligt än så tycker du?

För övrigt var det jag ville ha fram att det är väldigt lätt att påstå saker som verkar självklara, men det betyder inte att det är sant eller korrekt. Studier av invandring och arbestlöshet finns som visar negativa men även positiva effekter, det mesta ser dock ut att luta mot att det inte finns en koppling mellan invandring och arbetslöshet. Vill minnas att det även varit upp på TED-talks men kan minnas fel källa där.

Proximus

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2010
Hoj
Du kan läsa artiklarna i sin helhet, referenserna finns! Men att de rapporteras på en sida som har intresse för den här typen av resultat är knappast konstigt men påverkar inte studiernas resultat. De är t.o.m. tillräckligt ärliga för att inte förtiga begränsningarna i studierna. Kan det vara mer föredömligt än så tycker du?

För övrigt var det jag ville ha fram att det är väldigt lätt att påstå saker som verkar självklara, men det betyder inte att det är sant eller korrekt. Studier av invandring och arbestlöshet finns som visar negativa men även positiva effekter, det mesta ser dock ut att luta mot att det inte finns en koppling mellan invandring och arbetslöshet. Vill minnas att det även varit upp på TED-talks men kan minnas fel källa där.

Kanske jag som är blind men jag kan inte hitta hela studierna länkade på den sidan.

Den här undersökningen var från 2009, vet du om det gordes någon uppföljning och i så fall hur resultatet ser ut lite längre in i finanskrisen.

Började läsa artikeln förutsättningslöst, men drog öronen åt mig pga den extremt vinklade texten.

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Kanske jag som är blind men jag kan inte hitta hela studierna länkade på den sidan.

Den här undersökningen var från 2009, vet du om det gordes någon uppföljning och i så fall hur resultatet ser ut lite längre in i finanskrisen.

Började läsa artikeln förutsättningslöst, men drog öronen åt mig pga den extremt vinklade texten.
Google. Det är del 1 och 2, del 3 är på g.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det är humor på rubrikerna i kvällspressen. Åkesson gör narr av Mona Sahlin (ofrivilligt mest troligt). Bäst är nästan förklaringen till Åkessons utstyrsel "– Vid den här tiden hade Jimmie Åkesson inga Säpovakter, därför hade han en förklädnad."
Jag tror dock man gör en höna av en fjäder i det här avseendet för att plocka politiska poäng.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille

Extremt vinklade i förhållade till vad?
Det normala med forskningsrapporter är snarast att de är lite tråkiga med en massa siffror, grafer, diagram, referenser och lite annat småtjafs. Precis som i dessa rapporter och jag kan inte se vad du menar med "vinklad text", tvärtom så redogör de precis för vilka uppdelningar de har gjort, vilka källor de använder och vad de baserar sina tolkningar på.
Enda som sticker ut är att den är ganska kort.

(Ska vi vara helt petiga så är det i strikt mening inte en forskningsrapport heller men det är kanske inte så noga eftersom de flesta inte skulle känna igen en sådan ens om den hoppade upp och bet dem i tårna.)

så klargör gärna var språkbruket skulle vara vinklat eller inte ha sin grund i fakta.

Proximus

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2010
Hoj
Google. Det är del 1 och 2, del 3 är på g.

Tack.

Extremt vinklade i förhållade till vad?
Det normala med forskningsrapporter är snarast att de är lite tråkiga med en massa siffror, grafer, diagram, referenser och lite annat småtjafs. Precis som i dessa rapporter och jag kan inte se vad du menar med "vinklad text", tvärtom så redogör de precis för vilka uppdelningar de har gjort, vilka källor de använder och vad de baserar sina tolkningar på.
Enda som sticker ut är att den är ganska kort.

(Ska vi vara helt petiga så är det i strikt mening inte en forskningsrapport heller men det är kanske inte så noga eftersom de flesta inte skulle känna igen en sådan ens om den hoppade upp och bet dem i tårna.)

så klargör gärna var språkbruket skulle vara vinklat eller inte ha sin grund i fakta.

Med extremt vinklat menar jag främst denna del av texten
"Of course, anti-immigrant bigots will not be convinced by these studies, or any studies that anybody might conceivably put out. The anti-immigrant crowd’s method of analysis is to find a social problem (unemployment, crime, taxes, the mortgage crisis, the health care financing crisis, swine flu, salmonella in the tomato crop etc.) and then try to find a way to pin it on “Mexican illegals.”

They then highlight anecdotal evidence, often about individual cases instead of statistically detectable patterns, to bolster their bigoted arguments, and ignore contrary evidence such as these two studies. They are helped to do this by media hacks like Lou Dobbs of CNN’s cable programming, and the whole yammering Fox News crowd. "

Att förlöjliga, lägga ord i mun på och kalla alla som inte håller med en för "bigoted racists" är inte vad jag skulle kalla för objektivt iaf.

EDIT: Det är alltså själva artikeln jag pratar om, har inte läst själva raporten än.

Last edited:

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Med extremt vinklat menar jag främst denna del av texten
"Of course, anti-immigrant bigots will not be convinced by these studies, or any studies that anybody might conceivably put out. The anti-immigrant crowd’s method of analysis is to find a social problem (unemployment, crime, taxes, the mortgage crisis, the health care financing crisis, swine flu, salmonella in the tomato crop etc.) and then try to find a way to pin it on “Mexican illegals.”

EDIT: Det är alltså själva artikeln jag pratar om, har inte läst själva raporten än.
Så artiklarnas värde styrs av var du har läst om dem med andra ord?
Du verkar vettig men menar du att jag ska förhålla mig till hur en artikel presenteras på en nyhetssida??? Att det på något mystiskt vis skulle påverka resultaten eller slutsatserna i studien?

För övrigt kan jag hålla med dig om att det är lite löjligt, om än massmedialt, att presentera studier på det viset. Problemet är bara att det är det som säljer. Titta bara på alla "sanningssidor" på nätet, det är just så de jobbar.
Egentligen inte så konstigt, om vi utgår ifrån en av de mer omtalade här, avpixlat, så är man ju rätt korkad om man tror att den har "sanningen" som sin agenda eller att den kommer att publicera sådant som talar för att invandring skulle vara något annat än det värsta som finns. Folk på den sidan är inte intresserad av sådant.

Proximus

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2010
Hoj
Så artiklarnas värde styrs av var du har läst om dem med andra ord?
Du verkar vettig men menar du att jag ska förhålla mig till hur en artikel presenteras på en nyhetssida??? Att det på något mystiskt vis skulle påverka resultaten eller slutsatserna i studien?

För övrigt kan jag hålla med dig om att det är lite löjligt, om än massmedialt, att presentera studier på det viset. Problemet är bara att det är det som säljer. Titta bara på alla "sanningssidor" på nätet, det är just så de jobbar.
Egentligen inte så konstigt, om vi utgår ifrån en av de mer omtalade här, avpixlat, så är man ju rätt korkad om man tror att den har "sanningen" som sin agenda eller att den kommer att publicera sådant som talar för att invandring skulle vara något annat än det värsta som finns. Folk på den sidan är inte intresserad av sådant.

Om man inte länkar direkt till en rapport utan till en tidningsartikel/blogg etc som lägger till egna kommentarer och gör en egen tolkning så anser jag att det är den tolkningen som du ställer dig bakom. Detta gäller än mer när det länkas till "extrema" sidor som tex avpixlat mm. Och jag skulle faktiskt inte kalla tidningen för det amerikanska kommunistpartiet för en normal nyhetssida.

Nuförtiden tror jag faktiskt att man är korkad om man tror att någon media har "sanningen" som sin främsta agenda. När det gäller just avpixlat så har de såklart en väldigt klar agenda, däremot publicerar de så vitt jag vet (har inte direkt järnkoll) inte rena lögner. Det de skriver är sant, visst väldigt vinklat och fokuserat på ett extremt litet område men ändock sant. Tror att det finns väldigt många, expressen,aftonbladet, expo etc, som skulle vara väldigt snabba att sätta åt dom om de skulle fara med direkta osanningar. Löpsedlar som "SDs NAZIST-sida LJUGER om allt". :hihi

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Är du seriös? Är det verkligen din definition av Svensk kultur. Kan du inte komma på något värt att bevara till din son och efterkommande än lättsam och fördummande amerikansk (hollywood) skräpunderhållning. Du verkar tro att kultur är något som endast uppstår i möte med andra kulturer. Kultur speglar människors liv. Därför har alla människor sin kultur som växt fram genom deras sätt att leva. Den hollywoodkulturen du pratar om är inte genuin Svensk kultur. Det kallas trend.

.

Detta är intressant, hur många kulturvärnare vi har. Vad är det exakt för kultur ni vill bevara, på vilket sätt ska det gå till och varför?

Sverige är ett land med förhållandevis sen kulturspridning, få om ens några kulturspridningar är "genuint svenska" (vad man nu egentligen menar med detta). Det närmaste man kan komma är möjligtvis en del av samernas kulturyttringar, men även dessa är så enormt influerade av andra kulturer att det är vanskligt att påstå en sådan sak om ens dessa (Det är dessutom inte samerna våra nutida kulturvärnare brukar vurma för). Tidiga svenska kulturer under tex bronsålder var mer eller mindre kopior av de som existerade i mellanöstern tusentals år tidigare, romarna, fenicierna, egypterna, germanerna osv har bidragit med ytterligare, under medeltiden var det de tyska influenserna, inte minst språket, lågtyskan, under 16-1700-talet de franska yttringarna, under 1800-talet industrialismen från främst Storbritannien, under de senaste åren de amerikanska yttringarna. Alla dessa har dessutom ett
sammelsurium av influenser som går att spåra tillbaka till de tidigaste civilisationerna.

Kultur är alltså inte något statiskt och heller ingen envägskommunikation. Även om Sverige som ett litet perifert land närmast är att betrakta som en total mottagare av kultur, inte spridare av den.

Dessutom är nationalstaten (som i en något vulgariserad form är vad tex SD yrar om) ett 1800-talsromantiskt påfund, på 150-200 år skapas inte speciellt mycket egen kultur....

I ljuset av ovanstående blir kulturvärnandet fullkomligt obegripligt.

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Sverige är uppenbarligen det enda landet på jorden som inte har någon egen kultur enligt alla godhetsapostlar?
Alla som kommer hit har ju tydligen en exotisk och spännande kultur som vi ska välkomna och anamma som en del i vårt världsmedborgar/kulturgärningsmål.

Konstigt fenomen just när det gäller Svensk kultur med tanke på att de flesta länder är just en smältdegel av influenser från alla möjliga håll och ingen land har sålunda en "egen"kultur!

Likförbannat känner jag mig Svensk och tycker att nationalstaten är ett uttryck som känns bra,1800 tals
romantik är underskattat :rock

För övrigt håller jag med på en punkt,Sverige är verkligen en total mottagare kultur i nuläget eftersom ingen vågar ha en annan åsikt i frågan!

Peace out,imsh allah eller whatever :arsele

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Sverige är uppenbarligen det enda landet på jorden som inte har någon egen kultur enligt alla godhetsapostlar?
Alla som kommer hit har ju tydligen en exotisk och spännande kultur som vi ska välkomna och anamma som en del i vårt världsmedborgar/kulturgärningsmål.

Konstigt fenomen just när det gäller Svensk kultur med tanke på att de flesta länder är just en smältdegel av influenser från alla möjliga håll och ingen land har sålunda en "egen"kultur!

Likförbannat känner jag mig Svensk och tycker att nationalstaten är ett uttryck som känns bra,1800 tals
romantik är underskattat :rock

För övrigt håller jag med på en punkt,Sverige är verkligen en total mottagare kultur i nuläget eftersom ingen vågar ha en annan åsikt i frågan!

Peace out,imsh allah eller whatever :arsele

Kultur är för mig något som ständigt förändras med tiden. Förhoppningsvis kan man ta till sig godbitarna medans man sorterar bort romrussinet ;).

Och visst tycker jag det finns en svensk kultur även om det är svårt/omöjligt att skriva en lista man måste följa för att tillhöra den svenska kulturen. Men så länge folk följer svensk lag ser jag inte riktigt poängen med debatten svensk kultur.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...