SD unplugged

Status
Ej öppen för fler svar.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Vad skönt att SH akademiska giganter har tagit sig an att tolka studien utifrån en tidningsartikel! Vad kan väl en (adjungerad) professor i nationalekonomi som inte xrperra eller Bosse-uzi har fixat på gymnasiet!?

Tll Agile: det står ju i artikeln! Ex. Underkända i 9:an, medellivslängd, medelinkomst, förtidspensioneringar, betalningsföreläggande...
Plus att han verkar mena att det bl.a. är vettigt att satsa på företgande. Skulle det vara så illa?
Misstänker att det går att googla fram artikeln för den som har tid.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Vad skönt att SH akademiska giganter har tagit sig an att tolka studien utifrån en tidningsartikel! Vad kan väl en (adjungerad) professor i nationalekonomi som inte xrperra eller Bosse-uzi har fixat på gymnasiet!?
.

Men nu var det ju till artikeln det länkades! Media väljer att snappa upp just denna undersökning och slår på stora trumman för att det innehåller nåt negativt om "svenska" kommuner fast Fölster förmodligen lyfter fram detta för att han vill öka företagandet. Jag har inte läst hans rapport utan bara sett lite när han blev intervjuad på tv.

Man väljer att bortse från alla andra aspekter som finns. Tex att många driftiga i dessa kommuner sedan länge ser de dåliga förutsättningarna och drar till bättre regioner med bättre möjligheter. De som förr hade jobb i ett lokalt företag, kanske i en bruksort, blev friställda och erbjudna jobb på annan ort och flyttade dit. Varför man inte har tagit in fler invandrare har berott på att ekonomin redan var dålig i resp kommun och de kommuner med gynnsamma lägen är dit de flesta invandrare har flyttat. Osv osv.

Om du tycker medias rapportering tyder på akademiskt kunnande så får det stå för dig, men att inte ta upp såna grundläggande faktorer som de nämnda ovan tyder mest på arrogans och vilja att propagera för en viss ståndpunkt.

För du tror väl ändå inte att Fölster verkligen tycker att 10000 somalier till Töreboda hade gjort underverk för deras kommun? Tycker du det själv eller vad ger du dig in i debatten för? Är det för att försöka leka besserwisser som vanligt tro?

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Tll Agile: det står ju i artikeln! Ex. Underkända i 9:an, medellivslängd, medelinkomst, förtidspensioneringar, betalningsföreläggande...
Plus att han verkar mena att det bl.a. är vettigt att satsa på företgande. Skulle det vara så illa?

Du ser ju som vanligt bara vad du vill se. Det är skrämmande hur en hen som du kan jobba som psycho som tyvärr alldeles för många verkar lita på och rättsväsendet fatta sina beslut efter. Tragiskt är ordet. Personligen tror jag mer på Det Okända-Jörgen. :dummer

Hur vore det om du kunde tänka längre än näsan räcker och istället jämföra Töreboda med de områden i storstäderna med dina små oskyldiga gullungar? Töreboda vs Biskopsgården. Ragunda vs Hjällbo. Limhamn vs Rosengård.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Om du tycker medias rapportering tyder på akademiskt kunnande så får det stå för dig, men att inte ta upp såna grundläggande faktorer som de nämnda ovan tyder mest på arrogans och vilja att propagera för en viss ståndpunkt.
Jag har för mig, men jag kan ha varit otydlig, med att det var DITT akademiska kunnande jag kritiserade!?
Jag skulle iofs kunna inkludera ditt argumenterande också men det känns lite bortkastat att påpeka det uppenbara.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Jag har för mig, men jag kan ha varit otydlig, med att det var DITT akademiska kunnande jag kritiserade!?
Jag skulle iofs kunna inkludera ditt argumenterande också men det känns lite bortkastat att påpeka det uppenbara.

Det länkades till en nyhetsartikel med en fråga angående "kommunistmedia". Vi svarar på det resonemanget. Dvs vad skrivs i artikeln. Inte vad som skrivs i Fölsters rapport. Du raljerar på vanligt manér över att vi snackar om artikeln för att det inte sker på ditt sätt. Vad är ditt problem?

Om du störs av nåt akademiskt resonemang som inte lever upp till din oerhört höga intellektuella nivå så får du starta en ny tråd angående det. "Låg akademisk nivå på SH" kan den heta. Varsågod.

Det är rätt jobbigt hur du spammar en massa trådar i första hand för att du ogillar de personer som skriver i istället för att komma med ren input i frågan som diskuteras. Tex att svara på mina frågor. Hade Töreboda mått bra av tex 10000 somalier? Men du kanske inte har nån åsikt utan vill bara kritisera alla som inte har samma fina utbildning :)hihi) som du har.

Jag är villig att hålla tillbaks vad jag tycker om dig om du bara slutar vara så dryg men tills dess tänker jag öppet påpeka hur vissa anser att du hjälper pedofiler och våldtäktsmän att komma ut och våldta mer. (Det är absolut inte jag som tycker så. Jag tycker det är jättehemskt att de säger så. Anmäl dem om du känner dig kränkt.) Och det min bäste akademiker är en sak som många kanske anser är nåt av de lägsta man kan göra. Nästan till och med på peddosarnas nivå. Eller i alla fall medhjälp. Och en sådan person ska enligt mångas mening bara hålla käften oavsett utbildningsnivå eller akademisk retorik. :)

Men som sagt det är ju andra som känner så. Inte jag.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Jag är villig att hålla tillbaks vad jag tycker om dig om du bara slutar vara så dryg men tills dess tänker jag öppet påpeka hur vissa anser att du hjälper pedofiler och våldtäktsmän att komma ut och våldta mer. (Det är absolut inte jag som tycker så. Jag tycker det är jättehemskt att de säger så. Anmäl dem om du känner dig kränkt.) Och det min bäste akademiker är en sak som många kanske anser är nåt av de lägsta man kan göra. Nästan till och med på peddosarnas nivå. Eller i alla fall medhjälp. Och en sådan person ska enligt mångas mening bara hålla käften oavsett utbildningsnivå eller akademisk retorik. :)
Som sagt: Jag kunde iofs kunna inkludera ditt argumenterande men det känns lite bortkastat att påpeka det uppenbara!

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Tex att svara på mina frågor. Hade Töreboda mått bra av tex 10000 somalier?

Bara 10000?
Jag är säker på att en halv miljon somaliska flyktingar i Grebbestad hade ställt till det en del också.
Men det är irrelevant och jag är säker på att Fölster tycker likadant.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Bara 10000?
Jag är säker på att en halv miljon somaliska flyktingar i Grebbestad hade ställt till det en del också.
Men det är irrelevant och jag är säker på att Fölster tycker likadant.

Så det FINNS alltså en övre gräns för hur många flyktingar Sverige och dess kommuner kan ta emot? Då blir man ju väldigt nyfiken på var den gränsen går eftersom bland annat du verkar tycka att det är lågpannat att tycka att den gränsen redan är nådd.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Orkar inte läsa allt det länkas till här, dålig hit rate ;)

Still.. Jag har ärligt talat lite svårt att köpa statsen.

Vilka ingår i en "invandrartät ort"? Danderyd är också ganska invandrartätt, men sällan vad det syftas på i debatten.

Jag har ärligt talat också jäkligt svårt att se att Tenta-Rinkeby-hjulsta-Rissne skulle ha bättre resultat enligt de variablerna än Töreboda eller Finspång. (Bortsett från att jjust Finspång är sprängfyllt med alkolister då)

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Still.. Jag har ärligt talat lite svårt att köpa statsen.

Jag har ärligt talat också jäkligt svårt att se att Tenta-Rinkeby-hjulsta-Rissne skulle ha bättre resultat enligt de variablerna än Töreboda eller Finspång. (Bortsett från att jjust Finspång är sprängfyllt med alkolister då)
Tja, jag vet inte om det är så viktigt om du köper statistiken eller inte. Det intressanta är väl om den är korrekt?
Den sista kommentaren är inte heller av intresse eftersom han inte påstår att det finns ett svart-vitt förhållande. Han påstår ju inte att allt blir frid och fröjd med invandring, han kritiserar ju t.o.m. integrationen men menar att även svenska kan vara dåligt intergrerade. Jag uppfattar inte det som revolutionerande, konspiratoriskt eller provocerande.
Han använder i mångt och mycket en ekonomisk förklaringsmodell till problem i Sverige. Kanske inte så konstigt eftersom ekonomi är hans område och det kan kanske även vara förenklat men jag tycker definitivt att det är värt att debattera och respektera. Fast jag utgår ifrån att han inte har hittat på uppgifter, speciellt som de är ganska enkla att kolla i Sverige. Skulle antagligen inte se bra ut om det kom ut...

Enligt många är jag tydligen extremkommunist men anser trots det att hans idéer om minskade kommunbidrag, tak på a-kassan, förenklingar för småföretag är intressanta. Vi vet ju även att ett av de enklast, och effektivaste, sätten att intergrera någon i samhället är jobb. Kommuner som satsar på det har då antagligen ett försprång, även vad gäller invandringsreleterade problem, än de som inet satsar på företagandet.

jag påstår inte att han har rätt, jag påstår inte att detta är det enda sanna utan mer att det kan vara värt att se närmre på. Fast det är kanske inte SH som ska göra det.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Två reflektioner.

1. Vissa har fortfarande inte fattat att det är Maestros ironiserande över "kommunistmedia" som var själva kärnfrågan. Inte ens han själv tydligen eftersom han tydligen tror att det är Fölster som har publicerat artikeln med tanke på hans svar till xrperra.

2. Varför tas Stefan Fölsters ord som lag? För att han verkar trovärdig? Det verkar som om somliga har väldigt kort minne i så fall eller inte har följt med i nyhetsflödet med tanke på Janne Josefssons avslöjande för ett par veckor sedan av Rädda Barnens, BRIS och Majblommans lögner och förvanskande av statistik. Alla trodde på vartenda ord. Folks förtroende missbrukades men inte fan har man lärt sig av det tydligen.

Att inte förstå att Fölster har en agenda som han naturligtvis vill pusha på är väldigt naivt. Vem vet hur mycket han har att vinna på ett utspel. Personliga åsikter etc. Han är tex själv invandrare. Jag säger inte att han inte har nån poäng men ingen kan heller påstå att detta är en givande rapport direkt. Särskilt inte efter de uppenbara "mätfel" som finns med i rapporten. Allt han i realiteten får fram är att vi har ett avfolkningsproblem på landsorten och vad är nytt med det?

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Två reflektioner.

1. Vissa har fortfarande inte fattat att det är Maestros ironiserande över "kommunistmedia" som var själva kärnfrågan. Inte ens han själv tydligen eftersom han tydligen tror att det är Fölster som har publicerat artikeln med tanke på hans svar till xrperra.

2. Varför tas Stefan Fölsters ord som lag? För att han verkar trovärdig? Det verkar som om somliga har väldigt kort minne i så fall eller inte har följt med i nyhetsflödet med tanke på Janne Josefssons avslöjande för ett par veckor sedan av Rädda Barnens, BRIS och Majblommans lögner och förvanskande av statistik. Alla trodde på vartenda ord. Folks förtroende missbrukades men inte fan har man lärt sig av det tydligen.

Att inte förstå att Fölster har en agenda som han naturligtvis vill pusha på är väldigt naivt. Vem vet hur mycket han har att vinna på ett utspel. Personliga åsikter etc. Han är tex själv invandrare. Jag säger inte att han inte har nån poäng men ingen kan heller påstå att detta är en givande rapport direkt. Särskilt inte efter de uppenbara "mätfel" som finns med i rapporten. Allt han i realiteten får fram är att vi har ett avfolkningsproblem på landsorten och vad är nytt med det?

Vet du vem Fölster är?

Vad för "dolda motiv" skulle han ha menar du? Han har i sak ingen direkt koppling till frågan, är inte politiskt aktiverad och driver ingen lobbyism i frågan.

Däremot är han högt aktad som en rak och kompetent person som sällan skrider orden för sin poäng.

Intressant motpol dock i The Economist, även om jag bara skummade artikeln..

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Tja, jag vet inte om det är så viktigt om du köper statistiken eller inte. Det intressanta är väl om den är korrekt?

Det där är nog det dummaste du sagt.

Statistik ljuger aldrig. Däremot kan den visa irrelevant data, vilket blir rejält vilseledande. Om den dessutom presenteras i fel sammanhang slår det ännu mer fel, vilket jag tycker att det luktar lite som här.

Jag hänvisar till Börja Langefors Essays on Infology för att slippa fördjupa tråden i det.. De 3-4 första sidorna räcker för att proof my point.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Vet du vem Fölster är?

Vad för "dolda motiv" skulle han ha menar du? Han har i sak ingen direkt koppling till frågan, är inte politiskt aktiverad och driver ingen lobbyism i frågan.

Däremot är han högt aktad som en rak och kompetent person som sällan skrider orden för sin poäng.

Jag menar inte alls att han måste ha några dolda motiv men vill ändå påskina att de kan finnas. Om det är viktigt för honom att inte skräda med orden för att visa sin poäng skulle det ju tex kunna vara så att han kanske till och med skräder med statistiken så att säga. Och hans dolda motiv kanske är lika enkla som när Linda Rosing ringer Aftonbladet och berättar om sin svåra barndom, sitt missbruk av autosol eller nåt annat smaskigt för dumpöbeln. Dvs uppmärksamhet.

MIN poäng var iaf att "alla" tror och litar på honom för att han tidigare har ingett förtroende, tex genom att media använder honom som expert, vilket var exakt vad som hände i Rädda Barnen-historien.

Angående statistik så har du förstås helt rätt. I Majblommefrågan fabulerade man ju totalt men i deras SIFO-undersökning såg man ju även att beroende på hur man ställer en fråga och sedan tolkar svaret i princip kan ge statistik helt motsatta konklusioner.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
När till och med en nolla som Billström lyckas hånskratta åt en hittepårapport från någon tönt som lyckats jämföra Forshaga (?) med Malmö (!) så känns det som man måste vara en riktig Bror Duktig för att orkas ätta sig in i den frågan.

Förresten, antog SD Billströms medlemsansökan eller vad hände? :confused:

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Det där är nog det dummaste du sagt.
Då får jag tacka, för det måste betyda att jag skiver väldigt mycket bra om detta skulle vara det dummaste!

Faktum kvarstår dock: Om du köper statistik eller inte är irrelevant! Du skulle knappast bli godkänd som opponent om det var ditt argument i något som ens påminner om vetenskapliga kretsar.

Däremot har du rätt i, vilket jag även stödjer, att man kan disskutera VILKEN statistik som används men åter en gång så avgörs inte det av om du TYCKER att det luktar illa. Då får du plocka fram den alternativa faktan samt förklara varför den är mer relevant för frågan. (sedan finns det en massa annat att hålla ordning på vad gäller metodik, validitet o.s.v. men det känns lite onödigt just här. Inget konstigt överhuvudtaget.)
Nu är det ju verkligen overkill för ett forum på nätet där det mesta ifos avgörs enligt tesen att ju mer tvärsäker man är och ju mer högljudd man är desto mer rätt har man.

Åter en gång: jag säger inte att han har rätt men det kan vara av intresse att titta närmare på men att det i så fall bör göras i form av fakta, inte känslor!

Plus att boken inte fanns att läsa på nätet...

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Plus att boken inte fanns att läsa på nätet...

Om "boken" är Langefors så är det en artikel, bör finnas på t.ex Scopus och andra akademiska databaser. Annars kan jag maila pdf:en till dig ;)

Jag läste en metodkurs för ett par år sen med en lärare som sa en skön grej som jag tagit lite fasta på.

"Om något känns och ser orimligt ut, anta att det är det tills du trippelkollat all data och alla villkor".

Även om jag har svårt för de som blir alltför Popperska, så ligger det nåt i det. Framförallt när det kommer i non-reviewed media.

Edit: Metodlärarens poäng var längre än så, insåg jag nu när jag såg att det jag skrev inte alls var så "skönt" som jag mindes det. Men skönt eller ej, det var huvudpoängen :D

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...