Jag tror och hoppas du har fel. Jag har än så länge aldrig mött någon som visat någon tolerans för könsstympning i toleransens namn. Nåja, förhudsklipparna brukar iofs få hållas av någon underlig anledning så jag pratar alltså om kvinnlig stympning.
Däremot är jag inne på AGVs spår. För mig är könsstympning knappast ett skäl att hindra någon från att komma till sverige, de kommer ju inte könsstympas mindre om vi låser gränsen.
Om de f.ö. uppfyller de flykting/asylskäl som ställs så är det ju bättre att 30% riskerar könsstympas och där fleråriga fängelsestraff kan utdömmas än att låsa gränsen och 100% stympas utan påföljder..,..
Förhudsklippning kan knappast jämföras med det här men min subjektiva mening är att det skriks mer om det.
Har jag sagt något om att stänga gränser? Tar du mig för att var SD-are eller nåt?
Citerar vad jag affekt skrev av mig över detta ämne i en annan och för sinnesstämningen lämplig tråd, på midsommarafton:
"Man ska läsa lite nyheter, tänker man, på midsommaraftonens morgon. Någonstans bör man kanske hålla i minnet vilken situation många har i vårt land, vad förtryck är och att det får fortgå med en häpnadsväckande likgiltighet från makt och media.
Vad som förvånar mig är att barbarerna vågar skära i vad den gud de tillber skapat. Det är rimligtvis ett uttryck för något helt annat, nämligen tolkningsföreträde och makt, som i så många andra sammanhang där religion missbrukas.
Drar mig till minnes en dokumentär jag såg för några år sen. De lyckades, om än tillfälligt, vända trenden i några byar men var i Afrika detta tilldrog sig minns jag inte. Männen brydde sig inte, tvärtom var de positiva då de "nya" kvinnorna var mer positiva till sex och gav betydligt mer respons. Inte helt svårbegripligtnt när dessa kunde få ut något annat än smärta, infektioner och vad mer för vedermödor som kan uppstå. Tänk er vilket brinnande helvete en förlossning måste vara. Kvar var bara det gamla arvet med att de inte kunde säga nej eller bestämma hur och när det skulle sexas. Traditionen med att karva i flickebarn föreföll snarast upprätthållas av kvinnorna själva, där en förstörd och förbittrad generation såg till att nästa ska minsann ha det lika eländigt. Vanligast var väl att en trollpacka med sin starka ställning höll de andra i schack och också var den som genomförde in/över-greppen.
De här ska jag ägna en tanke den här glättiga dagen. Sånt här ska inte gullas med! Tips på trovärdiga organisationer som jobbar mot det här mottages tacksamt."
och:
"Que? Vad har de (SD) för handlingsplan mot det här? Frågan är väl snarare hur vi som land förhåller oss till dem som ägnar sig åt det här och ämnar fortsätta med det samtidigt som de åtnjuter skydd och privilegier här. Kanske bättre att spela på egot och vara tydliga med att barnen omhändertas, förövarna utvisas och alla kostnader de åsamkat vårt samhälle ska återbetalas.
Religionsfrihet ska vi ha men den skall inte innefatta acceptans av bestialiska tortyrmetoder.
Med reservation för att citatet inte är det ursprungliga så står sig Kings ord lika väl idag. Ordet "ligiltighet" är t o m mer uttrycksfullt än "tystnad";
"Det värsta är inte de onda människornas ondska utan de goda människornas likgiltighet."