SD unplugged

Status
Ej öppen för fler svar.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Nyamko's två förslag 2006 respektive 2012 blev ju allmänt bespottade så visst finns det en oerhörd beröringsskräck även gällande detta.

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/nyamko-sabuni-sade-det-redan-2006_3685956.svd

Jo, förvisso. Angreppen på henne var riktigt osmakliga försök att plocka billiga politiska poänger med hjälp av "fiska-i-grumligt-vatten-retorik".
...Däremot är populism och billiga tjuvknep inte detsamma som att någon faktiskt ansåg att "lite fittskärning i religionens namn är ok"...

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag har inte tagi dig för någnting, mitt avslut var inte riktat mot någon utan mer en återkoppling till det AGV skrivit tidigare.

Det enda jag ifrågasatte var varför du tror att "folk"(både allmänhet & lagstiftare) i Sverige skulle vara mer översende med denna typ av grov könsstympning än andra former av barnmisshandel.

Den påföljd som verkar kunna bli praxis är förvisso lågt satt men jag kan inte se att den är s mycket "mesigare" än andra påföljder när barn råkat illa ut.

Jag tror f.ö. vi är ganska eniga i vår syn på religionsfrihet och att det inte skall finnas något utrymme för att skada barn i den friheten..

Kanske överreagerade på det där med att stänga gränser. Inte är jag så naiv.

Jag anser att vi har en lång tradition av att sätta andra intressen före barnens väl och du anar nog att det blir långt om jag skall blotta mitt hjärta i den frågan. Jag är inte nån fena på att googla statistik och din förmåga därvidlag måste jag hysa beundran inför. Jag "tror" utifrån vad jag sett och läst i utredningsmaterial/personakter i ett förutvarande yrke.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Kanske överreagerade på det där med att stänga gränser. Inte är jag så naiv.

Jag anser att vi har en lång tradition av att sätta andra intressen före barnens väl och du anar nog att det blir långt om jag skall blotta mitt hjärta i den frågan. Jag är inte nån fena på att googla statistik och din förmåga därvidlag måste jag hysa beundran inför. Jag "tror" utifrån vad jag sett och läst i utredningsmaterial/personakter i ett förutvarande yrke.

Jo, jag har fått lite hintar om att det finns en del bakom dina åsikter i de frågorna och jag håller med dig om att man många gånger inte sett till barnens bästa.
Däremot hyser jag tron och förhoppningen till att just denna typ av könstympning är en väldigt "lätt" fråga att ta ställning i.
- "Är det acceptabelt att omfattande och oåterligkallerligt stympa flickor?"
Det är en fråga där det inte finns så mycket utrymme för tolkning eller egna teorier till skillnad från mer komplexa ärenden som jag antar är de som präglar ditt synsätt i frågor gällande barns rätt & välbefinnande..

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Nyamko's två förslag 2006 respektive 2012 blev ju allmänt bespottade så visst finns det en oerhörd beröringsskräck även gällande detta.

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/nyamko-sabuni-sade-det-redan-2006_3685956.svd

Jo, det var tråkigt. Det blir lätt fel i dagens samtalston. Antingen kör vi ner i det ena diket eller det andra.

Lika illa är det ju när myndigheter och skolor skamset tittar åt ett annat håll när småflickor förs bort för våldtäkt och tvångsäktenskap utomlands.

Sådant är det. Vad hade SD på programmet för att komma till rätta med situationen? Vet någon?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Men herrejisses vilka känsliga tår lilla gubben har då.... putte nutt.

:gråta Har den där stilen nånsin funkat för dig, lektorn eller professorn?

Ska du härskarteknika ner mig får du nog vackert snäppa upp det hela ett par pinnhål. Rispäckt, dämmit!

Du kan lära av min favoritlattepappa i tråden. Han är som en dumpventil för aggressioner. Befriande, i sanning.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
:gråta Har den där stilen nånsin funkat för dig, lektorn eller professorn?

Ska du härskarteknika ner mig får du nog vackert snäppa upp det hela ett par pinnhål. Rispäckt, dämmit!

Du kan lära av min favoritlattepappa i tråden. Han är som en dumpventil för aggressioner. Befriande, i sanning.

:gråta

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jo, det var tråkigt. Det blir lätt fel i dagens samtalston. Antingen kör vi ner i det ena diket eller det andra.

Lika illa är det ju när myndigheter och skolor skamset tittar åt ett annat håll när småflickor förs bort för våldtäkt och tvångsäktenskap utomlands.

Sådant är det. Vad hade SD på programmet för att komma till rätta med situationen? Vet någon?

SD skulle förmodligen extremt mycket tydligare tala om för bl.a. dessa muslimer vilka värderingar som gäller i Sverige, samt bestraffa övertramp mot dessa värderingar betydligt mycket tydligare. Att de, eller något annat svenskt parti, kan göra något åt dessa underutvecklade skitkulturer förutom att beskriva dem för vad de är tror inte jag heller.

Vår vurm för att beskriva alla kulturer som lika bra är ett av problemen, vem kan egentligen ärligt säga att islam i Östra Afrika är bra? :confused:

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
SD skulle förmodligen extremt mycket tydligare tala om för bl.a. dessa muslimer vilka värderingar som gäller i Sverige, samt bestraffa övertramp mot dessa värderingar betydligt mycket tydligare. Att de, eller något annat svenskt parti, kan göra något åt dessa underutvecklade skitkulturer förutom att beskriva dem för vad de är tror inte jag heller.

Vår vurm för att beskriva alla kulturer som lika bra är ett av problemen, vem kan egentligen ärligt säga att islam i Östra Afrika är bra? :confused:

Tala om? berätta för? Skriva pamfletter?

Hur påverkar det våra domstolar tror du?

Vilken "vår vurm för att beskriva alla kulturer som lika bra"?

När beskrivs 30-talets Tyskland som lika bra som vår vår???

Att vi inte är snabba att sätta vår tunga svenska röv över näsan på andra utan att vi har en smula eftertanksamhet?

INGEN! ABSOLUT INGEN tar könsstympning lättsamt... leta upp den artikel om gör det så kan vi börja snacka åt ditt håll.

Som det är nu är det SA-retorik från din sida. Inget annat.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Väldigt många frågor i ditt inlägg, skall de besvaras en och en eller kan uttrycka mig i resonerande termer?

Förresten, Norge fortsätter visa vägen :)

uploadfromtaptalk1403848862070.jpg

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Förresten, Norge fortsätter visa vägen :)
Visa vägen? Är det en bra väg att ha olika åldersgränser beroende på vem man är? Varför skall det inte räcka att vara myndig?
Tycker du att den lagändring som genomförs i Sverige är så mycket sämre om än för sen?

"Juni ut kan den som är 16 år och vill gifta sig ansöka om dispens hos Skatteverket för att få göra det. Därefter är det bara myndiga som får gifta sig."
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=5897144

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Visa vägen? Är det en bra väg att ha olika åldersgränser beroende på vem man är? Varför skall det inte räcka att vara myndig?
Tycker du att den lagändring som genomförs i Sverige är så mycket sämre om än för sen?

"Juni ut kan den som är 16 år och vill gifta sig ansöka om dispens hos Skatteverket för att få göra det. Därefter är det bara myndiga som får gifta sig."
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=5897144

Det räcker bevisligen inte att vara myndig, i så fall hade väl inte Norge behövt särlagstiftning? Med all respekt åt ditt idoga motstånd till sunt förnuft, så måste jag ändå tillstå att jag tror att norska politiker och remissinstanser tänkt på ett antal olika scenarier, problematiserat dem och ändå bedömt det som en bra lagstiftning.

Den svenska uppstramningen är bra, absolut. Det går väl fortfarande att få dispens dock?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08

"Sammanfattning
Från och med den 1 juli 2014 gäller nya straffrättsliga och civilrättsliga bestämmelser som stärker skyddet mot tvångsäktenskap och barnäktenskap. Två nya brott införs i brottsbalken. Vidare avskaffas möjligheten för barn att få dispens att gifta sig. Reglerna om erkännande av utländska äktenskap skärps också"

http://www.regeringen.se/sb/d/18315/a/241197

Hela faktabladet:
http://www.regeringen.se/content/1/c6/24/11/97/6a21dd06.pdf

Ur regeringens faktablad:

Från och med den 1 juli 2014 gäller nya straffrättsliga och civilrättsliga bestämmelser som stärker skyddet mot tvångsäktenskap och barnäktenskap. Två nya brott införs i brottsbalken. Vidare avskaffas möjligheten för barn att få dispens att gifta sig. Reglerna om erkännande av utländska äktenskap skärps också

Brottet äktenskapstvång

Det nya brottet äktenskapstvång gäller den som genom olaga tvång eller utnyttjande av utsatt belägenhet förmår en person att ingå ett äktenskap eller en äktenskapsliknande förbindelse. Straffet för äktenskapstvång är fängelse i högst fyra år.
...
...
...

Om äktenskapstvång begås utomlands
Äktenskapstvång har undantagits från det krav på så kallad dubbel straffbarhet som gäller för de flesta brott. Det innebär att ett Ääktenskapstvång får prövas av svensk domstol även om gärningen inte är straffbar i det land där den begicks.....
...
...

Brottet vilseledande till tvångsäktenskapsresa
Bestämmelsen om äktenskapstvång kompletteras av det nya brottet vilseledande till tvångsäktenskapsresa. Straffet är fängelse i högst två år. Brottet gäller den som genom vilseledande förmår en person att resa till en annan stat än den där han eller hon bor, i syfte att personen genom olaga tvång eller utnyttjande av hans eller hennes utsatta belägenhet ska förmås att ingå ett äktenskap eller en äktenskapsliknande förbindelse.
.......

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag delar tyvärr inte din eufori eftersom det pågår en debatt om påstådda kryphål i lagstiftningen. En sak är säker, skall jag välja att lita på vår Jämställdhets- respektive Justitieminister eller Sanna Rayman på SvD så är valet ohyggligt lätt.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Däremot hyser jag tron och förhoppningen till att just denna typ av könstympning är en väldigt "lätt" fråga att ta ställning i.
- "Är det acceptabelt att omfattande och oåterligkallerligt stympa flickor?"

INGEN! ABSOLUT INGEN tar könsstympning lättsamt... leta upp den artikel om gör det så kan vi börja snacka åt ditt håll.

Ord och inga visor, minsann. Låtom oss på svenskt manér ta detta starka ställningstagande. Sen kan vi vända ryggen till och klappa oss förnöjt på den egna axeln. Vi har ju en lag med en "hämsk" straffsats vi ändå inte kommer tillämpa. Gäller det grova brott måste vi dock låta advokaterna skipa rättvisan, eller rättare sagt skicka den "into orbit".

Småskaliga, långsiktiga satsningar lokalt är grejen. Finns inga prettodeviser som spöar det, utom när man vill framstå som god och fin...i Sverige.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Vi har ju en lag med en "hämsk" straffsats vi ändå inte kommer tillämpa. Gäller det grova brott måste vi dock låta advokaterna skipa rättvisan, eller rättare sagt skicka den "into orbit"
.

Påföljderna är ju en annan diskussion. Där tycker jag det är tragiskt att man i det tidigare nämnda fallet valde två år som verkar bli praxis när det straffskallan rymmer möjlighet att utdöma upp till 10 år. Däremot är frågan om man i just könstympningsfallen dömmer lättare än annan barnmisshandel, du får gärna visa några exempel på att så är fallet i såfall.

Vad är alternativet till att låta domstolar dömma i brottsmål? :va

Och dessutom säger du ju det självt, det som troligen kommer göra skillnad är det lokala arbetet nära människor och inte att vi har nationella lagar som kommer göra skillnaden.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Och dessutom säger du ju det självt, det som troligen kommer göra skillnad är det lokala arbetet nära människor och inte att vi har nationella lagar som kommer göra skillnaden.

Och? Det har jag alltid hävdat, fast jag brukar ha _ed "långsiktighet" också. Vi får väl se om det blir några do_ar och så kan vi reflektera över vilken nytta kulorna so_ rullar i den apparaten hade kunnat göra lokalt, satsade på utbildning, långsiktigt. (Glö_ det finansiella hålet SIDA.) Jag har so_ du vet, efterso_ du kallat mig rättshaverist, klen tro till att vårt rättsväsende ytterst är ägnat att skipa rättvisa. Det är för _ånga som ska sko sig på vägen _en visst blir det do_slut. Tyvärr oftast _est so_ en loska i ansiktet på brottsoffer. Skyddet för förövare är så oerhört mycket starkare än viljan att skydda offren. T ex Anne Ramberg har ju fra_trätt och påtalat vikten av att värna förövarnas integritet, oavsett det pris offren får betala.

(Ransonerade lite m efterso_ du slösar så infernaliskt _ed de_.)

Men vi kan köra på, ett tag till:

https://www.youtube.com/watch?v=qJh6EQ5gv7g

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
. Vi får väl se om det blir några do_ar
Då är vi ju så gott som eniga även om din skeptisism möjligen är större än min.
Med det sagt lämnar jag tråden då jag inte kan hålla den höga nivå som efterfrågas.
För att citera en mycket klok medlem:
- "Trevlig helg!"

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten