SE P1i köpa eller inte?

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Men om man har modulen i bilen, blir inte GPS'en svåranvänd på motorcykeln eller i hyrbilen man får när man är i en annan stad där man verkligen inte hittar?

Att fastmontera en GPS modul i bilen som körs tur och retur jobbet och till ICA två gånger i veckan känns ju ganska onödigt.
Dessutom kan man ju köpa en separat GPS med tre gånger så stor skärm om man ändå inte har tänkt ha den med sig.

Det jag såg som den stora fördelen med att ha GPS i luren var ju att den finns där när man kliver av planet i ??? och ska ta sig till ????

du, äh skitsamma....:näsblod

Mad Mats

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
VFR
I mina tidigare SE telefoner har det funnits något som kallas kodminne där man kan spara alla sina koder. I min förra Nokia fanns något som kallades plånbok där man kunde spara sånt. Finns det något liknade i SE P1i?

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
I mina tidigare SE telefoner har det funnits något som kallas kodminne där man kan spara alla sina koder. I min förra Nokia fanns något som kallades plånbok där man kunde spara sånt. Finns det något liknade i SE P1i?
Nej, men det finns gott om såna program att installera. Både som kostar en slant och gratis, jag kör själv Handy Safe. En fördel är att jag har motsvarande program även i min dator och kan synka alla poster...

Mad Mats

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
VFR
Nej, men det finns gott om såna program att installera. Både som kostar en slant och gratis, jag kör själv Handy Safe. En fördel är att jag har motsvarande program även i min dator och kan synka alla poster...

Har du något exempel på ett gratisprogram?

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Inte vet jag, för att den är en separat enehet som ska ha strömförsörjning, men varför inte ha skiten inbyggd i luren, den bär man ju ändå med sig?

Några möjliga förklaringar.

1. Det fanns inte plats i telefonen för modulen.
2. De upptäckte att om de skulle få den att passa i mobilen så skulle den bli lika kass som den i N95, jag tror nokia har den för att testa folks tålamod.
3. Bättre mottagning med extern.

Angående Nokias så är den väl inte helt gratis föralltid sen får du ju betala datatransfers för kartorna. Kör du 3g blir det svindyrt om du inte är på rätt ställe.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Några möjliga förklaringar.

1. Det fanns inte plats i telefonen för modulen.
2. De upptäckte att om de skulle få den att passa i mobilen så skulle den bli lika kass som den i N95, jag tror nokia har den för att testa folks tålamod.
3. Bättre mottagning med extern.

Angående Nokias så är den väl inte helt gratis föralltid sen får du ju betala datatransfers för kartorna. Kör du 3g blir det svindyrt om du inte är på rätt ställe.

1. Men det fanns det i Nokian, som är lika stor eller mindre?
2. Nokians lär funka utmärkt numera, det var i första versionen av SW den var seg.
3. Visst men det är ännu bättre mottagning i en separat Garmin.

Nokias kartor är väl nerladdade på minneskort, det är först om du ska byta kontinent du behöver ladda fler kartor, och det kan du göra gratis hemma med datorn och CD skivan innan du åker.
Det som kostade i fallet Nokia var väl tjänsten röstkommando, dom laddas ner medans man kör så där får man betala nerladdningen.

Allt med reservation för att det är sådant jag har fått berättat för mig av folk som äger Nokian, folk som egentligen inte använder GPS funktionen.
Men met tanke på kvaliteten på min (och alla mina bekantas) 750i så spelar det ingen roll, Ericsson har förbrukat en hel del förtroende redan där.

thefatkid

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Hoj
2006, Yamaha R6

Men met tanke på kvaliteten på min (och alla mina bekantas) 750i så spelar det ingen roll, Ericsson har förbrukat en hel del förtroende redan där.

Så om en mazda 626 hade krånglat mycket för dig och dina bekanta skulle du aldrig köpa en mazda 6?

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Jösses.... P1:an har inte inbyggd GPS-mottagare. Den har heller inte turbo-3G.
Däremot har den touch-skärm och ett tangentbord. Bara en fråga om vad man som användare prioriterar och föredrar för formfaktor. Det kommer inte att säljas särskilt många telefoner som har "allt" än på nåt år, så långt har inte batterierna kommit.

Vart leder jämförelsen om vad och varför inte? "Bättre" är ju en subjektiv bedömning, fråga SE varför de gjort som de gjort istället och köp sedan en annan telefon som passar just bättre.

Som jobbtelefon där man använder kalender, uppgifter och liknande mycket är P1:an suverän just tack vare tangentbordet och pekskärmen tillsammans med WLAN. GPS:en är bara "extra" ungefär som bordsstället...

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Så om en mazda 626 hade krånglat mycket för dig och dina bekanta skulle du aldrig köpa en mazda 6?

Om en mazda årsmodell 06 hade i princip självdestruerat innan 07 var slut skulle jag inte köpa en till mazda, helt rätt uppfattat!

rewind

Luttrad å tillbakalutad ...
Gick med
27 May 2003
Hoj
SV650S -01, ktm exc 450
1. Men det fanns det i Nokian, som är lika stor eller mindre?
2. Nokians lär funka utmärkt numera, det var i första versionen av SW den var seg.
3. Visst men det är ännu bättre mottagning i en separat Garmin.

Nokias kartor är väl nerladdade på minneskort, det är först om du ska byta kontinent du behöver ladda fler kartor, och det kan du göra gratis hemma med datorn och CD skivan innan du åker.
Det som kostade i fallet Nokia var väl tjänsten röstkommando, dom laddas ner medans man kör så där får man betala nerladdningen.

Allt med reservation för att det är sådant jag har fått berättat för mig av folk som äger Nokian, folk som egentligen inte använder GPS funktionen.

Sant kartorna laddar man innan och man får plats med en hel del av europa på 1Gb.
GPS:en funkar helt ok efter nån mjukvaru-uppdatering.
För att inte tala om kameran som verkligen är toppen när man offrar lite tid på att ställa in för fotograferande.

Så N95 el P1i är en smaksak vad man vill ha för funktioner

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ingår den här GPS-mojängen alltid närman köper P1i'n?
SIBA säljer telefonen för ca 4300. Får man med GPS-grejjen där måntro?

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Ingår den här GPS-mojängen alltid närman köper P1i'n?
SIBA säljer telefonen för ca 4300. Får man med GPS-grejjen där måntro?
Standardpris och i lådan ska du få med:

# Telefon
# Batteri BST-40
# Laddare CST-70
# USB-kabel
# 512Mb M2 minneskort
# Tyg-fodral
# Stereo-hörlurar
# Bordsställ CDS-65
# PC-suite på CD
# Manualer
# Penna
# GPS-mottagare
# Cigg-kabel till GPS-mottagaren
# Batteri till GPS-mottagaren

# Wayfinder Navigator 7-licens för 12 månader.
# Manual för Wayfinder.

(Listan från katshing.se)

Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Tack! Så SE bundlar GPS-mottagaren med alla P1i som säljs?

Standardpris och i lådan ska du få med:

# Telefon
# Batteri BST-40
# Laddare CST-70
# USB-kabel
# 512Mb M2 minneskort
# Tyg-fodral
# Stereo-hörlurar
# Bordsställ CDS-65
# PC-suite på CD
# Manualer
# Penna
# GPS-mottagare
# Cigg-kabel till GPS-mottagaren
# Batteri till GPS-mottagaren

# Wayfinder Navigator 7-licens för 12 månader.
# Manual för Wayfinder.

(Listan från katshing.se)

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
Fabrikare
Enligt en väl insatt källa hos Sonyericsson tillverkades P1 utan inbyggd gps för att batteritiden skulle bli väldigt kort när gpsen används samt att mottagningen blev så mycket sämre.
Var ett tag inne på att byta P990 mot en N95 men som tur var för mig iallafall:D hann två polare skaffa N95an och då bådas telefoner har slutat fungera och blivit utbytta mot nya inte mindre en två ggr var valet ganska lätt när P1 lanserades.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept