Seat Leon, bra eller anus?

• Thread starter Thread starter _teSSan_
  • Start date Start date

_teSSan_

Guest
En kompis till mig vill köpa en Seat Leon, men hon vågar inte innan hon vet om det verkligen är en bra bil.. :confused:

Vad har ni för erfarenheter av dem?

Nån som kan hjälpa till? :)

FeeBee skrev:
En kompis till mig vill köpa en Seat Leon, men hon vågar inte innan hon vet om det verkligen är en bra bil.. :confused:

Kvalitéten är det väl sisådär med men annars är det ju som vilken folkvagn som helst. Lite plastig och sådär. Personligen skulle jag satsa på en Polo eller Golf istället.

Som alla andra VWbilar är en helt utstruken och utslätad. Med enklare ord: astråkig!

Vad är det för årsmodell hon tänkt sig? Finns många andra märken utanför VW-familjen som är bra. Personligen hade jag inte haft något emot en Citroen C2 om jag skulle ha en liten billig bil!

//jaG

Har kört en del leon.. Ganska alldaglig bil. Funktionabel och ganska mycket roligare än att ha en tråkig golf. Ser lite roligare ut, motorn är ju samma skit.. Mina erfarenheter är possitiva ochs kulle jag köpa en bil i denna prisklassen skulle det nog bli en sådan. Kvaliteten kan jag inte uttala mig om

FeeBee skrev:

Vilken modell är hon intresserad av?

Har en Leon 20VT -01. Har kört den snart 6000 mil, och inte en krona i reparationskostnad. Bara rullar o rullar, så jag håller mig nog kvar i VAG-träsket när jag byter bil.

Det är lite skillnad mot mina kollegors BMW e46, där är kvalitén inte lika påtaglig.

Det finns ett par klassiska Leon-saker att tänka på: om det är en tidig (00/01) skall man kolla upp att den varit inne på garantibyte av listerna runt dörrarna. Annars kan det läcka in vatten. Om gummit har börjat lossna (ytskiktet) på dörrhandtaget kostar ett nytt handtag inte många kronor, så det är ingen fara.

Lartes skrev:
ALLA andra VW bilar?

Har du kört alla?
Har du ens kört alla deras GTI modeller?

Jag har inom Vw kört
touareq,
åkt phaeton,
kört Passat W6, V6 diesel (import), 1.8T samt 1.8
Kört Golf gamla GTi (äldsta, den var rolig, men räknas väl knappast numera?), 2-Gti, 3 GTi samt nya GTi. Även massa andra motorer inkl. R32 (mest överprisade bilen någonsin?)
kört Polo någon 1.4 samt GTi (den kom närmast att vara rolig)

Skoda RS samt alla deras modeller med mindre motor (fabia, superb, pickup osv.)

Audi A3 1.8, 1.8Ts, den nya med stora motorn
A4 med 1.8T, S samt RS modell (rolig bil men lirar inte med Seat Leon direkt)
RS2
A6 med V6 samt S6
Åkt A8

Vilka bilar har jag nu inte känt på för att ha rätt till en åsikt? Min åsikt är alltså att Vw äter upp sig självt inifrån av tråkighet och präktighet. Men alla har ju rätt till sin egen åsikt.

//jaG

Zeb_Macahan skrev:
Jag har inom Vw kört

*olika bilmodeller*

Vilka bilar har jag nu inte känt på för att ha rätt till en åsikt?

//jaG

För det första har jag väll aldrig sagt att du inte har rätt till en åsikt?
Jag frågade bara om du kört deras modeller.

Det hade du tydligen, so fine.
Tack för svaret

tycon1 skrev:
Jag skulle knappast säga nej till Nya Golf GTi VR6..ser helt sjukt brutal ut, och med starkare motor än tidigare! :yoparty

Du menar väl inte R34? Den kan bli spännande om dom lyckas tvätta bort gubbstämpeln. När teknikens värld prisar en GTi för att den är "bekväm" så har GTi tappat hela sin innebörd....

Vanliga GTi har fortfarande 200hk tråkturbomotor, den samma som sitter i alla VAG-bilar... :(

//jaG

Zeb_Macahan skrev:
Som alla andra VWbilar är en helt utstruken och utslätad. Med enklare ord: astråkig!

Personligen hade jag inte haft något emot en Citroen C2 om jag skulle ha en liten billig bil!

Men en Citroen, det skulle du vilja ha... Sicken bilkännare :rofl

Gixxer-Anders skrev:
Men en Citroen, det skulle du vilja ha... Sicken bilkännare :rofl

citroën har precis som alla andra bilar tre års garanti. Motorn är roligare, chassit kvickare och bilen i sig snyggare. Dessutom billigare. Vad talar emot den?

Själv kör jag en Honda Civic Type R från -04, så jag är väl kanske den som har den sanna GTi´n i tråden? Eller?

//jaG

Zeb_Macahan skrev:
Själv kör jag en Honda Civic Type R från -04, så jag är väl kanske den som har den sanna GTi´n i tråden? Eller?

Eller 2001 års "18-år och nytaget körkort dröm"... :7peta

Nejdå, den är fin. :pannkyss

Zeb_Macahan skrev:
Vill du kalla det "golfklass" så gör det. Roligast är den dock! :yoparty

//jaG

Om jag vill kalla den golf-klassen?

Hör aldrig dess riktiga namn i några reportage, vare sig i tidningar eller i tv.

Trodde det fanns befog att kalla den för just Golfklassen, men tydligen inte.

Lartes skrev:
Om jag vill kalla den golf-klassen?

Hör aldrig dess riktiga namn i några reportage, vare sig i tidningar eller i tv.

Trodde det fanns befog att kalla den för just Golfklassen, men tydligen inte.

Golfklassen är "folkmun" för segment C (om jag inte missminner mig)

Numera är ju gränserna mellan klasserna ganska dimmigt. Alla bilar växer ju på alla ledder hela tiden. Tvärtemot hojarna kan man säga :D

//jaG

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...