Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Det behövs nog ett "villkor ABS" för alla som gjort sina uppkörningar på hoj med ABS.
Märkligt. Du kanske bromsade för lätt första gången men man får ungefär dubbelt så lång bromssträcka om ABS:en går in från början till slut.Det där är så märkligt. Jag tog också mitt körkort i mogen ålder, så sent som för två år sedan. Vid bromsningen från 90 km/h bromsade jag som min körlärare hade lärt mig, dvs med inget eller minimalt ingrepp från ABS:en. Kontrollanten sa då något i stil med "Du har väl ABS? Bromsa ordentligt!" och så fick jag göra om och nöp till utav bara helvete. Då fick jag godkänt.
Han hade kanske tur och fick en kärringfitta som omväxling andra gången?Det hade ju varit intressant att höra om TS lyckades bättre på nästa uppkörning eller om han fick en "gubbkuk" som uppkörningsförrättare även den gången.
Dessvärre har han inte varit aktiv sedan registreringsdagen.
Det låter långt. Jag kunde "bromsa bättre än ABSen" på den Hornet jag körde på skolan om jag kände efter men jag minns inte att det skulle vara så stor skillnad. Anledningen att jag vet är att jag fick testa det på risktvåan för jag var den som klarade det bäst.Märkligt. Du kanske bromsade för lätt första gången men man får ungefär dubbelt så lång bromssträcka om ABS:en går in från början till slut.
Har vi inte kommit fram till att det där är en myt? Rakt fram, ja, men klipper du plötsligt till det du har med fullt nerlägg som kommer ingen vanlig ABS rädda dig ändå. Möjligen dom senaste med mer raceteknologi bakom.Om du inte använder/ har någon bromsteknik alls så är skillnaden att du står på hjulen med ABS och du bromsar omkull dig utan.
På tre olika hojar av olika märken med ABS sedan 2016 har aktiveringen av denna varit noll gånger i trafik.Hur ofta triggar ni ABS (ni som har det monterat)? Jag som kör som en kärring har alltid högre max acc än max retardation registrerat efter en åktur.
Det är ju en sagolik skillnad mellan de äldre systemen som gav en puls per lampstolpe och nuvarande med ställbart ingrepp och stöd av IMU.
En gång, härom året när jag körde nere i Italien/Österrike. Jag var helt tagen av alla stora berg och uppmärksammade inte att trafiken framför mig stannat. Då var det centimetrar ifrån att jag parkerade hojen i bakpartiet på en lastbil, men tack vare ABS* kunde jag panikbromsa och väja åt sidan.Hur ofta triggar ni ABS (ni som har det monterat)? Jag som kör som en kärring har alltid högre max acc än max retardation registrerat efter en åktur.
Det är ju en sagolik skillnad mellan de äldre systemen som gav en puls per lampstolpe och nuvarande med ställbart ingrepp och stöd av IMU.
Har vi inte kommit fram till att det där är en myt? Rakt fram, ja, men klipper du plötsligt till det du har med fullt nerlägg som kommer ingen vanlig ABS rädda dig ändå. Möjligen dom senaste med mer raceteknologi bakom.
Jag har gjort det vid ett tillfälle. Det var på essingeleden södergående efter eugeniatunneln. Vänstra körfältet höll avsevärt högre tempo än mittenfältet och rätt som det var så var det en bil som utan förvarning eller blinkers valde att gå ut i mitt körfält precis framför mig med följd att jag fick nypa bromsen för att inte krocka.Jag tror inte jag har triggat ABS oavsiktligt någon gång sen jag fick körkortet. Några gånger på infarten har det förstås blivit bara för att det är roligt.
Nja. Visst. Det är så att om du försöker göra saker som är fysiskt omöjliga så kommer det inte att funka oavsett hjälpsystem. Du kan inte hålla dig kvar på vägbanan i 140 i ishalka i en tvär kurva oavsett antisladdsystem heller.Har vi inte kommit fram till att det där är en myt? Rakt fram, ja, men klipper du plötsligt till det du har med fullt nerlägg som kommer ingen vanlig ABS rädda dig ändå. Möjligen dom senaste med mer raceteknologi bakom.
Det där är nog något som inte varit sant på väldigt många år.Märkligt. Du kanske bromsade för lätt första gången men man får ungefär dubbelt så lång bromssträcka om ABS:en går in från början till slut.
Var det när de hade den fantastiska röda asfalten där? Helt grepplös och nerkletad med diesel när lastbilarna hade gasat uppför backen.Jag har gjort det vid ett tillfälle. Det var på essingeleden södergående efter eugeniatunneln. Vänstra körfältet höll avsevärt högre tempo än mittenfältet och rätt som det var så var det en bil som utan förvarning eller blinkers valde att gå ut i mitt körfält precis framför mig med följd att jag fick nypa bromsen för att inte krocka.
Jag vågar inte uttala mig om jag hade grejat den bromsningen utan ABS men jag kände i alla fall rätt tydligt att den gick in.
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |