Hoztic
Alltid på väg mot nya mål
Det är just den poängen jag är ute efter, det är inget magiskt system som kommer lösa allt från rullgrus till brusten kamkedja. Man måste ändå ha en viss teknik och kunskap. Vare sig hojar eller bilar har ju slutat dra av vägen bara för att det har uppfunnits en massa stödsystem. Och även om dagens system är oändligt bättre än ur-ABSen så är det ju omöjligt att komma ifrån naturlagarna.Nja. Visst. Det är så att om du försöker göra saker som är fysiskt omöjliga så kommer det inte att funka oavsett hjälpsystem. Du kan inte hålla dig kvar på vägbanan i 140 i ishalka i en tvär kurva oavsett antisladdsystem heller.
Så om du ligger i fullt nedlägg och plötsligt nyper bromsen så är risken ganska stor att ABS inte räddar dig från att göra en lowsider. Det är helt sant.
Men i merparten av de situationer som kan tänkas uppstå så är ABS troligen skillnaden mellan att klara inbromsningen eller gå omkull.
Dvs systemen idag är så pass bra att dom grejar att se till att du bibehåller kontrollen även i ganska dåliga situationer även om dom inte kan lösa allt. Och dom kommer troligen aldrig att kunna lösa allt. En del av situationerna går inte att lösa eftersom fysikens lagar sätter gränser som ett hjälpsystem aldrig kan komma runt.
Själv kommer jag fortsätta att se aktiveringen som ett misslyckande, och reser upp och bromsar så mycket det går, där det går, eller bromsar med varsamhet vid nerlägg. Några gånger under karriären har det hoppat upp rådjur på vägen, då har jag inte ens bromsat, utan styrt förbi hindren istället. Hellre full kontroll än halvdann kontroll, för det är oavsett svårare att styra undan med fullt drivankare ute.