... "-Det hörs när du kommer....
Exakt så sa kompisarna i mitt kompani när jag gjorde lumpen som MC-ordonnans. Hurdå frågade jag förvirrat? Jo, alla MC-ordonnanser gasar fult på rakorna men när det är du som kommer så är det mycket kortare avslag i kurvorna innan man hör full gas igen. Till saken hör att jag för egna slantar försåg min arme-qvarna med dubbdäck på vintern.
Annars brukar ingen klaga som ser mig. Men när jag körde 125 på stenåldern så fick jag från morsan höra att mosters karl Micke hade sett mig komma körandes på framhjulet inne i stan. Jag kan inte göra långa stoppisar så jag var lite förvirrad en stund innan jag fattade att det inte var en stoppie utan att han skojat till det och bytt hjul. Han hade sett mig på bakhjulet... Men inte ens morsan gnällde då hon nog var ännu mer förvirrad än mig.
Sen har jag inte hört många klaga trots mycket buskörning i mina yngre år. I ett samhälle där man lätt blir igenkänd. Tvärtom har de flesta bara varit roade.
Bortsett från lite befäl i det militära då. En gång kom jag över ett backkrön med absolut qvarnan absolut maxad, kanske 140km/h eller vad dom nu gick. Och nere i en svacka står en blågul militärpolis och har precis stoppat ett annat fordon. Jag inser att det inte är någon ide att släppa gasen samt att alla andra MC-ordonannser ser exakt likadana ut så jag håller bara stumt förbi honom.
Sedan en timme senare är jag på väg tillbaka åt andra hållet och drar ner till lagliga 70km/h blir stoppad. Och får bara en komplimang, "Ja, det gick ju i lite lämpligare hastighet nu!". Jag försökte bara se ut som en fågelholk med gapande mun och frågande blick.
Det militära som MC-ordonnans var överlag väldigt komiskt. Det var bestämt att man vintertid inte fick köra över 50km/h men ingen klagade på att vi MC-ordonnanser körde snabbare. Vid ett tillfälle skulle jag åka ett gäng mil och köpa en hydraulslang till en traktor och traktorföraren frågade befälet om det skulle ta lång tid. Svaret blev bara, nej, inte om jag känner Two stroke man rätt.
En annan gång mötte jag plutonchefen samt motorbefälet på en smal väg dätr knappt en bil och en MC får plats, det var vinter, snö och min fart var så hög att jag inte hade en chans att få ner farten. Dom fick stopp på sin Traffic och pressade den mot höger plogkarm vilket gav mig ca 1 meters lucka. Luckan var så smal att jag inte vågade fortsätta bromsa utan tvingades istället tvärtom ge lite extra gas samtidigt som jag passerade dom. bara för att skapa lite stabilitet.
Trodde jag skulle bli arkebuserad senare men fick bara komentaren. "Om det inte hade funnits plats fört oss både så skulle det ha varit du som fått köra av vägen." dvs förfarande fem för de som varit MC-ordonanser. In i plogkarmen och gör en kullerbytta ut i skogen samt landa mjukt i snön.