bosse-l
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 3 Aug 2016
- Hoj
- Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Mmm, här i byn hade vi påhälsning av en ljusskygg individ som försökte sno en båtmotor för ett antal år sedan men uppmärksammades av en handlingskraftig medborgare med hagelbössa. Efter en biljakt med prejning studsade en vilt svärande medborgare ur bilen med bössan i högsta hugg (Ni som minns ”Vi hade i alla fall tur med vädret” kan kanske föreställa Er scenen ). Tjuven var inte alls intresserad av att på uppmaning stanna och diskutera situationen utan lade benen på ryggen, dock ändrade han sig när ett antal hagel kliade honom i ändalykten.
Naturligtvis hamnade båda inför skranket, den aktningsvärde medborgaren menade att han minsann skjutit i backen och att några oturliga rikoschetter måste ha träffat tjuvens ändalykt. Shit happens. Mot detta protesterade tjuv såväl som dennes flickvän (som varit förnuftig nog och stannat) högljutt varpå medborgaren svarade något i stil med att ”-... det ska Du ha helt klart för Dig, att hade jag velat träffa hade det inte bara suttit några hagel i ändan på Dig...”.
Men rättvisans kvarnar mal ju, ett sådant självsvåldigt beteende kunde ju inte anses stå i proportion till förseelsen, men tack vare ett på pappret klanderfritt förflutet klarade vår aktningsvärde medborgare sig undan med fotboja och förverkande av bössan. Dock har bygden inte drabbats av en enda båtmotorstöld sedan dess.
Så ibland är kanske publicitet inte enbart av ondo, jag skulle tro att det är rätt många i byn som är tacksamma för äldre herrar med hagelbössa och hett temperament
När hände detta? Jag skulle tro att skulle man jaga nån med hagelbössa även utan att avlossa nån skott så sitter licenserna jäkligt löst och även om man inte skulle tappa dom så lär man vara utan bössorna under utredningen vilket ju kan kan ta nåt år. Helt klart är det ju så att en sån här incident tar bort brottsligheten men det verkar inte riktigt dom som har hand om rättsväsendet förstå det krävs risk om kännbara straff för att minska brottsligheten vilket ju exemplet i ovan är. Fick höra av en där det för kom grovt organiserad tjuvjakt att skulle man skjuta mot nån tjuvjägare skulle man ha hagelbössa och vara noga att plocka upp hyllorna då det då är svårt att bindas till ett vapen, kulgevär är ju inte att rekomendera om en kula hittas så är det ju mer elller mindre kört. Satan så sjukt samhället blivit då folk ens ska behöva fundera på att ta till våld och skjuta mot folk för att få ha sina grejer ifred.
Här i kommun var det en åkare som efter upprepade dieselstölder misshandlade några med hydaulslang och tog av dom skorna så dom inte kunde springa i väntan på polisen. Tror han slog av armen på den ena gärningsmannen och dom andra var ganska blåa, tror han klarade sig men att det verkligen var på gränsen.
Tänker lite på GW om nerkapade jakttorn https://youtu.be/VJOWOHBrrd4
Jag kan bara flika in att jag har väldigt bra erfarenheter av Svedea efter min knäskada, det är i och för sig via trafikförsäkringen men allt har gått snabbt och inget tjorv, vet inte heller om jag kan hitta nåt billigare bolag att försäkra min hojar i. Kommer att ta över ena om inte bägge bilarna till Svedea nästa gång försäkringen ska förnyas, mellan halva och en tredjedel av priset på L200 beroende på hur höga självrisker man vill ha.